Miksi säästökeinona neuvotaan leipomaan itse leipää?
Joo, onhan se toki halvempaa, mutta mulla käy aina niin, että kun se lämmin leipä on niin hyvää, niin sitten syön (kuten myös muut perheessä) sitä älyttömästi ja se onkin heti loppu. Sitten leipomaan lisää. Lopputulos on, että leipää meneekin 2-3 kertaisesti normaaliin verrattuna, joten säästö on kyseenalainen.
Kommentit (48)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:15"]
Kaupassa valmiin luomusekaleivän hinta on 4,75 €/kg. Valmistetaan kotona leipää pussin kyljessä luetelluista luomuraaka-aineista.
Valmiina ostettu leipä on huomattavan kallista verrattuna itse tehtyyn. Valmiin leivän hinta on (4,75 €/kg : 1,38 €/kg = 3,44) lähes kolme ja puolikertainen itse tehtyyn verrattuna.
[/quote]
Tuontyyppistä sekaleipää saa Lidlistä 0,85e/kg. Ok, on ne jauhotkin siellä halpoja, mutta ellei oikeasti tykkää tosi paljon leipomisesta, niin ei tuolla kyllä huimia säästöjä saa aikaiseksi. Ihmiset, joilla ei ole rahaa edes leipää ostaa valmiina kaupasta, tuskin kuitenkaan pitävät välttämättömänä ostaa luomua...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:55"]
Sille keittokyselijälle: keitoissa on varmaan ideana se, että siinä latkitaan sitä lientä samalla, joka täyttää tietysti vatsaa eri tavalla kuin pelkkä porkkana tai peruna.
[/quote]
Täyttäähän se liemi vatsaa, mutta ei se kauaa nälkää pidä.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 16:16"]
Joo, onhan se toki halvempaa, mutta mulla käy aina niin, että kun se lämmin leipä on niin hyvää, niin sitten syön (kuten myös muut perheessä) sitä älyttömästi ja se onkin heti loppu. Sitten leipomaan lisää. Lopputulos on, että leipää meneekin 2-3 kertaisesti normaaliin verrattuna, joten säästö on kyseenalainen.
[/quote]
Totta,lisäks mun mielestä kotitekoinen leipä,esim.sämpylät,on hyvää vain juuri tehtynä.Eli vaikka tekisi illalla isonkin satsin,niin ne on iltapalalla ihania,aamullakin vielä menettelee mut sit ne loput jääkin homehtumaan :( Mä ostan normileipänä halpisruisleipää,ja vaan joskus herkuttelen itsetehdyillä sämpylöillä.
ruisleipää voi paistaa myös sähköuunissa. Leivon jokunen vuosi sitten parin vuoden ajan kaiken ruisleivän itse ja tavallinen uuni oli vain käytössä. Laskin että oli noin viidesosan halvempaa kuin kaupan leipä. Leipä oli äysrukiista
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:32"]
Säästövinkit ovat joskus hiukan outoja. Kun joku kyselee halpoja ruokia, hän saa heti vinkin että keitot ovat halpoja. Miten niin? Millä tavalla juurekset, vihannekset, lihat jne. ovat halvempia, jos ne tarjoilee niin että ne uivat liemessä?
[/quote]
Ruoasta saa siten tehtyä "pidempää", eli lisää vaan reilusti lientä joukkoon niin 400 g jauhelihaa riittää huomattavasti kauemmin, kuin esim soossissa.
Kuka edes nykyään syö leipää? Haloo. Meidän taloon ei osteta leipää niin ei me sillä kyllä säästetä että sitä alettais leipomaan :D
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:59"][quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:41"]
Keitot todellakin on halpoja ! Nakkikeitto, kaalikeitto, jauhelihakeitto, sosekeitot ym. Pakastetut vihannespussit ja perunat ei paljoa maksa.
[/quote]
No juu, mutta millä tavalla nuo luettelemasi ainekset ovat keitoksi valmistettuina halvempia kuin muilla tavoilla valmistettuina? Saako kaupasta nakkipaketin halvemmalla, kun kertoo että se menee keittoon?
[/quote]
ehherhheheh :D repesin :D
Joku tuossa kirjoitteli, ettei Helsingissä voi marjastaa. No, itse olen jo useana vuotena kerännyt mustikat, puolukat ja sienet pakkaseen. Eli onnistuu Helsingissäkin ja ei, meillä ei ole autoa käytössä. Pakastimen koko rajoittaa hieman hamstrausta, kun sinne pitää mahtua myös palstan viinimarjat. Kyllä tämä on ollut meille säästöä talven aikana ja niin helppoa tehdä lapsille vispipuuroa tms. kun pakkasessa on mistä ottaa.
Leivän leipomista täytyy vielä treenata. Jään kohta hoitovapaalle, joten onneksi aikaa riittää...ja oppivatpahan lapset siinä samalla :D .