Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko (uhkaava) keskenmeno kestää viikkoja vai voiko tämä olla normaalia?

Vierailija
04.05.2014 |

Minulla alkoi ruskea tuhruvuoto rv 3+5. Testi vahvasti positiivinen 4+0 (hoidosta alkanut raskaus, joten tiedän tarkan ajoituksen ja testi siis hcg-verikoe). Ruskea tuhru jatkui viikon, loppui, alkoi reilun viikon päästä uudelleen, kesti pari pävää, loppui, alkoi taas jne. Nyt rv 6+6 ja jo neljäs "aalto" menossa tätä tuhruttelua, välissä ollut max reilu viikko vuodotonta aikaa. Tuhruvuoto ei ole punaista eikä sitä ole paljon (lähinnä pyyhkiessä, enimmäkseen vaaleanruskeaa valkovuotoa, välillä on ollut vetisempää ja tummemman ruskeaa ja tullut siteeseen saakka muutamia tippoja).

Lisäksi menkkamaista jomottelua on ollut ajoittain sekä alavatsalla että alaselässä - ei mitään kovaa kipua mutta pientä ikävää jomottelua. Sitä jatkuu kerrallaan puolesta tunnista muutamaan tuntiin ja loppuu sitten. Ekan kerran tätä oli jo 3+6, viimeksi tänään. Välissä saattoi olla useitakin päiviä ilman jomottelua. Viime päivinä jomottelu tuntuu lisääntyneen/tulleen tiheämmin.

Alkuraskauden ultrassa 6+2 kaikki kunnossa, näkyi viikkoja vastaava sikiö + syke. Vuotelun syy ei selvinnyt, lääkäri epäili kohdunkaulan verestystä syyksi, mutta varmuutta asiaan ei saatu.

Voiko tämä olla normaalia vai kuulostaako siltä, että kroppa valmistautuu keskenmenoon "pitkän kaavan kautta"? Pää alkaa hajota pikkuhiljaa, kolme viikkoa tätä on/off-vuotelua ja jomottelua...

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuo huolestuttavalta kuulostaa. Mulla oli vastaavaa tiputtelua lähes alusta monta kuukautta. Ei varsinaista menkkamaista jomotusta, mutta supistusmaisia kipuja, jotka pahenivat rasituksessa, siis ihan kävellessä tai seistessä ja jossain vaiheessa sitten aina uudestaan vuotoa. Välillä rusehtavaa välillä ihan kirkasta punaista. Vuodot loppuivat vasta puolessa välissä raskautta.

Vierailija
2/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja raskaus meni lopulta "normaalisti" loppuun saakka.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla vastaava johti keskenmenoon. Toivottavasti sulla ei! Hali!

Vierailija
4/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 16:17"]

Mulla vastaava johti keskenmenoon. Toivottavasti sulla ei! Hali!

[/quote]

No voi vittupaskahelvetti, empä kuule tartte sun halejas!!!

Vierailija
5/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tuhruvuotoa koko alkuraskauden ajan, loppui vasta joskus viikolla 12. Ultrassa ei näkynyt kuin pieni hematooma, joka sitten ilmeisesti vuodot aiheutti. Nyt mennään jo viikolla 28 :)

Vierailija
6/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksistanne. Eipä siis auta kuin toivoa parasta ja pelätä pahinta. Outo tilanne kun alkio kasvaa normaalisti kohdussa mutta on/off vuoto ja kipuilu jatkuu :/ 5/6 ei sitten ollut mun kirjoittama.

Ap

Vierailija
7/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja 2 ja 3, toivottavasti mulla olisi sama tilanne!

4: pahoittelut :'( tätä minä juuri pelkään.

6: hieo juttu! kumpa omallakin khdalla selviäisi joku syy tähän.

ap

Vierailija
8/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä 2 + 3: selvisikö syytä tähän koskaan?

ap

Vierailija
9/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vielä jatkaa:

Itsekin ainakin alkuun uskoin siihen lääkärin epäilemään kohdunkaulan vuotoon, syitä siihen oli monia. Viikon vuotelu raskauden alussa olisi voinut selittyä lugesteron-lääkkeen (emättimeen sisälle laitettava suppo) käytöllä ja sen aiheuttamalla limakalvoärsytyksellä. Lopetettuani luget vuoto pysyikin poissa yli vkon. Kun vuoto alkoi sitten uudelleen, se alkoi seksin jälkeen, samoin sitä seuraavalla kerralla (nyt ei uskalla enää ajatellakaan seksiä?!) Mutta ikävä juttu on se, että tänään vuoto alkoi ilman mitään ns. ärsytystä :( Olen lukenut että herkästi vuotava kohdunkaula saattaa vuotaa jopa pienistä "ponnistelusta" lantionpohjassa, esim. rajummasta liikunnasta, painavamman nostelusta (itse joudun nostelemaan esikoista vähän väliä) tai jopa "kakkoshädästä". Nämä syyt tietty voisivat olla tän päiväiseen vuoteluun sopivia, mutta eivätpä ole kuitenkaan aiemmin aikaansaaneet vuotoa. 

Kysyin tätä asiaa hoitotaholta ja he olivat sitä mieltä mahikset on aika lailla 50/50, voi olla alkavaa keskenmenoa tai sitten jomottelu on normaalia kohdun kasvukipua ja vuoto kohdunkaulan ärsytystä eivätkä nämä kaksi liity mitenkään toisiinsa (ajankohdallisesti muuten eivät liity toisiinsa!). Ja siellä tietty oltiin hirveän optimistisia hyvän ultratutkimuksen jälkeen. Mutta minua nämä vuotelut ja kipuilut todella huolettavat:(

Vierailija
10/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ps. nro 4, jos olet vielä linjoilla: kauanko sulla kesti jomottelu/vuotelu-vaihe? Oliko ar-ultrassa kaikki ok? Minusta tilanne tuntuu tosiaan oudolta, ultrassa käydessäni tätä vuotelua + jomottelua oli jo ollut aika lailla, mutta silti kaikki ok (menin sinne odottaen km-uutisia). Joten nyt toki yritän ajatella positiivisesti, että kaikki voi olla nytkin ok, vaikka samat "oireet" jatkuvatkin. Raskausoireita on ollut vkolta 4+ lähtien, mutta vaihdellen, välillä on kipeämmät rinnat, välillä vähemmän kipeät, välillä on enemmän pahoivoiva olo, välillä vähemmän. Tuokin pistää vähän miettimään eteneekö raskaus normaalisti (ja ihmetyttää että uä:n mukaan etenee!) , viime raskaudessa oireet olivat aika pysyviä ekan kolmanneksen..

Vierailija
11/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mulla oli ihan vastaavaa kuin sulla. Muutaman päivän välein tulevaa tuhruvuotoa, lähinnä pyyhkiessä ja alavatsan jomottelua.

Rv 13 alkoi yhtäkkiä erittäin runsas vuoto, veret valuivat kinttuja pitkin lattialle.

Itku kurkussa menin naistenklinikalle ja lääkäri jo ennen tutkimusta sanoi hoitajalle, että varaa aika huomiseen kaavintaan. Sen jälkeen teki ultran ja sikiöllä kaikki ok.

Parin päivän päästä vuoto uusiutui ja tällä kertaa menin yksityiselle ja tämä sanoi, että vuodot johtuvat osittain kohdunsuulla olevasta istukasta. Mulla selkeästi pidempään liikkuminen tai istuminen aiheuttivat vuotelua/tuhruttelua ja alavatsakipua, joten lääkäri kirjoitti mulle sairaslomaa jota vuotelun takia jatkettiin aina viikoille 28 saakka. Tällöin istukka oli siirtynyt ylemmäs ja vuoto loppui, mutta sitten alkoivat todella kipeät liitoskivut, joten saikulla olis siis rv 13 lähtien aina raskauden loppuun saakka. Siitä olen varma, että jos yksityinen lääkäri ei olisi kirjoittanut vuotelun ja kipuilun vuoksi mulle saikkua, olis raskaus keskeytynyt.

Vierailija
12/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilaa uusi ultra aika, niin saat varmistuksen asiasta. Päähän tuossa tilanteessa alkaa muuten seota.

Vierailija
13/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut 2 keskenmenoa ja 2 onnistunutta raskautta. Keskenmenoissa vuoto on voimistunut päiväpäivältä. Toisessa onnistuneessa  raskaudessa oli tuollaista tuhruvuotoa viikoilla 6-12, syytä siihen ei löytynyt. Jos sulla on ultrassa todettu hyvä syke, niin pysyttele vaan optimistisena. keskenmenon todennäköisyys on melko pieni jos sikiöllä on todettu syke. Suret vasta sitten jos on pakko.

Vierailija
14/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12. jatkaa. Raskaus meni muuten loppuun saakka hyvin ja terve vauva syntyi tasan rv39. Tällä hetkellä mun uhkaava keskenmenoni on 7vuotias reipas ekaluokkalainen :)

Toivotaan, että sulla ap vuoto harmitonta ja raskaus jatkuu loppuun saakka.

Kokemuksesta kyllä tiedän kuinka turhauttavaa toi vuotelu on, itse ravasin vuotojen takia todella usein varmistamassa, että vauvalla kaikki ok. Rahaa paloin pitkälle yli tonnin lääkärikuluihin :(

Vierailija
15/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos nro 26:) Tällä hetkellä olen enemmän huolissani kipuilusta kuin vähäisestä vuodosta ts. nämä kaksi yhdessä kuulostavat/tuntuvat pahalta yhdistelmältä:/ Tuota hoen itsekin, "niin kauan kun ei ole kirkasta verta..."

Vierailija
16/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos 27. Tosiaan tuo kipu huolestuttaa tuhruvuotoa enemmän. Vuotohan on ollut vielä varsin vähäistä & "turvallisen väristä", mutta voi itku tuota alaselkäkipua! :(

Vierailija
17/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

28, huojentavaa kuulla että raskautesi on jatkunut vuoteluista ja kivuista huolimatta. On tosiaan vaikeaa ellei peräti mahdotonta uskoa asioiden hyvin, kun kärsii juuri niistä tyypillisistä "keskenmeno-oireista"! Kiitos<3

Vierailija
18/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi ruskea tuhruvuoto rv 5 ja jatkui rv 8 asti niin, että ihan joka päivä ei tullut mutta usein päiviäkin peräkanaa. Minulla oli myös menkkamaista kipua, ei tosin kovin kovaa mutta sellaista joka kyllä pelotti. Rv 8 todettiin, että istukka on kohdun suulla ja vuodot johtuvat siitä mutta itse asiassa silloin ne sitten loppuivatkin. Kivut jatkuivat neljän viikon välein eli siis kuukautiskierron mukaan niin, että vasta joskus rv 28-30 ei enää tullut menkkamaisia kipuja kuukautiskierron mukaan. Alkuraskaudessa muistelen, että niitä kipuja oli vuotojen kanssa yhtä aikaa ja että vasta sen jälkeen alkoivat rytmittyä kierron mukaan.

Minulla on ollut myös alkuraskauden keskenmeno rv 7 ja se oli täysin kivuton. Vuoto alkoi ruskeana eräänä maanantaina ja jo iltapäivällä paperiin tuli kirkkaanpunaistakin. Illalla ei tullut mitään, tiistaina alkoi menkkamainen runsas vuoto, joka taas tyrehtyi illaksi, keskiviikkona pääsin ultraan ja vuotoa tuli edelleen ja todettiin keskenmeno. Muistan napanneeni buranan vähän varmuuden vuoksi keskiviikkoiltana mutta siis käytännössä kivuton ja nopea keskenmeno. Keskenmenoja on tietysti monenlaisia mutta oman kokemukseni mukaan väittäisin, että vuotosi voisi johtua jostain muusta esim. istukan sijainnista. Varmaahan tietoa ei voi olla.

Vierailija
19/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli alkuraskaudesta paljon noita jomottavia kipuja, jotka pahenivat liikkuessa.

Vertakin tuli jossain välissä vähän. Siihen löytyi myöhemmin useitakin syitä: löytyi hematooma, kohdunkaula osoittautui ektooppiseksi ja istukkakin vielä sijaitsee kohdunsuulla. Ihmettelen, että verta ei ole tullut enempää ja multa on neuvolassa asiasta aina kyseltykin koska vuoto olisi tässä tilanteessa kai aika normaalia.

Np-ultran jälkeen osasin jo vähän relata, siihen asti olin koko ajan henkisesti varautunut keskenmenoon. Nyt rv29 tuntuu onneksi jo liikkeet, niin tietää että pieni in elossa ja näillä viikoilla selviyymismahdollisuudetkin jo hyvät :)

Eli ihan mahdollista, ettei sullakaan ole syytä huoleen!

Vierailija
20/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 + 15: hienoa että sait sairauslomaa ja kaikki sujui lopulta hyvin! Kauhean kuuloine tilanne ollut sulla rv 13. Mulle ei sanottu mitään istukan paikasta 6+2 ultrassa, mutta ehkä siinä vaiheessa ei vielä näe sitä? Mäkin alan olla valmis maksamaan mitä vaan edes hetkellisestä mielenrauhasta. Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän kaksi