Tuttavien ja sukulaisten oudot jouluperinteet
Onko teillä tutuilla tai sukulaisilla tapoja tai jouluperinteitä, joita olette joskus ihmetelleet? Hämmästellään hyväntahtoisesti, sillä kukin tietenkin viettää joulua tyylillään, mutta...
Kommentit (1172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden perheen, jossa kaikki menee joulusaunaan samaan aikaan. Tädit, serkut, äitit, tyttäret, pojat, mummot jne.
Alasti.
Kaveri (mies) kertoi, että anoppilassa menevät kaikki saunaan yhtä aikaa. Siis appivanhemmat ja hän itse vaimonsa kanssa. Kuulemma se olisi yleistä Itä-Suomessa? Itse pidän tapaa aika outona.
t. mies Länsi-Suomesta
Me mentiin silloin kun olin lapsi. Lapset jynssäsivät pesusudilla vanhusten selät puhtaiksi. Ei siinä mitään outoa ole. Köyhien on pärjättävä vähillä puilla. On sitäpaitsi tosi tunnelmallista kuunnella vanhusten tarinoita saunassa.
Tiedän paikan jossa järjestetään orgiat joulun kunniaksi. Naapurit ja tontut kaikki siellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän yhden perheen, jossa kaikki menee joulusaunaan samaan aikaan. Tädit, serkut, äitit, tyttäret, pojat, mummot jne.
Alasti.
Saunaan mennään alasti. Miten se voi olla sinulle yllätys?
Normaaliin käytäntöön kuuluu, että jos mennään alasti, niin naiset ja miehet erikseen. Sukulaisten kanssa sekasaunaan meneminen kuulostaa kyllä oudolta. Teini-ikäisille alastin oleminen muiden edessä on muutenkin monelle vaikea paikka.
Mutta taisi olla provo?
Mieheni perheen joulu on niin erikoinen että luulin sitä alunperin vitsiksi mutta nyt olen jo useamman vuoden seurannut tätä menoa vierestä.
Miehelläni (sanotaan häntä vaikka Pekaksi) on kaksi veljeä, Matti ja Ville (nimet keksitty). Matti on suurinpiirtein mieheni ikäinen, Ville 10 vuotta vanhempi. Ville on aina viettänyt joulua vaimonsa perheen kanssa muualla ja tullut lapsineen 25.päivä kyläilemään vanhemmilleen missä Pekka ja Mattikin ovat koko joulun.
24 päivä ei juhlita joulua millään tavalla koska Ville ei ole paikalla, vaikka koko muu porukka on lapsineen. Edes jouluruokaa ei laiteta, vaan syödään tyyliin lihakeittoa, koska mitä nyt kannattaisi jouluruokaa laittaa jos yksi puuttuu. Ei suklaata, ei joulutorttuja, ei mitään.
Vasta kun Ville ja Villen perhe tulee 25.päivä niin voidaan nostaa jouluruoka pöytään ja avata suklaarasiat. Tämä on vanhempien päätös ja tästä ei tingitä vaikka tätä aika moni on vuosien varrella kyseenalaistanut.
En käsitä miksei sitä jouluruokaa voisi syödä jo aattona ja loput lämmittää sitten seuraavana päivänä, kun sitä aina kuitenkin jää suuret määrät. Samoin lahjoihin ei kosketa ennen kuin kaikki ovat paikalla avaamassa ne.
Mieheni on viettänyt kaikki joulut minun perheeni kanssa siitä lähtien kun ollaan tavattu ja on joka vuosi yhtä innoissaan, kun saa jouluruokaa jo aattona ja lahjatkin pääsee avaamaan oikeana päivänä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alasti.
Kaveri (mies) kertoi, että anoppilassa menevät kaikki saunaan yhtä aikaa. Siis appivanhemmat ja hän itse vaimonsa kanssa. Kuulemma se olisi yleistä Itä-Suomessa? Itse pidän tapaa aika outona.
t. mies Länsi-Suomesta
Minun länsisuomalaisen eksäni lapsuudenperhe ja myös sisarusten puolisot tapasivat käydä joulusaunassa yhdessä ja alasti. Itse en mennyt mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni perheen joulu on niin erikoinen että luulin sitä alunperin vitsiksi mutta nyt olen jo useamman vuoden seurannut tätä menoa vierestä.
Miehelläni (sanotaan häntä vaikka Pekaksi) on kaksi veljeä, Matti ja Ville (nimet keksitty). Matti on suurinpiirtein mieheni ikäinen, Ville 10 vuotta vanhempi. Ville on aina viettänyt joulua vaimonsa perheen kanssa muualla ja tullut lapsineen 25.päivä kyläilemään vanhemmilleen missä Pekka ja Mattikin ovat koko joulun.
24 päivä ei juhlita joulua millään tavalla koska Ville ei ole paikalla, vaikka koko muu porukka on lapsineen. Edes jouluruokaa ei laiteta, vaan syödään tyyliin lihakeittoa, koska mitä nyt kannattaisi jouluruokaa laittaa jos yksi puuttuu. Ei suklaata, ei joulutorttuja, ei mitään.
Vasta kun Ville ja Villen perhe tulee 25.päivä niin voidaan nostaa jouluruoka pöytään ja avata suklaarasiat. Tämä on vanhempien päätös ja tästä ei tingitä vaikka tätä aika moni on vuosien varrella kyseenalaistanut.
En käsitä miksei sitä jouluruokaa voisi syödä jo aattona ja loput lämmittää sitten seuraavana päivänä, kun sitä aina kuitenkin jää suuret määrät. Samoin lahjoihin ei kosketa ennen kuin kaikki ovat paikalla avaamassa ne.
Mieheni on viettänyt kaikki joulut minun perheeni kanssa siitä lähtien kun ollaan tavattu ja on joka vuosi yhtä innoissaan, kun saa jouluruokaa jo aattona ja lahjatkin pääsee avaamaan oikeana päivänä :D
Miten niin olet seurannut vierestä, jos olette viettäneet kaikki joulut sinun perheesi kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alasti.
t. mies Länsi-Suomesta
No ei ole yleistä Itä-Suomessa.
t: nainen Itä-Suomesta
Vierailija kirjoitti:
Tiedän paikan jossa järjestetään orgiat joulun kunniaksi. Naapurit ja tontut kaikki siellä
Kerro heti, missä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alasti.
t. mies Länsi-Suomesta
No ei ole yleistä Itä-Suomessa.
t: nainen Itä-Suomesta
Jos sinä et käykään kaikkien kanssa saunassa, joku muu saattaa käydä.
Vierailija kirjoitti:
Sun vilkkaassa mielikuvituksessasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni on viettänyt kaikki joulut minun perheeni kanssa siitä lähtien kun ollaan tavattu ja on joka vuosi yhtä innoissaan, kun saa jouluruokaa jo aattona ja lahjatkin pääsee avaamaan oikeana päivänä :DMiten niin olet seurannut vierestä, jos olette viettäneet kaikki joulut sinun perheesi kanssa.
Tyypillinen av:n aivoväännös. Eli ei voi olla tietoinen mitä tai minä päivänä tapahtuu jos itse ei joka joulu ole paikalla? Jännä homma, kun itse olen täysin tietoinen esim tätini liikkeistä, vaikka ollaan viimeksi nähty koronan takia 2019.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni perheessä kukaan ei jaa lahjoja eikä ole mitään lahjanavaushetkeä. Porukka vaan syö erittäin verkkaiseen tahtiin ja hengaa, kun lahjat odottavat kuusen alla. Kukin saa mennä etsimään sieltä omat lahjansa milloin haluaa ja avata ne heti tai viedä kotiin. Oudon epäjuhlavaa. Syöminenkin on sellaista, että ottakaa mitä haluatte, kun taas meidän suvussa on pöydässä erikseen alkupalat, pääruoka kinkkuineen ja jälkiruoka kahveineen. . Meidän perheessä tulee aina joulupukki, jolle lauletaan ja lapset auttavat pukkia jakamaan lahjat oikeille ihmisille. Kun lahjat on jaettu ja pukki on lähtenyt, avaavat kaikki lahjansa yhtäaikaa. Älämölö ja riemunkiljahdukset kuuluvat, kun on paljon ihmisiä ja kaikki innoissaan ihastelevat saamiaan lahjoja. Lopuksi yhdessä siivotaan paperit pois ja lapset leikkivät saamillaan lahjaleluilla ja aikuiset nauttivat keskenään viiniä kertoillen kuulumisiaan.
Juu. Eli teillä vedetään viinistä kännit. Tuossa toisessa suvussa vietetään raitista joulua.
Vierailija kirjoitti:
Miehen suku. He vetää pään täyteen alkoholia eikä muista mitään koko joulusta
Eikö miehesi kuulu sukuunsa vai miten tämä tuli yllätyksenä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alasti.
Saunaan mennään alasti. Miten se voi olla sinulle yllätys?
Normaaliin käytäntöön kuuluu, että jos mennään alasti, niin naiset ja miehet erikseen. Sukulaisten kanssa sekasaunaan meneminen kuulostaa kyllä oudolta. Teini-ikäisille alastin oleminen muiden edessä on muutenkin monelle vaikea paikka.
Mutta taisi olla provo?
Ainakin opiskeluaikoina oli vain henkilösauna, ei naisten ja miesten vuoroja.
eikö kymmenen sortin ruuat ja lisukkeet voi joskus jättää vähemmälle
mikä perinne on vetää pötsi täyteet 3 päivän ajan kirjoitti:
eikö kymmenen sortin ruuat ja lisukkeet voi joskus jättää vähemmälle
Niinhän tehdään jo nytkin yli 360 päivää vuodessa. Miksi niin pitäisi tehdä juuri jouluna?
Exäni appiukon mielestä oli erityisen hauskaa kiertää joulupöytää kinkkukastikkeen kanssa ja vastatessa myöntävästi siihen halusiko kastiketta hän ikäänkuin "heitti soossit" kinkkusi päälle. Räkättivät sitten porukalla kovaan ääneen. Oli viimeinen kerta siinä joulupöydässä!
Naks kirjoitti:
Exäni appiukon mielestä oli erityisen hauskaa kiertää joulupöytää kinkkukastikkeen kanssa ja vastatessa myöntävästi siihen halusiko kastiketta hän ikäänkuin "heitti soossit" kinkkusi päälle. Räkättivät sitten porukalla kovaan ääneen. Oli viimeinen kerta siinä joulupöydässä!
Exäni appiukko? Nyt menee mielenkiintoiseksi.
En tiedä sitten onko tämä kuinka outoa kun sitä miettii pidempään, mutta tälläisestä jouluperinteesta vaasalainen koulukaverini kertoi. Heillä ei uskonnollisista syistä kinkkua ollut joulupöydässä vaan kalkkunaa. Ei siinä mitään, mutta kalkkunan valmistustapa hieman herätti minussa kummastusta. Se nimittäin hoidettiin kokonaisuudessaan porukalla saunassa! Ja siis sauna kävi kuumana koko prosessin ajan kalkkunan täyttämisestä paistamiseen! En ole itse päässyt kyseisellä tavalla valmistettua kalkkunaa päässyt maistamaan, mutta kaveri vannoi sen olevan todellakin paras tapa. Juurensa hänellä taisi olla jugoslaviasta, varmaksi en sano, mutta muistaakseni mainitsi, että jonkinsortin haitarimusiikkia heillä jouluisin soi. Tiedä sitten vaikuttaako mureuteen..
omituisia perinteitä tutuilla:
- joululaulut
- pula-ajan ruokien (kinkku, lanttulaatikot yms) syöminen
- ei alkoholia
- joulukoristeet
- joulupukeutuminen