Helsingissä vanhemmat ostavat tai antavat asunnot omille lapsille. Tästä huomaa taas kuinka helppo on olla rikas.
Muilla jolla ei ole tällaisia vanhempia uupuvat jatkuvaan etsimiseen ja selvittelyyn.
Toivoisin että olisi ymmärrystä myös tavallisia ihmisiä kohtaan jotka joutuvat tyhjästä aloittaa.
Kommentit (147)
Minä en saanut asuntoa enkä vanhemmiltani rahaakaan kotoa lähtiessäni. Ei saanut suurin osa opuskelukavereistanikaan. Mutta ei estänyt minua opiskelemasta opintolainan turvin DI:ksi ja etenemästä hyväpalkkaiseen ammattiin. Paljon enemmän hyötyä minulla on ollut vanhemmilta peritystä älystä kuin olisi ollut vanhemmilta saadusta asunnosta.
Nykyisin omistan puolet velattomasta omakotitalosta pk-seudulla, ja minulla on lisäksi säästöjä ja sijoituksia lähes 200 000 euron arvosta. Kaikki itse ansaitusta palkasta tai siitä tehtyjen sijoitusten tuotoista säästettyä ilman vanhempien lahjoja tai perintöjä.
Aina on joku, jolla on paremmat lähtökohdat, mutta ei kannata jäädä suremaan sitä, vaan lähteä eteenpäin omista lähtökohdistaan
Saa olla todella miljoonaliksa jos pelkällä palkalla , josta verot vie yli50 %, pystyy oman kolmionsa tai neliönsä a' n.600 000 lisäksi ostamaan pari 300 000 yksiötä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asuntoa voi antaa. Se on liian kallis potti. Vastaanottajan pitäisi maksaa massiiviset verot.
Suomessa on porsaanreikä nimeltä asumistuki. Vanhemmilla oikeus vuokrata asunto lapselleen ja samaan aikaan aaada asumistukea. Ei kannata lahjoittaa lapselle.
T. Asuntosijoittaja äitiKannattaa lahjoittaa 2 lapselle ja sitten asuvat toistensa asunnoissa ja saavat täydet tuet.
Täydet tuet saa nykyään ihan vanhempienkin omistamaan asuntoon.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla todella miljoonaliksa jos pelkällä palkalla , josta verot vie yli50 %, pystyy oman kolmionsa tai neliönsä a' n.600 000 lisäksi ostamaan pari 300 000 yksiötä.
Saa olla todella kova palkka, jos verot vievät siitä 50 %. 100 000 euron vuosituloilla veroprosentti on noin 33, ja vaikka siihen lasketaan päälle pakolliset eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut, jäädään silti selvästi alle 50:n.
Kenelle se asunto sitten pitäisi antaa/ostaa omaksi, jossei omille lapsilleen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla todella kova palkka, jos verot vievät siitä 50 %. 100 000 euron vuosituloilla veroprosentti on noin 33, ja vaikka siihen lasketaan päälle pakolliset eläke- ja työttömyysvakuutusmaksut, jäädään silti selvästi alle 50:n.
Niillä n.60 000 nettotuloilla ei lapsille kämppiä osteta kun on ensin pitänyt elättää ne. Se % on muuten 43%.
Niin kaikkien pitäisi olla köyhiä, jotta kenellekään ei tule paha mieli. :(
Eiköhän ne ala olla vähemmistö, joille vanhemmat eivät osta asuntoa. Itse en tiedä ketään, jolle vanhemmat eivät olisi edes yksiötä saaneet hankittua opiskelupaikkakunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Tälle tosiasialle ei voi mitään. Niillä mennään mitä on tai annetaan. Eihän se reilua ole, kun jotkut jopa syntyessään saavat yltäkylläisen elämän, vaikka eivät ikinä tikkua ristiin laittaisi. Mutta tänne kaikki jää, mitään et mukaasi ota.
Tämä. Parempihan se on, että edes jossain muodossa varallisuus siirtyy vanhemmilta sukupolvilta nuoremmille varsinki nyt, kun on tehty kaikki mahdolliset temput työelämän kurjistamiseksi. Ei nuorilla ole sitä samaa työn tuomaa vakautta ja taloudellista turvaa mikä oli vanhemmilla sukupolvilla. Nyt on työt tiukassa, monella pätkää pätkän perään, vuokratöitä, osa-aikaista, määräaikaista ja nollasopimuksia. Yritä niillä sitten saada asuntolainaa.
Tuo on enemmän keskiluokan elämää. Rikkaille järjestyy hallitus- ja työpaikat suvun firmoista.
Joo sain (pienen), mutta se oli äärimmäisen sitova ratkaisu. Olisi kannattanut kieltäytyä mutta se taas olisi ollut loukkaus.
En ymmärrä miksi asia ap:ta haittaa. Eikö se ole hienoa ettei kaikkien tarvitse elää kädestä suuhun? Aseta itsellesi sama tavoite ap. Tee töitä sen eteen että voisit ostaa omille lapsillesi kämpän.
Vanhoista homeläävistäkö täällä ollaan kateellisia, joillain voi esim. isovanhemmat tulla asuntomyyjien huijaamiksi jos menevät helposti ostamaan halvimmat asunnot Helsingissä. Sitten voi talonyhtiön osakkaat vastustaa remontteja ja jää 30 vuoden edestä remontteja tekemättä, tulee putkivaurioita, hometta ja vesivahinkoja. Ai että olisi ihanaa omistaa sellainen ja maksaa sitten myöhässä kaikki suuret remontit. Onneksi en omista mitään, mutta tässä kai ap tarkoittikin jotain uusia taloja? no kateeksi ei käy, omistajat joutuvat maksamaan niin paljon kaikkia remontteja jotka tehdään usein liian myöhään helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmäränyt vanhempia, joiden tärkein asia lasten kanssa toimittaessa on jonkinlainen kosto. Koska minulla ei ollut mitään, ei sinulla saa olla mitään. Sitten ihmetellään, kun muiden lapsille hankitaan asunnot ja tavarat, omat tyrkätään 18v iässä pois kotoa, koska köyhänä oleminen jotenkin jalostaa.
Minä sain kotoalähtiessä ihan kaiken, mitä tarvitsin ja omat lapset saavat samoin. Silloin voi opiskella huoletta, tehdä pätkätöitä miettimättä, riittääkö raha vuokraan vai ruokaan. Hyviä lapsia niistäkin kasvaa, joiden ei tarvitse joka ilta miettiä, miten huomisesta selviää.
Minustakin on luonnollista että vanhemmat haluavat auttaa omia lapsiaan mahdollisuuksien mukaan. Aikuisten lastenkin on mukava käydä ja auttaa vanhoja vanhempiaan, jotka ovat esimerkiksi aikoinaan tukeneet lapsiaan näiden ollessa ns. köyhiä opiskelijoita. Varmasti monen työssäkäymistäkin motivoi se että he haluavat tehdä sen seuraavan sukupolven eli omien lastensa elämän helpommaksi eikä silloin tarvitse huutaa yhteiskuntaa apuun joka välissä vaan voi luottaa omiin lähisukulaisiinsa.
köyhät elää sossun tuella tekemättä töitä. tästä näkee kuinka helppoa on olla köyhä
Vierailija kirjoitti:
Kenelle se asunto sitten pitäisi antaa/ostaa omaksi, jossei omille lapsilleen?
Kommareitten mielestä ne asunnot pitäisi varmaankin jakaa köyhille kaupungin sosiaalilautakunnan päätöksillä. Se ei ainakaan kannustaisi työntekoon ja yritteliäisyyteen.
Joo, olisi ihan ok jos tämä olisi ihan kaikille mahdollista eikä vain tietyn luokan ihmisille. Eivät lapset voi olla vastuussa vanhempiensa päätöksistä olla säästämättä ensiasuntoa varten. Helppo on myös ostaa lapselle asunto jos lapsia on vain 1 eikä 5.
Minua ainakin ahdistaa tulevaisuus valtavasti enkä usko olevani ainoa. Vaikka opiskelenkin hyväpalkkaiselle alalle, en voi tietää saanko tulevaisuudessa oman alan töitä. En voi tietää onko minulla 10 tai 20 vuoden päästä kattoa pään päällä. Kaikki ylimääräiset rahat menee säästöön tulevaisuutta varten. Vanhemmat ovat miettineet asunnon ostamista mutta eivät luultavasti pysty, kun omaakin asuntolainaa on vielä jäljellä. Se on myös kauhean epäreilua jos minä saan asunnon, mutta muut sisarukset eivät. Kyllä vaan kummasti helpottaisi ahdistusta jos olisi rikkaiden vanhempien ostama asunto, joka olisi minun oma pysyvä turvapaikkani tämän myrskyn (elämä) keskellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla todella omiljoonaliksa jos pelkällä palkalla , josta verot vie yli50 %, pystyy oman kolmionsa tai neliönsä a' n.600 000 lisäksi ostamaan pari 300 000 yksiötä.
Niillä n.60 000 nettotuloilla ei lapsille kämppiä osteta kun on ensin pitänyt elättää ne. Se % on muuten 43%.
Voit ihan itse laskea veroprosenttilaskurilla: kirkkoon kuulumattomalle 55-vuotiaalle helsinkiläiselle 100 000 euron vuosituloilla veroprosentti on 31,5. Tähän tulee päälle pakollisia eläke- ym. maksuja vajaa 10 prosenttiyksikkö, jolloin niiden kanssa palkasta pidätetään noin 41,5 %. Käytännössä siis palkasta jää käteen 58 500 eutoa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ole melko harvinaista... ja varmaan muissa kaupungeissa voi olla ihan samoin, että jotkut rikkaat vanhemmat antavat lapsilleen asunnon.
Juurikin noin. Ei ole sen yleisempää Helsingissä kuin muuallakaan että vanhemmat ostavat asuntoja jälkikasvulleen. Tunnen muutamia "varakkaita" Helsingistä, ja eivät ole ostaneet vaan taanneet lastensa asuntolainat.
Asuntojen hinnat ovat eri luokkaa riippuen paikkakunnasta, minkä kaikki tietänevät. Pienemmissä kaupungeissa saa puoleen hintaan tai jopa halvemmalla kunnon asunnon, mitä pitää Helsingin seudulla pulittaa samantasoisesta.
Hmmm... Otin mieluummin osakesalkkuna kuin asuntosäästöinä. Asuntosäästötilin avasin sitten itse heti opiskelujen jälkeen ja jatkoin osakesäästämistäkin. Ei toki ollut asunnon veroinen potti mutta eipähän sitä opiskelemaan lähtiessään vielä tiennyt että mihin asettuu asumaan. Omille lapsilleni voinkin sitten jo antaa opiskelurahastoiksi asunnon hintaiset osakesalkut koska ollaan miehen ja isovanhempien kanssa lahjoitettu jokainen se, mitä verovapaasti voi lahjoittaa (5999 euroa/3 vuotta/yhdeltä lahjoittalta). Voivat sitten käyttää osakesäästötilinsä osinkotuloja opintotukien ja kesälomatienestien lisätuloina ja tarvitsevat varmasti niitä tuloja sitten kun omia lapsia alkaa tulla ja omaa asuntolainaansa maksavat vastavalmistuneina.