Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi säästökeinona neuvotaan leipomaan itse leipää?

Vierailija
04.05.2014 |

Joo, onhan se toki halvempaa, mutta mulla käy aina niin, että kun se lämmin leipä on niin hyvää, niin sitten syön (kuten myös muut perheessä) sitä älyttömästi ja se onkin heti loppu. Sitten leipomaan lisää. Lopputulos on, että leipää meneekin 2-3 kertaisesti normaaliin verrattuna, joten säästö on kyseenalainen.

Kommentit (48)

Vierailija
21/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:15"]Kaupassa valmiin luomusekaleivän hinta on 4,75 €/kg. Valmistetaan kotona leipää pussin kyljessä luetelluista luomuraaka-aineista. 

Valmiina ostettu leipä on huomattavan kallista verrattuna itse tehtyyn. Valmiin leivän hinta on (4,75 €/kg : 1,38 €/kg = 3,44) lähes kolme ja puolikertainen itse tehtyyn verrattuna.

[/quote]

Toi esimerkkileipähän on ihan vehnäpullaa, en mä ainakaan tuollaisia osta kaupastakaan. Etsipä sama laskelma 100 % täysjyväjauhoista leivotulle leivälle, jossa mukana erilaisia siemeniä (ja kerro mulle, miten tuollaista ylipäänsä pystyy leipomaan kotona niin että tulos vastaa kaupan leipää, ei sahajauhokakkua).

Jos ruisleipää tykkää syödä, sitä varmasti leipookin leivinuunissa taitava vähän halvemmalla, kuin millä kaupasta saisi. Tosin oikeasti rahansäästön tarpeessa olevalla ihmisellä ei ole varaa leivinuunilliseen isoon omakotitaloon (minkä nämä kasvata itse vihannekset - säästövinkkaajat aina unohtavat) , joten tällekin parempi säästö vinkki olisi muuttaa kerrostaloyksiöön ja mieluiten vielä sellaiseen paikkaan jossa voi luopua kokonaan autosta ja elellä siellä kaupan antimilla.

[/quote]

Etsi sinä, sinähän ostat sen oman erikoisleipäsi jonka hintaa tai aineita en edes tiedä, miten minä sen voin etsiä?

Vierailija
22/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:27"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:15"]Kaupassa valmiin luomusekaleivän hinta on 4,75 €/kg. Valmistetaan kotona leipää pussin kyljessä luetelluista luomuraaka-aineista. 

Valmiina ostettu leipä on huomattavan kallista verrattuna itse tehtyyn. Valmiin leivän hinta on (4,75 €/kg : 1,38 €/kg = 3,44) lähes kolme ja puolikertainen itse tehtyyn verrattuna.

[/quote]

Toi esimerkkileipähän on ihan vehnäpullaa, en mä ainakaan tuollaisia osta kaupastakaan. Etsipä sama laskelma 100 % täysjyväjauhoista leivotulle leivälle, jossa mukana erilaisia siemeniä (ja kerro mulle, miten tuollaista ylipäänsä pystyy leipomaan kotona niin että tulos vastaa kaupan leipää, ei sahajauhokakkua).

Jos ruisleipää tykkää syödä, sitä varmasti leipookin leivinuunissa taitava vähän halvemmalla, kuin millä kaupasta saisi. Tosin oikeasti rahansäästön tarpeessa olevalla ihmisellä ei ole varaa leivinuunilliseen isoon omakotitaloon (minkä nämä kasvata itse vihannekset - säästövinkkaajat aina unohtavat) , joten tällekin parempi säästö vinkki olisi muuttaa kerrostaloyksiöön ja mieluiten vielä sellaiseen paikkaan jossa voi luopua kokonaan autosta ja elellä siellä kaupan antimilla.

[/quote]

Voi ihme, sinne kauppaan ne vehnäleivät sitten jää kauppiaan syötäväksi. Eikö se tajua, ettei niitä kukaan osta?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

leivän voi myös pakastaa

Vierailija
24/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

tein leipää grahamjauhosta yksinään sekä hiivaa ja vettä.veikkaan että grahanjauhopussin josta saa kaksi tai usemman leivän maksaa jotain saman verran kuin yksi leipä, silloin ei tule vaaleaa jauhoa ollenkaana.monilapsinen perhe säästi leipäkoneen avulla.sinänsä olen minäkin ihmetellyt noita säästövinkkejä muita kohtia niissä kun niistä ei kaikki kyllä oikeen ole sovellettavissa helsingissä ainakaan esim marjastus ja muutenkin epärealistisia

Vierailija
25/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sille keittokyselijälle: keitoissa on varmaan ideana se, että siinä latkitaan sitä lientä samalla, joka täyttää tietysti vatsaa eri tavalla kuin pelkkä porkkana tai peruna.

Vierailija
26/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä reseptiä leipojat suosittelee? Olen itse leiponut jotain vehnäsämpylää viimeksi joskus 90-luvulla.

Vierailija
27/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen joka päivä perheelleni leivän mutta se on enemmän symboolista merkitystä tuottava (minulle), kun en sitä voi perheelleni ns. ansaita.

Vierailija
28/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:12"]

Mitä reseptiä leipojat suosittelee? Olen itse leiponut jotain vehnäsämpylää viimeksi joskus 90-luvulla.

[/quote]

http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/524820/Tumma%20maalaisleip%C3%A4/

Vierailija
30/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Itse tehty leipä on pahaa." -> Opettele tekemään parempaa etsimällä ohjeita ja vinkkejä netistä, leipurissa se vika on.

"Tulee ahmittua liikaa eikä säästä mitään." -> Opettele itsekuria, ei tee pahaa muillakaan elämän osa-alueilla.

"Ei säily hyvänä niin pitkään." -> Siivuta leipä heti sen jäähdyttyä ja pistä pakkaseen. Ota pakkasesta ennen syömistä se määrä siivuja kuin tarvitset. Leivän voi sulattaa nopeasti mikrossa ja on kyllä lähes tuoreen veroista.

"Menee liikaa aikaa." -> Kun taikinan tekeminen rutinoituu, sen pyöräyttää hetkessä. Kohoamis- ja paistoajat eivät ole mitään tuhlattua aikaa, kun samalla voi tehdä mitä hyvänsä muitakin asioita.

Kyllä nyt taidetaan vääntää asioita väkisin vaikeammiksi itselle ihan silkasta vääntämisen ilosta.

Vierailija
31/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy varmaan ensi viikolla kokeilla leipoa itse. Voiko leivän leipomisessa epäonnistua? Näyttivät hyviltä ainakin nuo ohjeiden leivät, mutta se voi asettaa paineita. Säilyykö itse leivottu leipä pakkasessa kaupan leivän tavoin monta kuukautta?

Vierailija
32/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:22"]

Minusta asia ei ole noin yksioikoinen, koska teollinen leipä säilyy kauemmin kuin kotona tehty. Plus uunissa olisi hyvä valmistaa muutakin samalla kertaa..

[/quote]

Tuossa laskelmassa oli otettu sähkönkulutus huomioon.

Vierailija
33/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Leipää saa melkein aina kaupasta vanhentuvana ale-lapputuotteena. Niitä -50% leipiä kun ostaa ja pistää pakkaseen, niin aika halpaa on.

Vierailija
34/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:22"]

Minusta asia ei ole noin yksioikoinen, koska teollinen leipä säilyy kauemmin kuin kotona tehty. Plus uunissa olisi hyvä valmistaa muutakin samalla kertaa..

[/quote]

Mutta sen voi pakastaa niin säilyy kauemmin. ja uusissa paistuu aika monta leipää/sämpylää kerralla. Niitä kannattaa tehdä kerralla isompi satsi pakastimeen.

Vierailija
35/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:32"]Säästövinkit ovat joskus hiukan outoja. Kun joku kyselee halpoja ruokia, hän saa heti vinkin että keitot ovat halpoja. Miten niin? Millä  tavalla juurekset, vihannekset, lihat jne. ovat halvempia, jos ne tarjoilee niin että ne uivat  liemessä?

[/quote]

Lihaaja niitä vihanneksia, eli kalliita ainesosia tulee syötyä vähemmän kun samalla kauhoo kokoajan lientäkin mahaan. Se liemi on lähes ilmaista, mutta täyttää. Siksihän keitot (vesi ja liha/kana/kala/kasvisliemipohjaiset) ovat myös kevyitä.

Vierailija
36/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:41"]Keitot todellakin on halpoja ! Nakkikeitto, kaalikeitto, jauhelihakeitto, sosekeitot ym. Pakastetut vihannespussit  ja perunat ei paljoa maksa.

[/quote]

Vihannespussin sisältö myös mitättömän pieni.

Vierailija
37/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 19:35"]

Täytyy varmaan ensi viikolla kokeilla leipoa itse. Voiko leivän leipomisessa epäonnistua? Näyttivät hyviltä ainakin nuo ohjeiden leivät, mutta se voi asettaa paineita. Säilyykö itse leivottu leipä pakkasessa kaupan leivän tavoin monta kuukautta?

[/quote]

Voi epäonnstua, mä epäonnistun 9 kertaa 10:stä. Sämpylät erityisesti on mulle todella iso haaste. Yleensä niistä tulee mukulakiviä vaikka mitä tekisin. Pullaa ja rouheleipää leivon tosta vaan, mutta sämpylät ja "ruispalat" menee lähes aina pilalle. Eli ei se kovin halpaa köyhälle ole, jos menee kilotolkulla raaka-aineita biojätteeseen. Onneksi en ole köyhä.

Vierailija
38/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kyllä normaalipainoinen, mutta lämmintä leipää en voi vastustaa. Se on sama onko se ostettua vai itsetehtyä, rakastan sitä. Pidänkin kaapissa vain näkkäriä, johon siihenkin voi tulla himo, mutta ei niin paha. 

Vierailija
39/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhee sota taas leivän leipomisen ja keittojen edullisuudesta. Jos lasketaan prosenteissa mitä voi säästää, niin ruokamenot on paras säästökohde. Jos taas haluaa suuren euromääräisen säästön asunto, auto ja lämmitys nyt ainakin tuottavat tulosta kun pihistellään.

Ihminen kun pärjäilee pitkänkin aikaa makaronivellillä, jollain halvalla proteiinilla, ehkä jotain pilleriä siihen vielä lisäksi.

Keittoja puolustan vielä esim. hernekeitto (terveellinen ja ravitseva); pussi herneitä 0,80€, paketti jauhelihaa n. 4€, pussi keittovihanneksia tai porkkanoita 0,50€, ei tule kalliiksi ja siitä syö suurikin perhe päivän tai kaksi (yksinäinen viikon).

Leipomista onkin jo vaikeampi puolustaa, mutta kyllä siinäkin voi säästää. Leivän hinta vaihtelee todella paljon ainakin meidän kaupoissa. Noin 2,50-13€/kg. Eli jos ostaa kalleinta "vastaleivottua" runsaskuituista patonkia, säästö voi olla huikea. Mutta kun tyytyy vähän vanhentuneisiin tarjouskumisämpylöihin, väittäisin että itse leivottuna tulee kalliimmaksi. Hyvä pointti myös että ei niitä kumipalloja edes tule syötyä niin paljon (toisilla nyt vaan on vaikeampaa se itsekurin pitäminen).

Vierailija
40/48 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä suurimmat säästöt saa alkoholista, tupakasta ja kahvista, iltapäivälehdistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kaksi