Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ekaluokkalainen ei saa olla yksin kotona?

Vierailija
05.05.2014 |

Tuolla toisessa ketjussa tuli ilmi että monen mielestä ekaluokkalainen on liian pieni olemaan kotona yksin. Tiedän että lapset ovat erilaisia, mutta miksi kukaan ekaluokkalainen ei saisi olla yksin iltapäiviä?

Ekaluokan ensimmäistä kuukautta lukuunottamatta olen ollut yksin iltapäivät koulun jälkeen ja kävellyt koulusta kotiin ihan itse. Se sopi minulle hyvin ja jos oma lapseni osoittautuu yhtä itsenäiseksi, hän saa valita ip-kerhon ja kotonaolon välillä.

Mitä vikaa tässä on?

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä kyse on enemmänkin siitä, ettei lapsen tarvitse olla yksin kotona pienenä. Toki vielä tulee se, että onko itekseen kaksi vai kuusi tuntia ja joka päiväkö.

Maailma todellakin on muuttunut parissa kymmenessä vuodessa, mutta tuskin kodit niin paljon.. Joten tämä ei liity asiaan sellaisenaan.

Turha hakea perspektiiviä Afrikasta, kun lapsikuolleisuus on eri luokkaa kuin täällä ja muutenkin lastenoikeudet.

Pieni lapsihan ekaluokkalainen vielä on, että ymmärrän huolen... Kyllä lapsi pärjää askareissa yms. Mutta se aikuisen puute näkyy varmasti puhelimessa vietettyjen minuuttien muodossa, kun soitellaan vanhemmille.

Itse en pidä ip-kerhoja ratkaisuna, ne ovat hullunmyllyjatke koulupäivälle.

Koulupäivä voisi olla 9-15 sisältäen harrastustunteja enemmän.

Ei erilaisista ratkaisuista saa perheitä syyttää, kun yhteiskunta ei tule vastaan.

Sinänsä suht kieroa, että lastensuojelulaki sisältää kohdan, jossa todetaan, ettei alle 12 vuotiasta saa jättää ilman aikuisen valvontaa. Mutta joustoa ei tähän duunirakenteesta itsestään löydy, eikä koulumaailmasta.

Ehkäpä nykyajan piltit halutaan pitää poissa yksinäisyydestä, kun on itse joutunut sen kokemaan. Enkä suostu uskomaan, että lapsista sen pullamössömpiä tulee kuin vanhemmistaankaan.

Itsekin "erakkona" nautin omasta ajasta, en muista nautinko lapsena... Itekseen pärjääminen oli pakko jo eskarilaisena, äiti yksinhuoltaja ei rahaa, ei turvaverkkoa. Omat koululaiset pyytävät, että olisko mahdollisuus olla kotona yksin... Se sitten järjestetään muutamia tunteja kerrallaan.

Vierailija
22/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:45"]

Itse en pidä ip-kerhoja ratkaisuna, ne ovat hullunmyllyjatke koulupäivälle.

[/quote] Peukutan kirjoitustasi kaikilta muilta osin, mutta ei voi sanoa että ip-kerho olisi aina hullunmyllyä. Riippuu ihan kerhosta ja ohjaajista, ja miten osaavat pitää langat käsissään. Oman koulumme yhteydessä oleva kerho on rauhallinen ja lapset viihtyvät siellä, mutta vetäjät ovatkin ammattilaisia. Ihan turhaa siis mustamaalata kaikkia ap- ja ip-kerhoja, ja luoda ajatusmallia että kerhot olisivat jotain helvetin esikartanoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:21"]Ihan hyvin ekaluokkalainen voi olla muutaman tunnin yksin kotona. Naurattaa tämä holhoaminen. Lapselle voi tehdä ruoan valmiiksi jonka lapsi sitten lämmittää kun tulee kotiin. Tai lapsi voi mennä kaverilleen.

[/quote]Se 'muutama tunti' voi jonkun kohdalla olla 4-5h tai enemmän. Jos koulu päättyy klo 12 ja vanhemmat tulevat kotiin klo 17 jälkeen, niin ei minusta olisi jättämään lasta kotiin yksin niin pitkäksi aikaa. Satunnaisesti voisi olla, mutta ei jatkuvasti. Tästä syystä omat lapset olivat koulun jälkeen ip-kerhossa. Vetäjät pitivät huolta että kerhossa oli työ-, leikki- ja läksyrauha, ja lapset viihtyivät. Jokaisen pitää itse miettiä mikä ratkaisu on omalle perheelle paras, mitään yleispätevää ohjetta ei ole. Lapsen paras pitää kuitenkin ymmärtää ja toimia sen mukaan. Omassa naapurustossa on pari näitä suoraan koulusta kotiin tulevia, joista vanhemmat muistavat mainostaa "miten ovat niin reippaita ja pärjäävät niin mainiosti yksin koko ilta päivän". Todellisuudessa näen päivittäin miten he alakuloisina istuvat pihan keinussa ja odottavat vain että joku tulisi kotiin. Välillä on avaimet jääneet kotiin ja tulevat itkemään kun on kylmä ja nälkä ja pitäisi päästä vessaan. Autan kyllä jos hätä on, mutta en minäkään ala meillä pitämään mitään varjo-ip:tä. Vanhempien tehtävä on huolehtia riittävästä iltapäivähoidosta.

[/quote]

Se 5tuntia ei edes ole paljon. Ihme hyysäystä taas. Siitä ei kovin kauan oo kun olin ekaluokalla ja mä tulin koulusta ja ketään ei ollut kotona ennen ilta kahdeksaa tai yhdeksää, isi reissutyössä ja äiti iltavuorossa. Itse oon laittanut itseni valmiiksi harrastuksiin ja olen osannut tehdä eväät. En ihmettele yhtään kun ihmiset ovat nykyään niin uusavuttomia kun hyysätään kuin viimestä päivää ja alle 18vuotias on vielä vauva.

Vierailija
24/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 14:03"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 13:21"]Ihan hyvin ekaluokkalainen voi olla muutaman tunnin yksin kotona. Naurattaa tämä holhoaminen. Lapselle voi tehdä ruoan valmiiksi jonka lapsi sitten lämmittää kun tulee kotiin. Tai lapsi voi mennä kaverilleen.

[/quote]Se 'muutama tunti' voi jonkun kohdalla olla 4-5h tai enemmän. Jos koulu päättyy klo 12 ja vanhemmat tulevat kotiin klo 17 jälkeen, niin ei minusta olisi jättämään lasta kotiin yksin niin pitkäksi aikaa. Satunnaisesti voisi olla, mutta ei jatkuvasti. Tästä syystä omat lapset olivat koulun jälkeen ip-kerhossa. Vetäjät pitivät huolta että kerhossa oli työ-, leikki- ja läksyrauha, ja lapset viihtyivät. Jokaisen pitää itse miettiä mikä ratkaisu on omalle perheelle paras, mitään yleispätevää ohjetta ei ole. Lapsen paras pitää kuitenkin ymmärtää ja toimia sen mukaan. Omassa naapurustossa on pari näitä suoraan koulusta kotiin tulevia, joista vanhemmat muistavat mainostaa "miten ovat niin reippaita ja pärjäävät niin mainiosti yksin koko ilta päivän". Todellisuudessa näen päivittäin miten he alakuloisina istuvat pihan keinussa ja odottavat vain että joku tulisi kotiin. Välillä on avaimet jääneet kotiin ja tulevat itkemään kun on kylmä ja nälkä ja pitäisi päästä vessaan. Autan kyllä jos hätä on, mutta en minäkään ala meillä pitämään mitään varjo-ip:tä. Vanhempien tehtävä on huolehtia riittävästä iltapäivähoidosta.

[/quote]

Se 5tuntia ei edes ole paljon. Ihme hyysäystä taas. Siitä ei kovin kauan oo kun olin ekaluokalla ja mä tulin koulusta ja ketään ei ollut kotona ennen ilta kahdeksaa tai yhdeksää, isi reissutyössä ja äiti iltavuorossa. Itse oon laittanut itseni valmiiksi harrastuksiin ja olen osannut tehdä eväät. En ihmettele yhtään kun ihmiset ovat nykyään niin uusavuttomia kun hyysätään kuin viimestä päivää ja alle 18vuotias on vielä vauva.

[/quote] Jos sinulla on ollut näin, niin tarkoittaako se mielestäsi automaattisesti sitä että kaikilla muillakin pitäisi olla näin, aina ja ikuisesti? Joku aikaisempi kirjoittaja tiivisti hyvin, että kyse on ennemminkin siitä ettei pienten 1- ja 2-luokkalaisten tarvitse olla tuntikausia yksin iltapäivisin.

Vierailija
25/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 17:29"]

[/quote]

[/quote] Jos sinulla on ollut näin, niin tarkoittaako se mielestäsi automaattisesti sitä että kaikilla muillakin pitäisi olla näin, aina ja ikuisesti? Joku aikaisempi kirjoittaja tiivisti hyvin, että kyse on ennemminkin siitä ettei pienten 1- ja 2-luokkalaisten tarvitse olla tuntikausia yksin iltapäivisin.

[/quote]

Edelleenkään se muutama tunti ei ole paljon. Kylä sen ikäinen jo sen verran pärjää että osaa mikrossa lämmittää ruokaa ja miksei voisi mennä kaverille läksyjen jälkeen. Vaikka pyörällä?

Vierailija
26/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pitänyt nyrkkisääntönä että ekaluokkalainen on tunnin koulun jälkeen yksin ja tokaluokkalainen kaksi. Lapsi tykkää järjestelystä ja tuo usein kavereita kotiin tai menee heille. Hän ei viihdy ip-kerhossa, siellä ei ole yhtään kaveria, enkä ole häntä siihen pakottanut sitten.

Itse olin aikoinaan sen 4-5 tuntia yksin ja tykkäsin siitä.

Vierailija
27/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemukseni on, että suurin osa vanhemmista ei halua laittaa lasta ip-kerhoon, koska se maksaa. RAHA on tärkeämpää kuin lapsen hyvinvointi. Yksikin lapsen luokkakaverin äiti ehdotti, että voisiko lapset olla joka toinen päivä iltapäivisin heillä, joka toinen päivä meillä ja tehtäisiin sitten niille välipala valmiiksi. Ekaluokasta lähtien. Kun heille tulee niin kovat maksut, jos on kaksi lasta ip-kerhossa.

En suostunut, oma lapsi on ip-kerhossa. Yhden toisen koululaisen vanhemmat suostui. Ja nyt valittavat, että ei tuo asiaa ehdottanut äiti mitään välipalaa laitakaan. Usein on ollut niin, että heidän vuorollaan ei ole ollut jääkaapissa mitään tai sitten vaan jogurtti per lapsi tai muroja. Ja kolme lasta siellä nälkäisinä. Fiksu juttu.

Vierailija
28/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 19:41"]

miksei voisi mennä kaverille läksyjen jälkeen. Vaikka pyörällä?

[/quote] Ihmeen usein täällä ehdotetaan kavereille menemistä ratkaisuksi iltapäivien yksinäisyyteen. Onko tullut mieleen, että siellä kaverin luona saattaa olla äiti tai isä kotona, joka on varta vasten järjestänyt työnsä, elämisensä ja olemisensa siten ettei oman lapsen tarvitse olla yksin tuntikausia. Väistämättä tulee mieleen, että näitä vanhempia käytetään hyväksi hoidattamalla heillä myös ne lapset jotka kokevat iltapäivänsä yksinäisiksi, ja joita oikein kehotetaan menemään kavereille siksi ajaksi kun omat vanhemmat ovat poissa.

Vierailija
29/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ekaluokkalainen poika itki just ettei halua mennä ip-kerhoon kun "siellä vaan askarrellaan - en tykkää!!"

Vierailija
30/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, minä en todellakaan jättänyt laittamatta ip-kerhoon maksun takia, vaan sen takia että lapsi ei halua ja omien sanojensa mukaan KÄRSII siellä kaverittomuudesta. Yksikään kavereista ei siellä ole, ja haluaa olla näiden oikeiden hyvien ja mukavien kavereidensa kanssa koulun jälkeen. Minulle olisi ollut työssäkäyvänä huomattavasti helpompi vaihtoehto että lapsi olisi ollut hoidossa ja olisin voinut olla pidempään töissä. Nyt otin lyhennetyn työajan ja se vasta kalliiksi tulikin, lisäksi urahaaveet sai heittää..

Vierailija
31/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:10"]

Mun ekaluokkalainen poika itki just ettei halua mennä ip-kerhoon kun "siellä vaan askarrellaan - en tykkää!!"

[/quote] Ja sinä uskoit että ip:ssä ei tehdä mitään muuta kuin askarrellaan? Riippuu paikasta, mutta yleensä tarjolla on monia eri vaihtoehtoja tekemiseksi, eikä kaikkien ole todellakaan pakko tehdä samaa asiaa samaan aikaan. Jos vanhempien asenne on se että kerhot on p***stä, niin turha täällä(kään) on yrittää oikoa virheellisiä käsityksiä. Ja kyllä sen asenteen lopulta lapsikin sisäistää ja lakkaa viihtymästä.

Vierailija
32/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti on niinpäin että ip-kerho on vanhemmille helpotus ja lapsille taakka. Lapsi haluaisi raskaan koulupäivän jälkeen kotiin omaan rauhaan, aivan kuin vanhempi työpäivänsä jälkeen. Pahimmassa tapauksessa joutuu olemaan siellä ilman mitään kivaa tekemistä ja ilman kivaa kaveria.

Vierailija
33/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monesti on niinpäin että ip-kerho on vanhemmille helpotus ja lapsille taakka. Lapsi haluaisi raskaan koulupäivän jälkeen kotiin omaan rauhaan, aivan kuin vanhempi työpäivänsä jälkeen. Pahimmassa tapauksessa joutuu olemaan siellä ilman mitään kivaa tekemistä ja ilman kivaa kaveria.

Vierailija
34/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tota noin...mä oon siis nyt seiskaluokkalainen tyttö, mut ehkä munki kommentista on jotain hyötyä.

Ite oli ykkös ja kakkosluokat ip-kerhossa aina koulun jälkeen, mutta lähdin yleensä lätkimään aika lailla välipalan jälkeen kotiin, siellä olin sitten tunnin, kaksi kotona yksin, kunnes isoveljeni tuli kotiin koulusta. Isoveli on siis minua kaksi vuotta vanhempi, hyvin pärjättiin yksin ja yhdessä. Vanhemmat tulivat kotiin joskus viiden tai kuuden aikoihin, jos tuli kamala olo kesken yksinolon niin mummille ja vaarille sai aina soittaa, eläkeläisiä kun ovat! Tämä helpotti paljon, ja opin nopeasti olemaan yksin kotona.

Mielestäni tämä on todella lapsikohtainen asia, jos lapsi ei halua olla yksin niin miksi häntä ei voisi laittaa ip-kerhoon tai johonkin muuhun kerhotoimintaan iltapäiväksi? Jos taas lapsi on itsenäinen, nauttii yksinolosta eikä halua mihinkään kerhoon koulun jälkeen, niin miksi häntä siihen pitäisi pakottaa? Jos lapsi pärjää, antaa hänen kokeilla, jos ei onnistu niin suunnitelmia voi muuttaa.

Ymmärrän jos nyt katsotte tätä kommenttia hieman aliarvioiden, enhän itse ole äiti, mutta toivottavasti jotain sain sanottua :)

Vierailija
35/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen saanut pahat traumat, kun olen ollut koulun kesälomia yksikseni. En syönyt päivällä kuin jäätelöä, pyörrytti ja olin ihan pihalla. Olen yli 40 ja kärsin vielä tuosta. Kannattaa tosiaan katsoa kenelle lapselle toi sopii. Omiani en taida jättää yksin kun vasta tosi isoina.

Vierailija
36/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hemmetti, käykö täällä oikeasti jotain 13-vuotiaita? Pitääkö tässä alkaa miettiin mitä tänne kirjoittaa, kun lapsetkin lukee!

Vierailija
37/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan huvikseni vain selailin nettiä ja luin keskustelupalstoja, anteeksi nyt jos ilmasin mielipiteeni vähän eri näkökulmasta.

Vierailija
38/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan huvikseni vain selailin nettiä ja luin keskustelupalstoja, anteeksi nyt jos ilmasin mielipiteeni vähän eri näkökulmasta.

Vierailija
39/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:17"][quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 20:10"]

[/quote] Ja sinä uskoit että ip:ssä ei tehdä mitään muuta kuin askarrellaan? Riippuu paikasta, mutta yleensä tarjolla on monia eri vaihtoehtoja tekemiseksi, eikä kaikkien ole todellakaan pakko tehdä samaa asiaa samaan aikaan. Jos vanhempien asenne on se että kerhot on p***stä, niin turha täällä(kään) on yrittää oikoa virheellisiä käsityksiä. Ja kyllä sen asenteen lopulta lapsikin sisäistää ja lakkaa viihtymästä.

[/quote]

Meidän asenne on se, että ip-kerho on kiva paikka ja sinne mennään!!

Muilta aikuisilta olen kuullut, että tilat ovat hyvin pienet, eikä ohjattu toiminta ole ihan sitä mitä on luvattu.

Pääsääntöisesti lapsi ip-kerhoon meneekin, vaikka hyvin usein joudun sen myös perumaan. Lukuisat kaverit vievät voiton askartelusta ;)

Nimim. 80% työaika

Vierailija
40/56 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ekaluokkalainen ei halunnut ilttikseen. Halusi kotiin. Koulu loppuu 12-13, vanhempi on kotona klo 16-16:30.

Koulumatka on 1,6km ja sitä matkataan noin tunti kavereiden kanssa... sitten tyttö syö välipalaa ja tekee läksyt. Sitten yleensä soittaa ja kysyy, voiko mennä kavereiden kanssa tai voiko meille tulla kaveri. Yksin on ehkä yhden iltapäivän viikossa. Iloinen ja reipas tyttö.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän