Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen kanssa joulu kahdestaan eikä miestä kiinnosta :(

Vierailija
14.12.2020 |

Nyt kun on tämä korona, niin ollaan päätetty olla joulu ihan vain kahdestaan. Mulle tämä on tässä tilanteessa ihan hyvä vaihtoehto ja mielikuvissani kahdenkeskeinen joulu voisi olla ihan mukava...hyvää ruokaa, kynttilöitä ja kuusi.

Mutta miestä ei tunnu kiinnostavan joulu nyt sitten ollenkaan! Tuntuu että hän on kuin pikkulapsi, jolle minun pitäisi järjestää joulu. Olen yrittänyt kysellä mitä voitaisiin syödä jouluna tai onko jotain erityistä mitä haluaisi, mutta mies sivuttaa kysymykset. Olen nyt sitten yksin hankkinut/hankkimassa jouluruokia ja alkaa itseänikin jo masentaa koko juttu, kun pelkään että pahimmillaan mies ei aio aattonakaaan osallistua joulunviettoon ja sillätavalla sitten menee oma joulunikin ankeaksi.

Kommentit (309)

Vierailija
161/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä suunnittelemista niissä jouluruoissa on? Kysyn ihan tosissani 

Kyllähän siinä nyt on suunnittelemista! Joo, voitais syödä kolme päivää aamusta iltaan laatikoita, kinkkua, rosollia ja paistia, mutta MINÄ EN HALUA, ja siksi suunnittelen. Nuo perinteisetkin kuuluu meidän joulupöytään, mutta ihan max aattona ja kerran joulupäivänä ja rääppeitä muiden aterioiden lisukkeena, mutta todellakin haluan syödä joulunpyhinä muutakin. Hyvin tuntuu miehellekin kelpaavan joulusta toiseen, koskaan ei ole vielä kieltäytynyt tai kiukunnut, että haluaa syödä vain kinkkua.

Tuossahan nyt ei ole yhtään mitään suunnittelemista. Kaupatkin on auki vuoden jokaisena päivänä 

No kerro mulle miten toimit suunnittelematta, väännä ihan ratakiskosta, koska tarvitsen sen ymmärtääkseni. 😄

Kerron nyt omasta tavastani: Kaivoin tänään esiin nivaskan reseptejä ja selailin niitä. Laitoin syrjään sellaiset, jotka houkuttelivat just nyt. Käyn nuo sivuun laitetut vielä myöhemmin tällä viikolla läpi, kyselen muiden perheenjäsenten mielipiteitä ja mielitekoja, ja teen niistä valinnat. Kirjoitan paperille mitä ruokaa millekin päivälle. Tämän jälkeen käyn kaapit läpi mitä tarvikkeita löytyy ja kirjoitan listaan mitä pitää ostaa. Tämän jälkeen vielä suunnitelma mitä voi ja pitää tehdä ennakkoon, ja mitä tehdään vasta ennen syöntiä.

Ja sitten vielä sellainen huomio, että kauppa ei ole kadun toisella puolella, jo pelkästään sekin pitää suunnitella minä päivänä lähden käymään kaupassa, koska siellä käydään kerran viikossa tai harvemmin. Ja varsinkin nyt tänä jouluna aion hoitaa suurimmat hankinnat jo tällä viikolla, ensi viikolla alkuviikosta tuoreet kalat, leivät, hedelmät ja vihannekset. Jouluna en todellakaan uhraa yhtään ajatusta tai vaivaa itseäni miettimällä mitä syötäisiin ja kuka lähtisi kauppaan.

Ei hitto, nauran ihan vedet silmissä tuolle sekoilulle. Taidat olla sellainen tättähäärä, että oksat pois. Onko sinulle joka päivä itsesi ruokkiminen tuollaisen prosessin takana, vai mikä siitä jouluna tekee niin erityisen vaikeaa?

Vaikeaa?!? Siis mikä tässä nyt kuulostaa vaikealta? Miten te ruokitte perheenne? Ei meillä ainakaan ole se ja sama mitä kasvavien lasten suuhun tungetaan saatikka että itse viitsisi syödä viikosta toiseen samaa mättöä. Perusruokien lisäksi tottakai välillä etsitään uutta resepteistä. Mun alkoi kyllä ihan just käydä sääliksi sua tai perhettäsi, koska vaikuttaa siltä, että ruoka on sulle vain vatsan täytettä. 😳

Mutta lopetan tämän nyt tähän.

Ei tarvitse sääliä. Katsos, kun jotkut ihmiset selviävät niinkin haastavista asioista kuin kaupassakäynnistä ilman viikkojen etukäteissuunnittelua ja paperilappujen(!) rustaamista. Sinulle voisi joku tuettu asuminen olla suuri apu. Jäisi aikaa muuhunkin kuin reseptien perkaamiseen.

Mikä ihme sinua vaivaa, kun olet noin ilkeä? Eikö sitä intialaista maustesekoitusta ollutkaan kaapissa vaikka ruoka on jo valmistumassa?

Sekoitat mut toiseen kirjoittajaan. Mä puhuin intialaisesta ruuasta ja vastasin sulle alunperin vain ihmettelyysi, miten voi muka tehdä ostokset suunnittelematta ruokia etukäteen. En siis ole tuo, jolle nyt kommentoit. 

Sinä sekoitat minut johonkin toiseen kirjoittajaan. Minä kommentoin tuolle, jolla on kaapit täynnä kaikkea erikoista ja jonka ruuat valmistuvat vain viskomalla pataan mitä sattuu, mutta silti lopputuloksena on harmoninen ja maistuva kokonaisuus.

Vierailija
162/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän siinä nyt on suunnittelemista! Joo, voitais syödä kolme päivää aamusta iltaan laatikoita, kinkkua, rosollia ja paistia, mutta MINÄ EN HALUA, ja siksi suunnittelen. Nuo perinteisetkin kuuluu meidän joulupöytään, mutta ihan max aattona ja kerran joulupäivänä ja rääppeitä muiden aterioiden lisukkeena, mutta todellakin haluan syödä joulunpyhinä muutakin. Hyvin tuntuu miehellekin kelpaavan joulusta toiseen, koskaan ei ole vielä kieltäytynyt tai kiukunnut, että haluaa syödä vain kinkkua.

Tuossahan nyt ei ole yhtään mitään suunnittelemista. Kaupatkin on auki vuoden jokaisena päivänä 

No kerro mulle miten toimit suunnittelematta, väännä ihan ratakiskosta, koska tarvitsen sen ymmärtääkseni. 😄

Kerron nyt omasta tavastani: Kaivoin tänään esiin nivaskan reseptejä ja selailin niitä. Laitoin syrjään sellaiset, jotka houkuttelivat just nyt. Käyn nuo sivuun laitetut vielä myöhemmin tällä viikolla läpi, kyselen muiden perheenjäsenten mielipiteitä ja mielitekoja, ja teen niistä valinnat. Kirjoitan paperille mitä ruokaa millekin päivälle. Tämän jälkeen käyn kaapit läpi mitä tarvikkeita löytyy ja kirjoitan listaan mitä pitää ostaa. Tämän jälkeen vielä suunnitelma mitä voi ja pitää tehdä ennakkoon, ja mitä tehdään vasta ennen syöntiä.

Ja sitten vielä sellainen huomio, että kauppa ei ole kadun toisella puolella, jo pelkästään sekin pitää suunnitella minä päivänä lähden käymään kaupassa, koska siellä käydään kerran viikossa tai harvemmin. Ja varsinkin nyt tänä jouluna aion hoitaa suurimmat hankinnat jo tällä viikolla, ensi viikolla alkuviikosta tuoreet kalat, leivät, hedelmät ja vihannekset. Jouluna en todellakaan uhraa yhtään ajatusta tai vaivaa itseäni miettimällä mitä syötäisiin ja kuka lähtisi kauppaan.

Kaikesta saa vaikeaa halutessaan.

Miksi ihmeessä et kysy ensin perheeltä, vaan teet täysin turhaa työtä reseptien nyhräämisiesi kanssa? 

Loppu on pelkkää jankkaamista

Anteeksi nyt vaan, mutta mulla ei ole mitään ongelmaa asian kanssa! Olen pahoillani jos olen antanut niin ymmärtää. Suunnittelen siis mielelläni. Ihan perus arkiruoatkin tietenkin suunnitellaan ennen kauppaan menoa, vai miten te toimitte? Kauppaan ja mätätte kärryyn mitä käteen sattuu? Mahtaa olla monipuolista ja laadukasta.

Osaan käydä kaupassa ilman reseptien nypläämistä. Sinäkö et osaa? 

Ei, en sittenkään vielä pysty lopettamaan. 😄 Eli siis teillä syödään aina niitä samoja ruokia joiden teon osaat ulkoa? Et ikinä nyplää reseptejä ja kokeile jotain uutta? Tai sitten olet mestarikokki, jolta tulee kaikki uusi lonkalta ilman ohjetta. Minä en ole. Jos ja kun haluan jotain muuta kuin sitä perus sapuskaa, niin en kyllä osaa käydä kaupassa nypläämättä ensin reseptejä.

Mutta nyt lopetan, tämä tuli tarpeeksi selväksi. Ihan hyvä oli kurkistaa ulos täältä omasta kuplasta.

No se on kyllä tullut selväksi, että et ole mestarikokki ja tarvitset reseptejä.

Me normaaliälyiset ihmiset sen sijaan tiedämme, miltä eri ruoka-aineet maistuvat ja osaamme kuvitella ilmankin reseptejä, miten ne käyttäytyvät eri tavoin yhdistellessä ja käsiteltäessä. Reseptejä olen käyttänyt joihinkin leivoksiin ehkä kerran vuodessa jos sitäkään, suolaiseen ruokaan en varmaan kertaakaan viimeisten 15 vuoden aikana.

Wau, sinähän olet oikea mestarikokki, kun lonkalta osaat sanoa, mitkä ainekset sopivat yhteen, taputapu. Tuolla taidolla voisit lyödä rahoiksi, kai sinulla on jo blogi? Moni normaaliälyinen ei osaa kuin tehdä nakkikeiton. Minäkin tarvitsen välillä reseptejä, kun helposti ne yhdet ja samat ruuat alkavat pyöriä liian usein ruokalistalla.

Ei tarvitse olla mestarikokki. Kokeilunhalu ja kokemus riittää. Mulla muuten on blogi, mutta en tälle palstalle laita sen osoitetta :D Reseptit on ihan kivoja, niistä saa uusia ideoita. Mutta kun on kokeneempi kotikokki, ei reseptejä tarvitse noudattaa, koska osaa soveltaa itse niistä aineksista, mitä keittiöstä löytyy. Suosittelen ostamaan monipuolisesti erilaisia raaka-aineita ja tekemään niistä erilaisia ruokia. Ei aina niitä samoja ja samlla tavalla valmistettuja. 

- eri - 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aivan sama juttu, mutta en minä joulua miestä varten laita vaan itseäni. Teen sellaista ruokaa mikä itselle maistuu ja kuusenkin hommasin itseäni varten.

Vierailija
164/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päärynää pöytään suklaakastiketta päälle ja paistia kalaa hyvin menee joulu . Kotikaljaa viiniä . Eikun ehkä kannattaa ottaa iloiten joulu ,voi vähän siivota ,vaihtaa verhot koristella jo lautasliinat tekee juhlan ja täytekakku . Kaupassa on valmiita. Tai ostaa lomamatkan . Hiihtoloma tai mökki . Lahjoja voi antaa pyyhkeitä villasukkaa koruja kelloja lahjakortti kylpylään tai kauppaan . Voi ostaa bensaa tai parturin lahjaksi . Hiihtohissi kortin tai vaikka undulaatteja . Joulukukkia . Hyvä elokuva . Ei aina niin kovaa tietotekniikkaa .

Vierailija
165/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä tulee niin mieleen, mun menneet parisuhteet ja joka vuotiset tappelut ajankäytöstä, ruoasta ja juhlista. Mikä joitain miehiä vaivaa parisuhteissa? Jaetaan yhteinen asunto, mutta ei pätkääkään kiinnosta, mistä se kumppani tykkää, mikä sen tekee iloiseksi, tai ylipäätään miksi ei haluta viettää aikaa sen kumppanin kanssa?

Ps. Ap, sun mies ei vaan halua viettää sun kanssa aikaa sillä tavalla kuin sä toivoisit.

Vierailija
166/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ap siis edes keskustellut miehen kanssa joulun laittamisesta tässä uudessa tilanteessa vai onko keskustelut ollut tuo mitä tilataan jouluksi kaupasta? Jos olette aina käyneet vieraissa pöydissä ja joulu on tullut vain jostain tai sitä ei ole vietetty niin tietääkö mies että tuo kaupptilaus sisältää odotuksen perinteisestä tunnelmallisesta joulusta vai veditkö johtopäätöksen siitä ettei osannut alkaa luetella porkkanalaatikon tykötarpeita?

Vierailija
167/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hitto, nauran ihan vedet silmissä tuolle sekoilulle. Taidat olla sellainen tättähäärä, että oksat pois. Onko sinulle joka päivä itsesi ruokkiminen tuollaisen prosessin takana, vai mikä siitä jouluna tekee niin erityisen vaikeaa?

Vaikeaa?!? Siis mikä tässä nyt kuulostaa vaikealta? Miten te ruokitte perheenne? Ei meillä ainakaan ole se ja sama mitä kasvavien lasten suuhun tungetaan saatikka että itse viitsisi syödä viikosta toiseen samaa mättöä. Perusruokien lisäksi tottakai välillä etsitään uutta resepteistä. Mun alkoi kyllä ihan just käydä sääliksi sua tai perhettäsi, koska vaikuttaa siltä, että ruoka on sulle vain vatsan täytettä. 😳

Mutta lopetan tämän nyt tähän.

Ei tarvitse sääliä. Katsos, kun jotkut ihmiset selviävät niinkin haastavista asioista kuin kaupassakäynnistä ilman viikkojen etukäteissuunnittelua ja paperilappujen(!) rustaamista. Sinulle voisi joku tuettu asuminen olla suuri apu. Jäisi aikaa muuhunkin kuin reseptien perkaamiseen.

Mikä ihme sinua vaivaa, kun olet noin ilkeä? Eikö sitä intialaista maustesekoitusta ollutkaan kaapissa vaikka ruoka on jo valmistumassa?

Sekoitat mut toiseen kirjoittajaan. Mä puhuin intialaisesta ruuasta ja vastasin sulle alunperin vain ihmettelyysi, miten voi muka tehdä ostokset suunnittelematta ruokia etukäteen. En siis ole tuo, jolle nyt kommentoit. 

Sinä sekoitat minut johonkin toiseen kirjoittajaan. Minä kommentoin tuolle, jolla on kaapit täynnä kaikkea erikoista ja jonka ruuat valmistuvat vain viskomalla pataan mitä sattuu, mutta silti lopputuloksena on harmoninen ja maistuva kokonaisuus.

Nä tässä threadissa kukaan muu ei puhunut intialaisesta ruuasta yhtään mitään. Minä kirjoitin ja kyllä, mulla on kaapit täynnä sopivia raaka-aineita, mutta se oli ihan toinen thread se. 

Vierailija
168/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

HYVÄÄ JOULUA 💝💝💝🇫🇮🇫🇮🇫🇮✝️✝️✝️🇫🇮🇫🇮💝💝💝

Vierailija
169/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama suunnittelu kuin missä tahansa muussakin ruuassa. Minä ainakin pyrin välttämään ruokahävikkiä ja usein tekemään ruokaa mikä maistuu kaikille. Eli ensin kysytään onko mielipiteitä jouluruuasta. Itse haluan rosollia ja porkkanalaatikkoa, muilla ei niin väliä. Jos toiset ei aio syödä lanttulaatikkoa tai kinkkua, en niitä osta. Jos he haluavat lihapullia, niin ostan niihin ainekset. Noin viiden minuutin keskustelu, johon oletan meillä miehen ja lapsen osallistuvan kuten normaalit ihmiset. Vastaus voi olla, että me ollaan kaikki ruokaisia tee niinkuin itse haluat, mutta "ihan sama" passiivisagressiivinen mutina ei ole mielestäni kunnioittavaa.

Sitten mietin mitkä haluan laittaa itse, kysyn mieheltä ja lapselta haluavatko kokata jotain, lapsi usein haluaa leipoa yhdessä. Sitten mietin koska haluan tilata seuraavaksi tai käydä kaupassa. Yleensä noin kerran viikossa. Sitten katson jääkaapin ja kuivakaapin läpi mitä on jo kaapissa. Mietin aamu-, ilta- ja välipalat sekä lounaat, koska loma-aika. Samalla olen naputellut ostoslistan ja sitten joko tilaan tai lähden kauppaan. Jouluna haluan syödä vähän eri ruokia kuin arkena, niin ei valmiista viime viikon listasta ole hyötyä, toki siellä on ne perustarpeet katettuna. Mutta kyllä tuohon normaalistikin saa tunnin pari kulutettua.

Tässäkin tapauksessa, se että aloittajan mies olisi normaalin ihmisen tapaan keskustellut vaimonsa kanssa tunnin verran joulusta, olisi piristänyt ihmisen mieltä ja heillä olisi varmaan ollut paljon mukavampi joulunodotus. Vaikka miestä ei joulu kiinnostaisi pätkääkään, luulisi että oma vaimo kiinnostaa. Eikö täällä palstalla kirjoittajat koskaan puhu puolisoilleen? Ostavat vaan omat ruokansa ja elävät omaa elämäänsä, sattumalta saman katon alla.

Jos kaupassa käynnistäkin saa tällaisen romaanin aikaiseksi, niin ymmärrän että elämä on muutenkin kuluttavaa. Jaksuja 

Ihan mielenkiinnosta miten sinä käyt kaupassa tuon helpommin? Jos minä menen kauppaan ilman listaa, niin joudun käymään siellä joka päivä, ei näin korona-aikana fiksua. Ostaisin mitä sattuu herkkuja, ei hyväksi keskivartalolle. Ja varmaan puolet menisi roskiin, ei hyväksi kukkarolle tai planeetalle. Samoin aikaa sen 1-2h viikossa sijaan menisi joka päivä vähintään 30min (10min kaupalle, 10min kaupassa, 10min kotiin). Minulle huomattavasti vähemmän stressaavaa, toki jokainen tavallaan.

Vierailija
170/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis miestä ei kiinnosta joulu ylipäänsä? Miten hän on ennen sitten joulua viettänyt? Äitinsä ruokapöydässä ja se on ainoa oikea tapa viettää joulua?

Näinhän se on. Todellinen syypää löytyy sieltä anoppilasta jossa on painostettu/pakotettu/uhkailtu joulunviettoon. Jälki on sitten sen mukaista. Ihme että tästä ei ikinä vaikkapa iltalehdissä kirjoiteta.

Vierailija
171/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka jouluna on tapana tehdä riisipuuroo niin kyllä puolukkapuurot sopii hyvin myös . Omenahillo käy jos lakkahilloa ei näy . Vadelma kiisseli sopii hyvin jäätelölle tai kakkuun tai maidon kanssa .

Vierailija
172/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä tulee niin mieleen, mun menneet parisuhteet ja joka vuotiset tappelut ajankäytöstä, ruoasta ja juhlista. Mikä joitain miehiä vaivaa parisuhteissa? Jaetaan yhteinen asunto, mutta ei pätkääkään kiinnosta, mistä se kumppani tykkää, mikä sen tekee iloiseksi, tai ylipäätään miksi ei haluta viettää aikaa sen kumppanin kanssa?

Ps. Ap, sun mies ei vaan halua viettää sun kanssa aikaa sillä tavalla kuin sä toivoisit.

Kuinka monta tuntia sinun kanssasi pitää keskustella lanttulaatikosta, että koet olevasi rakastettu? 

Vierailija
173/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama suunnittelu kuin missä tahansa muussakin ruuassa. Minä ainakin pyrin välttämään ruokahävikkiä ja usein tekemään ruokaa mikä maistuu kaikille. Eli ensin kysytään onko mielipiteitä jouluruuasta. Itse haluan rosollia ja porkkanalaatikkoa, muilla ei niin väliä. Jos toiset ei aio syödä lanttulaatikkoa tai kinkkua, en niitä osta. Jos he haluavat lihapullia, niin ostan niihin ainekset. Noin viiden minuutin keskustelu, johon oletan meillä miehen ja lapsen osallistuvan kuten normaalit ihmiset. Vastaus voi olla, että me ollaan kaikki ruokaisia tee niinkuin itse haluat, mutta "ihan sama" passiivisagressiivinen mutina ei ole mielestäni kunnioittavaa.

Sitten mietin mitkä haluan laittaa itse, kysyn mieheltä ja lapselta haluavatko kokata jotain, lapsi usein haluaa leipoa yhdessä. Sitten mietin koska haluan tilata seuraavaksi tai käydä kaupassa. Yleensä noin kerran viikossa. Sitten katson jääkaapin ja kuivakaapin läpi mitä on jo kaapissa. Mietin aamu-, ilta- ja välipalat sekä lounaat, koska loma-aika. Samalla olen naputellut ostoslistan ja sitten joko tilaan tai lähden kauppaan. Jouluna haluan syödä vähän eri ruokia kuin arkena, niin ei valmiista viime viikon listasta ole hyötyä, toki siellä on ne perustarpeet katettuna. Mutta kyllä tuohon normaalistikin saa tunnin pari kulutettua.

Tässäkin tapauksessa, se että aloittajan mies olisi normaalin ihmisen tapaan keskustellut vaimonsa kanssa tunnin verran joulusta, olisi piristänyt ihmisen mieltä ja heillä olisi varmaan ollut paljon mukavampi joulunodotus. Vaikka miestä ei joulu kiinnostaisi pätkääkään, luulisi että oma vaimo kiinnostaa. Eikö täällä palstalla kirjoittajat koskaan puhu puolisoilleen? Ostavat vaan omat ruokansa ja elävät omaa elämäänsä, sattumalta saman katon alla.

Jos kaupassa käynnistäkin saa tällaisen romaanin aikaiseksi, niin ymmärrän että elämä on muutenkin kuluttavaa. Jaksuja 

Ihan mielenkiinnosta miten sinä käyt kaupassa tuon helpommin? Jos minä menen kauppaan ilman listaa, niin joudun käymään siellä joka päivä, ei näin korona-aikana fiksua. Ostaisin mitä sattuu herkkuja, ei hyväksi keskivartalolle. Ja varmaan puolet menisi roskiin, ei hyväksi kukkarolle tai planeetalle. Samoin aikaa sen 1-2h viikossa sijaan menisi joka päivä vähintään 30min (10min kaupalle, 10min kaupassa, 10min kotiin). Minulle huomattavasti vähemmän stressaavaa, toki jokainen tavallaan.

Sivusta...onko sulla ADHD? 

Vierailija
174/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ap:n ongelma ratkea vähän kuin itsestään: Kutsu oikea kunnon Pukki kylään aattona ja ja huolehdi laulun sanojen mukaisesti, että "joulupukki ****** sai!" Tapanina tiulanteesi saattaa olla jo toinen.

Vierailija
175/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No lopahtaisi kyllä itselläkin mielenkiinto jos toinen roikkuu koko ajan kyselemässä "mitä syötäisiin, mitä tehtäisiin, laitetaanko nämä vai nämä koristeet tänne ja tuonne"....

Jos miestä ei kiinnosta niin lopeta nyt hyvänen aika tuommoinen epätoivoinen vinkuminen ja ala tehdä joulua itsellesi, juuri niinkuin haluat. Mies kyllä osallistuu sitten jos kiinnostaa ja jos ei kiinnosta, niin et sinä voi väkisellä ketään pakottaa joulufiilistelyihin, sitten ainakin on molempien joulu pilalla.

Sairaan ahdistavaa tuollainen kontrollointi ja jatkuva kysely, koittakaa nyt olla itsenäisiä älkääkä roikkuko siinä kumppanissa niinkuin eläisitte jossain symbioosissa.

Nyt ei ole kyse siitä että yrittäisin väkisin saada miestä kokoajan osallistumaan omiin jouluintooiluihini, en itsekään ole mikään jouluhössöttäjä.  Mutta koska joulu vietetään kahdestaan ei mielestäni ole oikein että vain toinen tekee sitä joulua, ellei sitten asiasta olla sovittu etukäteen. Ja isoin huoleni tässä minulla on se että kun joulu koittaa ja olen oman panostukseni antanut, alkaa mussutus siitä miten ruoka on väärää jne. tai sitten ettei joulunviettoon osallistuta ollenkaan tai että minun suunnitelmat ja kuvitelmat eivät sovikaan miehelle. Kuten jo alussa kerroin en edes vaadi yhteiseltä joululta paljoa, mukava yhdessäolo ja jouluiset pienet askareet/ruoka riittäisi. Tuntuu myöskin ettei mies pidä tätä kahdenkeskeistä joulunviettoa minään, harmittaa koska itse näkisin mahdollisuuden ihan mukavaan jouluun. Ollaan kuitenkin aikuisia, eikä pukki ja lahjat pitäisi enää olla se pääasia.

-ap

Itse laittaisin joulun juuri sellaisena kuin haluaisin, koristelisin ja tekisin ne ruuat mitä haluaisin. Kuuntelisin joululauluja ja hankkisin lahjoja. Miehen voisi ottaa huomioon ruokia hommatessa, ja kun on kerran jouluruuat tarjottu, niin on annettu (ja hän olikin arkiset toiveensa jo kertonut, voi näin ollen ottaa ihan itse niiden hankkimisesta ja valmistamisesta vastuun).

Älä ap hyvä ala stressata toisen aikuisen joulunvietosta tai viettämättömyydestä. Tee oma tunnelma.

Kannattaa ap tehdä miehelle vielä erittäin selväksi se, että mitään valitusoikeutta ruokiin tai muuhun ei sitten jouluna ole, jos suunnittelu ja toteutus ei kiinnosta. Tämän keskustelun jälkeen voitkin rauhoittua omaan joulunviettoon.

Vierailija
176/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sivusta...onko sulla ADHD? 

Ei ainakaan diagnoosia, en tiedä miten liittyy kaupassa käyntiin, useimmat tuntemani ihmiset tekevät kauppalistan ja käyvät kaupassa harvemmin, varsinkin nykyään.

Vierailija
177/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä mies vastustaa joulua koska siihen liittyy uskonnollinen tausta. Minä laitoin ennen joulua ihan vaan tottumuksesta. Ollaan luovuttu joulun laitosta ja helpommallahan näin pääsee. Juhlapyhät harvemmin merkkaavat mitään muuta kuin huilia töistä jne. Vähän parempaa ruokaa ehkä tehdään, jos tehdään. 

Ainahan voi viettää perinteistä suomalaista joulua ilman näitä lähi-idästä tuotuja Kristus-vaikutteita.

Vierailija
178/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa lukea kommentteja, mutta tee itsellesi jokin todella ihana jouluateria. Niin ihana, että kuola valuu jo tuoksusta.

Ja pointtina, että vain itsellesi. Kerro miehelle toki jo ennen aattoa, että mikäli häntä ei jouluvalmistelut kiinnosta, niin ei varmaan sitten jouluruokakaan maistu.

Vierailija
179/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies pelkää joulustressiä. Jos hänkin lupaa tehdä jotain, keksit sitten päivä päivältä lisää juttuja ja lopulta mennään niin isoilla kierroksilla että jouluaattona väärän merkkinen glögi saa sinut romahtamaan itkuun.

Vierailija
180/309 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä meni vähän eri tavalla, vaimo tiedusteli mitä tehdään jouluna ruoaksi ja siis osallistun ruoanlaittoon kyllä. Sanoin että kunhan kinkkua ja perinteiset laatikot saan niin hyvä. Noh, nyt tulee kalaa ja ei yhtäkään laatikkoa.

Miten niin ei tule kinkkua ja laatikoita? Saathan sinä tehdä keittiössäsi mitä ruokaa haluat! Voi olla että siinä sivussa vaimokin herää ja alkaa kunnioittaa kun toteat että teen tässä näitä jouluruokia mistä oli puhetta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi neljä