Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston törkeä käytös

Vierailija
14.12.2020 |

Olen itse ollut 17-vuotiaasta asti osa-aikatyössä. Minulla on ammattitutkinto ja olen ensi keväänä valmistumassa ylioppilaaksi. Minulla on taustalla todella vaikea ja traumaattinen lapsuus, ja on ihme, että olen ns. näinkin pitkälle elämässä selvinnyt ilman sen pahempia ongelmia. Olen aina ollut yksin ( muutin 17-vuotiaana pois kotoa) eikä ketään johon tukeutua.

Sairastuin viime kesänä erittäin pahaan masennukseen ( lapsuuden traumat ja uusi vaikea sairaus) ja olin ajoittain itsetuhoinen tai itsetuhoisten ajatuksien piinaamana. Elämäni oli sietämätöntä enkä kyennyt tekemään normaaleita asioita. Tammikuussa otin osa-aikatöistä loparit, koska en yksinkertaisesti kyennyt käymään edes muutamaa kertaa viikossa haastavassa ja raskaassa asiakaspalvelutyössä. Olin aivan loppu ja luovuttamassa elämän suhteen.

Työkkäri alkoi kiusaamaan minua tämän jälkeen oikein toden teolla. Sain sellaisen karenssin päälle, että se ei poistu ellen saa töitä tai osallistu johonkin kuntouttavaan toimintaan. Elin tammi-heinäkuuhun pelkällä toimeentulotuella ja keskityin samalla täysin siihen, että saisin itseni kuntoon. Käyn edelleen psykologilla ja ensi vuonna olisi tarkoitus aloittaa psykoterapia.

Aloitin kuntouttavan työtoiminnan heinäkuussa ja nyt se on loppumassa. Sain myös elokuussa uuden osa-aikaisen työpaikan, jossa käyn 1-2krt viikossa. Nyt on mukava työ, jota taas jaksaa tehdä.

Sain kuitenkin tänään todella vastenmielisen puhelun, jossa työkkärin täti puhui minulle todella alentavaan sävyyn ja kohteli minua siten, kuin en olisi ikinä ollut työelämässä ja vähätteli tulevaisuudensuunnitelmiani. Hän mm. kyseli, että mitä aion nyt kuntouttavan jälkeen tehdä ja kerroin, että valmistun pian ylioppilaaksi ja tarkoitukseni olisi päästä yliopistoon opiskelemaan. Työkkärin täti vähätteli suunnitelmiani ja jauhoi vain siitä, miten täytyy mennä töihin, ja etten ole oikeutettu tukeen, jos luen pääsykokeisiin jne. Hän jauhoi vain jostain työkokeilusta ja cv-kursseista, vaikka sanoin, ettei minulla ole ongelmia saada/hakea työpaikkaa, ja että osaan kyllä tehdä cv:n. Kerroin myös voivani vähän paremmin, vaikka pientä stressiä ja ahdistusta onkin nyt ilmassa.

Mua alkoi tuon puhelun aikana - ja sen jälkeen- ahdistamaan aivan huolella. Mä olen yrittänyt pärjätä tässä elämässä. Olen tehnyt yli 7 vuotta osa-aikaista työtä, kouluttautunut ja yrittänyt ihan oikeasti parhaani niillä eväillä, jotka olen elämältä saanut. Tämä täti teki hyvin selväksi, että minua tullaan jatkossakin ahdistelemaan ja kiusaamaan heidän taholta.

Olen oikeasti aivan rikki ja hukassa, mutta yritän kaikesta huolimatta porskuttaa eteenpäin. Haluaisin vain itseni kuntoon ja tehdä mieluista työtä, jonka eteen tarvisi tietysti päästä ensin opiskelemaan. En tiedä, miksi edes kirjoitin tämän tänne, olen vaan todella uupunut ja ahdistunut. Tällaistako elämäni tulee aina olemaan...? Rämpimistä ja sinnittelyä yksi käsi kielekkeellä? Tulenko koskaan pääsemään yliopistoon? Pääsenkö koskaan sellaisiin töihin, joihin oikeasti haluan? Saanko itseni koskaan kuntoon ja pääsenkö koskaan tästä huono-osaisuudesta pois?

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyi helvetti mitä kommentteja. Tietäisittepä miten paljon masentuneita työttömiä työnhakijoita on. Olette varmaan sitä sakkia, jotka sanoo: '' Et voi olla masentunut, koska näytät aina hyvältä.'' Oksettavaa kommentointia. Taidatte olla itse näitä työkkärin kiusaajia.

Vierailija
62/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoitan sen verran, että arvostan sinua ja minusta olet ollut todella vahva ihminen. Jos minulla olisi sinun taustasi niin en varmaan olisi täällä enää. Muuten on vaikeaa kirjoittaa mitään ja itse olen vähän luovuttanut jo myös työkkärin kanssa. Ei tule olemaan helppo tie siinä mielessä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyi helvetti mitä kommentteja. Tietäisittepä miten paljon masentuneita työttömiä työnhakijoita on. Olette varmaan sitä sakkia, jotka sanoo: '' Et voi olla masentunut, koska näytät aina hyvältä.'' Oksettavaa kommentointia. Taidatte olla itse näitä työkkärin kiusaajia.

Jos ilmoittautuu työttömäksi työnhakijaksi, niin sitten hyväksyy työttömän velvollisuudet, oli masentunut tai ei.

Vierailija
64/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne on vätyksiä jotka eivät hoida velvollisuuksiaan, nostetaan vaan tukia. Ja kun joku pistää kovan kovaa vasten niin johan iskee realiteetit silmille. Toivottavasti todella saadaan laadittua sellainen järjestelmä jossa työtön joutuu oikeasti todistamaan että hakee työtä yms. Ettei pelkkä sanominen riitä. Se on sitten kokonaan eri asia niiden kohdalla jotka hoitavat velvoitteensa. Ei meistä voi kukaan tietää miten kenenkin ihmisen kohdalla on totuuden laita, hakeeko työtä vai esittääkö vaan hakevansa. Siksi ihan turhaa jauhaa tälläistä kun ei voida todistaa mitään.

Vierailija
65/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten jännä, että kaikkia työttömiä kohdellaan samanlaisina alhaisina rupusakkeina tapauksesta riippumatta. On totta, että osa ei halua töihin ollenkaan, mutta sitten on kuitenkin paljon näitä, jotka oikeasti haluavat elämältä hyvää, kuulua tähän yhteiskuntaan, ja sitten hekin saavat vain keppiä. Ei kannusta kyllä yhtään mihinkään tuollainen alentava ja syyllistävä kohtelu. Ihmiset, joita on jo lyöty maahan läpi elämän ja silti löytyy toivon pilkettä yrittää pärjätä paremmin elämässä, ei tuolla tavoin kohdella muutenkaan ketään kanssaihmistä... Peiliin katsomisen paikka tuolla virkailijalla ja ennen kaikkea päättäjien tasolla täytyy tapahtua muutoksia.

Tällainen kaikkien "tasapuolinen" kohtelu on virkailijalle ilmeisesti helpompaa käytännöllisesti, vaikka älyllisesti se epälaiskaa onkin. Helpommalla ilmeisesti pääsee kun kohtelee kaikkia samaan kategoriaan kuuluvana massana. Itse menin ihan vapaaehtoisesti hakeutumaan työkokeiluun kun jäin työttömäksi. Halusin kokemusta uudelta alalta ja "jalkaa oven väliin" , kun en jaksanut maata sohvalla passivoitumassa. Työkkäri ei siis tehnyt siinä mitään, vaan hankin työkokeilupaikan täysin omatoimisesti. "Lupa" kokeiluun piti sitten hakea työkkäriltä. No tämä oli ensimmäinen juttu, mitä ei ilmeisesti olisi saanut tehdä - oma-aloitteisuus. Asiasta tuli heti nurinaa ja joku tärkeä tyyppi siellä langan päässä ryki hihaansa asiaa tutkiessaan. No, täyteltiin sitten lomakkeita ja odoteltiin lupaa, joka sentään lopulta heltisi. Nimet papereihin  ja pääsin aloittamaan.

Heti alusta lähtien kokeilu lähti menemään väärään suuntaan. Minua, jolla oli kuitenkin kaksikin tutkintoa ja työkokemusta pitkältä ajalta, mutta joka oli potkittu työpaikasta pihalle taloudellisten syiden vuoksi, kohdeltiin kuin jotakin vajaaälyistä ja pistettiin täysin toisarvoisiin tehtäviin. Kysyin paikan esimieheltä, että mites ne haastattelussa luvatut työtehtävät, joita piti harjoitella ja joista haluaisin vähän kokemusta - miksi niitä ei pääse kokeilemaan? Ukko selitteli ja lupaili sitä ja tätä. Ei tapahtunut. Viimein ilmoitin, että olen tullut tänne vapaaehtoisesti ja palkatta, joten oletan että työnantaja tulee vastaan siinä määrin kuin sopimuksessa sovittiin. Mutta ei. Siellä sitä vaan tyyliin siirreltiin papereita pisteestä a pisteeseen b. Viimein sanoin, että en jatka, koska homma ei toimi kuten sovittiin.

No siitä se riemu sitten repesi työkkärin kanssa. Karenssia uhkailtiin ja oltiin taas puhelimessa tuimana. Sanoin ihan suoraan, että ette te todellakaan mitään karenssia minulle anna, koska olen mennyt kokeiluun täysin vapaaehtoisesti ilman velvoitetta. Ne työtehtävät, joita minun oli tarkoitus harjoitella, eivät ole toteutuneet minusta riippumattomista syistä. Tästä syystä minulla on oikeus lopettaa työkokeilu ilman sanktioita - varsinkin kun työkkäri ei ollut tehnyt asian eteen mitään ja olin hoitanut homman itse. Olin tuolloin liiton rahoilla, eli karenssi olisi puraissut aika kovasti. No sieltä langan päästä taas röhistiiin, selvistystä piti tehdä ja sen sellaista. Tein sen, samoin kuin pyysin työkokeilupaikan esimiehen selvityksen kirjallisena, mitä tehtäviä minut oli pistetty tekemään ja sitten olisin vertaillut sitä siihen mitä luvattiin. No, sellaista selvitystä ei koskaan tullut, mutta omani sentään meni läpi ja karenssia ei tullut. 

Että näin. Tämä kokeilu osoitti, miten surkeasti työkkäri handlaa eri lähtökohdista tulevat asiakkaansa. Motiivit ovat erilaiset, mutta samana paskana kohdellaan. Toki säädökset varmaan vaativat sitä ja tätä, mutta silti. Onneksi järki sentään voitti sen paperisodan jälkeen ja sanktioita ei tullut. Toki ei sekään mikään ihme olisi ollut. Älä siis koskaan tee mitään oma-aloitteisesti, ole pelkkä saamaton mato ja odota ohjeita. Niin pääset helpommalla.

Jos työkokeilu ei ole suunnitelmassasi, et saa sitä 9e/vrk lisäkorvausta. Mutta kivat sulle, jos et sitä halunnut. Toiseksi työkokeilupaikan hankkii työtön itse, ei työkkäri. Jos kokeilu on suunnitelmassa, näet paikat netissä, muuten joudut itse etsimään. Eikä kokeiluun voi päästää mihin tahansa eli ensin pitää tarkistaa, oletko menossa jonnekin, josta juuri on irtisanottu väkeä tms. Siksi sitä sopimusta ei voi samantien allekirjoittaa, laki vaatii erinäiset tarkistukset ensin.

Lisäksi unohdit ottaa yhteyttä työkkäriin ennen kuin ilmoitit lopettavasi kokeilun. Jos olisit ensin toiminut työkkärin kanssa ja vasta sitten lopettanut kokeilun, ei mitään sanktiota olisi ehdotettu.

Mutta tyhmästä päästä kärsii joskus koko työtön.

Tietysti otin työkkäriin yhteyttä kun lopetin työkokeilun. Pidätkö minua idioottina, vai oletko sellainen itse? Toiseksi tietysti paikka hankitaan itse, mutta työkkäri voi painostaa sinua sellaiseen menemään. Minua ei velvoittanut, olin kunnon kansalainen ja menin vapaaehtoisesti, toisin kuin arvatenkin sinä. Säästä marinasi.

Vierailija
66/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten jännä, että kaikkia työttömiä kohdellaan samanlaisina alhaisina rupusakkeina tapauksesta riippumatta. On totta, että osa ei halua töihin ollenkaan, mutta sitten on kuitenkin paljon näitä, jotka oikeasti haluavat elämältä hyvää, kuulua tähän yhteiskuntaan, ja sitten hekin saavat vain keppiä. Ei kannusta kyllä yhtään mihinkään tuollainen alentava ja syyllistävä kohtelu. Ihmiset, joita on jo lyöty maahan läpi elämän ja silti löytyy toivon pilkettä yrittää pärjätä paremmin elämässä, ei tuolla tavoin kohdella muutenkaan ketään kanssaihmistä... Peiliin katsomisen paikka tuolla virkailijalla ja ennen kaikkea päättäjien tasolla täytyy tapahtua muutoksia.

Tällainen kaikkien "tasapuolinen" kohtelu on virkailijalle ilmeisesti helpompaa käytännöllisesti, vaikka älyllisesti se epälaiskaa onkin. Helpommalla ilmeisesti pääsee kun kohtelee kaikkia samaan kategoriaan kuuluvana massana. Itse menin ihan vapaaehtoisesti hakeutumaan työkokeiluun kun jäin työttömäksi. Halusin kokemusta uudelta alalta ja "jalkaa oven väliin" , kun en jaksanut maata sohvalla passivoitumassa. Työkkäri ei siis tehnyt siinä mitään, vaan hankin työkokeilupaikan täysin omatoimisesti. "Lupa" kokeiluun piti sitten hakea työkkäriltä. No tämä oli ensimmäinen juttu, mitä ei ilmeisesti olisi saanut tehdä - oma-aloitteisuus. Asiasta tuli heti nurinaa ja joku tärkeä tyyppi siellä langan päässä ryki hihaansa asiaa tutkiessaan. No, täyteltiin sitten lomakkeita ja odoteltiin lupaa, joka sentään lopulta heltisi. Nimet papereihin  ja pääsin aloittamaan.

Heti alusta lähtien kokeilu lähti menemään väärään suuntaan. Minua, jolla oli kuitenkin kaksikin tutkintoa ja työkokemusta pitkältä ajalta, mutta joka oli potkittu työpaikasta pihalle taloudellisten syiden vuoksi, kohdeltiin kuin jotakin vajaaälyistä ja pistettiin täysin toisarvoisiin tehtäviin. Kysyin paikan esimieheltä, että mites ne haastattelussa luvatut työtehtävät, joita piti harjoitella ja joista haluaisin vähän kokemusta - miksi niitä ei pääse kokeilemaan? Ukko selitteli ja lupaili sitä ja tätä. Ei tapahtunut. Viimein ilmoitin, että olen tullut tänne vapaaehtoisesti ja palkatta, joten oletan että työnantaja tulee vastaan siinä määrin kuin sopimuksessa sovittiin. Mutta ei. Siellä sitä vaan tyyliin siirreltiin papereita pisteestä a pisteeseen b. Viimein sanoin, että en jatka, koska homma ei toimi kuten sovittiin.

No siitä se riemu sitten repesi työkkärin kanssa. Karenssia uhkailtiin ja oltiin taas puhelimessa tuimana. Sanoin ihan suoraan, että ette te todellakaan mitään karenssia minulle anna, koska olen mennyt kokeiluun täysin vapaaehtoisesti ilman velvoitetta. Ne työtehtävät, joita minun oli tarkoitus harjoitella, eivät ole toteutuneet minusta riippumattomista syistä. Tästä syystä minulla on oikeus lopettaa työkokeilu ilman sanktioita - varsinkin kun työkkäri ei ollut tehnyt asian eteen mitään ja olin hoitanut homman itse. Olin tuolloin liiton rahoilla, eli karenssi olisi puraissut aika kovasti. No sieltä langan päästä taas röhistiiin, selvistystä piti tehdä ja sen sellaista. Tein sen, samoin kuin pyysin työkokeilupaikan esimiehen selvityksen kirjallisena, mitä tehtäviä minut oli pistetty tekemään ja sitten olisin vertaillut sitä siihen mitä luvattiin. No, sellaista selvitystä ei koskaan tullut, mutta omani sentään meni läpi ja karenssia ei tullut. 

Että näin. Tämä kokeilu osoitti, miten surkeasti työkkäri handlaa eri lähtökohdista tulevat asiakkaansa. Motiivit ovat erilaiset, mutta samana paskana kohdellaan. Toki säädökset varmaan vaativat sitä ja tätä, mutta silti. Onneksi järki sentään voitti sen paperisodan jälkeen ja sanktioita ei tullut. Toki ei sekään mikään ihme olisi ollut. Älä siis koskaan tee mitään oma-aloitteisesti, ole pelkkä saamaton mato ja odota ohjeita. Niin pääset helpommalla.

Jos työkokeilu ei ole suunnitelmassasi, et saa sitä 9e/vrk lisäkorvausta. Mutta kivat sulle, jos et sitä halunnut. Toiseksi työkokeilupaikan hankkii työtön itse, ei työkkäri. Jos kokeilu on suunnitelmassa, näet paikat netissä, muuten joudut itse etsimään. Eikä kokeiluun voi päästää mihin tahansa eli ensin pitää tarkistaa, oletko menossa jonnekin, josta juuri on irtisanottu väkeä tms. Siksi sitä sopimusta ei voi samantien allekirjoittaa, laki vaatii erinäiset tarkistukset ensin.

Lisäksi unohdit ottaa yhteyttä työkkäriin ennen kuin ilmoitit lopettavasi kokeilun. Jos olisit ensin toiminut työkkärin kanssa ja vasta sitten lopettanut kokeilun, ei mitään sanktiota olisi ehdotettu.

Tietysti otin työkkäriin yhteyttä kun lopetin työkokeilun. Pidätkö minua idioottina, vai oletko sellainen itse? Toiseksi tietysti paikka hankitaan itse, mutta työkkäri voi painostaa sinua sellaiseen menemään. Minua ei velvoittanut, olin kunnon kansalainen ja menin vapaaehtoisesti, toisin kuin arvatenkin sinä. Säästä marinasi.

Ja tietysti sain 9 euron korvauksen plus korotetun päivärahankin. Kirjoitin, että luvat haettiin työkkäristä, siihen kuuluin työllistymissuunnitelma vai mikä se oli. 

Vierailija
67/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu niin virkailijasta.

Ota saikkua.

Mulla oli kerran nuorehko mies virkailijana ja se sai kostoajatuksen( mistä?) ja lähetti aiheettoman ilmoituksen työnhaun katkaisemisesta.

Just ennen juhannusta.

Että semmonen virkailija.

Vierailija
68/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta et ottanut ennen lopettamista, olisit säästynyt säälittävältä selvarisekoilultasi.

Kunnon kansalainen olisi tiennyt, että työkokeilupaikka hankitaan itse ja siitä sovitaan suunnitelmassa. Vaikuttaa siltä, että sinä yritit pelkästään jekkuilua työkkärin selän takana, koska et edes tiennyt, että työkokeilupaikan tarjoavan yrityksen tiedot tulee tarkistaa ennen kolmikantasopimuksen solmimista.

Vierailija
69/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen oikeasti aivan helvetin loppu tähän kaikkeen ja välillä menee usko, kun sitä vaan yrittää ja yrittää päästä parempaan, mutta tulee vaan keppiä niskaan, mutta mä haluan vieläkin silti uskoa, että mä saisin mun asiani vielä jonain päivänä kuntoon ja hyvän vakaan elämän, hyvän koulutuksen ja työpaikan sekä terveitä ihmissuhteita. Välillä tekisi mieli heittää hanskat tiskiin, koska millä todennäköidyyellä tulen tästä suosta edes nousemaan... Mä unelmoin jo lapsena siitä, että saisin hyvän ja tasapainoisen elämän.

Eli joo, breikkiä olen pitänyt ja yrittänyt selviytyä ja selvittää miten saavuttaisin tuon vakaan elämäntilanteen. Anteeksi vuodatuksesta ja kiitos paljon tsempeistä, arvostan niitä todella paljon. <3

Ap

Siis olet moniammatillisen sosiaalityön asiakas ja jotenkin onnistut kuvittelemaan, että työkkäri on jollain salaisella tavalla osa terapeuttista yhteisöä ja olemassa siksi, että sinua ymmärretään?

Niin kamala kuin lapsuutesi onkin ollut, niin se ei kuulu työkkärille tai työnantajalle. Jos työkkäri sanoo, että saadaksesi työttömyysetuutta sinun pitää hakea töitä ja koulutukseen, niin kyseessä ei ole ilkeily vaan pelkkä tasapuolinen kohtelu. Työkkärin asiakkuus ei ole sama asia kuin lupa vaatia kansalaispalkkaa.

Työkkärin asiakkaana ei ole pakko olla, voit koska tahansa lopettaa ja keskustella oman sossusi kanssa siitä, miten rahoitat elämäsi tästä eteenpäin, kun työntekoa et tilanteesi ja sairauksiesi vuoksi jaksa. Älä syytä työkkäriä siitä, millaisena maailman koet.

Hetkinen... Mä en ole minkäänlaisen sosiaalityön asiakkaana. Enkä kuvittele noin. Miksi vääristelet mun sanojani tai mistä edes repäisit tuon sossun? Pointtini oli se, että jouduin aivan älyttömän karenssin ja ryöpytyksen kohteeksi. Menin ohjeiden mukaan kuntouttavaan ja sainkin jo loppukesästä uuden työpaikan yksityisestä firmasta ihan itse hakemalla ilman kehotuksia tai muuta apua. Tuo työkkärin täti vähätteli suunnitelmiani, lyttäsi minua ja kohteli siten, kuin en en olisi ihminen enkä tietäisi työelämästä tai cv:n tekemisestä yhtään mitään. Minua kohdeltiin kuin pälliä ja puhuteltiin todella ilkeään ja alentavaan sävyyn.

Rankkaa on ollut, mutta en minä tyhmä ole. Parhaani yritän vaikeuksista huolimatta.

Ap

Sulla on vakava masennus, sulla on kamala lapsuus ja nuoruus jne. ja sitten sinä silmät kirkkaina täällä kerrot, että ainoa viranomainen elämässäsi on työkkäri. Eikä työkkäri valitettavasti annakaan sinulle tuosta vain rahaa, vaan ilkeä virkailija kertoo, että on haettava töitä ja mentävä opiskelemaan. Mä siis niin säälin sua! Että sun pitää tehdä jotain.

Kuntouttava työtoiminta on kunnan tarjoama palvelu, sinne ei noin vain mennä, sossu on mukana ohjaamisessa. Se siitä moniammatillisesta!

Tähän ei varmaan pitäisi enää edes vastata mitään, koska todennäköisesti trollaat tai sit et vaan oikeasti kykene ymmärtämään ja sisäistämään lukemaasi. Totean vielä kerran: En ole millään tavalla sossun asiakkaana, en kärsi pelkotiloista eikä kyse ei ole rahasta, vaan saamastani kohtelusta. Minä ihan itse haluan jatkaa työn tekoa ja mennä opiskelemaan. Mä nimenomaan haluan tehdä asioita vaikkei se aina helppoa olekaan. :D

Ap

Vierailija
70/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tietysti sain 9 euron korvauksen plus korotetun päivärahankin. Kirjoitin, että luvat haettiin työkkäristä, siihen kuuluin työllistymissuunnitelma vai mikä se oli. 

Ei, työllistymissuunnitelma ei ole luvanvarainen asia. Kaikesta päätellen et todellisuudessa edes ole ollut kokeilussa, koska sinulla ei ole käsitystä koko prosessista.

Vierailija
71/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oli hyvä kun joku oli käynyt sotkemassa Leppävaaran Te toimiston ulosteella. Saivat juuri sen mitä ansaitsivat.

Vierailija
72/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki on ollukki vaan trollausta trol lol lol lol..

Vierailija
73/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen oikeasti aivan helvetin loppu tähän kaikkeen ja välillä menee usko, kun sitä vaan yrittää ja yrittää päästä parempaan, mutta tulee vaan keppiä niskaan, mutta mä haluan vieläkin silti uskoa, että mä saisin mun asiani vielä jonain päivänä kuntoon ja hyvän vakaan elämän, hyvän koulutuksen ja työpaikan sekä terveitä ihmissuhteita. Välillä tekisi mieli heittää hanskat tiskiin, koska millä todennäköidyyellä tulen tästä suosta edes nousemaan... Mä unelmoin jo lapsena siitä, että saisin hyvän ja tasapainoisen elämän.

Eli joo, breikkiä olen pitänyt ja yrittänyt selviytyä ja selvittää miten saavuttaisin tuon vakaan elämäntilanteen. Anteeksi vuodatuksesta ja kiitos paljon tsempeistä, arvostan niitä todella paljon. <3

Ap

Siis olet moniammatillisen sosiaalityön asiakas ja jotenkin onnistut kuvittelemaan, että työkkäri on jollain salaisella tavalla osa terapeuttista yhteisöä ja olemassa siksi, että sinua ymmärretään?

Niin kamala kuin lapsuutesi onkin ollut, niin se ei kuulu työkkärille tai työnantajalle. Jos työkkäri sanoo, että saadaksesi työttömyysetuutta sinun pitää hakea töitä ja koulutukseen, niin kyseessä ei ole ilkeily vaan pelkkä tasapuolinen kohtelu. Työkkärin asiakkuus ei ole sama asia kuin lupa vaatia kansalaispalkkaa.

Työkkärin asiakkaana ei ole pakko olla, voit koska tahansa lopettaa ja keskustella oman sossusi kanssa siitä, miten rahoitat elämäsi tästä eteenpäin, kun työntekoa et tilanteesi ja sairauksiesi vuoksi jaksa. Älä syytä työkkäriä siitä, millaisena maailman koet.

Hetkinen... Mä en ole minkäänlaisen sosiaalityön asiakkaana. Enkä kuvittele noin. Miksi vääristelet mun sanojani tai mistä edes repäisit tuon sossun? Pointtini oli se, että jouduin aivan älyttömän karenssin ja ryöpytyksen kohteeksi. Menin ohjeiden mukaan kuntouttavaan ja sainkin jo loppukesästä uuden työpaikan yksityisestä firmasta ihan itse hakemalla ilman kehotuksia tai muuta apua. Tuo työkkärin täti vähätteli suunnitelmiani, lyttäsi minua ja kohteli siten, kuin en en olisi ihminen enkä tietäisi työelämästä tai cv:n tekemisestä yhtään mitään. Minua kohdeltiin kuin pälliä ja puhuteltiin todella ilkeään ja alentavaan sävyyn.

Rankkaa on ollut, mutta en minä tyhmä ole. Parhaani yritän vaikeuksista huolimatta.

Ap

Sulla on vakava masennus, sulla on kamala lapsuus ja nuoruus jne. ja sitten sinä silmät kirkkaina täällä kerrot, että ainoa viranomainen elämässäsi on työkkäri. Eikä työkkäri valitettavasti annakaan sinulle tuosta vain rahaa, vaan ilkeä virkailija kertoo, että on haettava töitä ja mentävä opiskelemaan. Mä siis niin säälin sua! Että sun pitää tehdä jotain.

Kuntouttava työtoiminta on kunnan tarjoama palvelu, sinne ei noin vain mennä, sossu on mukana ohjaamisessa. Se siitä moniammatillisesta!

Tähän ei varmaan pitäisi enää edes vastata mitään, koska todennäköisesti trollaat tai sit et vaan oikeasti kykene ymmärtämään ja sisäistämään lukemaasi. Totean vielä kerran: En ole millään tavalla sossun asiakkaana, en kärsi pelkotiloista eikä kyse ei ole rahasta, vaan saamastani kohtelusta. Minä ihan itse haluan jatkaa työn tekoa ja mennä opiskelemaan. Mä nimenomaan haluan tehdä asioita vaikkei se aina helppoa olekaan. :D

Ap

Kuntouttavaan työtoimintaan ei pääse, jos sossu ei ole siinä mukana. Pelkkä työkkäri ei riitä, tarvitaan kunnasta sosiaalipuolen asiantuntija allekirjoittajaksi. Miten siis menit kuntouttavaav työtoimintaan ilman sossun allekirjoitusta ja miksi ihmeessä sinulle asioiden pitäisi olla erilaisia kuin muille työttömille eli sinulle pitää järjestää uniikin lumihiutaleen kohtelu.

Työkkäri oli oikeassa, työttömyysturva ei ole korvausta siitä, että luet pääsykokeisiin.

Vierailija
74/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

2021 alkuvuodesta kunnat määrää kuntouttavaan porukkaa. Ja korona vaan leviää. Eli sama vaikka henki lähtis niin kuntouttaa vaan täytyy :D

Vierailija
75/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2021 alkuvuodesta kunnat määrää kuntouttavaan porukkaa. Ja korona vaan leviää. Eli sama vaikka henki lähtis niin kuntouttaa vaan täytyy :D

Maski päähän ja valitukset pois. Turha keksiä keinoja työn välttelemiseksi.

Vierailija
76/87 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maski päähän ja valitukset pois. Turha keksiä keinoja työn välttelemiseksi.

Tajuatko vahvistavasi joka viestilläsi ketjussa jälleen kerran  vaikutelmaa, että työkkäriin työllistyy älyvajeiset pikkusadistit, jotka ihmisten töissä vapailla markkinoilla olisivat vain haitaksi pilaamassa työpaikkansa ilmapiiriä ja asiakassuhteita?

Tiedoksesi, maskien toivotaan vähentävän tartuntapainetta. Ne siis vähentävät tartuntoja, vaan eivät poista niitä kokonaan. Kevään tilanteessa, jossa erittäin todennäköisesti pitäisi liikkua vain ne välttämättömät, kuntouttavan jatkaminen ylipäätään on kyseenalaista.

Vai haluatteko te ihan oikeasti harventaa asiakaskuntaanne tuota kautta? Pikkusadisti on siinä tapauksessa liian lievä sana. Ja se, että yhteiskunta ylläpitää työttömienruoskimoita, kertoo ikävää kieltään kokonaisuudesta. Tarkoituskaan ei siis ole saada asiakkaita siirtymään oikeille työmarkkinoille, vaan hakata nämä niin hiljaiksiksi, ettei näistä sinne enää edes olisi. Eivätkä myöskään jaksa lähteä hakemaan muutosta politiikan kautta saati riehumaan kadulle. Epävakaustekijä siis eliminoidaan samanaikaisesti sekä työmarkkinoilta että politiikasta.

Joku sosiaalityöntekijä avasi tänne muutama viikko sitten ketjun, jossa puhui siitä, miten piiskaaminen ja prosenttileikkaukset ei toimi. Ihminen kun painetaan riittävän alas, kaikenlainen muka-aktivoiva kurinpito vain painaa sen pään vielä alemmas, koska kaikki energia menee selviämiseen. Hän puhui asiaa, mutta ehkä häneltä oli jäänyt ymmärtämättä toiminnan todellinen tarkoitus, joka on juuri tuo. 

Vierailija
77/87 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Ap

Ap

Kuntouttavaan työtoimintaan ei pääse, jos sossu ei ole siinä mukana. Pelkkä työkkäri ei riitä, tarvitaan kunnasta sosiaalipuolen asiantuntija allekirjoittajaksi. Miten siis menit kuntouttavaav työtoimintaan ilman sossun allekirjoitusta ja miksi ihmeessä sinulle asioiden pitäisi olla erilaisia kuin muille työttömille eli sinulle pitää järjestää uniikin lumihiutaleen kohtelu.

Työkkäri oli oikeassa, työttömyysturva ei ole korvausta siitä, että luet pääsykokeisiin.

Kunta järjestää kuntouttavan paikan, ei sinne itse mennä, edes työkkärin avustuksella. Eli trolli taas tämäkin.

Vierailija
78/87 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin meillä ollaan kuntouttavassa työtoiminnassa etänä, omassa kotona. Eikö koko Suomessa?

Vierailija
79/87 |
15.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Sinulla on sellainen asenne, että tulet pärjäämään varmasti! Itsekin olin nuorena välillä mielisairaalassa, välillä asunnoton, ja liian ujo saamaan mitään töitä ja harrastin typeriä irtosuhteita. Asenteeni oli huonompi kuin sinulla ja silti olen kuitenkin pärjännyt ihan ok, kun lopulta vaikea sairaus pakotti katsomaan totuutta silmiin ja aloin ottaa elämäni vakavasti. Monta tutkintoa, monta hyvää työpaikkaa sen jälkeen ollut.

Muista, että lähes kaikilla elämän vaikeimmat vuodet on 18-25. Jos sen ajan pystyt käyttämään hyödyllisesti, etkä sekaannu päihteisiin, huonoihin ihmissuhteisiin, vahinkoraskauksiin tai rikoksiin, niin saat todennäköisesti elämäsi aika hyvälle mallille. Keskity työhön, opiskeluun ja iloitse nuoruudestasi myös. Et koskaan tule olemaan yhtä kaunis, fyysisesti potentiaalisesti vahva ja joustava kuin nyt olet. Jos hankit hyvän fyysisen kunnon nyt, niin se kantaa sinua läpi elämän. Se, että itse en tätä nuorena tehnyt on yksi suuria katumuksen aiheita nyt 55v

Lähetän sulle tsemppiä ja halauksia. Muista, että auttajia löytyy aina, jos etsit!

Vierailija
80/87 |
16.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämmöiset provot jotain prsujen tehtailua? Keksitään juttu, jota tyhmimmät pitää totena ja taas saadaan haukkua jotain verovaroilla pidettyä instanssia? Joulun alla toivoisin ennemmin yhteiskuntarauhaa kuin perusteetonta kiihottamista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi