Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sakke kuvasi pysäyttävän videon Hurstin leipä­jonosta

Himasraportti 2.0
13.12.2020 |

Sakke kuvasi pysäyttävän videon Hurstin leipä­jonosta – useita satoja metrejä keskellä Kalliota

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007680087.html

Onko tämä se Kokoomuksen hypettämä Toivon polku?

Kommentit (78)

Vierailija
41/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kun ylipäänsä asioita ilmaiseksi kerjäävät ihmiset. Leipäjono, joulupata ja mitä noita nyt on. Ihmisten pitäisi hoitaa asiansa sitä mukaa, että olisivat kykeneviä huolehtimaan itsestään.

No tuossakin jutussa sanotaan, että tukipäivinä ja niiden jälkeen on ihmisiä vähemmän jonossa. Kyllä ne köyhätkin mieluummin tulevat toimeen omillaan ja monille on tosi rankka paikka joutua turvautumaan leipäjonoon. Kukaan ei kerjää huvikseen. Näillä köyhemmillä on myös empatiaa toisia kohtaan ja auttavat kanssaihmisiä minkä kykenevät, jakavat omastaan, joka on täysin vieras ajatus niille jotka pitävät omista eduistaan kiinni kynsin hampain ja tuntevat olevansa muiden yläpuolella kun eivät ole ikinä joutuneet turvautumaan muiden apuun.

Et ole varmaan ikinä esim sairastunut tai tullut irtisanotuksi, niin että joudut hätään toimeentulosi kanssa?

Tai ollut vanhana,sairaana eläkkeellä...

Vierailija
42/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota se on joka ke ja pe ennen klo 10. Kuljen siitä ohi juuri tuohon aikaan noina päivinä. Se jono on oikeasti loputon. Kiemurtelee useamman korttelin ympäri. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naapurin mummo (oma asunto, eläke noin 2000 e/kk) viettää aikaansa leipäjonoissa, koska on ylimääräistä aikaa ja jo kahdesti kuukaudessa käytynä säästää satasen verran. Jauhot, makaroni jne. säilyy kyllä ja sillä säästetyllä rahalla voi ostaa herkkuja, joita ei muuten kaupasta nappaisi mukaan.

Ja sen sun naapurin takia kaikki loputkin jonottajat tienaa hyvin ja seisoskelee tuolla kylmässä huvikseen? 

Hyvinpä tunnut tietävän naapurisi eläkkeen.....ettei vaan juttusi ollutkin peräisin Mikä Mikä -maasta?

Olen jutellut mummon kanssa, hän on kotoisin Imatralta ja sellainen vilkas karjalainen tapaus, joka kertoo ja kysyy aika avoimesti. En väittänyt, että kaikki leipäjonossa on kuin naapurini, kunhan kerroin, että on siellä mukana myös niitä, joiden ei ole pakko jonottaa ruokaa. Kylmässä ei tarvitse edes seisoskella, kun osaa mennä oikeaan aikaan.

Mummo muuten tietää palkkani, musiikinnumeroni peruskoulun päättötodistuksessa ja lempparisuklaani.

Vierailija
44/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hursti ja Hursti, leipäjonoja on muuallakin, miksi aina jauhetaan jostain helvetin Hurstista?

Vierailija
45/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurraa, näin rikas on Suomi! Ja köyhyys se lisääntyy vaan, paitsi oikean väriset sukkahousut.

Vierailija
46/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiskos nää saket ja muut olla kuvailematta noita jonoja ja lehdet julkaisematta noita videoita. Ei ne ole mikään turistinähtävyys.

Toiseksi myllypuron jono lie vähintään puolisen kilometria joka kerta kun se ylettyy pitkälle kontulan puolelle sieltä myllypurosta. 

Vierailija
47/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko touhu pitäisi kieltää. Siis ruuan jakaminen. Suomessa on sosiaaliturva joka turvaa kaikille ruuan ja asunnon ja vaatetuksen.

No se on vissiin liian pieni, jonoista päätellen!

Vierailija
48/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Olen joskus ollut leipäjonossa vapaaehtoisena ja siellä hommia paiski lähinnä työttömät, eläkeläiset ja vähän nuhjuisen näköiset ihmiset.

Koskaan ei ole ylempää keskiluokkaa olevia ihmisiä näkynyt missään vapaaehtoistyössä, mitä olen tehnyt. Mistähän tämä johtuu; antavatko varakkaat ihmiset ennemmin rahaa kuin aikaa vai ajattelevatko työnsä olevan niin tärkeää, ettei vapaaehtoisuus tule mieleen?

Keskiluokka käy töissä. Ei ole aikaa olla keskellä arkipäivää jakamassa mitään kasseja kenellekään. Rahaa lahjoitan säännöllisesti, mutta käytännls vain lapsille suunnattuihin järjestöille kotimaahan.

Heh. On olemassa paljon vapaaehtoistyötä, mitä voi tehdä myös yöllä tai tehdään nimenomaan ilta-aikaan ja siellä kyllä on enimmäkseen keskiluokkaisia ihmisiä ja lievä naisenemmistö, mutta minä puhuinkin ylemmästä keskiluokasta. 

Vierailija
49/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koko touhu pitäisi kieltää. Siis ruuan jakaminen. Suomessa on sosiaaliturva joka turvaa kaikille ruuan ja asunnon ja vaatetuksen.

Vahvasti samaa mieltä. 

Vahvasti eri mieltä.

Vierailija
50/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää kun ylipäänsä asioita ilmaiseksi kerjäävät ihmiset. Leipäjono, joulupata ja mitä noita nyt on. Ihmisten pitäisi hoitaa asiansa sitä mukaa, että olisivat kykeneviä huolehtimaan itsestään.

No tuossakin jutussa sanotaan, että tukipäivinä ja niiden jälkeen on ihmisiä vähemmän jonossa. Kyllä ne köyhätkin mieluummin tulevat toimeen omillaan ja monille on tosi rankka paikka joutua turvautumaan leipäjonoon. Kukaan ei kerjää huvikseen. Näillä köyhemmillä on myös empatiaa toisia kohtaan ja auttavat kanssaihmisiä minkä kykenevät, jakavat omastaan, joka on täysin vieras ajatus niille jotka pitävät omista eduistaan kiinni kynsin hampain ja tuntevat olevansa muiden yläpuolella kun eivät ole ikinä joutuneet turvautumaan muiden apuun.

Et ole varmaan ikinä esim sairastunut tai tullut irtisanotuksi, niin että joudut hätään toimeentulosi kanssa?

Olen, mutta olen myös hoitanut talousasiani siten, että en joudu turvautumaan tulonsiirtoihin tms. apuun.

Vierailija
51/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies 29v plus 1v miettii kirjoitti:

Olen joskus ollut leipäjonossa vapaaehtoisena ja siellä hommia paiski lähinnä työttömät, eläkeläiset ja vähän nuhjuisen näköiset ihmiset.

Koskaan ei ole ylempää keskiluokkaa olevia ihmisiä näkynyt missään vapaaehtoistyössä, mitä olen tehnyt. Mistähän tämä johtuu; antavatko varakkaat ihmiset ennemmin rahaa kuin aikaa vai ajattelevatko työnsä olevan niin tärkeää, ettei vapaaehtoisuus tule mieleen?

Ööö, keskiluokkainen on varmaankin siellä omalla työpaikallaan raatamassa ja kerryttämässä veropottia, eikä siksi voinut olla paikalla.

Vierailija
52/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerropas miten vaikka vakavasti sairastunut tai vammautunut pystyy hoitamaan asiansa niin, että hän on kykenevä huolehtimaan itsestään?

Kunnan sosiaalipalvelu hoitaa tällaisten ihmisten asiat.

Ei se ole näin yksinkertainen juttu.

Vierailija
53/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tuossa syksyllä ihmettelin bussin ikkunasta että mikä ihmeen tapahtuma on Tampereella kun kauhea jono kiersi korttelia. Sitten myöhemmin luin uutisen ruokajonosta ja tajusin että sehän se. Hiljaiseksi sellainen vetää. Mahtoikohan kaikille riittää ruokaa kun jono oli niin pitkä.

Vierailija
54/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvasti samaa mieltä. 

Tällaisten tavoitteiden ajajat pitäisi itse saattaa tilanteeseen, jossa näkee, kuinka sossu hoitaa hommat, että pääsisivät sieltä ne syyttään ahdinkoon joutuneet tänne kirjoittelemaan ivallisesti.

Vierailija
55/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaako työnteko Suomessa jos palkka on pieni tai keskitasoa? Tuttu mies kertoi hiljattain, että oli laskenut että jos ei olisi tehnyt töitä lainkaan ja saisi nyt takuueläkkeen, niin käteen jäisi sata euroa vähemmän kuin nyt työeläkkeellä. Hän oli liki 40 vuotta työssä insinööritoimistossa, mutta ei ole insinööri. Palkka oli eläkkeellejääntivaiheessa n 3000e. Hän sai säästöön jotain, se on nyt pelastus, sillä muuten ei eläke riitä kaikkiin normaaleihin elämisen kuluihin. Kertoi, että joutuu ottamaan säästöstä joka kuukausi muutaman satasen.

Pistää miettimään.

Vierailija
56/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli sinut saa sitten aikanaan kärrätä vanhain/hoitokodin sijaan suoraan krematorioon?

Miksi ihmeessä? Toki kustannan itse hoivapalvelun, mikäli tulen tarvitsemaan sellaista.

Vierailija
57/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen, mutta olen myös hoitanut talousasiani siten, että en joudu turvautumaan tulonsiirtoihin tms. apuun.

Oletko ikinä käynyt koulua?

Vierailija
58/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonosta leipää niin säästyneillä rahoilla saa muuta tarvittavaa. Polkupyörä, pesukone, televisio, harrastusmaksu.

Vierailija
59/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahvasti samaa mieltä. 

Tällaisten tavoitteiden ajajat pitäisi itse saattaa tilanteeseen, jossa näkee, kuinka sossu hoitaa hommat, että pääsisivät sieltä ne syyttään ahdinkoon joutuneet tänne kirjoittelemaan ivallisesti.

Syyttään ahdinkoon joutuneet? Kyllä siinä on pitänyt sössiä asiansa ihan omin toimin, jos sossun asiakkaaksi on päätynyt. 

Vierailija
60/78 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokaa menee älyttömät määrät roskiin muutenkin, eikö ole hyvä, että ylijäämästä tarjotaan niille joilla on tiukkaa.

Joo, on siellä niitä joiden rahat menee kaljaan, tupakkaan ja huimausaineisiin, mutta eipä heidän elämänsä niin hääppöistä ole että tulisi mieleen kieltää ruoka-apu. Ja joo, käy siellä niitäkin, joilla olisi varaa ostaakin omat ruokansa, mutta harvassa varmaan ovat ihmiset, jotka ihan röyhkeyttään kehtaavat viedä leivän toisten suusta, kun eivät läheskään kaikki kehtaa noissa käydä vaikka olisi tarvettakin.

Dyykkaahan jotkut roskiksiakin ja sitä yritetään kieltää lukoilla ja valvontakameroilla. Parempi se minusta on, että ruoka menee niille jotka sitä syystä tai toisesta tarvii, kuin roskiksiin. Muistakaapa että suurin osa köyhistäkin vie kaikki rahansa kiertoon niihin kauppoihin joista ruokaakin ostetaan. Myös alkoholia ja tupakkaa ostavat tukevat kauppojen toimintaa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan neljä