Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suurperheelliset! Missä valutatte maitopurkkinne?

Vierailija
06.05.2014 |

Jos ja kun kierrätätte maitopurkkejanne, missä valutatte niitä? Kartonginkeräykseen ei saa viedä homehtumisen takia märkiä purkkeja, eikä takan viereenkään viitsi märkiä purkkeja viedä haisemaan. 

Meillä maitoa kuluu seitsenlapsisessa perheessä ihan tolkuttomasti. Sitä juodaan paljon ja sitä käytetään ruoanvalmistuksessa paljon. Keittiössä on lavuaarin päällä ritilä, jonka päällä on aina kasa maitopurkkeja valumassa. En tykkää siitä näystä, haluaisin ne piiloon. Tiskikaappiin ei mahdu, korkeus ei riitä, enkä halua tehdä kaappia ahtaammaksi tämän takia.

Kello on nyt 10. Aamupala on syöty, olen tehnyt sämpylätaikinan maitoon ja makaronilaatikkoa. Lavuaarin päällä on valumassa viisi maitopurkkia. Ja lisää siis tulee koko ajan. Kun taaimmainen rivi on kuiva, purkkeja on tullut jo taas litrakaupalla lisää.

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:42"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:35"]

Niin, paitsi että me ei ajeta ohi mistään kierrätyspisteistä, sillä meillä ei edes ole autoa. Se se vasta epäekologista onkin. Sallin kyllä itselleni maitotölkkien roskiinheittämisen, kun muuten ollaan hyvinkin ekologisia. Asumme keskustassa, ei siis käytetä julkisiakaan juuri koskaan, vaan pyöräillään ja kävellään. Syödään luomua ja kasvatetaan kattopuutarhassa paljon ruokaa omaan käyttöömme. Lapsilla kestovaipat ja yleensä ostetaan tavarat 2nd handina mikäli mahdollista. Maitopurkit siis heitän hyvällä omallatunnolla arkea helpottaakseni roskiin ja siitä koituu taatusti vähemmän ympäristöhaittaa kun sinun kierätyspisteen ohiajamisestasi.

[/quote]

Olipas tämä hyödyllinen vastaus. Nyt on AP:n ongelma ratkaistu kertaheitolla :D.

[/quote]

Tämä ei ollutkaan vastaus ap:lle, kuten varmaan lainauksestani huomasit. 

Vierailija
22/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:37"]

Kun maitopurkki on tyhjä, huuhtele se ja kuivaa föönillä. Nopeaa ja kätevää.

[/quote]

!?!??!?!? Ethän sä nyt oo tosissasi?

[/quote]

Jos ei halua maitopurkkeja pöydällä rivissä kuivattaa, niin mielestäni tämä on helppo ja nopea tapa. Voi toki käydä ensin suihkussa itse (miksei ottaa maitopurkitkin mukaan ja pestä ne samalla) ja kuivata sitten tukkaa ja maitopurkkeja vuoron perään. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla sanoisin minä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:39"][quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:37"]

[/quote]

[/quote]

Jos ei halua maitopurkkeja pöydällä rivissä kuivattaa, niin mielestäni tämä on helppo ja nopea tapa. Voi toki käydä ensin suihkussa itse (miksei ottaa maitopurkitkin mukaan ja pestä ne samalla) ja kuivata sitten tukkaa ja maitopurkkeja vuoron perään. Kaksi kärpästä yhdellä iskulla sanoisin minä!

Vierailija
24/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä ruuanlaitossa maitojauhetta, sit vaan juotavaksi oikeeta maitoa.

Vierailija
25/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä ruuanlaitossa maitojauhetta, sit vaan juotavaksi oikeeta maitoa.

Vierailija
26/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku jo ehdotti kuivaamista.

Olisiko se nyt niin huono ajatus?

Siihenhän kävis hyvin joku vanha kulahtanu pikkupyyhe, millä pyörähyttää kuivaksi.

Pyyhe vaan välillä pesuun muun pyykin joukos.

Vierailija
27/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 10:12"]Jos ja kun kierrätätte maitopurkkejanne, missä valutatte niitä? Kartonginkeräykseen ei saa viedä homehtumisen takia märkiä purkkeja, eikä takan viereenkään viitsi märkiä purkkeja viedä haisemaan. 

Meillä maitoa kuluu seitsenlapsisessa perheessä ihan tolkuttomasti. Sitä juodaan paljon ja sitä käytetään ruoanvalmistuksessa paljon. Keittiössä on lavuaarin päällä ritilä, jonka päällä on aina kasa maitopurkkeja valumassa. En tykkää siitä näystä, haluaisin ne piiloon. Tiskikaappiin ei mahdu, korkeus ei riitä, enkä halua tehdä kaappia ahtaammaksi tämän takia.

Kello on nyt 10. Aamupala on syöty, olen tehnyt sämpylätaikinan maitoon ja makaronilaatikkoa. Lavuaarin päällä on valumassa viisi maitopurkkia. Ja lisää siis tulee koko ajan. Kun taaimmainen rivi on kuiva, purkkeja on tullut jo taas litrakaupalla lisää.

[/quote]Meillä myös 7 lapsinen perhe, virutus hanan alla ja roskiin. Meillä on perheessä muutakin ajateltavaa ja ongelmia kuin typerät maitotölkit. Takkaan talvisin.

Vierailija
28/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avaa purkki kokonaan ja hurruta hiustenkuivaajalla. Ihan märkää ei varmaan kannata, mutta jos se on valunut ensin vaikka puoli tuntia-tunnin. Näppäränä emäntänä tästäkin saat kehitettyä sarjatyön. :)

Vierailija
29/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 11:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Toinenkin 2 in 1 ilmoittautuu! :) Monasti on tullut otettua suihkuun mukaan uunipelti, esipestävä koirantassupyyhe.. Ei ollenkaan typerää.

Vierailija
30/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hullu oot? Sori mua naurattaa ihan kauheesti sun ongelmat! Me laitetaan ne roskiin!

Vierailija
31/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole suurperhettä, mutta sopivasti kun tyhjenee aamulla maito ja jogurtti ja ruualla piimä ja tuli tehtyä makaronilaatikkoa (maitotölkki), kiusausta (2 kermapurkkia) tai pakastepinaattikeittoa (3 pahvikäärettä), niin johan alkaa tiskipöydän kulmalla olla ahdasta.

Jos siihen tiskipöydälle tarvitsee tilaa, niin tölkit kannetaan khh altaaseen valumaan.... ja siellä niitä onkin sitten koko viikon edestä kun kukaan ei kuivia taittele keräyskassiin :) Itse laitan mieluummin jo keitttiössä vaikka vähän huuhteluvedestä märän tölkin keräysastiaan....mutta tuo mies... en ihmettelis vaikka se niitä pyyhkeellä kuivaisi :)

Vierailija
32/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin pohtisin maidon kulutuksen määrää ja tekisin muutoksia tottumuksiisi

- sämpylät leipoisin veteen

- maitojauheen käyttö ruoanvalmistuksessa ja leivonnassa

Minä en ole kierrättänyt yhtään maitopurkkia, laitan ne sekajätteeseen.

Meitä on kolmen hengen perhe.

Leipomotkin käyttää maitojauhetta, helppoa ja kätevää. 

Vierailija
33/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan mistään valuttamisesta... roskikseen vaan!

Vierailija
34/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 12:12"]

Hullu oot? Sori mua naurattaa ihan kauheesti sun ongelmat! Me laitetaan ne roskiin!

[/quote]

Joo, siis uskomatonta et tollasestakin joku ituhippi ongelman kehittää. Lienee paljon joutilasta aikaa moista pohtia. Roskiin meilläkin menee.

Vierailija
35/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makaronilaatikkokin on mun mielestä jopa parempaa veteen tehtynä kuin maitoon. Ei sitä maitoa oikeasti tarvi tunkea ihan joka ikiseen ruokaan ja leipomiseen. Kokeilepa valmistaa jonkin aikaa maidotonta ruokaa. Helpottaa monessa kohtaa, kun maitopurkkiongelma pienenee eikä tarvi kaupastakaan kantaa niin monta kassillista maitoa. Vesi tulee hanasta helpommin.

Minä valutan maitopurkkeja viisi minuuttia altaassa, sitten laitan purkin oikeinpäin kauppakoriin kuivumaan. Kori on keittiön kaapissa. Kun kori on täynnä avonaisia purkkeja niin pakkaan ne kuivat purkit sisäkkäin, jolloin uusia avonaisia purkkeja mahtuu taas koriin kuivumaan. Kauppaan mennessä kauppakorissa olevat purkit kulkeutuvat kierrätyspisteeseen.

Vierailija
36/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis oikeastiko te ette kierrätä maitotölkkejä? Laitatte roskiin? Ihme porukkaa.

Minäkin teen sämpylät maitoon, vaikka ne voisi ihan hyvin tehdä myös veteenkin. Tykkään vain siitä mausta, tulee kalsiumpitoisempaa, proteiinipitoisempaa, eikä kaloreissakaan nyt mitään hirvittäviä eroja ole.

Vierailija
37/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiin, meillä on lähimpään keräysastiaan matkaa 17 km ja olen katsonut, että ympäristön kannalta on parempi laittaa tölkit roskiin kuin ajeluttaa ne keräykseen.

Suomessa muuten ei ole tajuttu, että vesi on kallis tuote. Minusta on tuhlausta huuhdella tölkkejä vedellä.

Vierailija
38/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kysyi, missä valutatte purkit, ei saako hän käyttää maitoa. Minä ainakin (äärimmäisen hyvällä omalla tunnolla) voin kertoa juovani ainakin kolme litraa maitoa päivässä. Sitä en ole laskenut paljonko menee ruuanlaittoon ja leivontaan. Jatkossakin aion näin tehdä, maito vaan maistuu niin pirun hyvältä. Ei ole esim.parempaa yhdistelmää, kuin tuore (maidolla ja oikealla voilla leivottu) pulla ja kylmä maito. Vettä en juo oikeastaan laisinkaan. Myös muut meidän perheen jäsenet, mies ja kolme lasta, ovat maidon juojia. Mehua meillä kuluu vähän, kun syksyllä mehustetaan, pärjätään niillä mehuilla koko vuosi.

Ja meillä ei valuteta purkkeja, huuhdellaan ja heitetään uunin viereen sytykkeeksi.

Vierailija
39/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

17, jos asia noin kovasti risoo, hanki viranomaisilta keräyslupa ja kerää kunnon kolehti, että voitte kyläkuntana hankkia tällä suurperheelle toisen jätelaatikon, ettei sinun esteettistä silmääsi särje niin kovasti.

Vierailija
40/41 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan naurettava probleemi kehitelty jostain watun maitopurkeista.. ? Ei oo sillon isot murheet jos tollasia pohtii. Roskiin vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi