lasten elatus viikko-viikko systeemissä
Hei, haluaisin tietää, onko mulla mahdollisuus vaatia elatusmaksua, vaikka lapset vuoroviikoin kummankin vanhemman luona. Itse lähivanhempi ja maksan kaiken koska toinen vanhempi vetoaa ettei oo ylimäärästä ja hänen mielestään lapsilisä pitää riittää kaikkeen.
Kommentit (46)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:11"]
aika lastenvalvojalle ja mies joutuu maksamaan elarit, ei pidä antaa periksi, kaikki on vaan lapsen hyväksi ja laita vaikka säästöön, rahaa tarvitaan, myöhemmin lukion kirjat, autokoulu, vanhojen tanssiaiset, leffat jne
[/quote]
Toisaalta näin, toisaalta miksi haastaa riitaa? En ole mikään hyvätuloinen, mutta on näinkin pärjätty. En koe että on lasten etu alkaa tapella asiasta.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:15"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:55"]
Viikko-viikko -systeemissä asumiskulut ja ruokamenot menevät jo puoliksi. Lähivanhemmaksi merkitty saa lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella eli 2 lapsesta yli 300,- euroa. Kyllä tuolla summalla pitäisi vaatteet ja muut menot kattamaan.
[/quote]
Minä en saa yksinhuoltajakorotusta, koska olen uudessa liitossa. Puolison tulot vaikuttavat myös päivähoitomaksuun, vaikkei hän periaatteessa ole elatusvelvollinen. Voisi kuvitella exääni hävettävän kun mieluummin antaa toisen miehen elättää lapsiaan kuin että maksaisi osan kustannuksista, mutta ei. Oikea loinen. Onneksi edes rakastaa lapsiaan.
t. 9
[/quote]
Silloinhan sinun kulusi ovat pienemmät kuin eksän esim asumiskulut, koska et maksa niitä yksinäsi.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:14"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:05"]
Meillä mies maksaa 100 euroa/lapsi/kuussa. Minä ostan vaatteet, maksan harrastukset ja kaikki muutkin kulut. Pienimmän päivähoitomaksun, polkupyörät, kaverisynttärilahjat. Lapsilla ei ole isällään omia vaatteita, on siis vain mun ostamia. Jos isä ostaa niille jotain, mä siirrän hänelle rahaa. En koe toimivani kovin väärin. Lastenvalvojalla isän osuus laskettiin vähän isommaksi kuin tuo satanen, mutta mä itse ehdotin pienempää, koska olen aika hyvä löytämään hyvää halvalla.
[/quote]menot kasvaa kun lapset tulee esiteini ikään. ei kelpaa halpahallin röntteet, täytyy ostaa parempi kännykkä, parempi fillari, käydään leffassa jne
[/quote]
Lapset on jo 2/3 esiteinejä. Lapsilisät, isän elatusosuus ja mun osuus riittävät hyvin kattamaan lasten menot. Meillä lapset ei ole tottuneet saamaan kaikkea, mitä haluavat. Eivät saaneet ydinperheessä, eivätkä saa nytkään. Halpahallista en osta, mutta olen hyvä tekemään löytöjä. Just sain tytölle tän hetken pintamuodinmukaisen takin -70% alesta. Noin mulle aina käy. Isän osuus riittää kyllä.
Tottakai on mahdollista. Enemmän ihmetyttää täällä palstalla ne perheet, joissa lapsiin ei olla halukkaita käyttämään yhtään ylimääräistä rahaa, sen pitäisi riittää että saa asua sisällä, ruokaa ja vaatteita.
Oikeassa elämässä lapsista maksetaan hoitomaksut, harrastukset ja harrastusvälineet, vakuutukset, lomamatkat, leirit, luokkaretket, opintomatkat, kirjat, mopot, pyörät jne. jne. Esim. jo pelkkä hoitomaksu on yhdeltä lapselta noin 250€ ja se lasku tulee aina toiselle vanhemmalle, sitä ei saa jaettua. Siihen päälle sitten vielä kaikki muu, josta tulee vain yksi lasku tai joka maksetaan vain yhden kerran. Eli jotta homma menee tasapuolisesti, on toisen vanhemman maksettava toiselle "tasinkoa" jotta kulut todellakin menevät puoliksi eikä se paperilla oleva lähivanhempi joudu maksamaan liikaa = elatusmaksu.
Eli todellakin voit ja sinun pitää vaatia elatusmaksuja, muutenhan se toinen maksaa vain vähän vaatteita ja ruokaa kun taas kaikki muu menee sinun pussistasi!
Toki jos välit ovat erityisen hyvät, voitte myös kuukausittain istua yhdessä pöydän ääreen laskemaan mitä kaikkea lapseen on siinä kuussa mennyt ja päättää yhdessä miten seuraavan kuun maksut hoidetaan, mutta pitäisin tällaista menetelmää aika harvinaisena, yleensä eronneet puolisot eivät ole näin läheisissä väleissä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:18"]
Silloinhan sinun kulusi ovat pienemmät kuin eksän esim asumiskulut, koska et maksa niitä yksinäsi.
[/quote]
Eivät ole, koska ex asuu niin pienessä talossa että lapset nukkuvat samassa huoneessa. Meillä on jokaiselle oma huone. Ei silti todellakaan mikään ökytalo, vaan ihan tavallinen rintamamiestalo.
Voihan ne lapset vaatia ihan mitä vain vaikka kuun taivaalta mutta kun kaikkea ei saa, ei edes ydinperheessä.
Tuntuu, että nimenomaan eroperheiden lapset ovat niitä, joilla on vaikka mitä eli vanhemmat lahjovat lapsiaan kenties huonon omantunnon takia; oikeaa kilpavarustelua välillä. Miten lapset oppivat koskaan rahanarvoa, jos saavat kaiken mitä haluavat?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 19:47"]Olen etävanhempi äiti. Siis kirjallisesti, koska Suomessahan lapsilla voi olla vain yksi virallinen osoite. Lapset asuvat isänsä ja minun luonani viikko-viikko. Emme maksa elareita suuntaan emmekä toiseen. Molemmissa kodeissa lapsilla on kaikki tarvittava, tavarana ainoat eestaas liikkuvat ovat koulureput, aiemmin lisäksi vain unilelut. Niitäkin on läjä molemmissa kodeissa. Harrastukset maksetaan puoliksi ja muutoin en ymmärrä mitä varten elareita tarvittaisikaan... Kun molemmat osaltaan elättävät osuutensa mukaan jo luonapitäen luonnollisesti; ruoka, hygienia, harrastaminen (uimassa käynnit yhdessä, leffat jne).
Vai pitäiskö munkin nyt periaatteesta vaatia, vaikka isä hoitaakin elatusosansa suoraan lapselle kohdistaen?
Menkää äidit töihin. Harvassa on isät, jotka elareita äideiltä pyytelevät?
[/quote]
Onkohan sulla käynyt mielessä, että miehillä usein isommat tulot? Tämä keskustelu menee aina joidenkin tyhjäpäiden vuoksi raiteiltaan. Miksi lapsen pitäisi taloudellisesti kärsiä erosta? Kuinka moni mies ostaa ruokaa, vaatteita rehellisesti yhtä paljon kuin äiti? Ehkä ruokaa, mutta muuten? Miksi aina joku itsekäs ihminen kokee että lapsen Elatusvastuu on yksin äidin ja lapsen pitäisi elää yksin äidin tuloilla ja kulkea ryysyissä kun isä vaikkapa jätti? Se raha on lapsille ei yh-äidille itsekkäät omahyväiset ihmiset!
[/quote]
Itsekästä ja omahyväistä on lähinnä se, ettei viitsi kuin persettään levittää ja korkeintaan jonkun lähärin tutkinnon hommata, ja sitten kehtaa ulista miehen rahojen perään, kun " miehillä on yleensä isompi palkka"... MIKSIKÖHÄN????
Viikko-viikko -systeemissä asumiskulut ja ruokamenot menevät jo puoliksi. Lähivanhemmaksi merkitty saa lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella eli 2 lapsesta yli 300,- euroa. Kyllä tuolla summalla pitäisi vaatteet ja muut menot kattamaan.
[/quote]
Hah! Pelkät hoitomaksut kahdesta on jo noin 500€! Eivätkö lapset harrasta mitään? Eikö heille osteta polkupyöriä, suksia, luistimia yms. vai ostetaanko kaikkea kaksin verroin, toiset isän ja toiset äidin rahapussista? Onko lapsille otettu kaksi vakuutusta? Maksetaanko lääkärikulut, lääkkeet yms. aina kahteen kertaan? Jos vastaus kaikkii oli kyllä, niin onko tuo oikeasti sinusta mielekkäämpää kuin elatusmaksun maksaminen toiselle vanhemmalle, joka sitten hoitaa nämä asiat?
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:57"]
Aika hyvätuloinen äiti jos kahden lapsen päivähoitomaksut on 500€.
[/quote]
No vaikka olisivat puolet tuosta, niin silti tuo 300€ ei riitä yhtään mihinkään jos lapsista vähääkään välittää ja tahtoo tarjota heille jotain muutakin kuin näkkileipää ja käpyjen keräilyä.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:03"]
[/quote]
No vaikka olisivat puolet tuosta, niin silti tuo 300€ ei riitä yhtään mihinkään jos lapsista vähääkään välittää ja tahtoo tarjota heille jotain muutakin kuin näkkileipää ja käpyjen keräilyä.
[/quote]
Jos rahat ei riitä kuin näkkileipään ja käpyjen keräilyyn niin ne ei riitä. Tavaraa tavaran perään sen sijaan, että vanhemmat antaisivat AIKAA ja LÄHEISYYTTÄ lapsille.
[/quote]
Jos äiti ja tämän uusi puoliso ovat keskituloisia, tuo onnistuu ihan helposti. Isä vain toimii vapaamatkustajana kun isäpuoli elättää lapsia.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:05"]
[/quote]
Jos äiti ja tämän uusi puoliso ovat keskituloisia, tuo onnistuu ihan helposti. Isä vain toimii vapaamatkustajana kun isäpuoli elättää lapsia.
[/quote]
Isä ei saa joutua maksumieheksi, jos äidin uusi puoliso hyvätuloinen.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:05"]
[/quote]
[/quote]
Isä ei saa joutua maksumieheksi, jos äidin uusi puoliso hyvätuloinen.
[/quote]
Juu ei isän pidä joutua lapsistaan maksamaan! Olis ne hoitomaksut ydinperheessäkin saman kokoiset ja isä joutuisi maksamaan. Nyt ei millään maksaisi, kun on erottu?
Kuinka paljon lastenvalvoja laskee lapseen menevän jos vähennetään asuminen ja syöminen, niistähän molemmat vanhemmat maksavat oman osuutensa.
Itse kyllä ajattelisin, että esim. "tavalliseen" alakoululaiseen lapsilisä ja yh-korotus riittää vallan hyvin.
Päivähoitomaksut tietty saattavat nostaa kuluja paljonkin jos äiti on hyvötuloinen. Kalliit harrastukset, kännyt, iphonet yms. lienevät asioita mistä vanhempien on neuvoteltava. Koska kyseessä ei ole mikään perustarve tai välttämättömyys, ei mielestäni toista vanhempaa voi vaatia osallistumaan niihin jos hän ei halua.
Ei ydinperheessäkään tehdä päätöksi yksin ja laiteta toista maksamaan vaan hankinnoista neuvotellaan yhdessä.
[/quote]
[/quote]
Jos rahat ei riitä kuin näkkileipään ja käpyjen keräilyyn niin ne ei riitä. Tavaraa tavaran perään sen sijaan, että vanhemmat antaisivat AIKAA ja LÄHEISYYTTÄ lapsille.
[/quote]
Varattomalle elatusmaksuja ei tietenkään määrätä, vaan silloin lähivanhempi saa elatustukea Kelasta. Jos taas etä määrätään maksamaan elatusmaksuja, silloin hänellä todellakin niihin on varaa. Se on sitten oma ongelma jos ei löydy kiinnostusta omien lasten etua kohtaan vaan elarit ahdistaa tai jos ei osaa hoitaa talouttaan niin että pystyy omat lapsensa elättämään.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 22:11"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Varattomalle elatusmaksuja ei tietenkään määrätä, vaan silloin lähivanhempi saa elatustukea Kelasta. Jos taas etä määrätään maksamaan elatusmaksuja, silloin hänellä todellakin niihin on varaa. Se on sitten oma ongelma jos ei löydy kiinnostusta omien lasten etua kohtaan vaan elarit ahdistaa tai jos ei osaa hoitaa talouttaan niin että pystyy omat lapsensa elättämään.
[/quote]
Niin ja silloin sen 150,-/kk/lapsi on riitettävä sille lähille.
Lain mukaan lähivanhemmalle kuuluu etävanhemman maksama elatusapu riippumatta siitä, että lapset asuvat 50-50 molempien luona. Käytännössä tämä tarkoittaa vain sitä, että maksettavaan korvaukseen tehdään luonapitovähennys, joka muistaakseni on noin 50 € luokkaa. Perusteluina tälle järjestelylle on pidetty sitä, että lähivanhempi useimmiten kuitenkin huolehtii esim. harrastusten, hoitomaksujen, vaatteiden ym. ostosta etävanhempaa useammin, vaikka molemmat lasta ruokkisivat yhtä paljon.
[/quote]
Minä en saa yksinhuoltajakorotusta, koska olen uudessa liitossa. Puolison tulot vaikuttavat myös päivähoitomaksuun, vaikkei hän periaatteessa ole elatusvelvollinen. Voisi kuvitella exääni hävettävän kun mieluummin antaa toisen miehen elättää lapsiaan kuin että maksaisi osan kustannuksista, mutta ei. Oikea loinen. Onneksi edes rakastaa lapsiaan.
t. 9