Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä noita kokkien paljaita käsiä

Vierailija
13.12.2020 |

Kun nytkin tota Välimäen ohjelmaa katselee. Kokki paljain sormin laittaa sulatejuustot hampurilaiseen ja muut kökkänät hampurilaisten päälle. Sitten harotaan hiuskiuhkuroita hikiseltä ohimolta ym. Itse pitäisin kertakäyttökäsineitä koko ajan kun työskentelisin noin. Menee ihan halut asioida ravintolassa. Tuota se on joka paikassa.

Kommentit (79)

Vierailija
61/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suklaassa on ötököitä siitä huolimatta että ne valmistetaan tehtaissa mahdollisimman kliinisissä ja desinffioiduissa oloissa, halusitte te sitä tai ette.

Vierailija
62/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää siistiltä, kun kokilla on hanskat. Ainoa mitä asiakas ei tiedä on, että kuinka kauan ne on käsissä olleet ja missä kaikessa mukana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tää kyllä kun jonkun aloituksen teet niin aina saa olla jotenkin altavastaajana. Ymmärretään tahallaan väärin, kun ei viititä lukea, ei edes viititä ymmärtää, edes yrittää. Vaikka valittas aloituksessa kun oon ydinvoimalassa töissä ja harmittaa nää voimalapäästöt niin jo vauvalla vitistäs että kuuluu asiaan ja että multakin tule päästöjä :D

Plus alapeukkua joka kommentti :D

ap

Voisitko sitten olla selkeämpi? Haluaisit, että ravintoloissa käytetään työskennellessä hanskoja, vaikka ruokavirastokin on sitä mieltä, että normaalitilanteessa niistä ei ole mitään lisäarvoa. Mitä siis tarkalleen yrität sanoa ja miksi minun pitäisi uskoa sinua, eikä ruokavirastoa?

Sanoin vain että meidän työpaikalla oli tarkat hygieniasäännöt joita noudatettiin. Siinä kehittyi aseptinen omatunto josta olen ylpeä. Minua ei kiinnosta ruokavirastosi. Ei meillä laiteltu paljain käsin ruokia lautasille. Enkä halua syödä ruokaa joihin hanssit ja muut lotinat hikinäpeillään ovat sirpostelleet...

Ei mulla muuta.

ap

Vierailija
64/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi ne kädet pestä hanskat päälläkin. Nestesaippuaa vaan ja taas on puhtaammat hanskat jos muuten tulee liian kalliiksi. Ei toki mene niin kuin pitäisi, mutta itse ainakin tekisin niin jos pitäs pihistellä.

Mutta tehkööt kukin miten tekee. Nää on asioita jotka ei muutu.

ap

Kertakäyttöhanskoja ei todellakaan tule pestä. Miten luulet tämän muutenkana eroavan siitä, että henkilöllä on lyhyet kynnet ja kädet pestään ja desinfioidaan oikeaoppisesti?

Niin ei tule, mutta jos pomo ei antaisi niitä vaihtaa jos kerta tulevat kalliiksi, niin kuin eräs kertoi niin pesisin edes. Tai sitten pesisin käsiä niin usein että pomo hermostuisi. Pesisin kädet aseptisen omatuntoni mukaan. Jos pitää hieroa naamaa pesisin heti kteni ja hanskat vaihtoon.

Ja lopputuotteiden sirottelussa käyttäisin hanskoja vaikka potkujen uhallakin.

Onko kamala juttu?

ap

Eli oikeasti vain heikentäisit hygieniatasoa, on se aika kamala juttu. Käsien puhdistukseen tarkoitettuja aineita ei ole tarkoitettu vinyylin/nitriilin puhdistamiseen, eivätkä ne niillä puhdistu samalla tavoin kuin iho.

Vierailija
65/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittaa tää kyllä kun jonkun aloituksen teet niin aina saa olla jotenkin altavastaajana. Ymmärretään tahallaan väärin, kun ei viititä lukea, ei edes viititä ymmärtää, edes yrittää. Vaikka valittas aloituksessa kun oon ydinvoimalassa töissä ja harmittaa nää voimalapäästöt niin jo vauvalla vitistäs että kuuluu asiaan ja että multakin tule päästöjä :D

ap

Voisitko sitten olla selkeämpi? Haluaisit, että ravintoloissa käytetään työskennellessä hanskoja, vaikka ruokavirastokin on sitä mieltä, että normaalitilanteessa niistä ei ole mitään lisäarvoa. Mitä siis tarkalleen yrität sanoa ja miksi minun pitäisi uskoa sinua, eikä ruokavirastoa?

Sanoin vain että meidän työpaikalla oli tarkat hygieniasäännöt joita noudatettiin. Siinä kehittyi aseptinen omatunto josta olen ylpeä. Minua ei kiinnosta ruokavirastosi. Ei meillä laiteltu paljain käsin ruokia lautasille. Enkä halua syödä ruokaa joihin hanssit ja muut lotinat hikinäpeillään ovat sirpostelleet...

Ei mulla muuta.

ap

Sinua ei siis kiinnosta se, onko ruoka oikeasti mikrobiologisesti turvallista, sinua kiinnostaa mielikuvasi. Ruokavirastolla on ohjeilleen tieteellinen pohja, sinulla omat mielikuvasi. Kumpaakohan kannattaa noudattaa?

Vierailija
66/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on myös ihmetyttäny, kun kokit pyyhkäisee asiakkaalle vietävän lautasen reunalta esim kastikkeen jollain pyyheliinalla, joka roikkuu heidän vyötäröllään.

Vierailija
67/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehkää omat ruokanne

Vierailija
68/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei mulla muuta.

ap

Sinua ei siis kiinnosta se, onko ruoka oikeasti mikrobiologisesti turvallista, sinua kiinnostaa mielikuvasi. Ruokavirastolla on ohjeilleen tieteellinen pohja, sinulla omat mielikuvasi. Kumpaakohan kannattaa noudattaa?

Ei se ruokavirasto siellä päivystä päivästä toiseen ja valvo miten puhtaat ne kädet on siinä vaiheessa, kun ruokaa aletaan mättää lautasille. Terveystarkastajakin tulee käymään, niin taitaa etukäteen varoittaa. Silloin paikat kiiltää ja pinnat ovat puhtaat kaikki. Ei löydy kylmiöstä paskalihoja ja muuta homehtunutta shaibaa joita Ramsaykin ohjelmissaan kaivaa. Ei sillä ole mitään väliä mitä ruokavirasto kertoo ja ohjeistaa vaan sillä miten itse toimit. Ja se toiminta ei monessakaan paikassa ole asiakkaan silmille ihanaa.

Vierailija
69/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ap

Ydinvoimalapäästöt ovat joka ikinen kerta illan pääuutislähetyksen ykkösuutinen, että sikäli ei vertauksesi nyt ihan kohdilleen osunut.

Vierailija
70/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ydinvoimalapäästöt ovat joka ikinen kerta illan pääuutislähetyksen ykkösuutinen, että sikäli ei vertauksesi nyt ihan kohdilleen osunut.

Just tommosta typerää, jonninjoutavaa saivartelua jolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Ei ihme ettei mikään muutu. Vai köksäkö se siellä?

ap

Vierailija
71/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Ei mulla muuta.

ap

Ei se ruokavirasto siellä päivystä päivästä toiseen ja valvo miten puhtaat ne kädet on siinä vaiheessa, kun ruokaa aletaan mättää lautasille. Terveystarkastajakin tulee käymään, niin taitaa etukäteen varoittaa. Silloin paikat kiiltää ja pinnat ovat puhtaat kaikki. Ei löydy kylmiöstä paskalihoja ja muuta homehtunutta shaibaa joita Ramsaykin ohjelmissaan kaivaa. Ei sillä ole mitään väliä mitä ruokavirasto kertoo ja ohjeistaa vaan sillä miten itse toimit. Ja se toiminta ei monessakaan paikassa ole asiakkaan silmille ihanaa.

Niin, miten tämä liittyy siihen, että ihan tieteellinen fakta on että oikeaoppista käsihygieniaa noudattamalla hauskoista ei ole lisähyötyä, eivätkä ne toisaalta pelasta huonoa hygieniaa. Ei se ruokavirasto ole sitä hanskojenkaan käyttöä siellä kyttäämässä.

Vierailija
72/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli miten oli, toin asiani ja mielipiteeni ja kantani täysin selväksi. Voishan tätä jauhaa loputtomiin. On iltapalan aika. Teen sen itse omin ja puhtain kätösin. Hyvää yötä, kokille töitä!

ap

Vierailija
73/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kaikenlaisten sokerimassakakkujen koristeiden nysvääjät? En ikimaailmassa söisi sellaisia. Joo voi pitää hanskoja mutta uskoo ken tahtoo.

Vierailija
74/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti edes desinffioivat ja puhdistavat ruoka-ainekset kunnolla eikä viskaa niitä suoraan kylmiöstä pataan. Toivon ja olettaisin että kun kerran menen ravintolaan niin saan siellä puhdasta ja terveellista ruokaa joka on valmistettu antiseptisissä oloissa.

Vierailija
75/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monessa kokkausohjelmassa alkaa olla tavallista, että ruokaa sekoitellaan käsin sen sijaan, että otettaisiin joku väline sitä varten ja lisäksi sormukset sormissa. Hyhhyh.. Tänään just katsoin kun Jamie Oliver tunki kädet sormus sormessa nuudelikulhoon ja sekoitteli käsin kastikkeen nuuudeleihin. Hansin matkailuohjelmassa NHL pelaaja Jokisen vaimo valmisti sushia ja puristeli nigiripalloja joku neljä sormusta sormissaan. Hyiiii. Seuraavaksi syöttävät ne vieraille :X

Noilla ohjelmilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa.

Kokki

Vierailija
76/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut perustelun, että käsineiden käyttö on muka epähygieenisempää, koska niillä samoilla käsineillä kuulemma sitten muka koskettaisiin käsiteltävän ruoan lisäksi muihin asioihin, kuten pöytäpintoihin, jopa rahoihin ja muualle.

Siis ihanko oikeasti ravintolaihmisillä on tuollaiset hygieniakäsitykset? Olisiko se ihan ylitsepääsemättömän vaikea asia noudattaa, että hanskat laitetaan puhtaisiin käsiin, kosketaan niillä vain käsiteltävään ruokaan, ja sitten otetaan pois. Jos kosketaan välillä muualle, otetaan uudet puhtaat hanskat puhtaisiin käsiin. Vai eikö vain osata? Vai mikä tässä on niin vaikeaa?

Katsos lapsi pieni, kun siellä ei yksin kertaisesti ole aikaa tuollaiseen nykertämiseen. Sulla tulis tavarat housuun ja äitiäs ikävä kun näkisit miten lujaa meidänkin keittiössö mennään koko työpäivä ei siellä paljoa taukoja pidellä välillä ehtii vähän selkää suoraksi vetää.

Vierailija
77/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kuullut perustelun, että käsineiden käyttö on muka epähygieenisempää, koska niillä samoilla käsineillä kuulemma sitten muka koskettaisiin käsiteltävän ruoan lisäksi muihin asioihin, kuten pöytäpintoihin, jopa rahoihin ja muualle.

Siis ihanko oikeasti ravintolaihmisillä on tuollaiset hygieniakäsitykset? Olisiko se ihan ylitsepääsemättömän vaikea asia noudattaa, että hanskat laitetaan puhtaisiin käsiin, kosketaan niillä vain käsiteltävään ruokaan, ja sitten otetaan pois. Jos kosketaan välillä muualle, otetaan uudet puhtaat hanskat puhtaisiin käsiin. Vai eikö vain osata? Vai mikä tässä on niin vaikeaa?

Katsos lapsi pieni, kun siellä ei yksin kertaisesti ole aikaa tuollaiseen nykertämiseen. Sulla tulis tavarat housuun ja äitiäs ikävä kun näkisit miten lujaa meidänkin keittiössö mennään koko työpäivä ei siellä paljoa taukoja pidellä välillä ehtii vähän selkää suoraksi vetää.

Hänellä tuntuu olevan käsitys, että ravintolassa tehdään yksi annos alusta loppuun kerrallaan, kuten telkkarissa ja sitten vaihdetaan hanskat ja aloitetaan seuraava annos.

Vierailija
78/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Just tommosta typerää, jonninjoutavaa saivartelua jolla ei ole mitään tekemistä minkään kanssa. Ei ihme ettei mikään muutu. Vai köksäkö se siellä?

ap

Olen DI ja mua vituttaa, kun ihmiset perustelevat asioitaan sellaisilla seikoilla, joista eivät ilmiselvästi ymmärrä yhtään mitään.

Vierailija
79/79 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokkina on usein ärsyttänyt ruokien maistelu. Itse annan aina puhtaat lusikat suoraan käteen maistamaan tuleville enkä anna sillä suussa käyneellä lusikalla kenenkään kastikkeita ronkkia vaikka kuinka kuumennettaisiin maistamisen jälkeen. Samoin kerään käytetyt lusikat heti pois ettei tarvi jättää pöytien reunoille jos ei jaksa viedä pois.

Muuta keittiöissä nähtyä: potuttaa kaikki sormien imemiset, jos jotain tulee sormille niin se huuhtaistaan pois, ei tungeta niitä sormia suuhun.

Todellakin vaihdan vaikka 100 kertaa hanskat päivän aikana. Jos siitä konkurssi tulee firmalle niin voi voi. Varmasti 20paria hanskoja kuluu työpäivän aikana.

Myyjät ja kahvilatyöntekijät usein paljain käsin käplivät pullat lautasille ym.