Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Meidän joulunviettotapa herättää aina kummastelua tuttavissa. Ollaan reilu kolmekymppinen lapseton pariskunta, seurustelua takana kymmenen vuotta mutta jouluaatto vietetään aina pääosin erillään :D
Minä haluan mennä äitini luo, joka muuten olisi jouluaaton yksin. Ei oikein välitetä jouluruuista, pieni kinkku paistetaan ja sitä syödään ruisleivän päällä. Muuten menee joulu rennosti sohvalla syöden suklaakonvehteja ja telkkaria katsellessa.
Mies taas tykkää runsaasta joulupöydästä laatikkoineni, rosolleineen ja karjalanpaisteineen ja muutenkin joulusta jossa on enemmän perinteitä ja ohjelmaa. Hän meneekin jouluaatoksi aina oman äitinsä ja tämän miehen luo.
Jossain vaiheessa aattoiltaa sitten kummatkin palataan omaan kotiin, otetaan terästetyt glögit ja katsotaan yhdessä joku leffa ja vaihdetaan lahjat.
Meille tää systeemi toimii, haluan viettää joulun rennoissa vaatteissa ja ottaa halutessani vaikka päivätorkut :D vaikka miehen äiti ihana onkin niin silti ei vieraassa paikassa kuitenkaan oo yhtä rentoa kuin omassa lapsuudenkodissa
Vierailija kirjoitti:
Meidän joulunviettotapa herättää aina kummastelua tuttavissa. Ollaan reilu kolmekymppinen lapseton pariskunta, seurustelua takana kymmenen vuotta mutta jouluaatto vietetään aina pääosin erillään :D
Minä haluan mennä äitini luo, joka muuten olisi jouluaaton yksin. Ei oikein välitetä jouluruuista, pieni kinkku paistetaan ja sitä syödään ruisleivän päällä. Muuten menee joulu rennosti sohvalla syöden suklaakonvehteja ja telkkaria katsellessa.
Mies taas tykkää runsaasta joulupöydästä laatikkoineni, rosolleineen ja karjalanpaisteineen ja muutenkin joulusta jossa on enemmän perinteitä ja ohjelmaa. Hän meneekin jouluaatoksi aina oman äitinsä ja tämän miehen luo.
Jossain vaiheessa aattoiltaa sitten kummatkin palataan omaan kotiin, otetaan terästetyt glögit ja katsotaan yhdessä joku leffa ja vaihdetaan lahjat.
Meille tää systeemi toimii, haluan viettää joulun rennoissa vaatteissa ja ottaa halutessani vaikka päivätorkut :D vaikka miehen äiti ihana onkin niin silti ei vieraassa paikassa kuitenkaan oo yhtä rentoa kuin omassa lapsuudenkodissa
Kivaltahan tuo kuulostaa!Ei minusta mitään outoa.
Miehen kotona on leipää jouluaterialla, ruisleipää ja rieskaa, mutta karjalanpiirakat puuttuvat ja omassa lapsuuden kodissa ne taas kuuluvat jouluun munavoin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eksän jouluperinne oli että lahjat piti avata vasta kahdeksan aikaan illalla. Minusta se oli todella outoa, eihän lapset kerkeä leikkimään lahjoillaan ja kiukku tulee kun joutuu odottamaan niin pitkälle. Lahjan aukaisemisesta tehtiin iso numero, kaikkien piti odottaa että lahjan saada aukaisee lahjan ja sitten hämmästelee sitä isosti.
Omassa perheessä lahjat aukaistiin jouluaterian jälkeen, noin viiden aikaan. Lahjat jaettiin kyllä, mutta ei siten että muut odottivat lahjan aukaisua ennenkuin oman pakettinsa saivat.
Meillä tämä oli joulusaunan jälkeen noin kello 18.00, ei koskaan aikaisemmin eikä ennen saunaa. Mikä lie syynä. Mentiin aina mummolaan ja lahjojen jako oli tärkeä hetki, kaikilla oli oma paikkansa (yleensä sama vuodesta toiseen), jonne saadut lahjat kasattiin ja jossa ne avattiin.
Meillä avataan lahjat 24.12. aamulla
Vierailija kirjoitti:
Joulut anoppilassa. Mulle oli uutta maksalaatikko ja lihapullat juhlapöydässä, eipä niissä toki mitään vikaa ole. Kinkku on aina melko jäntevää omaan makuun. Harmittaa myös se, että illan emäntä ei syö itse muiden kanssa. Myöskin odottaa että miniä tiskaa astiat, omat lapsensa kun voivat sillävälin makoilla mahansa vieressä kännykkää naputellen. Anopilla myös piilopullo, iltaa kohden odotettavissa kasvavaa piikittelyä humalatilan noustessa.
Lahjat jaetaan kerralla kaikille ja kukin raatelee omat pakettinsa auki "omissa oloissaan".
Meilläkään anoppi ei koskaan syö muiden kanssa. Hän laittaa ruoan ja kattaa pöydän, mutta kun me muut käymme pöytään lähtee anoppi samalla hetkellä ulko-ovesta ulos "koiran kanssa kävelylle". Näin joka ikinen kerta ja jokaisella aterialla, en koskaan ole nähnyt hänen syövän kotonaan mitään, vaikka ulkonäöstä päätellen ihan varmasti syö kyllä. Pidän erikoisena käytöksenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menin kerran aattona aamupäivällä viemään joulukukkaa tuttavaperheelle. Talossa ei ollut mitään joulunnäköistäkään, ei kuusta, valoja, ei jouluruokien tuoksua tms. Perheen isä makasi sohvalla työhaalarit päällä ja kädet piessä. Ovat tosi kivoja ihmisiä, mutta kyllä siinä mielessä kävi, että monenlaista joulua sitä perheissä on.
Olivat varmaan jehovantodistajia. Hehän eivät vietä joulua.
Eivät ole, itse asiassa keskivertoa aktiivisempia luterilaisia. Tiedän, koska tunnen perheen pitkältä ajalta, en toki aattona joulukukkaa jollekin puolitutulle lähtisi viemään.
Vierailija kirjoitti:
Näin mekin toimimme, paitsi että ei nähdä illalla koska lapsuudenkodit on eri paikkakunnalla. Itse en jätä äitiä yksin, isä on jo poismennyt. Tykkään myös rentoudesta,
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden perheen, jossa kaikki menee joulusaunaan samaan aikaan. Tädit, serkut, äitit, tyttäret, pojat, mummot jne.
Alasti.
Kaveri (mies) kertoi, että anoppilassa menevät kaikki saunaan yhtä aikaa. Siis appivanhemmat ja hän itse vaimonsa kanssa. Kuulemma se olisi yleistä Itä-Suomessa? Itse pidän tapaa aika outona.
t. mies Länsi-Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden perheen, jossa kaikki menee joulusaunaan samaan aikaan. Tädit, serkut, äitit, tyttäret, pojat, mummot jne.
Alasti.
Kaveri (mies) kertoi, että anoppilassa menevät kaikki saunaan yhtä aikaa. Siis appivanhemmat ja hän itse vaimonsa kanssa. Kuulemma se olisi yleistä Itä-Suomessa? Itse pidän tapaa aika outona.
t. mies Länsi-Suomesta
Itäsuomalaiset nyt ovat... noh, itäsuomalaisia. Outoa porukkaa kaiken kaikkiaan.
T: nainen Länsi-Suomesta
Vierailija kirjoitti:
...ja miten voit reagoida vaikka sukkiin tai kalsareihin... "Ooh mahtavat mustat sukat"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko suku tuijottaa hartaasti, kun yksi vuorollaan avaa paketin. Menee kolme tuntia.
Minä olin lapsena tosi ujo ja tämä lahjanavausoperaatio ahdisti minua. Kaikki tuijottivat reaktioitani lahjoista.
Meillä oli anoppilassa myös tämä tapa, joka oli minulle aivan uutta ja outoa. Heillä paketoitiin kaikki pienikin tilpehööri erikseen esim. minö sain kerran joulukuvioista vessapaperia paketin ja olin aika sanaton, en tiennyt mitä kuuluisi sanoa kun saa jotain tuollaista, mitö yleensä aikuiset ihmiset ostavat itse ruokakaupasta. Varmaan olisi pitänyt kehua vuolaasti ja kiitellä "Siis tosi ihanaa! Ai että, mä niin muistan kiitollisena jika kerta kun pyyhin hanuriani tähän paperiin! Te sitten tiesitte mitä mä olen aina halunnut!"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni perheessä kukaan ei jaa lahjoja eikä ole mitään lahjanavaushetkeä. Porukka vaan syö erittäin verkkaiseen tahtiin ja hengaa, kun lahjat odottavat kuusen alla. Kukin saa mennä etsimään sieltä omat lahjansa milloin haluaa ja avata ne heti tai viedä kotiin. Oudon epäjuhlavaa. Syöminenkin on sellaista, että ottakaa mitä haluatte, kun taas meidän suvussa on pöydässä erikseen alkupalat, pääruoka kinkkuineen ja jälkiruoka kahveineen. . Meidän perheessä tulee aina joulupukki, jolle lauletaan ja lapset auttavat pukkia jakamaan lahjat oikeille ihmisille. Kun lahjat on jaettu ja pukki on lähtenyt, avaavat kaikki lahjansa yhtäaikaa. Älämölö ja riemunkiljahdukset kuuluvat, kun on paljon ihmisiä ja kaikki innoissaan ihastelevat saamiaan lahjoja. Lopuksi yhdessä siivotaan paperit pois ja lapset leikkivät saamillaan lahjaleluilla ja aikuiset nauttivat keskenään viiniä kertoillen kuulumisiaan.
Ymmärrän hyvin sen, että lapsiperheissä on arjessaan aikatauluja, mutta mitä järkeä joulun aikana on natseilla noiden kanssa? Todella outoa ja osoittaa heikkoa itsetuntoa.
No onpahan taas analyysit.. :D Yritä vähän kovemmin. Onko tullut mieleen, että ihmiset vaan tykkäävät eri asioista? Tykkään katsella lasten iloa lahjoista, laulaa joululauluja jne. Jos joulu on yhtä möllöttämistä, ei se tunnu joululta minusta. Mieskin viettää mieluummin joulua minun suvun kanssa.
Oi, kuulostaa hyvältä ja tasapainoiselta suhteelta... Niin teidän kahden välillä kuin anoppien ja teidän. Näin aikuiset toimivat. Hyvää Joulua!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alasti.
t. mies Länsi-Suomesta
Olen itäsuomalainen ja siellä on niin omaa, kuin puolison sukua ja kyllä tapana on saunoa perheittäin tai miehet ja naiset erikseen.
Jos joku saunoo koko suvun kanssa, on poikkeus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alasti.
t. mies Länsi-Suomesta
Olen syntyisin Itä-Suomesta, enkä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta "yleisestä" tavasta. Sen sijaan olen kuullut, että Länsi-Suomessa koko suvun telakoituminen saunassa on vuosituhansia vanha perinne. Hassuja nuo länsi-suomalaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alasti.
t. mies Länsi-Suomesta
Olen syntyisin Itä-Suomesta, enkä ole koskaan kuullutkaan tällaisesta "yleisestä" tavasta. Sen sijaan olen kuullut, että Länsi-Suomessa koko suvun telakoituminen saunassa on vuosituhansia vanha perinne. Hassuja nuo länsi-suomalaiset.
Minäkin olen kuullut tämän länsi-suomalaisen perinteen, mutta käsittääkseni se koskee vain suvun miehiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alasti.
t. mies Länsi-Suomesta
Minäkin olen kuullut tämän länsi-suomalaisen perinteen, mutta käsittääkseni se koskee vain suvun miehiä.
Totta, koskee vain miehiä. Isäni järkyttyi, kun mieheni tuli käymään ensimmäisen kerran täällä idässä. Sittemmin olemme katkaisseet mieheni kohdalta tämän tavan. Tosin epäilen hieman, kun hän käy kotiseudullaan 🤔
Ohis
Omassa suvussa on outo perinne. Se ei lapsena tuntunut lainkaan oudolta, mutta puolison kautta selvisi että tapamme on kuulemma outo. Minä lapsena pidin outona sitä kun joskus kaverit kertoivat että olivat avanneet lahjat aattona.
Eli mekin saamme lahjat jo aikaisemmin, tai siis 24 päivän aamuna, mutta ne saa avata vasta tapaninpäivän aamuna, eli ensimmäisenä arkiaamuna. Muutoin joulu on niin harras juhla että edes puhelimella ei saanut soittaa kenellekään, ei edes sukulaiselle, tai myöhemmin laittaa tekstiviesteinä onnentoivotuksia sun muuta vaan ne hoidettiin 23 päivä tai sitten vasta tapaninpäivän jälkeen joka sekin oli vielä pyhää niin että mieluummin sai vain itsekseen tai sisarusten kanssa ulkona olla, eikä kavereita tapaamassa. Esimerkiksi eräs naapurikaverini käännytettiin ovelta pois kun hän oli tullut minua hakemaan ulos. Eikä perhe ole mitenkään erityisen uskonnollinen, vaan se oli vaan kotona tapa.
Pelejäkään ei saanut pelata, vaikka televisiota ja radiota sai kuunnella. Joulurauhan julistuksen aikaan jokaisen perheessä piti istua olohuoneessa hiljaa kuuntelemassa sitä ja meitä lapsia varoitettiin että mitään ei saa rikkoa, koska siitä tulee joulun aikaan kahta kaueampi rangaistus.
Vierailija kirjoitti:
Kristiina xx kirjoitti:
Ihmettelen sitä, miten joissain perheissä on tapana olla kännissä jouluaattona. Itselleni joulu ei ole mikään ryyppyjuhla.
Eihän sen pitäisikään olla ryyppyjuhla;
Jotkut osaavat ottaa ja nauttia maltillisesti, mutta alkoholistille se on taas yksi "syy" ryypätä.
Valitettavasti...
Siinä eivät muiden toiveet auta, jos yksi alkaa kitata.
Mä törmäsin tässä joulun alla sellaiseen "ilmiöön", että ns. tavalliset keskiluokkaiset perheet, joissa ei normaalisti käytetä alkoholia kummosesti niin käyttävät jouluna. Runsaastikin.
Monet täysi-ikäiset oppilaat nimittäin kertoivat, että "Yes jouluna sitten voi dokata vanhempien kanssa ekaa kertaa!" Siitä poiki monia erilaisia jouluperinne keskusteluita, jotka oli aika kulmia kohottaviakin. Hyvässä hengessä asioista keskusteltiin ja vaikka alkoholi olisi läsnä, niin lämmöllä nuoret puhuivat asiasta ja menneistä jouluista ja muistoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä nyt on meidän perheestä, koska olen huomannut että muilla mun tutuilla ei ole näin ollut. Meillä lapsuudenkodissa kummien antamat lahjat löytyivät aina jouluaattoaamuna kuusen alta ja ne sai availla. Illalla sitten joulupukki toi loput lahjat. Näin jälkeenpäin ajatellen tuo tapa taisi olla ihan fiksu, koska noilla lahjoilla leikkiminen helpotti varmaan lasten jännitystä ja kätinää ja sai päivän kulumaan paremmin. Toisaalta myös kiinnitimme varmasti enemmän huomiota siihen, keneltä lahjat saimme.
Jos jollekin lapselle ei kumipaketteja ollut tullut samalla lailla kuin toisille, äiti oli laittanut tälle jonkun kivan pikkujutun.
Lisäksi meillä saatiin paketit saunatontulta. Usein niitä juostiin paljain jaloin ulkoa, jonne ne oli tonttu kynttilän viereen lumihankeen jättänyt. Siinä oli jännitystä ja taikaa 😄 lahja oli pieni, jotkut sukat/rasva/pyyhe tms. Sitten saunassa istuttiin ja mietittiin saunatonttua, joka piileskeli jossain kiukaan takana tai meni muualla menojaan.
Kuulostaa ihanalta! Minä olisin halunnut olla lapsena teidän perheessä <3
Jos sinulla on nyt sauna... niin miks ei?
-eri
Oisko tuo kommentoija joku nuori, joka kuvittelee, että "boomereilla" on työpaikoilla jotain erikoisoikeuksia? Ei yövuoroja viidenkympin jälkeen vuorotyöalalla? :D