Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

lasten elatus viikko-viikko systeemissä

Vierailija
05.05.2014 |

Hei, haluaisin tietää, onko mulla mahdollisuus vaatia elatusmaksua, vaikka lapset vuoroviikoin kummankin vanhemman luona. Itse lähivanhempi ja maksan kaiken koska toinen vanhempi vetoaa ettei oo ylimäärästä ja hänen mielestään lapsilisä pitää riittää kaikkeen.

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy tutustumaan elatusapu-laskuriin. Et ole yksin velvollinen elättämään. Vaadi ihmeessä isän osallistumista lastenvalvojan kautta.

Vierailija
2/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidille elatustuki täysimääräisenä, tietty!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mahdolista. Riippuu tietenkin sinun sekä lapsen etävanhemman tuloista ja menoista.Jos etävanhempi on kovin pienituloinen, niin on myös mahdollista saada elarit Kelalta. tai niin, että etä maksaa osan ja loppu tulee Kelalta.

Vierailija
4/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 18:37"]

Äidille elatustuki täysimääräisenä, tietty!

[/quote]

Millainen on täysimääräinen elatustuki? Ylämääräähän ei ole missään määrätty!

Vierailija
5/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Se elatustuki tietenkään ole automaattinen, vaikka useat yh äidit niin luulevat. Elatustukea määriteltäessä otetaan huomioon sekä sinun että exäsi elatuskyky ja lasten elatuksen tarve. Aika kovat tuloerot täytyy olla että viikko-viikko systeemillä joutuisi elareita maksamaan.

Vierailija
6/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata viikko ja viikko vaan joka otinen viikonloppu ja arkena sovittaessa, saa paremmat elarit. Eikä lapsillekaan ole hyväksi viikko ja viikko, eriasia jos ovat jo isoja.

Vierailija
7/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsista ei aiheudu erityisiä suuria kuluja niin en ymmärrä miksi haluaisit elareita.

Eri asia jos on isot päivähoitomaksut, kalliit harrastukset tms.

Vierailija
8/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei makseta elareita, koska exän mielestä lapsilisät kyllä riittävät kaikkeen. Ostan lapsille vaatteet myös hänen luokseen, maksan harrastukset ja harrastusvälineet jne. Ja nuorimman päivähoitomaksun. Hän siis käytännössä vastaa lasten ruokakustannuksista kun lapset ovat hänellä. En jaksa alkaa tapella asiasta, vaikkei raha tosiaankaan riitä.

Vierailija
9/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi on viikon mulla, viikon toisella vanhemmalla. Toinen maksaa 150e/kk, lapsi on mulla kirjoilla. Vuosia toiminut näin, tosin viikko-viikko -systeemi ollut vasta vajaan vuoden, sitä ennen ei ollut isällä ihan niin paljoa.

Vierailija
10/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen etävanhempi äiti. Siis kirjallisesti, koska Suomessahan lapsilla voi olla vain yksi virallinen osoite. Lapset asuvat isänsä ja minun luonani viikko-viikko. Emme maksa elareita suuntaan emmekä toiseen. Molemmissa kodeissa lapsilla on kaikki tarvittava, tavarana ainoat eestaas liikkuvat ovat koulureput, aiemmin lisäksi vain unilelut. Niitäkin on läjä molemmissa kodeissa. Harrastukset maksetaan puoliksi ja muutoin en ymmärrä mitä varten elareita tarvittaisikaan... Kun molemmat osaltaan elättävät osuutensa mukaan jo luonapitäen luonnollisesti; ruoka, hygienia, harrastaminen (uimassa käynnit yhdessä, leffat jne).

Vai pitäiskö munkin nyt periaatteesta vaatia, vaikka isä hoitaakin elatusosansa suoraan lapselle kohdistaen?

Menkää äidit töihin. Harvassa on isät, jotka elareita äideiltä pyytelevät?

Vierailija
11/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 19:47"]Olen etävanhempi äiti. Siis kirjallisesti, koska Suomessahan lapsilla voi olla vain yksi virallinen osoite. Lapset asuvat isänsä ja minun luonani viikko-viikko. Emme maksa elareita suuntaan emmekä toiseen. Molemmissa kodeissa lapsilla on kaikki tarvittava, tavarana ainoat eestaas liikkuvat ovat koulureput, aiemmin lisäksi vain unilelut. Niitäkin on läjä molemmissa kodeissa. Harrastukset maksetaan puoliksi ja muutoin en ymmärrä mitä varten elareita tarvittaisikaan... Kun molemmat osaltaan elättävät osuutensa mukaan jo luonapitäen luonnollisesti; ruoka, hygienia, harrastaminen (uimassa käynnit yhdessä, leffat jne).

Vai pitäiskö munkin nyt periaatteesta vaatia, vaikka isä hoitaakin elatusosansa suoraan lapselle kohdistaen?

Menkää äidit töihin. Harvassa on isät, jotka elareita äideiltä pyytelevät?

[/quote]

Onkohan sulla käynyt mielessä, että miehillä usein isommat tulot? Tämä keskustelu menee aina joidenkin tyhjäpäiden vuoksi raiteiltaan. Miksi lapsen pitäisi taloudellisesti kärsiä erosta? Kuinka moni mies ostaa ruokaa, vaatteita rehellisesti yhtä paljon kuin äiti? Ehkä ruokaa, mutta muuten? Miksi aina joku itsekäs ihminen kokee että lapsen Elatusvastuu on yksin äidin ja lapsen pitäisi elää yksin äidin tuloilla ja kulkea ryysyissä kun isä vaikkapa jätti? Se raha on lapsille ei yh-äidille itsekkäät omahyväiset ihmiset!

Vierailija
12/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilläkin vko-vko, mutta ei elareita, vaikka miehellä tonnin paremmat tulot kuussa. Lapsilisä menee yhteiselle tilille, josta maksetaan harrastukset ja ne, joita on vain 1 kpl (talvitakki, koulureppi yms). Molemmissa kotona on omat vaatteet.

miksi isän pitäisi maksaa lapseni eläminen minun luonani? 

Vierailija
13/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elareissa on maksimimäärä ja se on LAPSEN elatuksen tarve, mikä sitten jaetaan vanhempien kesken

Vierailija
14/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikko-viikko -systeemissä asumiskulut ja ruokamenot menevät jo puoliksi. Lähivanhemmaksi merkitty saa lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella eli 2 lapsesta yli 300,- euroa. Kyllä tuolla summalla pitäisi vaatteet ja muut menot kattamaan.

Vierailija
15/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykö lapsi vaateostoksilla yhtä paljon molempien kanssa?

Kuka maksaa harrastukset, fillarin (jos vain yksi) meikit...teininä jne.

Minusta voisi olla lapsella tili, johon molemmat laittaa vaikka 100 e kuussa ja sieltä sitten ostetaan tarvittavat asiat. Jos ei mene kaikki, onpahan sitten lapselle säästöjä.

Vierailija
16/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä mies maksaa 100 euroa/lapsi/kuussa. Minä ostan vaatteet, maksan harrastukset ja kaikki muutkin kulut. Pienimmän päivähoitomaksun, polkupyörät, kaverisynttärilahjat. Lapsilla ei ole isällään omia vaatteita, on siis vain mun ostamia. Jos isä ostaa niille jotain, mä siirrän hänelle rahaa. En koe toimivani kovin väärin. Lastenvalvojalla isän osuus laskettiin vähän isommaksi kuin tuo satanen, mutta mä itse ehdotin pienempää, koska olen aika hyvä löytämään hyvää halvalla.

Vierailija
17/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:55"]Viikko-viikko -systeemissä asumiskulut ja ruokamenot menevät jo puoliksi. Lähivanhemmaksi merkitty saa lapsilisät yksinhuoltajakorotuksella eli 2 lapsesta yli 300,- euroa. Kyllä tuolla summalla pitäisi vaatteet ja muut menot kattamaan.

[/quote]

Sun lapset ei varmasti ole koululaisia tai teinejä

Vierailija
18/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset maksaa, vaatteet maksaa, kengät maksaa, pitää hankkia kännykkää kun entinen menee rikki yms, ipod, i pad, läppäri, fillari, kirjat esim lukion, matkat jne.

Vierailija
19/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 18:59"]

Meillä ei makseta elareita, koska exän mielestä lapsilisät kyllä riittävät kaikkeen. Ostan lapsille vaatteet myös hänen luokseen, maksan harrastukset ja harrastusvälineet jne. Ja nuorimman päivähoitomaksun. Hän siis käytännössä vastaa lasten ruokakustannuksista kun lapset ovat hänellä. En jaksa alkaa tapella asiasta, vaikkei raha tosiaankaan riitä.

[/quote]aika lastenvalvojalle ja mies joutuu maksamaan elarit, ei pidä antaa periksi, kaikki on vaan lapsen hyväksi ja laita vaikka säästöön, rahaa tarvitaan, myöhemmin lukion kirjat, autokoulu, vanhojen tanssiaiset, leffat jne

Vierailija
20/46 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:05"]

Meillä mies maksaa 100 euroa/lapsi/kuussa. Minä ostan vaatteet, maksan harrastukset ja kaikki muutkin kulut. Pienimmän päivähoitomaksun, polkupyörät, kaverisynttärilahjat. Lapsilla ei ole isällään omia vaatteita, on siis vain mun ostamia. Jos isä ostaa niille jotain, mä siirrän hänelle rahaa. En koe toimivani kovin väärin. Lastenvalvojalla isän osuus laskettiin vähän isommaksi kuin tuo satanen, mutta mä itse ehdotin pienempää, koska olen aika hyvä löytämään hyvää halvalla.

[/quote]menot kasvaa kun lapset tulee esiteini ikään. ei kelpaa halpahallin röntteet, täytyy ostaa parempi kännykkä, parempi fillari, käydään leffassa jne