Helsingissä vanhemmat ostavat tai antavat asunnot omille lapsille. Tästä huomaa taas kuinka helppo on olla rikas.
Muilla jolla ei ole tällaisia vanhempia uupuvat jatkuvaan etsimiseen ja selvittelyyn.
Toivoisin että olisi ymmärrystä myös tavallisia ihmisiä kohtaan jotka joutuvat tyhjästä aloittaa.
Kommentit (147)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asuntoa voi antaa. Se on liian kallis potti. Vastaanottajan pitäisi maksaa massiiviset verot.
Suomessa on porsaanreikä nimeltä asumistuki. Vanhemmilla oikeus vuokrata asunto lapselleen ja samaan aikaan aaada asumistukea. Ei kannata lahjoittaa lapselle.
T. Asuntosijoittaja äiti
Ei tuo mikään porsaanreikä ole, vaan jälkikäteen lisätty kohta lakiin.
Ja järkevä. Aiemmin kuulemma vanhemmat vuokrasivat ristiin toisten vanhempien lapsille
Vierailija kirjoitti:
Niinhän joka puolella Suomea tehdään. Maalaisten talot, pellot ja metsät siirretään lapsille, kun maajussi täyttää 55v .
Enpä ole moista huomannut. Sen sijaan tämän tästä hakataan lähimetsiin isoja aukkoja, kun kaupunkilaismetsänomistaja kuolee ja perikunta vetää metsät sileiksi maksaakseen perintöveroja (tosiasiassa ostaakseen uudet autot).
En ole koskaan ymmäränyt vanhempia, joiden tärkein asia lasten kanssa toimittaessa on jonkinlainen kosto. Koska minulla ei ollut mitään, ei sinulla saa olla mitään. Sitten ihmetellään, kun muiden lapsille hankitaan asunnot ja tavarat, omat tyrkätään 18v iässä pois kotoa, koska köyhänä oleminen jotenkin jalostaa.
Minä sain kotoalähtiessä ihan kaiken, mitä tarvitsin ja omat lapset saavat samoin. Silloin voi opiskella huoletta, tehdä pätkätöitä miettimättä, riittääkö raha vuokraan vai ruokaan. Hyviä lapsia niistäkin kasvaa, joiden ei tarvitse joka ilta miettiä, miten huomisesta selviää.
Eiköhän ole melko harvinaista... ja varmaan muissa kaupungeissa voi olla ihan samoin, että jotkut rikkaat vanhemmat antavat lapsilleen asunnon.
Minä en ikinä joutunut ottamaan opintolainaa, vanhempani elättivät valmistumiseen asti. Aion ehdottomasti pyrkiä samaan omien lasteni kohdalla. Lainaa kannustan ottamaan ja sijoittamaan kaiken jos tämä nykyinen malli voimassa vielä silloin.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän ole melko harvinaista... ja varmaan muissa kaupungeissa voi olla ihan samoin, että jotkut rikkaat vanhemmat antavat lapsilleen asunnon.
Ihan tavalliset tulot riittävät. En ole rikas mutta sain lainan sijoitusasuntoon.
Suurin osa suomalaisista lapsista ei saa ensiasuntoa lahjaksi. Suurin osa ihmisistä joutuu näkemään paljon vaivaa ja uhrauksia oman elintasonsa eteen. Ei se reilua ole, mutta elämä ei ole reilua koskaan ollutkaan.
Olen ponnistanut surkeasta rupusakista sukuni ensimmäiseksi akateemiseksi ja ihan hyväpalkkaiseksi sellaiseksi, ilman mitään apua tai tukea vanhemmilta. Säästän lapsilleni, jokainen tulee saamaan rahapotin mutta asuntoja en pysty hankkimaan koska lapsia on viisi. Syy siihen on se että meillä itsellämme on valtava asuntolaina, jota maksetaan pitkään. Iso perhe tarvitsee ison asunnon.
Mutta sen verran saavat ettei opintolainaa tarvitse ottaa. Mulle meni todella kauan että sain maksettua omat isot opintolainani pois ja seuraavat vuodet meni siihen että sain säästettyä omarahoitusosuuden ekan asuntoon. Vanhempien takaus olisi todella auttanut ja nopeuttanut kaikkea, minä en sitä saanut mutta yritän huolehtia että lapseni saavat.
Siinä vaiheessa liki 30v iässä kun sain ekan asunnon ostettua, olivat muut yliopistoaikaiset kaverit jo todella varakkaita kun olivat saaneet pesämunat kotoa ja asunnot lahjaksi. Nyt yli 40v iässä tämä edelleen näkyy eli minä maksan asuntolainaa eläkeikään saakka kun muilla alkaa olla maksetut asunnot.
Sellaistahan se, elämä on epäreilu. Tosin itse suren enemmän sitä että vanhempani kaltoinkotelivat lapsiaan, kuin että eivät rahallisesti auttaneet ja tukeneet.
Vierailija kirjoitti:
Ajattele positiivisesti: nämä varakkaiden lapset eivät ole kilpailemassa muiden kanssa vuokra-asunnoista Ja joo, sain aikoinaan omilta vanhemmiltani ensiasunnon ja niin sai omakin lapseni minulta.
Joo, noihan on niitä jotka omistavat ne sijoituskämpät. Kiittäkäämme siis herrasväkeä jotka vetävät ne vuokrat tappiin ja pitävät huolen hyväveli verkostoilla ettei stadiin rakenneta liikaa kämppiä. Ettei vaan asuntojen hinnat kallistuisi liian vähän ja vuokrataso pysyisi maltisella tasolla.
Noh, pelkästään joku luuseri asuu nykyisin vuokralla. Just tollaiset jotka maalaavat seinät paskalla ja jättävät vuokrat rästiin tilaisuuden tulleen. Sitä saa mitä tilaa.
Ongelma on vain se että kun mietitään sosiaaliturvat ja ylipäätän elämänlaatu, niin aina näiden erittäin hyvinvoivien ihmisten kautta tehdään päätökset.
Tuntuu ettei meidän yhteiskunnassamme tunnisteta enää ollenkaan meitä tavallisia ihmisiä. Sellaisia ahkeria ja erinomaisia yksilöitä jolla ei vain satu olemaan rikkaita vanhempia.
Käyttäjä37059 kirjoitti:
Sain melkein miljoonaperinnön ja olen myös onnistunut kerryttämään "omaa" varallisuuttani niin, että lapsilleni jätän todella paljon enemmän kuin mitä aikoinaan sain. Vapiskaa. Eivät kaikki kultalusikka suussa syntyneet ole itse kykenemättömiä vaurastumaan.
Tässä tuo yleinen harha,kultalusikka aina luulee itse tehneensä kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei asuntoa voi antaa. Se on liian kallis potti. Vastaanottajan pitäisi maksaa massiiviset verot.
Suomessa on porsaanreikä nimeltä asumistuki. Vanhemmilla oikeus vuokrata asunto lapselleen ja samaan aikaan aaada asumistukea. Ei kannata lahjoittaa lapselle.
T. Asuntosijoittaja äiti
Eikö ole periaatteessa asumistukien käytön kannalta ihan sama, asuuko henkilö vanhempiensa omistamassa asunnossa vuokralla ja saa tukea, vai asuuko jonkun muun omistamassa asunnossa ja saa tukea?
Onpas täällä taas paljon miljonäärejä.
Minusta on niin äärimmäisen epäreilua ettei tätä oteta huomioon! Mielestäni nämä varakkaat pääsevät niin paljon helpommalla kun ei joudu etsiä ja selvittää. Kämppä tulee tosta vain, työpaikat saadaan isän tutulta.
Muuta lahjakkaat mutta köyhät opiskelijat joutuvat laittaa hirveä määrä aika siihen että ollaan p askaduunissa uuvuttamassa ittensä, laitetaan hakemuksia, joudutaan kokoajan etsiä itselleen katto pään päälle, säästää, elää niukkuudessa.
Köyhyys vie aivan valtavasti voimavaroja.
Kun se rikas kakru voi olla hyvällä mielellä kotona, niin se köyhän lapsi joutuu ruokajonossa hakee ruokaa itselleen ja äkkiä juosta takaisin koululle.
Vierailija kirjoitti:
musta tuntuu että palstalla on vain oikestolaisia, miljönäärejä ja upeita ihmisiä jolla on täydellinen elämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
musta tuntuu että palstalla on vain oikestolaisia, miljönäärejä ja upeita ihmisiä jolla on täydellinen elämä.
Ainakin kaikki palstalla ovat tosi rikkaita. Suomen rikkaimmat kokoontuneet tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin köyhästä perheestä. Opiskelin kaksi akateemista loppututkintoa ja tein lapsen vasta vanhemmalla iällä. Hän tulee nyt saamaan asunnon, jos haluaa parikymppisenä. Tulee perimään miljoonaomaisuuden muutenkin.
Samoin, mutta tein kaksi lasta ensirakkauteni kanssa jo nuorena. Sitten perkeleesti töitä ja hiukkanen onnea. Molemmat lapseni asuvat jo heille ostamissani miljoona-asunnoissaan ja saavat vielä joskus oman varallisuuteni tuohon päälle, todennäköisesti ennakkoperintönä. Mitäänhän en täältä mukaani saa.
Isoja asuntoja jos maksavat miljoonia. Onko niillä lapsilla jo suurperheet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Täällä on esim. paljon, köyhiä, masentuneita ja sairaita ihmisiä. Paljon hätähuutoja, että haluavat pois. Minäkin samaa joukkoa vaikka asun vanhempieni omistamassa asunnossa melkein ilmaiseksi, ei se onnellisuutta takaa.
Niinhän joka puolella Suomea tehdään. Maalaisten talot, pellot ja metsät siirretään lapsille, kun maajussi täyttää 55v .