Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS:vakityöstä hoitovapaalle jäänyt kerjää vielä toimeentulotukea....

Vierailija
04.05.2014 |

http://www.hs.fi/kotimaa/Tukiluukulta+saa+my%C3%B6s+kannustusta/a1399088344021

Ei hyvää päivää. Ihminen tekee ihan itse sen valinnan, että jää vakiduunista (johon siis voisi palata takaisin) kotiin hoitovapaalle. Ja nyt sitten haetaan toimeentulotukea, kun ei kuulemma raha riitä laskuihin, kun vain mies on töissä.

Ei luoja mikä yhteiskunta. Kuinka monessa maassa perheille MAKSETAAN siitä, että vanhemmat ovat töistä pois ja kasvattavat lapsensa kotona. Ja sitten vielä pitää maksaa VAPAAEHTOISESTI "TYÖTTÖMÄNÄ" OLEVALLE kompensaatiota siitä, että hän ei käy työssään eikä siksi saa laskujaan maksettua. Kun sinne hoitovapaalle jää, kannattaisi varmaan ensin laskea, riittävätkö varat siihen ja hyväksyä se, että pienituloisissa perheissä voidaan joutua elämään hoitovapaalla simppeleillä keittoruuilla, ilman uusia älypuhelimia ja vaikka luopua toisesta puhelimesta tms. Kaikkea vain ei voi saada, eikä mun mielestä kuulukaan saada, jos kyseessä on tietoinen oma valinta. Tämäkään äiti ei ole työtön, irtisanottu, yh-huoltaja tms., joille tuki mielestäni kuuluu ensisijaisesti.

Samaan aikaan Suomessa on paljon ihmisiä, jotka tekevät yhtä aikaa useita pätkäduuneja tai ovat yrittäjiä, vailla mitään kunnon sosiaaliturvaa, kaikesta pitää vain huolehtia itse. Kyllä sylettää!

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 14:19"]

Itsekin aloin tässä vakavasti miettimään sitä, että miksi perhe ei voisi ottaa lainaa elämiseen? Äidillä on kuitenkin ilmeisesti varma työpaikka johon palata. Opiskelijatkin ottavat lainaa, eikä heillä ole takeita mistään työstä. Eivät he saa mitään toimeentulotukea, ja sitä perustellaan jollain tulevaisuuden työpaikoilla. Lapset eivät ole peruste, onhan opiskelijoillakin lainaa ja lapsia. Eikö tällä samalla logiikalla pitäisi jo työpaikan omaavan ottaa lainaa :D?

[/quote]

Siinä tapauksessa pitäisi ottaa lainaa jokaisen sellaisen työttömänkin, joka on kieltäytynyt yhdestäkin työpaikasta. Jos ei työtä tee, ei saa elää yhteiskunnan siivellä.

Vierailija
2/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 13:59"]

Ja taas syyllistetään perheellisiä. Niitä jotka haluavat olla sen herkän ja arvokkaan ajan lastensa kanssa ja vaalivat uniikikia vuorovaikutussuhdetta eivätkä anna lapsiaan toisten hoitoon ja paahda vain töissä. Mun mielestäni perheellisille ihmisille pitäisi päinvastoin maksaa bonus jo pelkästään siitä, että he viitsivät tehdä lapsia eivätkä ole niin itsekkäitä.

[/quote]

No sitä bonustahan jo maksetaan. Mitä enemmän teet lapsia, sitä enemmän maksetaan rahaa ja vielä verovapaana. Sen bonuksen nimi on lapsilisä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletteko nyt tarpeeksi haukkneet?

Vierailija
4/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ei voi ymmärtää. Mun mielestä tuon äidin pitäisi olla töissä eikä kotona hoitovapaalla jos ei kerran rahat riitä. Ja kun kerran se työpaikka löytyy. Eikö ihmiset yhtään ajattele asioita pidemmälle?! Ensinnäkin onko järkevää tehdä 4 lasta jos omat resurssit ei riitä? Toiseksi miksi jää hoitovapaalle jos ei ole siihen varaa? Mun mielestä tässä tilanteessa ei pitäisi olla oikeutta toimeentulotukeen ja on ihan älytöntä jos sellaista maksetaan. Itsekin olen hoitovapaalla ja mies töissä. Olemme laskeneet tarkkaan että pärjäämme taloudellisesti kun mies saa säännöllisen palkan ja minä teen satunnaisesti keikkatöitä kotihoidontuen ja lapsilsän jatkeeksi.

Aina pitää olla huutamassa sitä yhteiskuntaa apuun. Ottakaa ihmiset vastuuta itsestänne ja elämästänne! Lasten tekoa pitää miettiä myös taloudelliselta kantilta eikä olettaa että yhteiskunta hoitaa. 

Vierailija
5/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaa on lakisääteinen oikeus, joten toimeentulotukeenkin on täysimääräinen oikeus. Vuorotteluvapaalla ollessa toimeentulotuen perusosaa alennettaisiin 20% tai jopa 40%.

Vierailija
6/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa......

Vierailija
7/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että ihan rahaa pitäisi saada siitä, että tekee enemmän lapsia kuin pystyy hoitaan ja määkii sit tukirahoja. Et voi olla tosissasi.

Vierailija
8/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 14:07"]

Että ihan rahaa pitäisi saada siitä, että tekee enemmän lapsia kuin pystyy hoitaan ja määkii sit tukirahoja. Et voi olla tosissasi.

[/quote]

Niinhän ne määkii tukirahoja samalla tavalla nekin, jotka eivät ole lainkaan mukana työelämässä. Jos tarjotaan työpaikkaa, sanotaan, että ei voi mennä töihin kun ja kun ja kun ja kun ja vielä on ne lapsetkin. Miksi vuosia veroja maksanut ei voisi mennä tukiluukulle muutamana kuukautena, kun taas hetken päästä on töissä ja maksaa niitä veroja? Enemmän heille kuuluisi tukia maksaa kuin sohvalorveille, jotka eivät hyödytä yhteiskuntaa millään tavalla. Ja mitä tulee ulkomaihin, siellä palkat ovat hiukkasen eri tolalla ja miehen palkalla (johon useimmissa maissa tulee perhelisää jokaisesta lapsesta aina erikseen) pystyy oikeasti elättämään koko perheen. Kolmellasadalla ei ihan oikeasti elä.

Vierailija
9/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin aloin tässä vakavasti miettimään sitä, että miksi perhe ei voisi ottaa lainaa elämiseen? Äidillä on kuitenkin ilmeisesti varma työpaikka johon palata. Opiskelijatkin ottavat lainaa, eikä heillä ole takeita mistään työstä. Eivät he saa mitään toimeentulotukea, ja sitä perustellaan jollain tulevaisuuden työpaikoilla. Lapset eivät ole peruste, onhan opiskelijoillakin lainaa ja lapsia. Eikö tällä samalla logiikalla pitäisi jo työpaikan omaavan ottaa lainaa :D?

Vierailija
10/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai voi saada tukea? Vai voiko?? Minä itse olen ollut tyhmä ja säästänyt etukäteen hoitovapaata varten....

Vierailija
11/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näköjään voi. En voi käsittää. Minä olisin aikoinaan tarvinnut pariksi kuukaudeksi hätäapua, kun välit meni poikki perheeseen ja muutin ekaan omaan asuntoon. Kaikki säästöt menivät takuuvuokraan, ja minulla oli työttömyyspäivärahakäsittely 3kk jumissa. Tilillä rahaa 12 euroa. Yritin saada vain parin kuukauden väliaikaista avustusta, että saisin ruokaa. Tiesin saavani pian työttömyyspäivärahan ja oli alkamassa myös pienesti palkattu työkokeilu, joka helpottaisi tilannetta. En helvetti saanut sitä parin kuukauden hätäapua, vaan ystävät joutuivat ruokkimaan mut! Ja tässä sitten ihmisellä on työ, josta hän vain päättää jättäytyä pois.

Mulla ei ole vakityötä. Olen hoitovapaalla, ja yritän samaan aikaan rääpiä tässä pieniä keikkahommia, että saadaan voita leivän päälle. Välillä väsyttää ja on säätlöä lastenhoitokuvion kanssa. Mutta tiedän, että tämmöistä tää nyt on, kun olen päättänyt hoitaa lasta pikkulapsiajan kotona. Mielestäni yhteiskunta tukee mua upealla tavalla jo nyt, kun saan toimeentulotuen+lapsilisän+saan näistä tuista huolimatta tienata palkkaa+pääsen ilmaiseksi bussilla+lapsi pääsee kaikkiin maksullisiin paikkoihin ilmaiseksi.

Vierailija
12/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten minua tässä ihmetyttää, että ihmiset tekevät enemmän lapsia kuin pystyvät elättämään. Tämänkin jutun äidillä on neljä lasta. Miksi ihmeessä, kun hyvät ehkäisymenetelmät on keksitty? Jos niistä mikään ei sovi, niin piuhat poikki sitten vain! 

Vierailija
13/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kotihoidontuki on alle 300 minimissään nettona, käsi ylös kuinka moni tulisi sillä toimeen ja maksaisi asumisen, laskut jne. ruoan lisäksi?

Juu, meidän perhe käy sossussa. En näe mitään järkeä siinä, että saamme ehkä vuokran maksettua mutta syömme sitten sormiamme ja itkemme rahanpuutetta öisinkin. Sanottakoon, ettei tässä perheessä huvikseen olla työttömiä, ja lapsiakin on vain yksi. Emme asu leveästi, kalliisti tai kuluta rahaa typerästi. Sossun sanoilla, "noilla tuloilla ei vaan voi pärjätä ilman apua".

Jokainen suomalainen on oikeutettu toimeentulotukeen jos elämä on siinä pisteessä, että rahaa ei vaan ole ja säästöt sekä omaisuus on syöty.

Vierailija
14/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä oletin, että tuossa perheessä isä oli jäänyt työttömäksi.

Vierailija
15/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta numero 5, luitko nyt tuon Hesarin jutun ja aloituksen kunnolla? Eihän tässä työttömiä haukuta. Vaan ihmetellään, miksi yhteiskunta tukee niitä, jotka ihan vapaaehtoisesti jättäytyvät pois duunista, joka heillä siis on olemassa. Jos tässäkin perheessä on useita lapsia ja vielä tuo kotihoidontuki ja sossurahat päälle, kertyy pelkistä tukiaisista ja palkan verran rahaa. Mielestäni se ei ole oikein, kun kyse on vapaaehtoisesta valinnasta. Älä siis vääristele aloituksen pointtia, vaikka oma tilanteesi on toki ikävä ja teillä on varmasti raskasta.

Vierailija
16/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaisikohan ton äidin mennä takaisin vakituiseen työpaikkaansa ja työttömän isän hoitaa lapsia sen sijaan, että kaikki ovat kotona ja mennään sossuun? Mikä oletus tuo on, että kotona olevan vanhemman pitäisi olla vain ja ainoastaan äiti?

Vierailija
17/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis häh? Miten voi saada toimeentulotukea, jos sillä kerran olisi olemassa työpaikka jo valmiina? Ymmärrän, että hoidetaan lasta kotona. Jos siihen ei ole varaa, nii eikö silloin pitäisi palata töihin kun se paikka kerran jo on? Tällä äidillä on mahdollisuus valita.

Outo juttu, jos tuossa tapauksessa saa toimeentulotukeakin. Mikäs sen leppoisampaa sitten kun nostella kodinhoidontukea, ukko töissä, työpaikkakin ois.. Ainiin mut kun ei oo rahaa (muka?) tarpeeksi niin sitten vielä toimeentulotukea tähän päälle. Lapsi hoitoon ja äiti töihin!

On se niin mukavaa mullakin tehdä osa-aikatyötä tässä ja opiskella. Helppoa kun heinänteko elää 900e/kk tuloilla (sis.opintotuki) bruttona ja maksaa yli puolet tuosta vuokraa. Minut sentään pakotetaan ottamaan lainaa ennen kuin toimeentulotukea saisin. Eikö tollaisissa tapauksissa yhteiskunta voisi pistää äidin ottamaan lainaa? Sillähän on jo se työpaikka ja mieskin töissä, helposti saisi maksettua takaisin. Jos näin kävisi, niin ei varmasti ottaisi lainaa vaan varmasti alkaisi kummasti yllättäen pärjäämään kodinhoidontuella :D

Vierailija
18/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ysi jatkaa: En lukenut juttua kunnolla (my bad..), ja ymmärsin isän olevan töissä. No joka tapauksessa, miksi tässä tapauksessa ei sitten se kotona jo valmiiksi oleva isä hoida lasta kun äiti menee töihin?

Vierailija
19/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

8, hyvä pointti. Menin töihin suoraan äitiyslomalta kun työtön mieheni jäi vanhempainvapaalle. Ratkaisu kummastutti niin läheisiä kuin viranomaisiakin; "kenen kanssa se lapsi sitten on?" kysyttiin parissa eri paikassa ja lause "isä hoitaa lasta kotona" kirjattiin erikseen lausuntoihin ym. joilla ei ollut mitään tekemistä asian kanssa. Miehelläni oli tosi hyvät tulot vanhempainrahakaudella, paremmat kuin itselläni ikinä, joten taloudellisesti tulimme kivasti toimeen ja mies viihtyi hyvin vauvan kanssa. Mutta suhtautuminen muiden osalta oli kuin 50-luvulta.

Vierailija
20/24 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo juttu on sinänsä hämäävä, että siinä sanotaan, että rahaa pitäisi saada, kun "vain toinen meistä käy töissä".

Itse tulkitsen lauseen niin, että nainen tarkoittaa, että mies kyllä käy nyt töissä. Hän ei, mutta hänellä on vakituinen työpaikka odottamassa.

Toki toinen tulkintavaihtoehto on se, että mies on jäänyt työttömäksi, ja vaimolla kyllä olisi työpaikka, mutta hän ei käy töissä.

Oli tilanne kumpi tahansa, mielestäni toimeentulotuki ei kuulu tuolle perheelle. He ovat itse tehneet lapsilukuaan ja hoitovapaitaan koskevat valintansa. Oli isä sitten jäänyt työttömäksi tai ei, tällä perhellä olisi mahdollisuus helpottaa rahapulaansa ansiotyöllä. Ja jos isä on työtön, ei tuon tilanteen pitäisi olla mikään ongelma. Jos kyse ei ole imeväisiässä olevasta pikkuvauvasta, mies pystyy kyllä hoitamaan lapset siinä missä äitikin.

Tuli mieleeni toinen HS:n juttu, jossa oli kahden erityislapsen kanssa yksin jäänyt nainen. Ei minkäänlaisia tukiverkkoja, ei hetkeäkään omaa vapaa-aikaa, kun oli yöt töissä sairaalassa ja päivät hoisi lapsiaan, joista toinen vaikeasti vammainen. Tuollaisessa tilanteessa jos missä perhe tarvitsis apua ja tukea jo pyytämättäkin. Todella ärsyttää, että ehjä perhe, jossa ainakin toisella olisi vakiduuni, hakee tukirahoja, joita paljon huonommassa tilanteessa olevat eivät osaa, jaksa tai uskalla hakea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi