AMK valintakoe kevät 2021
Hei !
Millä mielellä lähdette hakemaan korkeakoulupaikkaa kevään yhteishaussa ? Oletko jo aiemmin hakenut ja jäänyt ilman opiskelupaikkaa vai ihan ensikertalainen ? Miten ajattelit valmistautua vai menetkö vaan katsomaan millainen koe on ?
Kommentit (2485)
[/quote]Minä puolestaan hämmennyin, koska ihan outoa sanastoa. Luen paljon englanninkielistä romaanikirjallisuutta, katson ja ymmärrän elokuvat ja sarjat hyvin ilman tekstejä sekä olen asunut amerikassa viisi vuotta. Kaikki tämä edellinen ei auttanut minua lainkaan. Se sanasto mitä oli minun kokeessa oli erittäin teknistä ja hankalaa. Tällaisia sanoja ei vaan kukaan opi, ellei lue jotain tieteellisiä turkimuksia ja/tai tutki esim. Englanninkielisiä väitöskirjoja tai muuta tekstistä sanastoa toki tekstit olivat monelle hakijalle varmaan samat, mutta ei kaikille. Paljon vaikeampi, koe, kuin viime vuonna. Ja aivan liian haastava sellaiselle, joka ei tule tarvitsemaan näin spesifiä sanastoa, esim fyssarit.[/quote]
Tämä! Enkku oli way too hard. Vois verrata, jos matikas olis algebraa ja trigonometriaa sekä toisen- ja kolmannesasteen yhtälöitä... Ei herran jumala, tuollaista sanastoa ei vaan tarvi minnekkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää nyt vielä antako vastauksia. Seuraavalla viikolla on
vielä koepäiviä.Missä?
Turussa ainakin on
Myös käsittääkseni Jyväskylässä, Tampereella ja Oulussa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä vastasin että se et autossa ei ollu tunkkia, vaikee sanoo et oliko oikee mut jotenki ne muut oli iha päinvastasia taikka sit vähän vähemmän tärkeitä
Sama.
Mulla ei ollut mitään tunkki vaihtoehtoa edes siinä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Enkku oli way too hard. Vois verrata, jos matikas olis algebraa ja trigonometriaa sekä toisen- ja kolmannesasteen yhtälöitä... Ei herran jumala, tuollaista sanastoa ei vaan tarvi minnekkään.
Matikan osiossahan ON algebraa. Luonnontieteiden osiossa on toisen asteen yhtälöitä ja trigonometriaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistatteko mitä vastasitte loogisessa päättelyssä siihen kysymykseen, missä bussi oli mennyt rikki ja kuski oli menettänyt tajuntansa? Jäin miettimään ymmärsinkö kysymyksen oikein
Tämä kiinnostaa minuakin!! Vastatkaa joku
Toi tehtävä oli ihan outo.. :D Voin laittaa oman vastauksen kunhan loput kokeet ohi.
Siis ne vastausvaihtoehdot oli itsestäkin kyllä niin kummalliset etten tiedä oliko oma vastaus ollenkaa oikea.. :/
Jep.. Ja siellähän oli toinen vastaavanlainen tehvävä mikä meni yli ymmärryksen. Tai oikeastaan aika moni meni yli ymmärryksen. :'D Luulin pärjääväni hyvin päätöksentekotaidoissa, mutta toisin kävi.. Matikastakin olin prepannut eniten mm. prosenttilaskuja, yksikkömuunnoksia,murtolukuja jne jne ja ihan turhaan, kun olikin ihan toisenlaisia tehtäviä.
Matikka jäi vähän kaivertamaan kun valmennuskurssin yksikkömuunnoissa ei prepattu siihen, mitä kokeessa lopulta kysyttiin.
Etiikassa oli mun mielestä outoja vaihtoehtoja, joista mikää ei sopinu vastaukseksi. Tai varmaan jotenkin monimutkaisesti ajateltuna oli varmaan selkeekin asia..
Jäi kaihertamaan sama yksikönmuunnos + mitä valmennuskurssilla oltiin opeteltu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Matikan osiossahan ON algebraa. Luonnontieteiden osiossa on toisen asteen yhtälöitä ja trigonometriaa.
No joo tais olla joku perusmatikaskin. Mutta vähäksi jäi. Mutta vaikeaa se silti on, mutta sitä voi treenata. Tuo enkkuhan on sellaista ettei paljon harjoitella voi. Sitä joko tietää teknistä sanastoa tai ei... Ne kellä oli luonnontieteitä, niin ei puolestaan ollu etiikka tai tunneälytaitoja.. Toki ne ei varmaan sitä tarvitse, muttei fyssarinkaan tarvitse tietää synonyymejä sanoille kuten: Irregardless, Nonplussed tai vaikkapa Disinterested.
Ugh, olen puhunut ja hartaasti!
Olin valintakokeessa eilen ja tein valintakokeen myös viimevuonna ja olen myös sitä mieltä, että koe oli vaikeampi kuin viimevuonna, ainakin päätöksenteko osio oli itselle huomattavasti vaikeampi, sain vastauksen kaivettua vain muutamaan tehtävään, enkä niistäkään kaikista menisi takuuseen, aika loppui kesken. Toisaalta myös jännitin sen verran että sekin osaltaan vaikeutti ajattelua ja keskittymistä. Enkku oli myös melko vaikea ja matikka vaikutti helpoimmalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi olla jos ennalta sanottu ettei tule. Pinta-alalaskut ja tilavuuslaskut eri asia
Ymmärrän kyllä miksi enkun taso on niin korkea, siis sen on pakko olla, kun niin monet nuoret käyttää sitä kuin toisena äidinkielenä.
Ei muuten ollut mitään geometrian tehtävää kokeessa.. Ihan turhaan niitäkin pänttäsin.
Ja mikä ihmeen tehtävä se vika lasku matikassa oli!
Minä vastasin siihen missä bussi oli mennyt rikki että täytyy jatkaa matkaa kävellen. Se oli minusta looginen koska eihän ne pystyny korjaan sitä bussia
Vierailija kirjoitti:
Ei muuten ollut mitään geometrian tehtävää kokeessa.. Ihan turhaan niitäkin pänttäsin.
Ja mikä ihmeen tehtävä se vika lasku matikassa oli!
Mulla ainakin oli. Tehtävät vaihtelevat eri koekerroilla.
Tein tänään kokeen ja jäi tosi hyvä fiilis! Päätöksentekotaidot oli tosi helppoja, matikka meni tosi hyvin, englanti oli tosiaan haastava, opetuskieli meni ihan ok ja etiikka ja tunnetaidot oli mukavan helpot viimeiset.
Toivottavasti paikka nyt aukeaisi!
Miksi se koe oli niin helppo? Mitä tällä haettiin?
Miten teitte eettisen osion?
Mitä saitte siihen jossa kysyttiin mikä luku oli suurin?
LOPETTAKAA. VASTAUSTEN. JAKAMINEN.
...ellette halua huonontaa omia sisäänpääsymahdollisuuksia kun annatte muillw vastauksia :)))
Entä se seppeleen sidonta? Olen kai tyhmä.. Meni ohi hilseen.
Vierailija kirjoitti:
Entä se seppeleen sidonta? Olen kai tyhmä.. Meni ohi hilseen.
Se oli todella hämmentävä tehtävä. Jätin vastaamatta
Paljonko päätöksentekotaidoissa lähti miinusta väärästä vastauksesta? 😬
Matikka jäi vähän kaivertamaan kun valmennuskurssin yksikkömuunnoissa ei prepattu siihen, mitä kokeessa lopulta kysyttiin.
Etiikassa oli mun mielestä outoja vaihtoehtoja, joista mikää ei sopinu vastaukseksi. Tai varmaan jotenkin monimutkaisesti ajateltuna oli varmaan selkeekin asia..