Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Normal huijaus

Vierailija
11.05.2025 |

Suomessa tuli vastaan perus kysely linkki jossa sanottiin että voi voittaa pieniä palkintoja. Vastailen paljon kyselyihin ja arvontoihin ja tuo alkuun vaikutti normaalilta.  Kunnes lopussa tuli: voit tilata monen sadan normal boksin 2e. No siinä kohtaa tajusin että huijaustahan se enkä tietenkään syöttänyt mitään omia/korttitietoja sinne. Voiko huijarit saada kuitenkin minusta jotain hyötyä nyt kun linkistä vastailin pariin kysymykseen? En siis kirjautunut tai antanut yhtään mitään tietojani sinne.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen kyllä saanut yrityksiltä ihan ilmaisiksikin jopa satojen eurojen tavaroita testiin. Normal jakaa festareilla meikkejä ja tarvikepusseja ihan ilmaiseksi. Et varmaan uskalla ottaa niitäkään vastaan? 

En antanut korttitietojani, koska tunnistin nettisivuilta pari red flagia, itse 'tarjous' on täysin uskottava ihmisille, jotka yhtään tuntevat retail businesta.

Vierailija
2/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP:n kysymykseen vielä vastaus, tyhjentäkää selaimen cookie ja cache tiedot jos olette eksyneet epäilyttäville sivuille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on cache tiedot?

Tämä olis tosiaan selkeä huijaus mutta tosiaan aika uskottava pitkälle.

Vierailija
4/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko että katsoit tuon normal jutun ja et antanut sinne tietojasi?

Vierailija
5/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

6/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on cache tiedot?

Cache tässä tapauksessa on tietokoneellesi väliaikaisesti nettisivuilta tallennettuja tiedostoja, jotka nopeuttavat selaamista. Cookies (evästeet) ovat tiedostoja, joihin on kirjattu esim. selaushistoriaasi, nykyisen istuntosi tiedot ja muita selaamiseen liittyviä tallennettuja tietoja, kuten sisäänkirjautumisia.

Tietääkseni kummastakaan ei ole sen suurempaa haittaa siinä mielessä, että ne eivät pääsääntöisesti itsessään sisällä viruksia tai vakoiluohjelmia tai vastaavia. 

Molemmat voi kuitenkin halutessaan poistaa, ja useimmissa selaimissa se käynee helposti lisävalikon tai asetusvalikon kautta. Siellä pitäisi olla painike selausdatan poistamiseksi. 

7/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en ehkä ihan ymmärrä aloitusta, mutta jos et siis syöttänyt sivulle mitään henkilökohtaisia tietojasi, niin mahdolliset huijarit eivät varmaankaan kostu käynnistäsi paljoakaan. Jos kyseessä on huijaussivusto, niin huijareita tuskin kiinnostaa mikään sekalainen markkinatutkimusdata.

Vierailija
8/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähinnä siis mietin että onko mahdollista että pelkästään huijauslinkistä meneminen sivustolle voisi tehdä hallaa. Kävin siis puhelimella ja mietin että voiko huijarit päästä noin esim puhelimen tietoihin.

Olen todella noviisi näissä. 

Vierailija
9/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kenelläkään tietoa?

Vierailija
10/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
11/24 |
11.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä menin lankaan ja 2 eur meni kortilta ja heti kyllä sen jälkeen tajusin sitten ja suljin kortin ja vaihdoin uuteen sen kortin.

Vierailija
12/24 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen kyllä saanut yrityksiltä ihan ilmaisiksikin jopa satojen eurojen tavaroita testiin. Normal jakaa festareilla meikkejä ja tarvikepusseja ihan ilmaiseksi. Et varmaan uskalla ottaa niitäkään vastaan? 

En antanut korttitietojani, koska tunnistin nettisivuilta pari red flagia, itse 'tarjous' on täysin uskottava ihmisille, jotka yhtään tuntevat retail businesta.

Ettekö alapeukuttajat tiedä että yritykset ihan oikeasti a) myyvät mysteeriboxeja b)jakavat ihan ilmaiseksi myynnistä poistettua tavaraa henkilökunnalleen? Onneksi minä tiedän ja olen saanut vaikka mitä kosmetiikkasälää ilmaiseksi.

Vierailija
13/24 |
12.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

SK kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on cache tiedot?

Cache tässä tapauksessa on tietokoneellesi väliaikaisesti nettisivuilta tallennettuja tiedostoja, jotka nopeuttavat selaamista. Cookies (evästeet) ovat tiedostoja, joihin on kirjattu esim. selaushistoriaasi, nykyisen istuntosi tiedot ja muita selaamiseen liittyviä tallennettuja tietoja, kuten sisäänkirjautumisia.

Tietääkseni kummastakaan ei ole sen suurempaa haittaa siinä mielessä, että ne eivät pääsääntöisesti itsessään sisällä viruksia tai vakoiluohjelmia tai vastaavia. 

Molemmat voi kuitenkin halutessaan poistaa, ja useimmissa selaimissa se käynee helposti lisävalikon tai asetusvalikon kautta. Siellä pitäisi olla painike selausdatan poistamiseksi. 

No mitä nyt voivat esimerkiksi seurata selaushistoriaasi, myydä tietojasi tai pahimmilaan mahdollistaa jonkun istuntosi kaappauksen kun olet kirjautunut johonkin palveluun.

Vierailija
14/24 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos laitoin korttini tiedot sinne? Nyt hävettää ja tuntuu typerältä. Kannattaakohan kortti sulkea varoiksi?

Vierailija
15/24 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin laitoin typeryyttäni kortin tiedot sinne mutta ilmoitti jotain ongelmaa vahvistuksen jälkeen? Ja minulta ei mennyt tuota 2 euroa tililtä. Voikohan olla että säästyin?

Vierailija
16/24 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pankkitietoja laitoit, sulje kortti ota yhteys pankkisi sulkupalveluun

Vierailija
17/24 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yleensä löydä mitään normalista, paitsi hammaslankaa. Kotona huomaa mikä laatu.

Vierailija
18/24 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vasta kiersi Fb:ssä huijaus, jossa joku nuori nainen avautui kuinka hänen Normalilla työskennellyt äitinsä muka oli epäreilusti saanut potkut. Tämän kostaakseen tytär jakoi linkin, joka on muka tarkoitettu vain Normalin henkilökunnalle, ja sieltä saisi tilattua älyttömän edullisesti boxin kauneustuotteita. Päivityksen alla oli paljon ihan selviä feikkikommentteja boxin muka tilanneilta. Ilmiantakaa kaikki tuollaiset kun näette. 

Vierailija
19/24 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos laitoin korttini tiedot sinne? Nyt hävettää ja tuntuu typerältä. Kannattaakohan kortti sulkea varoiksi?

Mitä googlasin niin tämä huijaus on sellainen että ensin ottavat sen 2 eur tililtä ja sitten oletkin sitoutunut olevinaan johonkin kk maksuun jota on veloitettu useita kymmeniä euroja ihmisiltä

Vierailija
20/24 |
13.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vasta kiersi Fb:ssä huijaus, jossa joku nuori nainen avautui kuinka hänen Normalilla työskennellyt äitinsä muka oli epäreilusti saanut potkut. Tämän kostaakseen tytär jakoi linkin, joka on muka tarkoitettu vain Normalin henkilökunnalle, ja sieltä saisi tilattua älyttömän edullisesti boxin kauneustuotteita. Päivityksen alla oli paljon ihan selviä feikkikommentteja boxin muka tilanneilta. Ilmiantakaa kaikki tuollaiset kun näette. 

Minä ilmiannoin tämän ilmoituksen Facebookille mutta eivät poistaneet sitä, tuli ihan joku selitys että eivät poista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän seitsemän