Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ahdistaa lapsen hyvinvoinnin varjolla kyttääminen.

Vierailija
05.05.2014 |

Lapsi menee syksyllä 1. luokalle ja kouluth:lta tuli neuvolakortin kokoinen muovitettu vihkonen täytettäväksi.

Vihkosta täytetään 1. , 4. , ja 6. luokalla ja se viedään aina mukana kouluterkkarin tarkastuksiin.

Vihkosta täytetään yhdessä perheen kanssa. Siinä on sarakkeet joihin lapsi vastaa, joihin äiti vastaa ja joihin isä vastaa. 

Vastauksia päivitetään ainakin kerran alakoulun aikana.

Kysymyksinä on mm. liikkuminen (niin lapsen, äidin kuin isänkin), syöminen, rasvan laatu, suolan käyttö, eineksien käyttö, hyötyliikunta, lapsen harrastukseen kuljettamisen väline, lapsen ruutuaika, äidin ruutuaika, isän ruutuaika, lautasmalli, yhteinen ulkoilu, tupakointi, alkoholi, huumeet, hikiliikunta, uniajat jne..

Näihin kaikkiin vastaavat omalta osaltaan siis lapsi, äiti sekä isä.

Ihan oikeasti. Miten pitkälle mennään holhousyhteiskunnassa, että tällaista seurantakorttia pidetään ja täytetään jokaisesta perheestä? Ja tämä seurantavihkonen seuraa mukana kuin neuvolakortti aikoinaan koko kouluajan. 

Meillä ei ole mitään salattavaa, mutta en minä halua omista tottumuksistani ja perheen tavoista ihan kaikkea paljastaa kuitenkaan. Joo, syön pitsaa vähintään kerran kahdessa viikossa, ja ei, en liiku hikiliikuntaa vähintään 1h10min päivässä ja se näkyy jenkkakahvoina, mutta miten se mitenkään liittyy kouluterveydenhoitajalle tai yhteiskunnalle muutenkaan?

Kommentit (92)

Vierailija
61/92 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:34"]

Älä stressaa ap. Tottakai syötte vihanneksia joka ruokailulla ja herkkuja kerran viikossa. Liikutte joka päivä ainakin tunnin ja tietenkin lapsi harrastaa jonne menee pyörällä. Eineksiä teillä ei käytetä ja suolaakin todella niukasti.

Nukkumaan lapsi menee yhdeksältä ja te puoli yhdellätoista. Verkkoaikaa lapsella 30 min päivässä. Mies tunnin verran ja sinä et melkein koskaan. Televisiosta ainoastaan uutiset ja lastenohjelmia, sunnuntaina joku filmi tai idols/ tanssii tähtien kanssa. Ikärajoista pidät tietenkin kiinni.

Päihteitä teillä ei käytetä, korkeintaan kohotatte maljan juhlan kunniaksi.

Kai sinä tiedät miten teillä ollaan ja jos et tiennyt niin nyt tiedät.

Ei tartte kiittää! =)

[/quote]

Voi sinä ihana! =)

Tiesinhän minä, mutta näin kirjoitettuna olen siitä varma..=) Kiitos!

-ap

Vierailija
62/92 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokas ehkäisykeino on keksitty, jos et halua kertoa kaikille paikkakuntanne terveystantoille tottumuksistasi, älä lisäänny. Ei hitto mitä holhousta. Tällä ei todella tavoiteta kuin murto-osa ongelmatapauksista, eli ne tyhmimmät, jotka rehellisesti tunnustavat kaiken.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/92 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamala kysely! en taida uskaltaa rehdä lapsia ollenkaan.

Vierailija
64/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä on ihan hassuja. Kerran kun olin eka-tokaluokkalaisen kanssa kouluterveydenhoitajalla jossain perustarkastuksessa mukana, kth kysyi yllättäen olenko miettinyt mistä terveellinen ruokavalio koostuu. Olin vähän ymmälläni, ja vastasin että olemme siirtyneet ruokakolmiosta ruoka-aineympyrän kautta Jamie Oliverin. Kth närkästyi ja piti minulle pakkoluennon lapsuusiän diabeteksestä ja kotiruoan tärkeydestä. Selvisi, että lapseni oli kertonut kth:lle, että meillä syödään aina pikaruokaa paitsi kun lapset päättää, niin pizzaa. Kth ei tiennyt, että meillä kutsutaan pikaruoaksi kaikkea, mitä olen tehnyt pakastimeen valmiiksi. Arkena syömme näitä itse tekemiäni pakasteita: sosekeittoja, erilaisia kastikkeita, lasagnea jne.

Selvisi, että hän oli kirjoittanut 'pikaruoka' -asian lapseni terveystietoihin. Pyysin poistamaan virheellisen tiedon, mutta hän väitti, ettei voi enää teknisistä syistä poistaa/muuttaa sitä. Meillä taitaa nyt olla tuollainen höntti merkintä jossain rekisterissä.

Vierailija
65/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollasethan on ihan järjettömiä, kun suurinosa valehtelee niihin kuitenkin.

Vierailija
66/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei neuvolassa/koululääkärissä tartte käydä. Minä käyn vain yksityisellä ja esim raskausaikana en käy ollenkaan neuvolassa, vaan omalla gynellä.

Vierailija
67/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 00:33"]

Ei neuvolassa/koululääkärissä tartte käydä. Minä käyn vain yksityisellä ja esim raskausaikana en käy ollenkaan neuvolassa, vaan omalla gynellä.

[/quote]

Ei tarvitsekaan, mutta jos lapsi ei käy peruskoulun tarjoamalla th:lla, tulee hyvin todennäköisesti lastensuojeluilmoitus.

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin seuranta on asia, mikä kuuluu peruskouluun nykyään. Onneksi ja valitettavasti. En tiedä kumpiko.

Vierailija
68/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:27"]

No en todellakaan ole täyttänyt noita lappuja. Relatkaa

[/quote]

Tämä uusi juttu ei siis ole lappu. Se on muovitettu vihko, ihan kuin neuvolakortti. Siinä on vaan ne sarakkeet kaikille. Ja saatteessa sanottiin, että vihko kulkee mukana koko alakoulun ajan ja se viedään mukana hammashoitajalle ja muille hyvinvoinnin tahoille, missä lapsi tai perhe asioi.

-ap

[/quote]

Sen vihkon voi aina unohtaa kotiin...

Vierailija
69/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 00:48"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 00:33"]

[/quote]

Ei tarvitsekaan, mutta jos lapsi ei käy peruskoulun tarjoamalla th:lla, tulee hyvin todennäköisesti lastensuojeluilmoitus.

Lapsen ja perheen hyvinvoinnin seuranta on asia, mikä kuuluu peruskouluun nykyään. Onneksi ja valitettavasti. En tiedä kumpiko.

[/quote]

Hehe, meillä lapsi ei edes ole peruskoulussa vaan kotiopetuksessa... :)

Vierailija
70/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäs kaupungissa tuollainen systeemi on? Ei meillä tullut tuollaista. Toki ekan terkkakäynnin aikana täytettiin joku kyselylappu mutta aika kesyjä kysymyksiä siinä oli, ei mitään kyttäysmeininkiä.

Vierailija
71/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 00:49"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:31"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:27"]

No en todellakaan ole täyttänyt noita lappuja. Relatkaa

[/quote]

Tämä uusi juttu ei siis ole lappu. Se on muovitettu vihko, ihan kuin neuvolakortti. Siinä on vaan ne sarakkeet kaikille. Ja saatteessa sanottiin, että vihko kulkee mukana koko alakoulun ajan ja se viedään mukana hammashoitajalle ja muille hyvinvoinnin tahoille, missä lapsi tai perhe asioi.

-ap

[/quote]

Sen vihkon voi aina unohtaa kotiin...

[/quote]

Joka kertako? En neuvolakorttiakaan unohtanut koskaan, miten selitän tuon unohtamisen?

-ap

Vierailija
72/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monikohan vanhempi tuonne vastaa rehellisesti "piikitämme heroiinia joka päivä" :D

Vierailija
73/92 |
11.09.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei, kannattee tilata ylilääkäriltä kirjallisena lokitiedot perheenjäsenistäsi ja itsestäsi , tutkia onko terveystiedoissanne käyty ilman teidän lupaa/ salaurkittu se on rikos ja siitä saa sakot tai vankeutta. goolettakaa lokitiedot,,, alkaa kans vähän hiillostaa terveydenhuoltoa alkaa niillä punnti tutista

Vierailija
74/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tulee tuosta vihkosta mieleen Orwellin kirja 1984 jossa puolue opettaa lapset vakoilemaan vanhempiaan saadakseen selville näiden Isoveljen vastaiset ajatukset ja ilmiantamaan ne Isolleveljelle. Kirjassa puolue jakoi lapsille kuukotorvia joilla saattoi salakuunnella oven läpi vanhempien keskusteluja.

Vierailija
75/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oho! :(

Mä seiskaluokkalaisen kanssa tein vastaavat terkkasulkeiset viime viikolla ja jätin osan täyttämättä.

13 vuotiaan olisi pitänyt täyttää itsenäisesti mielialakyselyt yms. Paskanmarjat! Lapsi pyöritteli papereita ja sano ihan suoraan, ettei tajua mitä ne oikein haluaa. Mitä osa niistä kysymyksistä edes tarkottaa... Niinpä.

Mä en usko, että noilla lapuilla löydetään ne huonostivoivat teinit/perheet. Ihmiset kyllä hyvin hakeutuvat hoitoon, mutta saako sitä onkin eriasia.

sinuna jättäisin sen täyttämisen suurpiirteiseksi. Nimet ja pituudet yms. Miettisin vastaanotollekin valmiita vastauksia, älä rönsyile.

Jos niille ei anna mitään, niin siitähän se kyttäys vasta alkaa. Ja syyllistäminen.

Vierailija
76/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kai sitä peräänkuulutettua varhaista puuttumista.

Vierailija
77/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sitä terkkaria kiinnosta liikutko yhden tunnin päivässä vai viikossa vai menettekö autolla vai bussilla harrastukseen. Siitä kortista näkee vain nopeasti sellaiset tapaukset jotka eivät harrasta mitään ja vanhempi on niin uupunut, ettei jaksa laittaa kotona ruokaa. Tosi ylimalkaisesti sitä korttia katsellaan jos ja kun kaikki on ok. Sen sijaan se helpottaa huono-osaisten lasten tunnistamista ja auttamista. Eikä mitään tule tapahtumaan vaikka et sitä täytä.

Vierailija
78/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 23:25"]

Höpöhöpö. Ei tule ls-ilmoa.

[/quote]

Suomessa tehtaillaan kolme (3!) kertaa enemmän huostaanottoja kuin muissa Pohjoismaissa!

Se kertoo kaiken Suomen lastensuojelulaitoksesta. Suomi on saanut lukuisia huomautuksia EU-tuomioistuimelta, mutta laittomat ja täysin perusteettomat huostaanotot jatkuvat aina vaan!

Suomessa ei ole kolme kertaa huonommat vanhemmat kuin muissa Pohjoismaissa. Ei todellakaan.

Suomessa on vain täysin epäpätevät, laista mitään piittaamattomat ja virheistään vastuuseen koskaan joutumattomat sosiaalivirkailijat, jotka työllistävät itse itseään työllisyytensä vuoksi. Lasten tai perheen oikeudet ovat heille täysin yhdentekeviä. Samoin lastensuojelulaki tai perustuslaki. Tärkeintä heille on vain oma vallankäyttö!

Vierailija
79/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2014 klo 01:37"]Ei sitä terkkaria kiinnosta liikutko yhden tunnin päivässä vai viikossa vai menettekö autolla vai bussilla harrastukseen. Siitä kortista näkee vain nopeasti sellaiset tapaukset jotka eivät harrasta mitään ja vanhempi on niin uupunut, ettei jaksa laittaa kotona ruokaa. Tosi ylimalkaisesti sitä korttia katsellaan jos ja kun kaikki on ok. Sen sijaan se helpottaa huono-osaisten lasten tunnistamista ja auttamista. Eikä mitään tule tapahtumaan vaikka et sitä täytä.

[/quote]

Älä usko tätä. Viranomaiset eivät halua että kerrot satuja. Mieluummin tyhjä niin on helpompi selittää miksi kytätään, kuin jos kaikki vastaukset ovat ns.oikein. Älä koskaan kerro mitään sellaista jota voidaan käyttää sinua vastaan, koskaan!

Ja kyllä sinua syyllistetään jos myönnät syöväsi eineksiä tai et liiku tarpeeksi. Oikeasti!

Nämä jutut pitää ottaa kuin työhaastattelu. Niissä päätetään monesti saatko pitää lapsesi vai napsahtaako ls-ilmoitus. Valmistaudu kunnolla ja preppaa lapsesikin ja kaikki menee hyvin.

Yksi tapaaminen ja väärät vastaukset ja kärsitte koko perhe vuosia. Niinkuin joku ylläoleva sanoi ettei noita pysty jälkikäteen muuttamaan vaikka olisivat kuinka väärin ymmärryksiä.

Vierailija
80/92 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi huolestuttavaa kyllä tällainen kyttäys ja tietojen keruu. :( Kannatan kyllä sitä että esim. kouluterkkareihin panostetaan resursseja, mutta minusta homman pitäisi olla hengeltään sellaista että apua hakeva saa sitä nopeasti ja tehokkaasti, ei sitä että KAIKKI perheet joutuvat seurantaan. Mielestäni yhteiskuntaan kuuluu myös vapaus elää omaa elämäänsä haluamallaan tavalla, ilman että kukaan tulee puuttumaan jos kaikki sujuu muutoin hyvin.

Nythän on tulossa kaiken maailman elektroniset huolijärjestelmät ja nuorten liputussysteemit, jonne ammattilaiset voivat klikkailla tietojaan. Mikä on nuoren/perheen tietosuoja. Miettikääpä millaisia työkaluja nuo olisivat olleet vaikkapa Neuvostoliitossa tai itä-Saksassa. Kyllä, olen ehkä vainoharhainen, mutta minusta ei ole mukava ajatus että omasta perheestä kerääntyy pikkuhilaa melkoinen tietopankki viranomaisten haltuun...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kuusi