Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

ahdistuneisuus lääke cymbalta..

Vierailija
03.05.2014 |

Moro. Onko kukaan sairastunut yleiseenahdistuneisuushäiriön? On paskamainen sairaus, kerron kokemuksesta.. On määrätty cymbaltaa ja pikkasen hirvittää aloittaa.. onko kellään kokemuksia? T Mies

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

viikonloppua vasten alat ottaa niitä ja lepäilet. Niitä lääkkeitä syö moni muukin ja käy töissä.

Vierailija
22/38 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. Täytyy sit "taas" odottaa ensi lauantaihin.. jos sitä kuitenkin sitten uskaltaisi aloittaa. Kiitos ja anteeksi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ahdistuksesta en tiedä koska minulle Cymbaltaa määrättiin kipuun.

Vierailija
24/38 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt Cymbaltaa nyt melkein viisi vuotta ja kokemukseni on pelkästään hyviä.

Toki lääkkeen aloituksessa tulee oireita ja myös lopettaessa. Itse jouduin lopettamaan muutamaksi kuukaudeksi ja sivuvaikutukset oli niin voimakkaita, että jouduin sairauslomalle. Ne ei kuitenkaan kestä kuin 2vkoa, max. kuukauden. Se on pieni aika siithen hyötyyn verrattuna, jonka olen lääkkeestä saanut!

Se lääkkeessä on eittämättä huonoa, että on järisyttävän kallis! Isommista määristä ei Kela-korvausta. Tämän hetkisellä annoksella eli 90mg kuukausisatsi maksaisi melkein 70e korvauksen jälkeen. Koska minulla ei ole varaa, niin otan vain 60mg. Nuo 30mg ja 60mg on melkeinpä saman hintaisia. Itselläni ajatuksena vaihtaa Venlafaksiniin juurikin tuon hinnan vuoksi.

Suoaittelen kokeilemaan! Kuitenkin vaikutukset ovat hyvin yksilöllisiä ja nimenomaan tämän lääkkeen kohdalla jakaa mielipiteet ääripäihin. Joillekin tämä lääke ei vain sovi ollenkaan.

Tsemppiä!

Vierailija
25/38 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on Cymbalta masennukseen ja ensimmäisinä päivinä olin aivan kuutamolla ja näin omiani. En siis suosittele aloittamaan ennen työpäivää vaan perjantaina.

Kannattaa kuitenkin syödä. Ehdottomasti paras eli tehokkain lääke, mikä minulla on ollut. Olin valehtelematta haudan partaalla ennen sitä, nyt työkuntoinen.

Vierailija
26/38 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin kuukauden verran Cymbaltaa indikaatiolla GAD, ei sopinut laisinkaan, joten lääke meni kohdallani vaihtoon. Mutta kannattaa kokeilla, se että joillain ei toimi ei tarkoita etteikö se sitten vaikkapa ap. sinulla toimisi. Työpäivää vasten en kyllä kokeilisi, en missään tapauksessa.

Vierailija
27/38 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin aloitin suoraan 60mg annostuksella masennukseen ja ahdistukseen vähän yli vuosi sitten. Alkuoireet oli tosiaan aika kovat ensimmäisen viikon, mutta ei mitenkään liian epämukavat. Eikä ne tosiaan kestäneet hirveän kauaan. Alkuun huomasin niiden vaikeuttavan orgasmin saamista ja ne myös kuivattivat mun ihoa ja limakalvoja melko paljon. Nykyään ei ole enää muita sivuvaikutuksia, kuin lisääntynyt unentarve. Tarvitsen n. 9-11 h unta melkein joka yö. Jos joskus unohdan ottaa lääkkeen, niin vieroitusoireet iskevät vuorokauden jälkeen melko kovina. Ahdistus nousee ihan mielettömästi ja tulee halu satuttaa itseään. Jos taas muistan ottaa lääkkeen joka päivä, olo on melko leppoisa. Vähän nyt jo etukäteen pelottaa ton lopettaminen, kun jo yhdestä päivästäkin mulle tulee niin kamalat psyykkiset vieroitusoireet. Tähän mennessä olen kuitenkin ollut cymbaltaan tyytyväinen.

Vierailija
28/38 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin ahdistukseen ja synnytyksen jälkeiseen masennukseen cymbaltaa 30mg reilun puoli vuotta. Aloituksesta ei tullut muuta oiretta, kun ensimmäisenä kahtena yönä en meinannut saada unen päästä kiinni. Lääke alkoi vaikuttaa toivotulla tavalla nopeasti, parin päivän päästä huomasin jo ahdistuksen lieventyvän.  Koska elimistöni vastasi hoitoon niin hyvin jo pienellä määrällä, annostusta ei nostettu. Ainoa sivuoire, minkä huomasin, oli levottomat jalat päiväunien aikaan, ei vaivannut yölllä, vain siis jos päivällä yritti nukkua. Reilun puolen vuoden hyvän fiiliksen jälkeen lääke lopetettiin toiveestani. Vieroitusoireet pelotti kyllä ihan älyttömästi, kun netistä olin lukenut kauhutarinoita. Lääkäri sanoi siihen, että jos uskoo saavansa vieroitusoireita, niin niitä varmasti saa. Mahdolliseen unettomuuteen sain reseptillä melatoniinia. Viikon verran söin puolikasta tablettia (avasin kapselin ja ropsautin osan rakeista pois) ja sitten lopetin kokonaan. Viikon verran kesti hieman pöhnäinen olo, tuntui kun olisi ollut hieman hiprakassa, paitsi ettei ollut yhtään niin euforinen olo. Oli siis liikehuimausta, kaupungissa autolla ajo hirvitti, kun huimasi aina kun päätään liikautti, muuten pärjäsin kyllä. Nukkuminen melatoniinin kanssa sujui hyvin. Ei muita oireita, olin todella yllättynyt, sillä normaalisti saan ihan kaikesta lääkkeistä sivu- ja vieroitusoireita (jopa buranasta...) Omasta puolestani suosittelen kyllä cymbaltaa, oli minulle hyvä ja tehokas lääke, eikä sivu- ja vieroitusoireet olleet yhtään niin pahoja, mitä pelkäsin.

Vierailija
29/38 |
27.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä ovat niin yksilöllisiä juttuja.

Vierailija
30/38 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrohan 29 miten kävi jos aloitat.

Vierailija
31/38 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP!

Vierailija
32/38 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä lukiessa tuntuu yhtä käsittämättömältä kuin silloinkin... äidille alettiin antaa cymbaltaa vielä viimeisellä elinvkolla puolikuolleena vuodepotilaana, koska 'ei oikein saanut nukuttua sairaalassa'.

Vierailija
33/38 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

37lle

En tiedä mitä äitisi sairasti, mutta jos olisi sen viimeisen viikkonsa kärsinyt vielä vieroitusoireista olisi se ollut ikävää. Itse myös pitkäaikainen cymbaltan käytäjä ja toimii mulla hyvin. Tunnistan vieroitusoireet ja tiedän mitä ne on... mulle määrätty myös tätä pms raivosekokohtauksiin että syön kaksi viikkoa ja kaksi viikkoa taukoa...

Ainoa mikä lääkkeestä tekee mun mielestä pelottavan on se että lääkäritkään eivät oikeasti tiedä miten lääke toimii. Joskus myös mietin että tekeekö lääke minusta tyhmän... mutta lääke toimii. Itse syön tällähetkellä masennukseen ja tinnitukseen.

Vierailija
34/38 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia aloituoireita olette saaneet?

Vierailija
35/38 |
13.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla se ahdistus iski potenssiin tuhat ekasta napista lähtien ja se olo oli aivan järkyttävä; epäsosiaalinen, ylikierroksilla, suuta kuivasi, oksetti, unettomuutta, ahdistuneisuutta, tärinää, sydän hakkaa ja muljahtelee, pakko koko ajan tehdä jotakin ettei tule "hulluksi" omien ajatustensa kanssa. Reilun viikon kesti, alkuun pyysinkin bentsoja että pystyin edes toimimaan normaalisti. Mulla oli siis voxra, eli depot versio tuosta, sama vaikuttava aine. Ihan toimiva lääke jos ne alkuoireet kykenee sietämään. Lopetus sen sijaan on helppoa, ei minkäänlaisia viekkareita, ei sähköiskuja, ei mitään. Venlafaksiiniin verrattuna ihan lasten sokeripillerin verrattavia lopetusoireita. Venla vaan on helppo aloittaa, mut helvetillinen lopettaa! Bupropionihan on dnri ja venlafaksiini snri. Eli bupropioni vaikuttaa dopaminiin ja noradrenaliiniin, venlafaksiini serotoniiniin ja noradrenaliiniin.

Vierailija
36/38 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

mua kanssa jännittää . koitan siirtää aloitusta.aamulla hain tosiaan ja en tiedä milloin aloitan.järki sanoo että pikimmin.mutta kroppa vielä toipuu viime viikon jättiahdistuksesta.

Vierailija
37/38 |
06.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla vaikutus oli tosi maltillinen myös 60mg:llä. Lopetusoireet olivat aika hurjat mutta menivät toki ohi. Nyt naturaalina! Paino muuten lähti heti alas lopettaessa..

Vierailija
38/38 |
14.01.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö jota seurasi masennus. Duloksetiini (Cymbalta) on siihen hyvä lääke. Työkykyni palautui sen avulla. Aloitusoireina oli hieman lisääntyvää levottomuutta mutta se väheni kahdessa viikossa. Ja parin kuukauden jälkeen aloituksesta oli jo selvästi parempi olo. Kannattaa olla sinnikäs!