Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teillä joilla on hammasimplantti

Vierailija
13.12.2020 |

Miten helposti tulee ientulehdusta? Puhdistan tuota ahkerasti implantti hammaslangoilla, harjaan ja purskuttelen suuvedellä, mutta tuntuu että jos vähänkin menee jotain ruokaa tuonne alle niin heti alkaa ikenet vuotaa. Muuten ei ientulehdus ole ollut ongelma koskaan. Implantti on siis mulla aika uusi. Mitä voisin vielä tehdä? Vai onko normaalia?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ainakaan itse ole huomannut mitään eroa tulehduksen määrässä. Implantti ollut paikoillaan 10 vuotta.

Onko sulla siinä joku kolo johon ruokaa menee? Mulla implantin ympäristö pysyy puhtaana, tosin tietenkin silti lankaan sitä useamman kerran viikossa (kuten muutkin hammasvälit).

Vierailija
2/16 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä onko joku kolo. Lankaan vähintään kaksi kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiedä onko joku kolo. Lankaan vähintään kaksi kertaa päivässä.

Kyllä mä kysyisin seuraavan hammaslääkärikäynnin yhteydessä että voiko asialle tehdä jotain. Näin jokaisen alan itseoppineena asiantuntijana uskallan arvata, että ikenen muoto tms. saa ruoan jäämään implantin alle/viereen. Ei kyllä ole hajuakaan auttaako siihen mikään. Tai onko asia edes niin. :D

Mulla on vasemmissa poskihampaissa (ei lähellä implanttia) kummallinen väli johon jää ruokaa. Ellen lankaa sitä säännöllisesti, se tulehtuu tosi nopeasti ja menee äkkiä pahaksi. Luulen että jostain samantyyppisestä on kyse mutta sulla se sattuu olemaan implantin kohdalla.

/1

Vierailija
4/16 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tapahtunut moista. Implantti ollut 3v, yläposkihammas. 

Vierailija
5/16 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

soriap hieman asian ohi:

mulla puuttuu poski hammas niin kertokaa miten toi implantti laitetaan?

olen katsonut videoita joissa ien leikataan auki ja sitten leukaluuhun porataan kolo johon laitetaan sellainen "pultti"

sen jälkeen on epäselvää pitääkö seuraavaan kertaan olla pitkäkin aika? eli se itse implanttihammas laitetaan siihen pulttiin vasta myöhemmin?

Vierailija
6/16 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

soriap hieman asian ohi:

olen katsonut videoita joissa ien leikataan auki ja sitten leukaluuhun porataan kolo johon laitetaan sellainen "pultti"

sen jälkeen on epäselvää pitääkö seuraavaan kertaan olla pitkäkin aika? eli se itse implanttihammas laitetaan siihen pulttiin vasta myöhemmin?

Mä kyisin siitä  , muistaakseni 3 kk pitää odottaa ennenkuin se hammas laitetaan siihen pulttiin

Vierailija
7/16 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

soriap hieman asian ohi:

Mä kyisin siitä  , muistaakseni 3 kk pitää odottaa ennenkuin se hammas laitetaan siihen pulttiin

oliko kipuja? eikö ruoka tarttunut siihen? entä miten sen sai pysymään puhtaana? riittikö harjaus? eikö harjaus repinyt sitä ientä aina auki?

Vierailija
8/16 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Implantti ollut 30 vuotta. Ei mitään ongelmaa, hoidan samoin kuin muunkin suun. En enää edes kiinnitä huomiota siihen, ettei ole 'oma" hammas.

Vierailija
9/16 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

soriap hieman asian ohi:

oliko kipuja? eikö ruoka tarttunut siihen? entä miten sen sai pysymään puhtaana? riittikö harjaus? eikö harjaus repinyt sitä ientä aina auki?

Ei, ei ongelmia. Tosi nopeesti tottui, ihan normaali harjaus.

Vierailija
10/16 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon implantti maksaa?

Vierailija
11/16 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Implantti maksaa n. 2000 €. Tosin H:gissä saa jopa tonnilla.

Hammas poistetaan ensin ja annetaan parantua n. puoli vuotta jonka jälkeen istutetaan leikkaamalla implantti eli keinojuuri. Tämän annetaan luutua muutama kk jonka jälkeen juureen istutetaan posliinikruunu. Jos tehty ammattitaidolla, toimii kuin aito hammas ja kestää vuosikymmeniä.

Vierailija
12/16 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Implantti maksaa n. 2000 €. Tosin H:gissä saa jopa tonnilla.

Hammas poistetaan ensin ja annetaan parantua n. puoli vuotta jonka jälkeen istutetaan leikkaamalla implantti eli keinojuuri. Tämän annetaan luutua muutama kk jonka jälkeen juureen istutetaan posliinikruunu. Jos tehty ammattitaidolla, toimii kuin aito hammas ja kestää vuosikymmeniä.

Vierailija
13/16 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole ollut ikenien vuotamisen suhteen ongelmia.

Minulle sanottiin, kun implantit laitettiin reilu 10 vuotta sitten, että ei saa käyttää tavallista hammaslankaa, vaan suositeltiin hammasväliharjaa.

Jos implantin asentamisesta on kulunut vasta vähän aikaa, niin voisiko syynä olla, ettei ien ole vielä kunnolla parantunut. En enää muista kauanko siihen meni.

Vierailija
14/16 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

soriap hieman asian ohi:

Aikalailla kuvailemallasi tavalla. Ensin oli otettiin muotit ja röntgenit ja katsottiin tarkkaan, että implantti mahtuu väliin ja että suu on terve. Sitten ien leikattiin ja leukaluuhun porattiin ruuvi. Tämän jälkeen leukaluu sai rauhassa parantua vähintään puoli vuotta. Sen aikaa suussa näkyi se ruuvi. Ikävintä oli sulavat tikit ikenessä mutta kipuja ei oikeastaan ollut yhtään.

Ennen implantin laittoa oli käynti, jossa valittiin implantin väri ja katsottiin, että luutuminen on tapahtunut kunnolla. Sen jälkeen implantti kiinnitettiin ruuviin.

Pari päivää piti syödä pehmeää ruokaa mutta sen jälkeen sai siirtyä tavalliselle ruokavaliolle.

Olihan se pitkä, melkeinpä vuoden projekti mutta oli kyllä sen arvoista. Minulle laitettiin synnynnäisesti puuttuneiden hampaiden tilalle kolme implanttia heti kulmahampaiden viereen, 2 oikealle alas ja yksi vasemmalle alas. Tuntuvat aivan luonnollisille, eikä ole ollut mitään ongelmia syödessä tai muutenkaan.

Vierailija
15/16 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun miehellä ei ole tuota ongelmaa.

Hänellä implantti korotti ja kävi kahteen kertaan säädättämässä.

Vierailija
16/16 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

soriap hieman asian ohi:

Aikalailla kuvailemallasi tavalla. Ensin oli otettiin muotit ja röntgenit ja katsottiin tarkkaan, että implantti mahtuu väliin ja että suu on terve. Sitten ien leikattiin ja leukaluuhun porattiin ruuvi. Tämän jälkeen leukaluu sai rauhassa parantua vähintään puoli vuotta. Sen aikaa suussa näkyi se ruuvi. Ikävintä oli sulavat tikit ikenessä mutta kipuja ei oikeastaan ollut yhtään.

Ennen implantin laittoa oli käynti, jossa valittiin implantin väri ja katsottiin, että luutuminen on tapahtunut kunnolla. Sen jälkeen implantti kiinnitettiin ruuviin.

Pari päivää piti syödä pehmeää ruokaa mutta sen jälkeen sai siirtyä tavalliselle ruokavaliolle.

Olihan se pitkä, melkeinpä vuoden projekti mutta oli kyllä sen arvoista. Minulle laitettiin synnynnäisesti puuttuneiden hampaiden tilalle kolme implanttia heti kulmahampaiden viereen, 2 oikealle alas ja yksi vasemmalle alas. Tuntuvat aivan luonnollisille, eikä ole ollut mitään ongelmia syödessä tai muutenkaan.

johtuiko tuo puoli vuotta siitä että oli niin monta hammasta kerralla? muiden kommenteissa puhutaan 3kk yhden hampaan kohdalla?

oliko kenelläkään sedaatiota tai anestesiaa? paljon tulee lisää hintaa?