En ymmärrä noita kokkien paljaita käsiä
Kun nytkin tota Välimäen ohjelmaa katselee. Kokki paljain sormin laittaa sulatejuustot hampurilaiseen ja muut kökkänät hampurilaisten päälle. Sitten harotaan hiuskiuhkuroita hikiseltä ohimolta ym. Itse pitäisin kertakäyttökäsineitä koko ajan kun työskentelisin noin. Menee ihan halut asioida ravintolassa. Tuota se on joka paikassa.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne hanskat mitään suojaa anna ruoalle, jos samat hanskat kädessä pyyhitään pöytiä ja jatketaan sen jälkeen salaatin pilkkomista.
Siis missä on sanottu, että näin tehdään?
Eikö herranjumala ihmisille ole itsestäänselvyys, että pöydänpyyhintähanskoilla ei mennä koskemaan johonkin pastaan ripoteltavaan juustoon?
Yhh, en taida vähään aikaan käydä ravintoloissa tämän keskustelun jälkeen.
Voi kuule niillä samoilla hanskoilla saatetaan käsitellä asiakkaiden likaisia astioita ja jatkaa ruuan valmistusta. Ihan omin silmin olen nähnyt. - eri
https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/elintarvikealan-yh…
"Suojakäsineitä tulee käyttää, jos henkilöllä on rakennekynnet, koruja tai haavoja käsissään. Muussa tapauksessa suojakäsineiden käyttö ei ole pakollista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ne hanskat mitään suojaa anna ruoalle, jos samat hanskat kädessä pyyhitään pöytiä ja jatketaan sen jälkeen salaatin pilkkomista.
Siis missä on sanottu, että näin tehdään?
Eikö herranjumala ihmisille ole itsestäänselvyys, että pöydänpyyhintähanskoilla ei mennä koskemaan johonkin pastaan ripoteltavaan juustoon?
Yhh, en taida vähään aikaan käydä ravintoloissa tämän keskustelun jälkeen.
Voi kuule niillä samoilla hanskoilla saatetaan käsitellä asiakkaiden likaisia astioita ja jatkaa ruuan valmistusta. Ihan omin silmin olen nähnyt. - eri
Sellaisesta olisi varmaan aiheellista ilmoittaa johonkin?
Kaikki ihmiset eivät ole siistejä luonteeltaan, joten kokeissakin on niitä sottapyttyjä ja laiskoja.
Vaikka olisi minkälaiset ohjeet annettu.
Vierailija kirjoitti:
Älkää ulisko annosten kalliista hinnoista, jos vaaditte, että hanskat tulee vaihtaa jokaisen työvaiheen jälkeen.
Onko perushygienian vaatiminen kohtuutonta?
No, onneksi nuo hygieniaan liittyvät raportit ovat julkisia. Tietää, missä kannattaa käydä syömässä.
Voi ne kädet pestä hanskat päälläkin. Nestesaippuaa vaan ja taas on puhtaammat hanskat jos muuten tulee liian kalliiksi. Ei toki mene niin kuin pitäisi, mutta itse ainakin tekisin niin jos pitäs pihistellä.
Mutta tehkööt kukin miten tekee. Nää on asioita jotka ei muutu.
ap
Monessa kokkausohjelmassa alkaa olla tavallista, että ruokaa sekoitellaan käsin sen sijaan, että otettaisiin joku väline sitä varten ja lisäksi sormukset sormissa. Hyhhyh.. Tänään just katsoin kun Jamie Oliver tunki kädet sormus sormessa nuudelikulhoon ja sekoitteli käsin kastikkeen nuuudeleihin. Hansin matkailuohjelmassa NHL pelaaja Jokisen vaimo valmisti sushia ja puristeli nigiripalloja joku neljä sormusta sormissaan. Hyiiii. Seuraavaksi syöttävät ne vieraille :X
Vierailija kirjoitti:
Voi ne kädet pestä hanskat päälläkin. Nestesaippuaa vaan ja taas on puhtaammat hanskat jos muuten tulee liian kalliiksi. Ei toki mene niin kuin pitäisi, mutta itse ainakin tekisin niin jos pitäs pihistellä.
Mutta tehkööt kukin miten tekee. Nää on asioita jotka ei muutu.ap
Voiko noin tyhmää ihmistä olla olemassa? Miksi hitossa pesisit mieluummin hanskoja kuin käsiä?
Miksi luulet, että ne hanskat tekevät jotenkin autuaaksi? Niiden kanssa tulee kiinnittää käsihygieniaan ihan yhtä paljon huomiota kuin ilmankin, eivät ne pelasta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voiko noin tyhmää ihmistä olla olemassa? Miksi hitossa pesisit mieluummin hanskoja kuin käsiä?
Huoh...
No koska näin Sinut siinä allergia-asiakkaana jolle pitää olla neljän minuutin muna koska muut minuutit allergisoivat.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älkää ulisko annosten kalliista hinnoista, jos vaaditte, että hanskat tulee vaihtaa jokaisen työvaiheen jälkeen.
No, onneksi nuo hygieniaan liittyvät raportit ovat julkisia. Tietää, missä kannattaa käydä syömässä.
Ne hygienitarkastukset on kyllä ihan muuta kuin että terveysviranomaiset valvoo 24/7 hanskojen käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttöhanskoja ei todellakaan tule pestä. Miten luulet tämän muutenkana eroavan siitä, että henkilöllä on lyhyet kynnet ja kädet pestään ja desinfioidaan oikeaoppisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikään viranomainen ei vaadi keneltäkään hanskojen käyttöä, kun käsien iho on ehjä, kynnet lyhyet, eikä käsissä ole koruja.
Huvittaa tää kyllä kun jonkun aloituksen teet niin aina saa olla jotenkin altavastaajana. Ymmärretään tahallaan väärin, kun ei viititä lukea, ei edes viititä ymmärtää, edes yrittää. Vaikka valittas aloituksessa kun oon ydinvoimalassa töissä ja harmittaa nää voimalapäästöt niin jo vauvalla vitistäs että kuuluu asiaan ja että multakin tule päästöjä :D
Plus alapeukkua joka kommentti :D
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huoh...
No koska näin Sinut siinä allergia-asiakkaana jolle pitää olla neljän minuutin muna koska muut minuutit allergisoivat.
ap
Ite oon joskus kotona pessyt hanskoja nii ne on kyllä tosi hankala saada puhtaaksi saippualla. Helposti jää rasvaa.. Ja hanskoja oon käyttäny kotona kuivien käsien takia.
Vierailija kirjoitti:
Huvittaa tää kyllä kun jonkun aloituksen teet niin aina saa olla jotenkin altavastaajana. Ymmärretään tahallaan väärin, kun ei viititä lukea, ei edes viititä ymmärtää, edes yrittää. Vaikka valittas aloituksessa kun oon ydinvoimalassa töissä ja harmittaa nää voimalapäästöt niin jo vauvalla vitistäs että kuuluu asiaan ja että multakin tule päästöjä :D
ap
Voisitko sitten olla selkeämpi? Haluaisit, että ravintoloissa käytetään työskennellessä hanskoja, vaikka ruokavirastokin on sitä mieltä, että normaalitilanteessa niistä ei ole mitään lisäarvoa. Mitä siis tarkalleen yrität sanoa ja miksi minun pitäisi uskoa sinua, eikä ruokavirastoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertakäyttöhanskoja ei todellakaan tule pestä. Miten luulet tämän muutenkana eroavan siitä, että henkilöllä on lyhyet kynnet ja kädet pestään ja desinfioidaan oikeaoppisesti?
Niin ei tule, mutta jos pomo ei antaisi niitä vaihtaa jos kerta tulevat kalliiksi, niin kuin eräs kertoi niin pesisin edes. Tai sitten pesisin käsiä niin usein että pomo hermostuisi. Pesisin kädet aseptisen omatuntoni mukaan. Jos pitää hieroa naamaa pesisin heti kteni ja hanskat vaihtoon.
Ja lopputuotteiden sirottelussa käyttäisin hanskoja vaikka potkujen uhallakin.
Onko kamala juttu?
ap
Vierailija kirjoitti:
ap
Mutta mua ihmetyttää että jostain leikatusta ohjelmasta sanot että pyyhkii hikeä ja hiuksia ja laittaa sit ruokaa valmiiseen annokseen. Mistä tiiät etteikö ois pessyt ja desinfioinut käsiä siinä välissä? Ja jos käyttäs hanskoja niin ihan hyvin on niilläkin voinu koskea johonkin. Ei ne hanskat mikään automaattinen hygienian tae ole. Riippuu ihan siitä ihmisestä, että huolehtiiko käsihygieniasta.
Vai johtuisiko ruoassa olevista lisäaineista, joita ihmisen elimistö ei osaa käsitellä?