Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko (uhkaava) keskenmeno kestää viikkoja vai voiko tämä olla normaalia?

Vierailija
04.05.2014 |

Minulla alkoi ruskea tuhruvuoto rv 3+5. Testi vahvasti positiivinen 4+0 (hoidosta alkanut raskaus, joten tiedän tarkan ajoituksen ja testi siis hcg-verikoe). Ruskea tuhru jatkui viikon, loppui, alkoi reilun viikon päästä uudelleen, kesti pari pävää, loppui, alkoi taas jne. Nyt rv 6+6 ja jo neljäs "aalto" menossa tätä tuhruttelua, välissä ollut max reilu viikko vuodotonta aikaa. Tuhruvuoto ei ole punaista eikä sitä ole paljon (lähinnä pyyhkiessä, enimmäkseen vaaleanruskeaa valkovuotoa, välillä on ollut vetisempää ja tummemman ruskeaa ja tullut siteeseen saakka muutamia tippoja).

Lisäksi menkkamaista jomottelua on ollut ajoittain sekä alavatsalla että alaselässä - ei mitään kovaa kipua mutta pientä ikävää jomottelua. Sitä jatkuu kerrallaan puolesta tunnista muutamaan tuntiin ja loppuu sitten. Ekan kerran tätä oli jo 3+6, viimeksi tänään. Välissä saattoi olla useitakin päiviä ilman jomottelua. Viime päivinä jomottelu tuntuu lisääntyneen/tulleen tiheämmin.

Alkuraskauden ultrassa 6+2 kaikki kunnossa, näkyi viikkoja vastaava sikiö + syke. Vuotelun syy ei selvinnyt, lääkäri epäili kohdunkaulan verestystä syyksi, mutta varmuutta asiaan ei saatu.

Voiko tämä olla normaalia vai kuulostaako siltä, että kroppa valmistautuu keskenmenoon "pitkän kaavan kautta"? Pää alkaa hajota pikkuhiljaa, kolme viikkoa tätä on/off-vuotelua ja jomottelua...

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

13: juuri näin! Pää todella pehmenee pikkuhiljaa. Taidan varata huomenna uuden ultra-ajan.

Vierailija
22/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 14 kannustavista sanoista:) Itsekin mietin tuota että ehkä vuoto olisi voimistunut pikkuhiljaa, nyt on periaatteessa käynyt päinvastoin: ekalla viikolla oli ajottain tummemman ruskeaa vuotoa, jota meni siteeseen saakka tipottain. Sen jälkeen nämä "yksittäiset vuotelut" ovat olleet pääasiassa vaaleanruskeaa, lähes beigeä pyyhittäessä, vain pari haaleaa tippaa siteeseen. Ja toki mietin sitäkin, että hyvin hyvin pieni verimäärä saa valkovuodon vaaleanruskeaksi, puhutaan siis varmaan ns. pisarasta, verihän on todella värjäävää? Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta toki mua siis huolettaa kovasti MISTÄ se vuoto tulee. Plus nuo menkkamaset kipuilut. Kun kävin ar-ultrassa, ei vuotelua ollut ollut silloin useaan päivään, joten kohdunkaula näytti siistiltä eikä verta näkynyt missään muuallakaan. Ehkä ultraan pitäisi mennä kun on vuoto päällä.

Ap

Vierailija
24/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin muistelisin lukeneeni, että lähellä kohdunsuuta oleva istukka saattaa aiheuttaa tiputtelua, mutta ei ole vaarallista. Yleensä istukka viikkojen myötä nousee ylemmäs ja vuoto loppuu.

Luulisi, että olisi jo mennyt kesken jos olisi mennäkseen. Toivotaan parasta!

Vierailija
25/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli vuotoa rv 9-10, ei paljoa, mutta tarpeeksi säikäyttämään. Ilmeisesti johtui kuitenkin vain hieman rankemmasta treenistä, jota olin tuolloin tehnyt. Ultrassa kaikki oli ok, ja loppu raskaus sujui ongelmitta ilman vuotoja. Toivottavasti kaikki on sinullakin hyvin!

Vierailija
26/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli vuotoa viikot 5-7. Ultrassa kaikki hyvin viikolla 6. Gyne sano, että kiinnittymisvuotoa, joka tulee vaan ulos. Vuodon loputtua alkoikin pahoinvointi ja nyr mennään viikolla 27. 

Vierailija
27/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli kaksi viikkoa samantyyppistä vuotoa alkaen rv 6. Soitin siitä neuvolaan, mistä pistivät lähetteen ultraan. Ultrassa todettiin sitten toinen kaksi sikiöpussia (vai mikä se lie tuossa vaiheessa nimeltään), joista toinen oli tyhjä. Vuodon loputtua parin päivän päästä tuli iso limainen klimppi, josta kun puhuin neuvolassa, niin epäilivät, että mulla oli alkanu raskaus kaksosraskautena, mutta toinen ei sitten syystä tai kolmannesta ollutkaan elinkelpoinen. Toinen oli kuitenkin terve ja syntyi muutama kuukausi sitten :)

Eipä nyt varmaankaan ap:n tilanteeseen auta tämä teksti, mutta jos joku muu vuotojensa kanssa tähän keskusteluun eksyy, niin kerroinpa tämmöisenkin kokemuksen.

Toivon ja uskonkin koko sydämestäni, ettei ap:n vuotelut ole merkki km:sta. Veri on tosiaan niin näyttävää, ettei sitä tarvii kuin sen tipan ja se näyttää jo paljolta. Suosittelen minäkun kuitenkin oman mielenrauhasi vuoksi käymään uudestaan ultrassa.

Onnea odotukseesi :)

Vierailija
28/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin kipua oli myös ainakin viikolle 12 asti. Kuulemma kohdun kasvu aiheuttaa menkkamaista jomotusta. 

22

Vierailija
29/43 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 32 + 33 vastauksistanne. Hienoa että kaikki on sujunut hyvin kivuista ja vuodoista huolimatta! Minulla kivut eivät ole liittyneet liikkumiseen, itseasiassa melkeinpä päinvastoin, kuten menkkakivuissakin, liikkeellä oleminen on helpottanut niitä ja pahimmalta on tuntunut istuessa/pitkäällään..

Ja tilannekatsausta: kivut loppuivat kyllä siihen yhteen kovempaan kipuiluun eilen illalla, mutta tänä aamuna vuoto muuttui tummemman ruskeaksi ja vetisemmäksi (valuu siteeseen jonkin verran). Hyvin menkkamainen olo kaiken puolin:/ Rintojen arkuuskin tuntuu vähentyneen ihan yhdessä yössä. Pahoinvointia on edelleen.

Sain huomiseksi ajan Femedaan. Myös siellä sanoivat samaa, että ruskea vuoto ei ole niin huolestuttavaa kuin tuo eilen kova kipu. Olen satavarma keskenmenosta :'(

ap

Vierailija
30/43 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 16:21"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 16:17"]

Mulla vastaava johti keskenmenoon. Toivottavasti sulla ei! Hali!

[/quote]

No voi vittupaskahelvetti, empä kuule tartte sun halejas!!!

[/quote]

tahattomasti lapsettoman tyypillinen vastaus...

Vierailija
31/43 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vuotelua ja erilaisia kipuja jatkui lähemmäs rv 20 asti.Välillä ihan kirkasta verta. Ilmeisesti sillä että istukka oli lähellä kohdunsuuta oli ainakin yksi syy,samoin limakalvot olivat ilmeisesti kuivat koska Yhdynnän jälkeen tuli aina verta,silloin syyksi arveltiin että kohduunsuulla on joku pieni suoni katkennut.

Tämä rakaus oli henkisesti todella raskas,vaikka vuoto loppuikin,niin enää osannut iloita raskaudesta,vaan olin varma ettei vauva synny elävänä. No loppujen lopuksi syntyi terve poika. Onneksi oli kolmas ja viimeinen raskaus,jos olisi ollut ensimmäinen raskaus en olisi välttättä enään uskaltanut rakautua uudelleen,olis se niin hullu 9kk.

Tsemppiä sinne!

Vierailija
32/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastauksista.

20, minäkin ajattelin että luulisi tämän jo menneen kesken (vuodon voimistuneen) jos on mennäkseen, mutta ilmeisesti keskenmeno voi joskus olla myös sellainen, että kestää päiviä/viikkoja :/ Kiitos:)

21, kiitos:) kumpa omallakin kohdalla olisi noin hyvä loppu tällä tarinalla, mutta huonolta näyttää:/

22, hyvä että kaikki sujui hyvin vuotelusta huolimatta:) omalla kohdalla en usko tuohon selitykseen, sillä vuotoa on tullut niin pitkän aikaa yhteensä. mutta helpottavaa kuulla että sulla on mennyt kaikki hyvin kivuista huolimatta!:)

23, kiitos<3 

Minun tilanteeni sai tässä loppuillasta huonomman käänteen: yhtäkkiä alkoi melkoisen voimakas, hyvin menkkamainen alaselkäkipu :( Pieni vuoto (vaaleanruskeaa limaista vuoto pyyhittäessä) jatkuu edelleen. Nyt tuo kipu+vuoto -kombinaatio huolestuttaa paljon enemmän kuin se pelkkä pitkään jatkunut vuotelu. Yhdistän nimenomaan menkkamaisen alaselkäkivun keskenmenoon, koin muistaakseni samantyyppistä kipua rv10 keskenmenneessä raskaudessa joitakin vuosia sitten. Kipu tuntui alkuun melko kovaltakin, mutta toisaalta talttui yhdellä Panadol 500:lla, joten ei se hirvittävän kovaa mahtanutkaan olla. Ehkä sitä on niin herkillä että se vaikuttaa nyt tuntemuksiin. Aion mennä ultraan jo huomenna, jos vaan saan jostakin ajan niin nopeasti. 

AP

Vierailija
33/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut menkkamaista jomottelua kaikissa raskauksissa se on pelottavaa. Yksi raskaus on mennyt kesken, vuoti ensin "menkkojen" aikaan vähän normaalimenkkoja niukemmin, kolmen viikon päästä sitten kun meni kesken, tuli verta ihan kunnolla, ei mitään tiputtelua.

Kahdessa muussa raskaudessa on ollut niukkaa tiputtelua toistuvasti alkuraskaudesta, mutta raskaudet edenneet normaalisti. Alkuraskaudesta limakalvot oireilevat kummallisesti, ja seksin jälkeinen verituhru on peräisin ihan limakalvoärsytyksestä.

Minulla on normaalistikin välillä ruskeaa valkovuotoa, en ole ikinä ajatellut että väri johtuisi verestä. Joka tapauksessa, niin kauan kuin ei tule kirkasta verta, niin ei ole mitään hätää. Toivotan kovasti onnea ap:lle <3

Vierailija
34/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuollainen rusehtava tuhruvuoto ole mikään keskenmenotuomio. Minulle ainakin neuvolassa painotettiin, että vähäinen tuhruvuoto alkuraskaudessa on normaalia. Alkuraskauden ultrassakin lääkäri sanoi, että älä huolestu jos tulee vuotoja, ne ovat normaaleja. Ja mitään vuotoja mulla ei siis edes ollut silloin... Toivottavasti pääset pian utraan niin saat mielenrauhan.

Vierailija
35/43 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap

toivottavasti sinulla on kaikki hyvin. Minulla oli ihan vastaavat oireet alkuraskaudessa paitsi että pariin kertaan vuoto oli todella runsasta, kirkasta verta, ihan kuin kuukautiset. Myös menkkamainen kipu oli kuvassa mukana. Olin varma että meni kesken, ja kävin kahdesti ultrassa tarkistamassa asian. Aina oli elävä, viikkoja vastaava sikiö kyydissä. Vuodot jatkuivat rv 13 saakka. Np-ultraan mennessäkin olin varautunut kuulemaan että sikiö on kuollut. Mutta eipä ollutkaan, vaan kaikki oli tuolloinkin hyvin. Nyt rv28 ja vuotoja ei sen koommin ole ollut, eikä muutakaan vaivaa. Kaikki sujunut normaalisti toistaiseksi. Vuotojen syy ei selvinnyt, ultrissa ei näkynyt hematoomaa tai muuta selittävää. Toivottavasti sinullakin kaikki menee hyvin. Tiedän että tilanne on kiduttava, kun ei voi kuin odottaa. Voimia sinulle.

Vierailija
36/43 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo kyllä mustakin tuntuu että tää jää viimeiseksi (toinen lapsi olisi tulossa). Mutta jos menee kesken, kai sitä vielä jaksaa yrittää, toisen lapsen toivossa.. Voin kuvitella että on ollut raskas raskaus, tää 3vko on ollut jo tällaisenaan tosi raskasta :/ kiitos vastauksesta, 36:)

(35, en tiedä mitä hait kommentillasi, mutta kuten todettu, en kirjoittanut tuota vastausta. ja lapseton en myöskään ole, vaikka joudunkin turvautumaan lapsettomuushoitoihin..).

Ap

Vierailija
37/43 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 jatkaa vielä, että mullakin oli juuri tuon ajan käytössä lugesteron. Ja viikolla 6 alkoi juuri hurjat alavatsa/selkäkivut sekä muutaman tunnin kestänyt runsaampi vuoto. Parin päivän päästä ultrassa kahdella alkiolla kuitenkin kaikki hyvin :) Tiputteluvuoto on kuulemma yleisempää, kun hormoniapuja on käytössä.

Vierailija
38/43 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

40, kiitos viestistäsi. Lääkäri oli varmaankin sama:) Jatkan hänellä ultrissa 2vko välein, seuraava 9+, sitten nt-ultra.

41, onpa sinullakin ollut vaikea raskaus! mutta pääasia että loppu hyvin, kaikki hyvin?:) vaikka pelot kyllä varmasti seuraavat uuteen raskauteen.. Mulla tätä menkkamaista jomotusta ei ollut ihan ensimmäisinä viikkoina kuin kerran (3+6) mutta nyt on ollut 6+4 lähtien joka päivä! Ja lähes kellontarkkuudella alkaa joka ilta klo 21 ja jatkuu monta tuntia :/ Jotenkin tuntuu että siinä saattaa olla yhteyttä myös ruuansulatuksen toimintaan ja samantyyppisiä (kellontarkkuudella tulevia, suolen toimintaan liittyviä alavatsajomotuksia) löysin yhdeltä keskustelupalstalta ja niitä oli ollut monellakin.

Ultrassa alkiolla oli kaikki hyvin! Vastasi viikkoa 7+2 (nyt 7+1) ja syke oli hyvä :) syytä vuoteluun ei löytynyt. Kipuihin sen sijaan löytyi: taaksepäin kallistunut ja kiinnikkeinen kohtu. Siksi kivut voivat olla koviakin ja tuntua selän puolella. Pientä mielenrauhaa... Nyt vaan odotellaan ja toivotaan että kaikki muu sujuu hyvin.

KIITOS kaikille vastauksista :)

Vierailija
39/43 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli luget vaan ihan ekat päivät, joten sillä selittyy vain ekan vkon vuotelu, nythän en ole käyttänyt lugeja kolmeen viikkoon.. Mutta on tietysti mahdollista, että limakalvot olisivat edelleen niin ärtyneet. Juuri tänään mietin että mulla ei ole ollut "normaalia" hormonaalista tilaa vuosiin - ensin oli useita IVF ja PAS-hoitoja, sitten raskaus, sitten 2v imetys ja sitten taas uudet hoidot (nyt uudella kierroksella jo 2x pas ja 1x ivf), välissä kemiallinen raskaus ja nyt tämä raskaus. Joten sen puolesta en ihmettele jos kroppa reagoi jossakin vaiheessa.

Vuoto ei ole runsastunut tämän päivän aikana. Eli tiputteluvuodoksi laskettavaa vielä. Selkäkipu jatkuu, lievempänä, mutta se eilinen kipu oli niin kovaa että kyllä tässä on km-fiilikset valitettavasti päällimmäisenä :/

Ap

Vierailija
40/43 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

hei ap. Vastasinkin jo eilen sinulle omista vuodoistani jotka johtuivat osittain kohdunsuulla olevasta istukasta.

Itse kävin myös femedassa. Lääkärin nimeä en muista, mutta oli vanhempi miesgyne ja todella mukava. Hän siis kirjoitti sairauslomaa diagnoosina uhkaava keskenmeno. Voi olla että lääkäri jo eläkkeellä, silloin n 8v sitten kun hänen luonaan kävin taisi olla jo yli 60v.

Pyydä ihmeessä saikkua että saat levättyä, varsinkin jos olet huomannut, että kipuilet ja vuotelet enemmän liikkuessasi.

Mulle gyne sanoi, että vaikka vuotoja onkin, niin kun raskaus jatkunut rv 9 loppuun, niin keskenmenon riski muistaakseni 1% luokkaa.

Tsemppiä huomiseen ja tule ihmeessä ilmoittamaan mitä sinulle sanottiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi seitsemän