Sakke kuvasi pysäyttävän videon Hurstin leipäjonosta
Sakke kuvasi pysäyttävän videon Hurstin leipäjonosta – useita satoja metrejä keskellä Kalliota
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007680087.html
Onko tämä se Kokoomuksen hypettämä Toivon polku?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko touhu pitäisi kieltää. Siis ruuan jakaminen. Suomessa on sosiaaliturva joka turvaa kaikille ruuan ja asunnon ja vaatetuksen.
Vahvasti samaa mieltä.
Tällaisten tavoitteiden ajajat pitäisi itse saattaa tilanteeseen, jossa näkee, kuinka sossu hoitaa hommat, että pääsisivät sieltä ne syyttään ahdinkoon joutuneet tänne kirjoittelemaan ivallisesti.
Syyttään ahdinkoon joutuneet? Kyllä siinä on pitänyt sössiä asiansa ihan omin toimin, jos sossun asiakkaaksi on päätynyt.
Riittää ihan esim. vakava sairastuminen ja vammautuminen. Miten esim. varaudut sellaiseen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko touhu pitäisi kieltää. Siis ruuan jakaminen. Suomessa on sosiaaliturva joka turvaa kaikille ruuan ja asunnon ja vaatetuksen.
Vahvasti samaa mieltä.
Tällaisten tavoitteiden ajajat pitäisi itse saattaa tilanteeseen, jossa näkee, kuinka sossu hoitaa hommat, että pääsisivät sieltä ne syyttään ahdinkoon joutuneet tänne kirjoittelemaan ivallisesti.
Syyttään ahdinkoon joutuneet? Kyllä siinä on pitänyt sössiä asiansa ihan omin toimin, jos sossun asiakkaaksi on päätynyt.
Sun mielestä ilmeisesti monet yritykset ja yrittäjät, jotka menivät konkurssiin 90-luvulla saavat syyttää vain itseään Neuvostoliiton romahtamisesta?
Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:
Olen joskus ollut leipäjonossa vapaaehtoisena ja siellä hommia paiski lähinnä työttömät, eläkeläiset ja vähän nuhjuisen näköiset ihmiset.
Koskaan ei ole ylempää keskiluokkaa olevia ihmisiä näkynyt missään vapaaehtoistyössä, mitä olen tehnyt. Mistähän tämä johtuu; antavatko varakkaat ihmiset ennemmin rahaa kuin aikaa vai ajattelevatko työnsä olevan niin tärkeää, ettei vapaaehtoisuus tule mieleen?
Olen luullut, että nämä avun hakijat hoitavat kimpassa jakelun.
Tuohon tilanteeseen voi joutua kuka vain.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ihminen kuole nälkään. Elämä on valintoja ja se mihin rahansa käyttää. Viina, tupakka, ripsienpidennykset ja muut tällaiset ovat kalliita.
Kaikkihan toki polttavat, juovat ja ostavat "turhuuksia". Itselläni on minimisairaseläkkeläisenä rahat tiukassa. En polta, juo, ei ole lemmikkejä, lehtitilauksia, ripsenpidennyksiä tms (lahjaksi saan joskus jotain piristävää). Välillä yritän tehdä työtä, kun terveys antaa edes vähän myöten. Kela vain rankaisee siitä ja loppujen lopuksi saat hyvin vähän lisätuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti samaa mieltä.
Riittää ihan esim. vakava sairastuminen ja vammautuminen. Miten esim. varaudut sellaiseen?
Näinpä! Mutta riittää ihan työttömyyskin ja sekään harvemmin nykypäivänä on kenenkään oma vika. Eikä tarvi asua missään kalliissa Helsingin asunnossa, että on oikeus toimeentulotukeen kun tulot ei riitä kattamaan välttämättömiä menoja. Siinä voi olla leipäjonolle tarvetta, jos kodinkone menee rikki, lemmikki sairastuu tai tulee jotain muuta yllättävää. Voi se olla omakin vika, jos "elää väärin" eikä osaa hallita rahankäyttöään mutta kukaan tuskin tieten tahtoen sellaiseen tilanteeseen ajautuu..
Voihan sitä toki kitkutella, luopua kaikesta ylimääräisestä ja elää askeettisesti, mutta se ei ole kovinkaan realistinen näkemys.
Ei ruokajonoon meneminen edes tarkoita heti sitä, että elämänhallinnassa on puutteita. Se tarkoittaa sitä, että ottaa apua vastaan. Parempi kuin turvautua rahan lainaamiseen silloi kun takaisinmaksu on epävarmaa ja aivan todella monet kuitenkin tekee niin.
En vaan kykene käsittämään tätä ajatusta että tahtomattaan köyhiä ja elämässä ehkä huonommin suoriutuneita halutaan kyykyttää ja nöyryyttää. Meillä on resursseja auttaa muita, mitä väärää siinä on? Ottaisin enemmänkin kantaa avun tyrkyttämiseen maamme ulkopuolelle. Oltais enemmän ylpeitä siitä että pidetään huolta omasta kansastamme, joskin v-tuiks on menossa sekin eikä tällanen ylimielinen "kaikki pitäköön huolen itsestään" -ajattelu auta asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ihminen kuole nälkään. Elämä on valintoja ja se mihin rahansa käyttää. Viina, tupakka, ripsienpidennykset ja muut tällaiset ovat kalliita.
Kaikkihan toki polttavat, juovat ja ostavat "turhuuksia". Itselläni on minimisairaseläkkeläisenä rahat tiukassa. En polta, juo, ei ole lemmikkejä, lehtitilauksia, ripsenpidennyksiä tms (lahjaksi saan joskus jotain piristävää). Välillä yritän tehdä työtä, kun terveys antaa edes vähän myöten. Kela vain rankaisee siitä ja loppujen lopuksi saat hyvin vähän lisätuloja.
Säästöjä? Miksi et varautunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti samaa mieltä.
Kuten järkevä ihminen varautuu: ottamalla asianmukaiset vakuutukset, säästämällä, sijoittamalla, tekemällä töitä. Näillä pärjää pitkälle.
Vierailija kirjoitti:
Tuohon tilanteeseen voi joutua kuka vain.
Ei voi.
Eihän siellä nätisti jonossa seisottaisi jos kaikki nälkäänsä ruokaa olisivat hakemassa. Veikkaan että aikamoinen rynniminen ja tappelu syntyisi leivistä.
Ilmaiselle ruualle on aina ottajansa. Leipäjonojen pituus ei kerro todellisesta tarpeesta mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti samaa mieltä.
Kuten järkevä ihminen varautuu: ottamalla asianmukaiset vakuutukset, säästämällä, sijoittamalla, tekemällä töitä. Näillä pärjää pitkälle.
Miten varaudut yllättävään sairastumiseen, vammautumiseen ja loppuelämän työkyvyttömyyteen vain parikymppisenä? Säästöjä toki oli vähän. Käytetty ajat sitten. Töissä en ole juurikaan ollut, kun keskityin opintoihin ja vakuutusta en saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti samaa mieltä.
Miten varaudut yllättävään sairastumiseen, vammautumiseen ja loppuelämän työkyvyttömyyteen vain parikymppisenä? Säästöjä toki oli vähän. Käytetty ajat sitten. Töissä en ole juurikaan ollut, kun keskityin opintoihin ja vakuutusta en saanut.
Ei sairastyminem tule kirkkaalta taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti samaa mieltä.
Ei sairastyminem tule kirkkaalta taivaalta.
Ihanan alentuva suhtautuminen. Kyllä sanoisin, että parikymppiselle massiivinen aivoverenvuoto ja 2 aivoveritulppaa tulevat suurens yllätyksenä.
Voisi vinkata sille Bildin toimittajalle, että laittaisi tuosta leipäjonosta videon Bildiin sen sijaan että hehkuttaa päivästä toiseen, miten Suomessa on hyvä koronatilanne, vaikka kahvilat, baarit ja ravintolat ovat auki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vahvasti samaa mieltä.
Niin se vaan menee, että jotkut pärjää, jotkut ei. Osa voi varautua, osa ei - ja osa niistä, jotka voivat, eivät varaudu. Seurausten / tilanteen mukaan on elettävä. Yhteiskunta ja 3. sektori auttaa minkä auttaa. Osa tippuu ja se on hyväksyttävä. Luonnon pitää antaa tehdä tehtävänsä.
Hyi että, kun osa kommenteista oli oksettavia ja järkyttävän ilkeitä! Harvempi käy ruokajakelussa huvikseen, vaan elämäntilanne on ajanut siihen erinäisistä syistä. Ajattelen sellaisista ihmisistä, jotka eivät tätä ymmärrä, että ovat pahoja, itseään täynnä olevia ylimielisiä ilkeitä paskiaisia ja täysin empatiakyvyttömiä. Rankasti sanottu, mutta niin koin itsekin tällaisten ihmisten kommentit rankkoina ja jopa loukkaavina. Loukkaannuin leipäjonossa käymään joutuvien puolesta. Avun pyytäminen ja vastaanottaminen ei tee heistä vähempiarvoisia ja huonoja ihmisiä. Ilkeiden kommenttejen kirjoittajat ovat niitä huonoja ihmisiä, ainakin minun silmissäni! Ja eivät varmaan soisi leivänmurentakaan omastaan kanssaihmiselle, jolla menee huonommin. Tunnen monien ihmisten tarinan ja elämäntapahtumat, jotka ovat heidät leipäjonoon ajaneet. Ja joukossa on korkeakoulutettuakin porukkaa. Olen ollut reilut 7-vuotta vapaaehtoistyöntekijänä ruokajakelussa ja olen yhä edelleen säännöllisesti joka viikko ja pyrin olemaankin niin kauan kuin siihen voimia riittää. Olen itse vakavien fyysisten sairauksien takia työkyvyttömyyseläkkeellä. Näin eläkkeellä haluan oman jaksamiseni rajoissa auttaa muita ihmisiä ja itselleni luonteva tapa auttaa on toimia vapaaehtoistyöntekijänä ruokajakelussa. Teen sitä auttamistyötä sydämestäni ja tunnen että minulla on siihen kutsumus. Ja hei nimimerkki: "Mies 29.v +1v." Taidan olla poikkeustapaus sitten vapaaehtoistyöntekijöiden joukossa, kun en näytä nuhruiselta ja olen myös koulutettu ja ollut aina työelämässä ennen sairastumistani ja minulla on ammattipätevyys.
Kamalaa katseltavaa.