Miksi säästökeinona neuvotaan leipomaan itse leipää?
Joo, onhan se toki halvempaa, mutta mulla käy aina niin, että kun se lämmin leipä on niin hyvää, niin sitten syön (kuten myös muut perheessä) sitä älyttömästi ja se onkin heti loppu. Sitten leipomaan lisää. Lopputulos on, että leipää meneekin 2-3 kertaisesti normaaliin verrattuna, joten säästö on kyseenalainen.
Kommentit (48)
Se neuvo on tarkoitettu normaaleille ihmisille jotka syövät normaalisti.
Syöt varmaan sitten jotain muuta vähän vähemmän?
Syöt varmaan sitten jotain muuta vähän vähemmän?
Meidän paikkakunnalla toimii yksi elintarvikkeiden ilmaisjakelija, jolla on aina paljon leipää, enkä siksi ymmärrä minäkään kuinka sen leivän leipominen voi enää halvemmaksi tulla.
Leipä on myös yksi niistä tuotteista, joita löytyy dyykatessa melkein aina, tai kauppojen punaisen lapun tuotteista...
Toisekseen, ei se ravintoainekoostumukseltaan useimpien itse leipomaan leipää vastaava ranskanpulla ole kaulassaan kallista. Terveelliset täysjyväjauhot, siemenet jne. taas ovat kalliita, terveellinen leipä maksaa paljon itse leivottunakin.
Säästövinkit ovat joskus hiukan outoja. Kun joku kyselee halpoja ruokia, hän saa heti vinkin että keitot ovat halpoja. Miten niin? Millä tavalla juurekset, vihannekset, lihat jne. ovat halvempia, jos ne tarjoilee niin että ne uivat liemessä?
Koska on kiva antaa työläitä säästövinkkejä, kuten leivän leipomista tai marjojen poimimista. Noilla säästää melko mitättömästi vaivaan nähden. Oikeasti rahapulassa olevan kannattaisi selvittää mahdollisuus muuttaa halvempaan asuntoon, kilpailuttaa sähkö ja vakuutukset, säästää sähköä ja vettä ja miettiä uusia tulonlähteitä. Noilla on jo vaikutustakin talouteen.
Keitot todellakin on halpoja ! Nakkikeitto, kaalikeitto, jauhelihakeitto, sosekeitot ym. Pakastetut vihannespussit ja perunat ei paljoa maksa.
Se on idioottimainen säästövinkki, tai ei siis sovi kuin työttömille. Kenellä meistä muka ei ole suurempi liksa ja tuottavuus palkkatöissä, että kannattaisi käyttää omaa aikaa noiden säästösenttien takia.
Itse leivon omat leipäni, mutta ei sitä säästöillä voi mitenkään perustella.
mä leivoin puoli vuotta leipää ja säästin siis työttömänä ja oli hyvää
jos teet jatkuvasti leipää itse siitä katoaa uutuuden viehätysy
ja vilja on halpaa joten kyllä mielestäni säästätte koska syötte muuta sitten vähemmän
ja itse tehty lämmin leipä johon sulaa voita päälle o n hyvää
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:41"]
Keitot todellakin on halpoja ! Nakkikeitto, kaalikeitto, jauhelihakeitto, sosekeitot ym. Pakastetut vihannespussit ja perunat ei paljoa maksa.
[/quote]
No juu, mutta millä tavalla nuo luettelemasi ainekset ovat keitoksi valmistettuina halvempia kuin muilla tavoilla valmistettuina? Saako kaupasta nakkipaketin halvemmalla, kun kertoo että se menee keittoon?
Riippuu mihin vertaa. Jos mikatahansa 'leipa' kelpaa eika osaa itse hyvaa leipaa leipoa ymmarran ettei siina isoa saastoa tule, mutta toisaalta jos haluaa syoda laadukasta, hyvista raaka-aineista hapanjuureen hitaasti leivottua leipaa ja homman osaa kertyy siina vuoden mittaan ihan kivasti saastoa. sama kuin sanoisi etta valmisruuat tulee halvemmaksi, ehka niin jos ostaa aina halvinta mutta ravintoarvot myos on tuolloin lahes olemattomat. Kyse on jalleen kerran valinnoista.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:25"]
Toisekseen, ei se ravintoainekoostumukseltaan useimpien itse leipomaan leipää vastaava ranskanpulla ole kaulassaan kallista. Terveelliset täysjyväjauhot, siemenet jne. taas ovat kalliita, terveellinen leipä maksaa paljon itse leivottunakin.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
http://www.kaspaikka.fi/lasketaanlangasta/ratkaisut/llr1-19leipa.html
Kaupassa valmiin luomusekaleivän hinta on 4,75 €/kg. Valmistetaan kotona leipää pussin kyljessä luetelluista luomuraaka-aineista.
Valmiina ostettu leipä on huomattavan kallista verrattuna itse tehtyyn. Valmiin leivän hinta on (4,75 €/kg : 1,38 €/kg = 3,44) lähes kolme ja puolikertainen itse tehtyyn verrattuna.
Törmäsin eilen vahingossa kodin kuvalehden juttuun -kuinka säästän ruokamenoissa. Siinä oli mielenkiintoisin vertailukohta itseleivotun ja kaupasta ostetun leivän hinnassa. Kaupasta ostettuna hinta on 433€/vuosi kun kotona leivottuna tulee muistaakseni 70e/vuosi.
http://blogit.mtv.fi/sivumaku/2012/12/31/ruokalupauksia-vuodelle-2013/
Minusta asia ei ole noin yksioikoinen, koska teollinen leipä säilyy kauemmin kuin kotona tehty. Plus uunissa olisi hyvä valmistaa muutakin samalla kertaa..
joskus luin Päätalon Iijoki-sarjaa ja siellä kunnanmiehet kysyi Kallelta, että pitääkö äiti teidät pehmeässä leivässä. Kalle vastasi, että aina ruisleivät varressa kuivumassa. Ymmärsin sen niin, että pehmeä leipä tarkoitti isompaa kulutusta ja tässä tapauksessa hakivat siis jauhoja kunnalta.
Vähän tämä asian sivusta, mutta näin se on jo silloin käsitetty, että pehmeää menee enemmän.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 18:15"]Kaupassa valmiin luomusekaleivän hinta on 4,75 €/kg. Valmistetaan kotona leipää pussin kyljessä luetelluista luomuraaka-aineista.
Valmiina ostettu leipä on huomattavan kallista verrattuna itse tehtyyn. Valmiin leivän hinta on (4,75 €/kg : 1,38 €/kg = 3,44) lähes kolme ja puolikertainen itse tehtyyn verrattuna.
[/quote]
Toi esimerkkileipähän on ihan vehnäpullaa, en mä ainakaan tuollaisia osta kaupastakaan. Etsipä sama laskelma 100 % täysjyväjauhoista leivotulle leivälle, jossa mukana erilaisia siemeniä (ja kerro mulle, miten tuollaista ylipäänsä pystyy leipomaan kotona niin että tulos vastaa kaupan leipää, ei sahajauhokakkua).
Jos ruisleipää tykkää syödä, sitä varmasti leipookin leivinuunissa taitava vähän halvemmalla, kuin millä kaupasta saisi. Tosin oikeasti rahansäästön tarpeessa olevalla ihmisellä ei ole varaa leivinuunilliseen isoon omakotitaloon (minkä nämä kasvata itse vihannekset - säästövinkkaajat aina unohtavat) , joten tällekin parempi säästö vinkki olisi muuttaa kerrostaloyksiöön ja mieluiten vielä sellaiseen paikkaan jossa voi luopua kokonaan autosta ja elellä siellä kaupan antimilla.
Aamen.