haluan vihdoinkin laihtua - näin sen teen
1. ymmärrän että ylipaino on seurausta vääristä elämäntavoista. Jos en saa elätapojani pysyvästi muutettua niin pysyn jatkossakin ylipainoisena.
2. yleinen syy lihoamiseen on stressi: lääkitsemme itseämme syömällä epäterveellisesti tai juomalla alkoa. Itseäni lääkitsen etupäässä oluella, siitä ylipainoni pitkälti johtuu. Lopetin juomiseni kolme viikkoa sitten. Parasta olisi tietysti että stressin lähteen saisi pois. Se on usein kyllä epärealistista usein koska elämään kuuluu stressi.
3. liikunnan merkitys hoikistumiseen on vähäinen. Mutta liikunta on oiva tapa tuoda hyvää oloa ja luottamusta itseeni. Harrastan nykyisin monipuolista liikuntaa. Isommat lihakset kuluttavat tunnetusti enemmän kaloreita lepotilassakin.
4. olen panostanut nukkumiseen. Tunnetusti huono nukkuminen lisää painoa.
5. hormoonit vaikuttavat myös. Alkutalvesta huomaan selvästi makeanhimon kasvavan. Tutkimusten mukaan keho haluaa talvella kerryttää rasvavarastoja koska ne toimivat myös lämpöeristeenä.
6. yhteiskunta on nykyisin sokerilla kuorrutettu. Herkkuja on tarjolla joka käänteessä ja niitä mainostetaan kaiken aikaa. Koska en ole sokerin perään niin olen minimoinut sen. Ja tarkkailen myös ns. piilosokeria, valitsen elintarvikkeet siten että niistä saisin mahdollisimman vähän sokea. Monella on sokeririippuvuus mutta olen lukenut että siitä voi päästä irti kahdessa viikossa.
7. en käy enää vaa'alla koska lukemasta ei pysty erottamaan läskin ja lihasten osuutta. Vaaka on muutenkin stressaava väline koska lukemat saattavat heittää päivien välillä ihan miten sattuu. nesteillä on tähän vaikutuksensa. In-body-mittaus olisi parempi vaihtoehto. Peili ja vaatteet riittävät mainiosti tulosten tarkkailuun. Minulla vyön reiät on oikeastaan paras mitta.
Tsemppiä teille muillekin omissa tavoitteissanne!