Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

TE-toimiston törkeä käytös

Vierailija
14.12.2020 |

Olen itse ollut 17-vuotiaasta asti osa-aikatyössä. Minulla on ammattitutkinto ja olen ensi keväänä valmistumassa ylioppilaaksi. Minulla on taustalla todella vaikea ja traumaattinen lapsuus, ja on ihme, että olen ns. näinkin pitkälle elämässä selvinnyt ilman sen pahempia ongelmia. Olen aina ollut yksin ( muutin 17-vuotiaana pois kotoa) eikä ketään johon tukeutua.

Sairastuin viime kesänä erittäin pahaan masennukseen ( lapsuuden traumat ja uusi vaikea sairaus) ja olin ajoittain itsetuhoinen tai itsetuhoisten ajatuksien piinaamana. Elämäni oli sietämätöntä enkä kyennyt tekemään normaaleita asioita. Tammikuussa otin osa-aikatöistä loparit, koska en yksinkertaisesti kyennyt käymään edes muutamaa kertaa viikossa haastavassa ja raskaassa asiakaspalvelutyössä. Olin aivan loppu ja luovuttamassa elämän suhteen.

Työkkäri alkoi kiusaamaan minua tämän jälkeen oikein toden teolla. Sain sellaisen karenssin päälle, että se ei poistu ellen saa töitä tai osallistu johonkin kuntouttavaan toimintaan. Elin tammi-heinäkuuhun pelkällä toimeentulotuella ja keskityin samalla täysin siihen, että saisin itseni kuntoon. Käyn edelleen psykologilla ja ensi vuonna olisi tarkoitus aloittaa psykoterapia.

Aloitin kuntouttavan työtoiminnan heinäkuussa ja nyt se on loppumassa. Sain myös elokuussa uuden osa-aikaisen työpaikan, jossa käyn 1-2krt viikossa. Nyt on mukava työ, jota taas jaksaa tehdä.

Sain kuitenkin tänään todella vastenmielisen puhelun, jossa työkkärin täti puhui minulle todella alentavaan sävyyn ja kohteli minua siten, kuin en olisi ikinä ollut työelämässä ja vähätteli tulevaisuudensuunnitelmiani. Hän mm. kyseli, että mitä aion nyt kuntouttavan jälkeen tehdä ja kerroin, että valmistun pian ylioppilaaksi ja tarkoitukseni olisi päästä yliopistoon opiskelemaan. Työkkärin täti vähätteli suunnitelmiani ja jauhoi vain siitä, miten täytyy mennä töihin, ja etten ole oikeutettu tukeen, jos luen pääsykokeisiin jne. Hän jauhoi vain jostain työkokeilusta ja cv-kursseista, vaikka sanoin, ettei minulla ole ongelmia saada/hakea työpaikkaa, ja että osaan kyllä tehdä cv:n. Kerroin myös voivani vähän paremmin, vaikka pientä stressiä ja ahdistusta onkin nyt ilmassa.

Mua alkoi tuon puhelun aikana - ja sen jälkeen- ahdistamaan aivan huolella. Mä olen yrittänyt pärjätä tässä elämässä. Olen tehnyt yli 7 vuotta osa-aikaista työtä, kouluttautunut ja yrittänyt ihan oikeasti parhaani niillä eväillä, jotka olen elämältä saanut. Tämä täti teki hyvin selväksi, että minua tullaan jatkossakin ahdistelemaan ja kiusaamaan heidän taholta.

Olen oikeasti aivan rikki ja hukassa, mutta yritän kaikesta huolimatta porskuttaa eteenpäin. Haluaisin vain itseni kuntoon ja tehdä mieluista työtä, jonka eteen tarvisi tietysti päästä ensin opiskelemaan. En tiedä, miksi edes kirjoitin tämän tänne, olen vaan todella uupunut ja ahdistunut. Tällaistako elämäni tulee aina olemaan...? Rämpimistä ja sinnittelyä yksi käsi kielekkeellä? Tulenko koskaan pääsemään yliopistoon? Pääsenkö koskaan sellaisiin töihin, joihin oikeasti haluan? Saanko itseni koskaan kuntoon ja pääsenkö koskaan tästä huono-osaisuudesta pois?

Kommentit (87)

Vierailija
21/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koita lohduttautua sillä, että se ei oo sun vika.

Minulla on maisterin paperit ja oon ollut oman alan töissä nyt 5 vuotta. Valitettavasti olen joka kesä sen 2,5 kk työttömänä, kun koulut ovat kiinni.

Siinä vaiheessa, kun ilmottaudun työttömäksi työnhakijaksi kesäksi, olen jo käynyt useammassa työhaastattelussa ja odotan tuloksia. Joka kerta olen töitä seuraavalle lukuvuodelle saanut. Silti minua yritetään painostaa juurikin noille cv-kursseille ym.

Mielenkiintoista. Minä ilmoitan jo työttömäksi kirjautuessani, että tiedossani on muutos (työpaikka) 3 kk sisällä eikä tarvitse mennä millekään kurssille. Ehkä et vain osaa täyttää sitä ilmoittautumista oikein?

Vierailija
22/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi erittäin pahasti masentuneena et saanut sairauslomaa kuten muut? Vai halusit oikeasti työkkärituen, koska se on korkeampi?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorilla ilman tutkintoa se on pahempi paikka työkkärin kanssa.

Vierailija
24/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on muuten jännä, että kaikkia työttömiä kohdellaan samanlaisina alhaisina rupusakkeina tapauksesta riippumatta. On totta, että osa ei halua töihin ollenkaan, mutta sitten on kuitenkin paljon näitä, jotka oikeasti haluavat elämältä hyvää, kuulua tähän yhteiskuntaan, ja sitten hekin saavat vain keppiä. Ei kannusta kyllä yhtään mihinkään tuollainen alentava ja syyllistävä kohtelu. Ihmiset, joita on jo lyöty maahan läpi elämän ja silti löytyy toivon pilkettä yrittää pärjätä paremmin elämässä, ei tuolla tavoin kohdella muutenkaan ketään kanssaihmistä... Peiliin katsomisen paikka tuolla virkailijalla ja ennen kaikkea päättäjien tasolla täytyy tapahtua muutoksia.

Vierailija
25/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna tulee aktiivimalli 2 ja töitä pitää hakea tietty määrä kuukaudessa ja te-toimistossa joutuu käymään tiheään tahtiin, sitten ne pompottaa vielä enempi ja tenttaavat miksi et ole töissä, tarjoavat kursseja ja kuntouttavaa työtoimintaa sekä palkatonta työkokeilua.

Sitä ei pakosti ole kauaa.      Valtiolle pitäisi saada kauheat leikkaukset ja erottaa ne työkkärin loiset ja pistää oikeisiin hommiin .

Kunnat on maksumiehiä työttömistä, te-toimiston palvelut tulee siirtymään kuntien vastuulle ja sitten se pompotus on kahta kauheampaa.

Ei hätää, ei ainakaan meidän kunnassa, ei meillä ole aikaa.

T. sosiaalityöntekijä

Vierailija
26/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on muuten jännä, että kaikkia työttömiä kohdellaan samanlaisina alhaisina rupusakkeina tapauksesta riippumatta. On totta, että osa ei halua töihin ollenkaan, mutta sitten on kuitenkin paljon näitä, jotka oikeasti haluavat elämältä hyvää, kuulua tähän yhteiskuntaan, ja sitten hekin saavat vain keppiä. Ei kannusta kyllä yhtään mihinkään tuollainen alentava ja syyllistävä kohtelu. Ihmiset, joita on jo lyöty maahan läpi elämän ja silti löytyy toivon pilkettä yrittää pärjätä paremmin elämässä, ei tuolla tavoin kohdella muutenkaan ketään kanssaihmistä... Peiliin katsomisen paikka tuolla virkailijalla ja ennen kaikkea päättäjien tasolla täytyy tapahtua muutoksia.

Siis kantiksia kohdellaan huonosti mutta nappisilmiä taas lempeästi.

Vierailija
27/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi erittäin pahasti masentuneena et saanut sairauslomaa kuten muut? Vai halusit oikeasti työkkärituen, koska se on korkeampi?

En halunnut ihan hirveää romaania tänne kirjoittaa, mutta kyllä minä sain. Olin taistellut masennuksen ja uuden sairauden kanssa jo erittäin pitkään tuossa vaiheessa. Olin ollut sairauslomallakin yli 3kk ajan eikä se auttanut. Työpaikka oli myös sellainen, etten olisi voinut enää päivääkään tehdä siellä töitä, koska se pahensi minun oireitani merkittävästi. Olin psyykkisesti aivan hajalla siellä työpaikassa. Ei pysynyt pakka enää kasassa, vaikka kuinka olisin halunnut.

Ap

Vierailija
28/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halunnut ihan hirveää romaania tänne kirjoittaa, mutta kyllä minä sain. Olin taistellut masennuksen ja uuden sairauden kanssa jo erittäin pitkään tuossa vaiheessa. Olin ollut sairauslomallakin yli 3kk ajan eikä se auttanut. Työpaikka oli myös sellainen, etten olisi voinut enää päivääkään tehdä siellä töitä, koska se pahensi minun oireitani merkittävästi. Olin psyykkisesti aivan hajalla siellä työpaikassa. Ei pysynyt pakka enää kasassa, vaikka kuinka olisin halunnut.

Ap

Miksi kuvittelet, että työkkäri olisi sinun paikkasi? Jos pää on hajalla, ei kannata ilmoittautua työnhakijaksi.

Vierailija
29/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin loiset? Kuule, ensi vuonna maaliskuussa kunnan työntekijä (joka nyt on sinulle työkkärin loinen)  kutsuu sinut tapaamiseen vaikka kerran viikossa. Tulet oikeasti kaipaamaan tätä aikaa, kun saat olla rauhassa eikä sinulla ole lukujärjestystä tyyliin maanantaina Ohjaamo, tiistaina omavalmentajan tapaaminen, keskiviikkona vertaisryhmä jne.[/quote]

Siis mistä olet saanut nämä tiedot? Puhuin te-virkailijan kanssa viime viikolla ja kyselin tulevasta kuntakokeilusta. Hän sanoi, että ainakin Vantaalla siihen arvotaan osa työttömistä työnhakijoista. Kannattaa lukea jatkossa tarkkaan tehty suunnitelma, sinne oli lisätty pitkät tekstit uusia uhkia, joita tulee jos tee niin kuin pitää. Tsemppiä ja voimaa ap:lle. Tee tosiaan tuommoinen pidempi selvitys jälkikäteen työkkäriin ja pyydä nykyiseltä lääkäriltä siihen jokin asiaa kuvaava liite mukaan.

Vierailija
30/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työkkärin loiset? Kuule, ensi vuonna maaliskuussa kunnan työntekijä (joka nyt on sinulle työkkärin loinen)  kutsuu sinut tapaamiseen vaikka kerran viikossa. Tulet oikeasti kaipaamaan tätä aikaa, kun saat olla rauhassa eikä sinulla ole lukujärjestystä tyyliin maanantaina Ohjaamo, tiistaina omavalmentajan tapaaminen, keskiviikkona vertaisryhmä jne.

Siis mistä olet saanut nämä tiedot? Puhuin te-virkailijan kanssa viime viikolla ja kyselin tulevasta kuntakokeilusta. Hän sanoi, että ainakin Vantaalla siihen arvotaan osa työttömistä työnhakijoista. Kannattaa lukea jatkossa tarkkaan tehty suunnitelma, sinne oli lisätty pitkät tekstit uusia uhkia, joita tulee jos tee niin kuin pitää. Tsemppiä ja voimaa ap:lle. Tee tosiaan tuommoinen pidempi selvitys jälkikäteen työkkäriin ja pyydä nykyiseltä lääkäriltä siihen jokin asiaa kuvaava liite mukaan.

Ei sinne arvota, lakiesityksessä on aika lailla selkeästi sanottu, että kaikki alle 30v, kaikki vieraskieliset ja kaikki, jotka eivät ole oikeutettuja ansiosidonnaiseen tukeen.

Lääkäriltä tulee olla todistus työkyvyttömyydestä ja sen kun liittää mukaan tietoihinsa ja kertoo, että ei ole työkykyinen eikä voi ottaa töitä vastaan, niin työnhaku katkaistaan.

Vierailija
31/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työssä olevat (0t sopparikin riittää) eivät mene kuntakokeiluun, guuglettakaa sinne siirtyvä asiakasjoukko.

Työttömyysturvan saamisen edellytyksenä on se, että kykenee ja hakee kokoaikatyötä. Tätä ei kukaan keksi työkkärissä, vaan se on työttömyysturvalaissa.

Luultavasti soittaja ei tiennyt aapeen koko tarinaa, olisi pitänyt ohjata esim. Kelan kuntoutuspalveluihin.

Vierailija
32/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kaltaiset nuoret, jotka tulevat tuollaisista taustoista ( Luoja tietää mitä kaikkea muuta ap ja hänen kaltaiset ovat oikein kokeneet), ja silti pärjäävät näennäisesti hyvin, pitäisi olla ihan omat systeemit ja käytännöt. Pitäisi tukea ja kannustaa enemmän sekä auttaa saavuttamaan ne tavoitteet.

On nuoria, joilla ollut huono lapsuus, ei ammattia, huumeongelmaa, luottotiedot menneet jne jne... Ja sitten on niitä nuoria, joilla on samankaltaista perhe- ja lapsuudentaustaa, mutta eivät ole ns. sotkeneet asioitaan sen pahemmin, joka vaikeuttaisi yhteiskunnassa selviytymistä entisestään. Pitäisi ihan erilaiset menetelmät olla tällaisissa tapauksissa.

Itse siis tunnen henkilökohtaisesti molemmista ryhmistä; toinen sössinyt asiansa aivan täysin eikä edes halua tehdä mitään ( eikä siihen varmaan edes valitettavasti kykenisi enää) ja sitten toisella ollut myös samanlainen rankka väkivaltainen tausta ja yh-äiti, mutta hienosti pärjännyt kaikesta huolimatta, vaikkei kokoaikatyössä olekaan. Yrittää kovasti ja on pysynyt ns. raiteilla.

Molemmat tarvitsevat apua, mutta eri tavalla. Keppi ei auta ketään. Miten tähän saataisiin muutos?

Vierailija
33/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät ne siellä työkkärissä osaa nähdä, että siellä puhelimen toisessa päässä on ihan oikea ihminen, jolla on tunteita ja vaikeuksia. Tunnen henkilökohtaisesti parikin te-toimiston virkailijaa eikä heillä ole minkäänlaista ymmärrystä tai empatiaa työttömiä kohtaan. Ovat kylmiä ja tunteettomia ihmisiä toteuttamassa siellä vain itseään ja määräyksiä, se on tullut selväksi.

Mä lähetän sulle täältä paljon halauksia ja tsemppiä. Oma terveys on AINA etusijalla eikä siitä kannata tinkiä. <3

Miten he toteuttavat itseään siellä? Heidän tehtävänsä on vahtia että työttömät tekevät lain mukaan asiat, koska työttömät eivät muuten ole oikeutettuja työttömyysetuuteen. Se on vähän kuin poliisin työ. Ei kukaan valita että jos poliisit sakottaa ylinopeudesta että siellä ne poliisit nyt toteuttaa itseään ja on kylmiä.

Työkkärissä myös auttavat työttömiä, jos työtön vain on yhteistyökykyinen ja haluinen, jos on asiallinen itse, saa asiallista kohtelua. Jos käyttäytyy kuin lusmu ja rikkoo lakia niin ei siinä kauheasti ole syytä heidän paapoakaan.

Vierailija
34/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa ap! Tiedän miten inhottavaa tuo on, annat kaikkesi ja yrität pitää uskostasi kiinni, ja joku elämäänsä väsynyt umpityhmä paholaisenpoikanen päättää käyttää sinua polttoaineenaan jaksaakseen kohta syödä taas seuraavan suihinsa.

Muista, että olet syntipukki. Älä ota itseesi äläkä koe häpeää vaan suutu! Aktivoidu puolustamaan kaikkia muitakin, jotka saavat samaa kohtelua yhteiskunnassa, joka saarnaa innokkaasti lempeydestä samaan aikaan kun pätkii turpaan huvikseen sellaista, jonka on kerran saanut polvilleen.

Oikeasti se virkailijakaan ei välttämättä ole niin paha ihminen kuin vaikuttaa. Onpahan vain työtehtävänsä sairastuttama, häntä kun pidetään vahtikoirana koiranvirassa. Kälyni on noita, ahdistunut pikkusielu, joka pelkää koko ajan maailman nyrjähtävän jos ei olla nätisti. Tapauskovainen vakaumuksellinen demari, etäisyydenpitäjä, joka ei kestä kevyttä pikkuelämäänsä ellei pääse jatkuvasti matkustamaan jonnekin. Yrittää kovasti uskoa olevansa hyödyksi, mutta vaikeaa se on hänellekin. Hän kun ei oikeasti ole varsinaisesti paha ihminen ollenkaan. En silti uskaltaisi katsoa jos häntä olisi joku nauhoittanut virkatehtävissä. Voisi olla tosi vaikea katsoa silmiin sen jälkeen.

Vierailija
35/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensi vuonna tulee aktiivimalli 2 ja töitä pitää hakea tietty määrä kuukaudessa ja te-toimistossa joutuu käymään tiheään tahtiin, sitten ne pompottaa vielä enempi ja tenttaavat miksi et ole töissä, tarjoavat kursseja ja kuntouttavaa työtoimintaa sekä palkatonta työkokeilua.

Tuokaan ei tule luonnollisesti koskemaan "koneinsinöörejä" eikä "nuorisojoukkoja". Kiitos hallitus!

Ei tietenkää, he ovat jopa maaahanmuuttajien kermaa. Juuri kuulin kuinka yksi amerikkalainen suosittua ravintolaa pitänyt karkotetaan koska ei tänä vuonna ole maksanut riittävästi veroja. Ei ole maksanut koska ei koronarajoitusten takia ole ollut tulojakaan. Siinä pääsi muutama työntekijäkin te-toimiston pompoteltavaksi. Kiitos tosiaan hallitukselle

Vierailija
36/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kaltaiset nuoret, jotka tulevat tuollaisista taustoista ( Luoja tietää mitä kaikkea muuta ap ja hänen kaltaiset ovat oikein kokeneet), ja silti pärjäävät näennäisesti hyvin, pitäisi olla ihan omat systeemit ja käytännöt. Pitäisi tukea ja kannustaa enemmän sekä auttaa saavuttamaan ne tavoitteet.

On nuoria, joilla ollut huono lapsuus, ei ammattia, huumeongelmaa, luottotiedot menneet jne jne... Ja sitten on niitä nuoria, joilla on samankaltaista perhe- ja lapsuudentaustaa, mutta eivät ole ns. sotkeneet asioitaan sen pahemmin, joka vaikeuttaisi yhteiskunnassa selviytymistä entisestään. Pitäisi ihan erilaiset menetelmät olla tällaisissa tapauksissa.

Itse siis tunnen henkilökohtaisesti molemmista ryhmistä; toinen sössinyt asiansa aivan täysin eikä edes halua tehdä mitään ( eikä siihen varmaan edes valitettavasti kykenisi enää) ja sitten toisella ollut myös samanlainen rankka väkivaltainen tausta ja yh-äiti, mutta hienosti pärjännyt kaikesta huolimatta, vaikkei kokoaikatyössä olekaan. Yrittää kovasti ja on pysynyt ns. raiteilla.

Molemmat tarvitsevat apua, mutta eri tavalla. Keppi ei auta ketään. Miten tähän saataisiin muutos?

Kyllä se keppi auttaa ja pitäisi kohdentaa nimenomaan tuohon ensiksi mainitsemaasi tapaukseen. Jälkimmäistä sen sijaan pitäisi kohdella ymmärtäväisemmin, koska hän sentään yrittää. Tämä systeemin ongelma nimenomaan on se, että kaikkia kohdellaan kuin he olisivat noita ensiksimainittuja. Eivät ole.

Vierailija
37/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

🤮työkkäri tädille, 🤗 sulle. Kirjoita eduskunnan oikeusasiamiehelle, se on oikea osoite te-toimiston asioista valittamiseen.

Ja varmasti tulee, olet hyvä kirjoittamaan!

Vierailija
38/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkkärin väki opastaa ap:ta, miten tulee toimia, jos haluaa pitää tuet. Siitä voi vetää herneen syvälle nenään.

Vierailija
39/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällainen kaikkien "tasapuolinen" kohtelu on virkailijalle ilmeisesti helpompaa käytännöllisesti, vaikka älyllisesti se epälaiskaa onkin. Helpommalla ilmeisesti pääsee kun kohtelee kaikkia samaan kategoriaan kuuluvana massana. Itse menin ihan vapaaehtoisesti hakeutumaan työkokeiluun kun jäin työttömäksi. Halusin kokemusta uudelta alalta ja "jalkaa oven väliin" , kun en jaksanut maata sohvalla passivoitumassa. Työkkäri ei siis tehnyt siinä mitään, vaan hankin työkokeilupaikan täysin omatoimisesti. "Lupa" kokeiluun piti sitten hakea työkkäriltä. No tämä oli ensimmäinen juttu, mitä ei ilmeisesti olisi saanut tehdä - oma-aloitteisuus. Asiasta tuli heti nurinaa ja joku tärkeä tyyppi siellä langan päässä ryki hihaansa asiaa tutkiessaan. No, täyteltiin sitten lomakkeita ja odoteltiin lupaa, joka sentään lopulta heltisi. Nimet papereihin  ja pääsin aloittamaan.

Heti alusta lähtien kokeilu lähti menemään väärään suuntaan. Minua, jolla oli kuitenkin kaksikin tutkintoa ja työkokemusta pitkältä ajalta, mutta joka oli potkittu työpaikasta pihalle taloudellisten syiden vuoksi, kohdeltiin kuin jotakin vajaaälyistä ja pistettiin täysin toisarvoisiin tehtäviin. Kysyin paikan esimieheltä, että mites ne haastattelussa luvatut työtehtävät, joita piti harjoitella ja joista haluaisin vähän kokemusta - miksi niitä ei pääse kokeilemaan? Ukko selitteli ja lupaili sitä ja tätä. Ei tapahtunut. Viimein ilmoitin, että olen tullut tänne vapaaehtoisesti ja palkatta, joten oletan että työnantaja tulee vastaan siinä määrin kuin sopimuksessa sovittiin. Mutta ei. Siellä sitä vaan tyyliin siirreltiin papereita pisteestä a pisteeseen b. Viimein sanoin, että en jatka, koska homma ei toimi kuten sovittiin.

No siitä se riemu sitten repesi työkkärin kanssa. Karenssia uhkailtiin ja oltiin taas puhelimessa tuimana. Sanoin ihan suoraan, että ette te todellakaan mitään karenssia minulle anna, koska olen mennyt kokeiluun täysin vapaaehtoisesti ilman velvoitetta. Ne työtehtävät, joita minun oli tarkoitus harjoitella, eivät ole toteutuneet minusta riippumattomista syistä. Tästä syystä minulla on oikeus lopettaa työkokeilu ilman sanktioita - varsinkin kun työkkäri ei ollut tehnyt asian eteen mitään ja olin hoitanut homman itse. Olin tuolloin liiton rahoilla, eli karenssi olisi puraissut aika kovasti. No sieltä langan päästä taas röhistiiin, selvistystä piti tehdä ja sen sellaista. Tein sen, samoin kuin pyysin työkokeilupaikan esimiehen selvityksen kirjallisena, mitä tehtäviä minut oli pistetty tekemään ja sitten olisin vertaillut sitä siihen mitä luvattiin. No, sellaista selvitystä ei koskaan tullut, mutta omani sentään meni läpi ja karenssia ei tullut. 

Että näin. Tämä kokeilu osoitti, miten surkeasti työkkäri handlaa eri lähtökohdista tulevat asiakkaansa. Motiivit ovat erilaiset, mutta samana paskana kohdellaan. Toki säädökset varmaan vaativat sitä ja tätä, mutta silti. Onneksi järki sentään voitti sen paperisodan jälkeen ja sanktioita ei tullut. Toki ei sekään mikään ihme olisi ollut. Älä siis koskaan tee mitään oma-aloitteisesti, ole pelkkä saamaton mato ja odota ohjeita. Niin pääset helpommalla.

Vierailija
40/87 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällainen kaikkien "tasapuolinen" kohtelu on virkailijalle ilmeisesti helpompaa käytännöllisesti, vaikka älyllisesti se epälaiskaa onkin. Helpommalla ilmeisesti pääsee kun kohtelee kaikkia samaan kategoriaan kuuluvana massana. Itse menin ihan vapaaehtoisesti hakeutumaan työkokeiluun kun jäin työttömäksi. Halusin kokemusta uudelta alalta ja "jalkaa oven väliin" , kun en jaksanut maata sohvalla passivoitumassa. Työkkäri ei siis tehnyt siinä mitään, vaan hankin työkokeilupaikan täysin omatoimisesti. "Lupa" kokeiluun piti sitten hakea työkkäriltä. No tämä oli ensimmäinen juttu, mitä ei ilmeisesti olisi saanut tehdä - oma-aloitteisuus. Asiasta tuli heti nurinaa ja joku tärkeä tyyppi siellä langan päässä ryki hihaansa asiaa tutkiessaan. No, täyteltiin sitten lomakkeita ja odoteltiin lupaa, joka sentään lopulta heltisi. Nimet papereihin  ja pääsin aloittamaan.

Heti alusta lähtien kokeilu lähti menemään väärään suuntaan. Minua, jolla oli kuitenkin kaksikin tutkintoa ja työkokemusta pitkältä ajalta, mutta joka oli potkittu työpaikasta pihalle taloudellisten syiden vuoksi, kohdeltiin kuin jotakin vajaaälyistä ja pistettiin täysin toisarvoisiin tehtäviin. Kysyin paikan esimieheltä, että mites ne haastattelussa luvatut työtehtävät, joita piti harjoitella ja joista haluaisin vähän kokemusta - miksi niitä ei pääse kokeilemaan? Ukko selitteli ja lupaili sitä ja tätä. Ei tapahtunut. Viimein ilmoitin, että olen tullut tänne vapaaehtoisesti ja palkatta, joten oletan että työnantaja tulee vastaan siinä määrin kuin sopimuksessa sovittiin. Mutta ei. Siellä sitä vaan tyyliin siirreltiin papereita pisteestä a pisteeseen b. Viimein sanoin, että en jatka, koska homma ei toimi kuten sovittiin.

No siitä se riemu sitten repesi työkkärin kanssa. Karenssia uhkailtiin ja oltiin taas puhelimessa tuimana. Sanoin ihan suoraan, että ette te todellakaan mitään karenssia minulle anna, koska olen mennyt kokeiluun täysin vapaaehtoisesti ilman velvoitetta. Ne työtehtävät, joita minun oli tarkoitus harjoitella, eivät ole toteutuneet minusta riippumattomista syistä. Tästä syystä minulla on oikeus lopettaa työkokeilu ilman sanktioita - varsinkin kun työkkäri ei ollut tehnyt asian eteen mitään ja olin hoitanut homman itse. Olin tuolloin liiton rahoilla, eli karenssi olisi puraissut aika kovasti. No sieltä langan päästä taas röhistiiin, selvistystä piti tehdä ja sen sellaista. Tein sen, samoin kuin pyysin työkokeilupaikan esimiehen selvityksen kirjallisena, mitä tehtäviä minut oli pistetty tekemään ja sitten olisin vertaillut sitä siihen mitä luvattiin. No, sellaista selvitystä ei koskaan tullut, mutta omani sentään meni läpi ja karenssia ei tullut. 

Että näin. Tämä kokeilu osoitti, miten surkeasti työkkäri handlaa eri lähtökohdista tulevat asiakkaansa. Motiivit ovat erilaiset, mutta samana paskana kohdellaan. Toki säädökset varmaan vaativat sitä ja tätä, mutta silti. Onneksi järki sentään voitti sen paperisodan jälkeen ja sanktioita ei tullut. Toki ei sekään mikään ihme olisi ollut. Älä siis koskaan tee mitään oma-aloitteisesti, ole pelkkä saamaton mato ja odota ohjeita. Niin pääset helpommalla.

Älyllisesti laiskaa siis, korjataan pilkkua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi