Miksi ekaluokkalainen ei saa olla yksin kotona?
Tuolla toisessa ketjussa tuli ilmi että monen mielestä ekaluokkalainen on liian pieni olemaan kotona yksin. Tiedän että lapset ovat erilaisia, mutta miksi kukaan ekaluokkalainen ei saisi olla yksin iltapäiviä?
Ekaluokan ensimmäistä kuukautta lukuunottamatta olen ollut yksin iltapäivät koulun jälkeen ja kävellyt koulusta kotiin ihan itse. Se sopi minulle hyvin ja jos oma lapseni osoittautuu yhtä itsenäiseksi, hän saa valita ip-kerhon ja kotonaolon välillä.
Mitä vikaa tässä on?
Kommentit (56)
en mitenkään erityisesti ettiny 'aikusten' keskusteluja, mut joo ymmärrän pointin ja yritän aina pysyy netissä asiallisena enkä loukata muita, mutta mun pikkuveli on nyt ykkösluokkalainen eikä halua ilttikseen niin ajattelin että saisin kertoa lapsen näkökulmasta tätä asiaa, anteeksi vielä jos loukkasin jotenkin ja vanhemmat on hyväksyny mun netin käytön, kunhan en lue täysin sopimattomia sivuja enkä haasta riitaa tai loukkaa muita. Mutta joo ehkä mun ei ois kanttinu puuttuu keskusteluun mutta halusim vaan ilmaista mielipiteeni ja ehkä vinkata jotain nykyajan kokemuksien perusteelta.
en mitenkään erityisesti ettiny 'aikusten' keskusteluja, mut joo ymmärrän pointin ja yritän aina pysyy netissä asiallisena enkä loukata muita, mutta mun pikkuveli on nyt ykkösluokkalainen eikä halua ilttikseen niin ajattelin että saisin kertoa lapsen näkökulmasta tätä asiaa, anteeksi vielä jos loukkasin jotenkin ja vanhemmat on hyväksyny mun netin käytön, kunhan en lue täysin sopimattomia sivuja enkä haasta riitaa tai loukkaa muita. Mutta joo ehkä mun ei ois kanttinu puuttuu keskusteluun mutta halusim vaan ilmaista mielipiteeni ja ehkä vinkata jotain nykyajan kokemuksien perusteelta.
Saako tokaluokkalainen olla esim 3-4 tuntia iltapäivästä yksin kotona?
Tää on taas niin tätä:
Maija ei tahdo mennä kerhoon kun siellä askarrellaan/on melua eli lapsesi tahtoo tehdä jotain muuta: valvomatta ja kenen kanssa lapsi on?
Kyllä se on jälleen erään asteen kädettömyyttä jos lapsesi päättää ettei olisi kerhossa "melun" vuoksi.. Oookei. Pitäiskö se lapsi laittaa johonkin erityisluokalle jos kerhon melu hämää?
Mitäköhän muuta teidän lapset päättää? Harrastukset -tai varmaan lähinnä sen ettei niitä ole..
Meidän naapurissa on ala-asteikäisiä lapsia kotona keskenään ilman valvontaa ja sen kyllä huomaa.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:32"]
ihan huvikseni vain selailin nettiä ja luin keskustelupalstoja, anteeksi nyt jos ilmasin mielipiteeni vähän eri näkökulmasta.
[/quote]
Pointti on se, mitä sä teet aikuisten juttuja lukemassa? Saisi vanhemmat vähän tarkempaan seurata surffailuja.
[/quote]
hei jutkut 13v menee naimisiin ja suomessakin harrastavat seksiä.
ja tarkasti moderoitu nuorten naisten foorumi ei suinkaan ole haitallisinta sisältöä netissä nuorelle naisen alulle, täällä joku aina laittaa stopin paskapuheelle kyllä joten haitallisilta vaikutuksilta vältytään (?)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:41"]
Tää on taas niin tätä:
Maija ei tahdo mennä kerhoon kun siellä askarrellaan/on melua eli lapsesi tahtoo tehdä jotain muuta: valvomatta ja kenen kanssa lapsi on?
Kyllä se on jälleen erään asteen kädettömyyttä jos lapsesi päättää ettei olisi kerhossa "melun" vuoksi.. Oookei. Pitäiskö se lapsi laittaa johonkin erityisluokalle jos kerhon melu hämää?
Mitäköhän muuta teidän lapset päättää? Harrastukset -tai varmaan lähinnä sen ettei niitä ole..
Meidän naapurissa on ala-asteikäisiä lapsia kotona keskenään ilman valvontaa ja sen kyllä huomaa.
[/quote]
Uskon, että luotettavalle lapselle on parempi olla kaveriensa kanssa tai lemmikkiensa kanssa kotona tunti-pari kuin kärsiä ip-kerhossa ilman hyviä kavereita joka päivä. Varmasti inhoaa pian koko koulua, jos pakotetaan olemaan ip-kerhossa jossa ei kertakaikkiaan halua olla. Ip-kerhojen taso voi olla melko huono ja hoitajia ei kiinnosta vaikka joku on yksin.
Samoin lapselle on varmasti parempi että saa itse valita harrastuksensa eikä niihin pakoteta. Harrastus loppuu takuulla ennen murrosikää, jos into siihen ei lähde lapsesta itsestään.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:28"]
Voi hemmetti, käykö täällä oikeasti jotain 13-vuotiaita? Pitääkö tässä alkaa miettiin mitä tänne kirjoittaa, kun lapsetkin lukee!
[/quote] Oli 13v tai ei, kirjoitus oli yksi tämän ketjun fiksuimmista ja sisälsi tärkeän oivalluksen: koulun jälkeen ip-kerhossa käyminen ei sulje pois sitä, etteikö lapsi voisi olla myös kotona jonkun aikaa itsekseen. Ei ilttiksessä ole pakko olla siihen asti kunnes vanhempi tulee töiden jälkeen hakemaan, voidaan myös sopia että lapsi lähtee itsekseen kotiin esim. välipalan jälkeen. Tällöin lapsi saa olla myös yksin kotona (jota jotkut vanhemmat niin kovasti peräänkuuluttavat, kun meidän lapsi niin HALUAA yksinoloa) ja/tai niiden omien kavereidensa kanssa jotka ehkä eivät ilttiksessä käy. Ottakaa vinkistä kiinni ja yhdistäkää kummankin vaihtoehdon parhaat puolet. Meillä ekaluokkalainen oli kaiket päivät ip:ssä kunnes tulin hakemaan. Kakkosluokalla halusi alkaa harjoitella itsenäisiä iltapäiviä, joten sovittiin että lapsi käy ip:ssä ti-to. Maanantaisin ja perjantaisin tuli suoraan koulusta kotiin. Mukana pehmeä lasku kolmannelle luokalle, jossa päivät on edelleen melko lyhyitä, mutta kerhoja -ja halukkuutta niihin- ei enää ole.
52: Menee vähän omituiseksi, jos iltapäiväkerhoon on ensin pakko (tai "pakko") mennä vain näyttäytymisen vuoksi. Otetaan vaikka esimerkki:
Lapsi A: pääsee koulusta klo 12, vanhemmat tulee kotiin klo 16. On ip-kerhossa klo 12-14, ja sen jälkeen saa olla yksin 2 tuntia.
Lapsi B: pääsee koulusta myös klo 12, vanhemmat tulee kotiin klo 14. Saako hän jäädä pois ip-kerhosta kokonaan, koska yksinoloa tulee myös 2 tuntia? Jos saa, niin toimitaan reilusti. Jos ei saa, niin miten perustellaan?
Milloin näitä ip-kerhoja on tullut? Itse kävin kouluni 70-80-luvuilla, enkä tiennyt mitään sellaisten olemassaolosta. Kaikki lipesivät koteihinsa koulun jälkeen.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 21:06"]
52: Menee vähän omituiseksi, jos iltapäiväkerhoon on ensin pakko (tai "pakko") mennä vain näyttäytymisen vuoksi. Otetaan vaikka esimerkki:
Lapsi A: pääsee koulusta klo 12, vanhemmat tulee kotiin klo 16. On ip-kerhossa klo 12-14, ja sen jälkeen saa olla yksin 2 tuntia.
Lapsi B: pääsee koulusta myös klo 12, vanhemmat tulee kotiin klo 14. Saako hän jäädä pois ip-kerhosta kokonaan, koska yksinoloa tulee myös 2 tuntia? Jos saa, niin toimitaan reilusti. Jos ei saa, niin miten perustellaan?
Milloin näitä ip-kerhoja on tullut? Itse kävin kouluni 70-80-luvuilla, enkä tiennyt mitään sellaisten olemassaolosta. Kaikki lipesivät koteihinsa koulun jälkeen.
[/quote] Voi pyhä yksinkertaisuus teidän kanssanne! Se lähtee jokaisesta lapsesta ja perheestä miten kenenkin kohdalla homma parhaiten ratkaistaan. Jos vanhemmat on kotona jo klo 14, niin yksinoleminen tuskin muodostuu liian pitkäksi ja raskaaksi kenellekään, vaikka ei kerhossa olisikaan. Ja jos silti haluaa ip-kerhoon mennä, niin siitä vaan. Eiköhän tässä keskustelussa pääpointti ole niissä lapsissa jotka joutuvat (jonkun mielestä saavat) olemaan yksin useita tunteja. Niissä joiden vanhemmat ovat kotona klo 17-18, joku ehkä vieläkin myöhemmin. Näiden lasten iltapäiviä ja yksinoloa lyhentämään on minusta tärkeää löytää ratkaisuja, ja ainoa ratkaisu ei voi olla 'mene kavereille'.
Ekaluokkalainen on varmaan aivan mielellään kotona 1-2 h / pv ja kakkosluokkalainen 2 h /pv.
Jos on joka päivä 4 h tai enemmän, niin varmasti joku vaihtoehto olisi hyvä. Itse olin sellainen lapsi joka viihtyi yksin paremmin kuin ryhmissä, jossa kyllä "pärjäsin" muiden mielestä, mutta se oli epämiellyttävää. Olin kyllä iloinen että äiti oli töissä eikä kotiäiti.
54: Mitä ihmettä kohkaat pyhää yksinkertaisuutta?
Aloituksessa kylläkin ihmetellään näin: "Tiedän että lapset ovat erilaisia, mutta miksi kukaan ekaluokkalainen ei saisi olla yksin iltapäiviä?"
Eli ilmeisesti jossain ei saa olla yksin lainkaan, eikä tilanne taida olla se, mitä itse kuvaat näin: "lähtee jokaisesta lapsesta ja perheestä miten kenenkin kohdalla homma parhaiten ratkaistaan".
Ap:n aloitukseenkin vastataan, että kyllä vaan lapsesi voi olla yksin, mutta älkää kertoko sitä kellekään. Ei kuulosta kovinkaan avoimelta meiningiltä, jos tuollaista tavallista asiaa pitää piilotella.
53
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:52"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:41"]
Tää on taas niin tätä:
[/quote]
Uskon, että luotettavalle lapselle on parempi olla kaveriensa kanssa tai lemmikkiensa kanssa kotona tunti-pari kuin kärsiä ip-kerhossa ilman hyviä kavereita joka päivä. Varmasti inhoaa pian koko koulua, jos pakotetaan olemaan ip-kerhossa jossa ei kertakaikkiaan halua olla. Ip-kerhojen taso voi olla melko huono ja hoitajia ei kiinnosta vaikka joku on yksin.
Samoin lapselle on varmasti parempi että saa itse valita harrastuksensa eikä niihin pakoteta. Harrastus loppuu takuulla ennen murrosikää, jos into siihen ei lähde lapsesta itsestään.
[/quote]
Kiitos asiallisesta viestistä!
T: Se, jonka poika ei tykkää askarrella pienessä tilassa jossa on paljon meluavia lapsia ja jolla on paljon ystäviä ja kivoja kyläpaikkoja, joka viihtyy yksin rauhassa lukien ja jolla on erittäin mieluisia harrastuksia :)
[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:32"]
ihan huvikseni vain selailin nettiä ja luin keskustelupalstoja, anteeksi nyt jos ilmasin mielipiteeni vähän eri näkökulmasta.
[/quote]
Pointti on se, mitä sä teet aikuisten juttuja lukemassa? Saisi vanhemmat vähän tarkempaan seurata surffailuja.