Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

haluan vihdoinkin laihtua - näin sen teen

13.12.2020 |

1. ymmärrän että ylipaino on seurausta vääristä elämäntavoista. Jos en saa elätapojani pysyvästi muutettua niin pysyn jatkossakin ylipainoisena.

2. yleinen syy laihtumiseen on stressi: lääkitsemme itseämme syömällä epäterveellisesti tai juomalla alkoa. Itseäni lääkitsen etupäässä oluella, siitä ylipainoni pitkälti johtuu. Lopetin juomiseni kolme viikkoa sitten. Parasta olisi tietysti että stressin lähteen saisi pois. Se on usein kyllä epärealistista usein koska elämään kuuluu stressi.

3. liikunnan merkitys hoikistumiseen on vähäinen. Mutta liikunta on oiva tapa tuoda hyvää oloa ja luottamusta itseeni. Harrastan nykyisin monipuolista liikuntaa. Isommat lihakset kuluttavat tunnetusti enemmän kaloreita lepotilassakin.

4. olen panostanut nukkumiseen. Tunnetusti huono nukkuminen lisää painoa.

5. hormoonit vaikuttavat myös. Alkutalvesta huomaan selvästi makeanhimon kasvavan. Tutkimusten mukaan keho haluaa talvella kerryttää rasvavarastoja koska ne toimivat myös lämpöeristeenä.

6. yhteiskunta on nykyisin sokerilla kuorrutettu. Herkkuja on tarjolla joka käänteessä ja niitä mainostetaan kaiken aikaa. Koska en ole sokerin perään niin olen minimoinut sen. Ja tarkkailen myös ns. piilosokeria, valitsen elintarvikkeet siten että niistä saisin mahdollisimman vähän sokea. Monella on sokeririippuvuus mutta olen lukenut että siitä voi päästä irti kahdessa viikossa.

7. en käy enää vaa'alla koska lukemasta ei pysty erottamaan läskin ja lihasten osuutta. Vaaka on muutenkin stressaava väline koska lukemat saattavat heittää päivien välillä ihan miten sattuu. nesteillä on tähän vaikutuksensa. In-body-mittaus olisi parempi vaihtoehto. Peili ja vaatteet riittävät mainiosti tulosten tarkkailuun. Minulla vyön reiät on oikeastaan paras mitta.

Tsemppiä teille muillekin omissa tavoitteissanne!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hieno homma! Onnistut varmasti noilla eväillä. T: miinus 32 kiloa tänä vuonna

Vierailija
2/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syy numero 2 on se mihin minun laihdutusyritykset yleensä kaatuvat ja varmasti monen muun.

Miten meinasit hallita stressiä ja estää sitä pilaamasta laihdutusta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
3/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy numero 2 on se mihin minun laihdutusyritykset yleensä kaatuvat ja varmasti monen muun.

Miten meinasit hallita stressiä ja estää sitä pilaamasta laihdutusta?

Ap: aiheellinen kysymys. Siinä minun piti kirjoittaa että "Yleisin syy lihoamiseen on stressi" mutta huomasitkin kyllä virheen. No ensinäkin vaihdoin kokonaan työkuvioni sellaiseksi mikä paremmin sopii minulle. Eli sain yhden stressilähteen pois. Toinen stressilähde ei ole lähtenyt pois en sitä saakaan pois mutta olen opetellut hyväksymään elämän epätäydellisyyden. Kaikkeen ei voi itse vaikuttaa mutta omaa suhtautumistaan voi muuttaa. Noin muutenkin voisi hyväksyä että elämä on meille kaikilla haastavaa. Tyrskyjä voisi opetella sietämään ilman ainaista "lääkitystä" - ne vaan pahentaa tilannetta pitkässä juoksussa. En väitä että suhtautumisen muuttamien olisi helppoa mutta ainakin yritän.

4/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap: onnittelut hurjasta tuloksestasi! Nyt sulla on uutta haastetta, miten aiot noissa tuloksissa? Minulla on aina sama juttu ollut: kun pääsen tavoitteeseen niin ei kauaa kestä että kilot tulee takaisin...

Vierailija
5/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

intervivos kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: onnittelut hurjasta tuloksestasi! Nyt sulla on uutta haastetta, miten aiot noissa tuloksissa? Minulla on aina sama juttu ollut: kun pääsen tavoitteeseen niin ei kauaa kestä että kilot tulee takaisin...

Mulla on laihdutettavaa vielä kymmenisen kiloa. Mutta juu, kyllä se nyt jo mietityttää, että miten menee sitten kun tavoite on saavutettu. Koska koko hommaan menee reilu vuosi tai ehkä puolitoista, ajattelin jatkaa ruokapäiväkirjan pitämistä. Siihen on jo niin tottunut.

Stressistä, niin kuin sanoit, se kuuluu elämään. Joskus stressaa enemmän, joskus vähemmän mutta en usko, että täysin "tasapainoista" tilaa saavuttaa monikaan ikinä. Työt (tai niiden puute), lapset, teinit, omat vanhenevat vanhemmat, oma terveys, rahahuolet, juuneimit! Aina jotain.

Vierailija
6/8 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Stressi kuuluu elämään ja sitäkin voi hallita.

Vierailija
7/8 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin järkevän kuuloinen suunnitelma.

Vierailija
8/8 |
14.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän