Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

PKS opettajat. Paljonko teillä on ylitunteja?

Vierailija
04.05.2014 |

Paljonko teillä on ylitunteja? Minulla on 7 tuntia ja kuten kollegat tiedätte, niin tuo on vain opetusta eli siihen päälle vielä valmistelut + arvioinnit. Katsoin, että lain mukaan ei ylitöitä saisi teettää yl 250 tuntia kalenterivuodessa. Vaikka laskettaisiin tuo 7 ylituntia 38 kouluviikolta vaan, niin tuo tekee 266 tuntia ylitöitä vuodessa.

Onko opettajilla jotain erityislupaa poiketa muuten ylityölaista?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kaksi. Meidän koulussa kyllä löytyy halukkaita ylituntien ottajia, sen verran kivasti ne nostavat palkkaa. Itsellänikin on enimmillään ollut 7, mikä on kyllä paljon. Kesälomaa odotellessa :)

Vierailija
2/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole pääkaupunkiseudulta, mutta ylitunteja on noin 8 vuosiviikkotunnin verran. Työmäärä on tuntuva, toisaalta ilman ylitunteja liksa olisi aika paljon pienempi. Tällä alalla tilipussi lähtee kasvuun vain opetustuntien määrää kasvattamalla, ellei ole päässyt ikälisien makuun tai rehtorin tehtäviin. En missään nimessä haluaisi ottaa vastaan sellaista vakanssia, jossa opetustunteja olisi vain opetusvelvollisuuden verran, vaikka toki vapaa-ajan määrä kasvaisi huomattavasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

neljä ja puoli tuntia viikossa

Vierailija
4/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tuo 7 tai 8 tuntia siis ovtesin mukaan laillista?

Vierailija
5/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

4-8 ylituntia jo vuosikausia. En voi itse vaikuttaa, haluaisin vähemmän. Mut ilmeisesti laillista on, että reksi voi näin vuodesta toiseen määrätä?

Vierailija
6/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kallistunut sen puoleen, että ylituntien määrää pitäisi rajoittaa. Väitän, että opettaja uupuu liiasta opetustuntimäärästä ja aivan varmasti tuntien laatu kärsii. Olen itse seurannut sivusta, kun pahimmat ahnurit vetää yli 30 tuntia viikossa opetusta ja on täysin fakta, ettei tuolla määrällä voi enää kovin paljoa opetukseen panostaa. Aikamoista rutiinijuttua on ja sitten tulee kaikkia sairaslomia, kun työ tulee liian rankaksi.

Aikanaan, kun opettajaksi lähdin, niin minulle antoi moni vanha ope neuvoksi, että pitäydy pienemmissä tuntimäärissä. Kun totut isoon palkkaan, et pysty siitä enää luopumaan ja samalla työn laatu ja mielekkyys kärsii. Tulee vaan kyyniseksi ja uupuneeksi, jos yrittää liian isojen ylituntimäärien kanssa.

Vierailija
7/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa on monta saman aineen opettajaa (jättikoulu). Meistä suurin osa haluaisi päästä eroon ylitunneista, ja niitä kertyisikin opetusvelvollisuuden verran yhdelle uudelle opettajalle. Mutta sellaista ei jostakin syystä ole palkattu. Itse olen jo uupunut!

Vierailija
8/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaan miehen puolesta. Tai en oo varma miten noi oikeasti lasketaan peruskoulussa. Lukiossa ja yläkoulussahan ne menee helposti kun tunteja voi olla reippaastikin opetusvelvollisuuden yli.

Mutta siis näin PK-seudulla pikkukoulussa: Yhdysluokasta saa yhden huojennustunnin, erilaisista vastaavahommista tulee viikossa +2 tuntia, sitten yksi ylitunti teknistä työtä ja 2 tuntia kerhoja ja kuussa 2-3 tuntia tukkaria. 

Lisäksi mies tekee keikkaa sosiaalipuolella viikonloppuisin, kun on niin pieni palkka. 

Vierailija
9/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ylitunteja, huomattavia määriä, annetaan yleensä miesopettajille. Puolueellista, reksi perustelee suuren perhen elättämisellä yms. Vantaa.

Vierailija
10/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:51"]

Meidän koulussa on monta saman aineen opettajaa (jättikoulu). Meistä suurin osa haluaisi päästä eroon ylitunneista, ja niitä kertyisikin opetusvelvollisuuden verran yhdelle uudelle opettajalle. Mutta sellaista ei jostakin syystä ole palkattu. Itse olen jo uupunut!

[/quote]

Valittakaa yhdessä muiden kanssa liittoon ja sitä kauttaa kaupungin/kunnan johdolle, he lopun viimein päättävät uusien palkkaamisesta. Ylitöistä on myös AINA lain mukaan oikeus kieltäytyä. Jos olet vakityössä, voit kieltäytyä ilman mitään seuraamuksia (määrräaikaisellekaan ei pitäisi tulla, mutta onhan näitä nähty että sopimusta ei uusita kun on muka hankala..)

Vierailija
11/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitunnit opetusalalla eivät vertaudu suoraan ylityötunteihin. Jos esimerkiksi viikoittainen opetusvelvollisuus on 21 tuntia, työajaksi lasketaan suunnittelua ja arviointia puoli tuntia opetustuntia kohden sekä kolme tuntia viikossa ns. yt-aikaa. Laskelma on tietenkin ylimalkainen, koska opetusvelvollisuudet vaihtelevat aineittain.

Yhtä kaikki, palkka ilman ylitunteja on niin huono, että ylitunnit vasta nostavat sen kohtuulliselle tasolle. Tietysti rajansa kaikella, jos opetustuntimäärä kohoaa yli 30:een, opetuksen taso alkaa varmasti kärsiä ja opettaja väsyä.

Vierailija
12/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylitunneista voi kieltäytyä! Opetusvelvollisuustuntimäärä on se, joka on tehtävä, mutta enemmästä voi kieltäytyä. Eri asia on sitten kannattaako, ainakaan jos ei ole pysyvässä virassa...

Vierailija
13/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin tiedon ja kvtesissä ei mainita mitään maksimirajaa ylitunneille. 

Se, joka väittää, että ylitunneista voi kieltäytyä ei ehkä ihan ymmärrä tilannetta. Jos koululla on vaikka 7 ylituntia tarjolla, niin rehtori voi aina vedota siihen, että ei kukaan pätevä tule tekemään sitä 7 tuntia viikossa varsinkaan jos tunnit on ripoteltu sinne tänne ja on tässä varmasti oikeassa. Viranhaltijan on tehtävä rehtorin määräämät työt.

Vierailija
14/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen jatkaa vielä eli jos jollain muulla alalla teetätettäisiin vuodessa yli 250 tuntia, niin esimiehelle rapsahtaisi sakot. Peruskoulun opettajilla voidaan teetättää vaikka 380 tuntia esivalmisteluineen ja jälkitöineen ja mikään ei suojaa opettajaa.

Vierailija
15/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työaikalainsäädäntö ei taida koskea meitä peruskoulun opettajia, koska vuosilomakin on määritelty vain laskennallisena :) Toisaalta ilman ylitunteja vuosityöaika voi jäädä pienemmäksi kuin normaalissa työaikajärjestelmässä olevilla palkansaajilla. Toki joillain opettajilla saattaa jo opetusvelvollisuustuntien ja niihin liittyvien valmistelujen kanssa täyttyä kaikkinensa vaikka  2000 vuosityötuntia.

Opetusalan työaikatilanne ratkeaisi jollain tavoin, jos siirryttäisiin esimerkiksi 1600 tunnin vuosityöaikaan. Rahallinen vääntö on kuitenkin siirtänyt hankkeen kerta toisensa perään ö-mappiin. Olisi mielenkiintoista nähdä, millainen vuosityöaika eri aineen opettajilla on ja kuinka suuri osa siitä on ylitunteja. Itse pääsen vähillä ikälisillä noin 45 000 euroa vuosiansioihin 1800-2000 tunnin vuosittaisella työpanoksella. Kohtuullisen hyvin, mutta lomat tulee todella "tehtyä sisään".

Vierailija
16/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun meidän koulu oli aikanaan kokonaistyöaikakokeilussa, niin peruspalkka irtosi noin 1400 tunnilla ja 1600 tuntiin vaadittiin 3-4 ylituntia.

Vierailija
17/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on opettajan tavallinen viikkotyöaika? 37,5 h viikossa?

250 - 300 ylityötuntia vuodessa on melko paljon, mutta jää kauas esim. useiden juristien, tilintarkastajien ja pankkiirien ylityötunneista. Näillä aloilla vuosisaldot yleensä yli 500 tuntia.

Vierailija
18/19 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olisin tyytyväinen jos olisi muutama ylitunti mutta toistaiseksi olen saanut tehdä enemmän jaksamisen rajoilla. Huvittavaa on se että vuosi toisensa jälkeen joutuu jännittämään että toteutuuko edes opetusvelvollisuus. Toistaiseksi on kuitenkin aina toteutunut ja vähän liiankin hyvin mutta ei tästä uskalla oikeasti edes marmattaa kun on aina pelko että riittääkö työt...

Vierailija
19/19 |
14.03.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on tällä hetkellä tilanne ylituntien suhteen pk-seudulla? Ovatko viime vuosien tuntikehysleikkaukset vetäneet minimiin? Etenkin yläkoulujen/lukioiden tilanne kiinnostaa, kun pohdin sille suunnalle hakeutumista lähiaikoina. Toki vakansseista on kohtuukova kilpailu.

Olen laskeskellut, että ikälisättömänä tarvitsisin noin 6-8 ylituntia, jotta siedettävä vuosiansio (45 000) tulisi täyteen. Mahtaako olla mahdollisuuksien rajoissa.