Työporukan oma whatsapp-ryhmä - uhka vai mahdollisuus?
Kommentit (151)
"Muuttaessani ulkomaille ensimmäiset ystävyyssuhteet tulivat parista työkaverista ja sitten harrastuksen piiristä. Nyt asun eri maassa noiden työkavereiden kanssa, mutta edelleen pidetään yhteyttä ja tavataan kerran vuodessa. Kyllä niistä muodostui elinikäinen ystävyys. "
Pikku-Milja lähettää kans Korvatunturille joulupukille piiiitkän kirjeen ja tapaavat kerran vuodessa. Heilläkin on muodostunut elinikäinen ystävyys.
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Kannattaa olla erikseen työ- ja siviilipuhelin. Kun ei ole töissä ei koske työpuhelimeen lainkaan. Minulla on työpuhelin vapailla/lomalla kädessä vain jos pitää soittaa johonkin maksulliseen numeroon kuten pankkiin tai tilata taksi. Joskus erikoistilanteissa luen työryhmää vapaalla, viimeksi kun hyvä työkaveri oli saanut lapsen onnittelin myös tuota kautta.
Mulla on oma henkilökohtainen työnumero joka on lankaliittymä. En tarvitse mihinkään työasian hoitamiseen kännykkää. Niin en mä kyllä rupea omaa työkännykkää hankkimaan itselleni kuitenkaan. Ei sitä työnantaja edes maksaisi että saisin lukea työkavereiden hassunhauskoja päivityksiä whatsappista.
En halua kuulua tollaseen ryhmään. Työasiat hoidetaan työajalla.
Mikä järki tossa ryhmässä edes on?
Vierailija kirjoitti:
Osa maailmalta Suomeen rantautunutta pakkososiaalisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Kannattaa olla erikseen työ- ja siviilipuhelin. Kun ei ole töissä ei koske työpuhelimeen lainkaan. Minulla on työpuhelin vapailla/lomalla kädessä vain jos pitää soittaa johonkin maksulliseen numeroon kuten pankkiin tai tilata taksi. Joskus erikoistilanteissa luen työryhmää vapaalla, viimeksi kun hyvä työkaveri oli saanut lapsen onnittelin myös tuota kautta.
Mulla on oma henkilökohtainen työnumero joka on lankaliittymä. En tarvitse mihinkään työasian hoitamiseen kännykkää. Niin en mä kyllä rupea omaa työkännykkää hankkimaan itselleni kuitenkaan. Ei sitä työnantaja edes maksaisi että saisin lukea työkavereiden hassunhauskoja päivityksiä whatsappista.
...Tuota eikö sinulla juuri ole noin kun lainaamallasi kirjoittajalla, erikseen työpuhelin ja oma puhelin? Lankapuhelimella ei somea seurata, mutta eipä tule työjutut vapaa-ajalle, mitä keskustelun pääpointti taitaa olla...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis,
Minulla on työpuhelin vapailla/lomalla kädessä vain jos pitää soittaa johonkin maksulliseen numeroon kuten pankkiin tai tilata taksi.
Hups! :D Anna mä arvaan, taidat hamstrata työpaikalta kotiin vessapaperia ja kyniäkin?
Tuo on fiksua, työliittymissä ainakin meillä on ihan euromäärä mitä per vuosi saa olla soittoja maksullisiin numeroihin ja millä summalla saa käyttää nettiä ulkomailla, Euroopassa rajaa ei edes ole. Koskaan ei rajat ole minulla tulleet täyteen, työkaverilla netti täyttyi Thaimaassa, tuli viesti ja netti lakkasi toimimasta loppureissun ajaksi. Miksi en käyttäisi etua joka minulle on työpaikan kautta annettu? Onhan noita muitakin etuja, työsuhdeautoja voi käyttää myös omiin ajoihin, ei niitäkään ole tarkoitettu vain kodin ja työpaikan välin ajamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Tämähän riippuu työpaikasta. Missä on sanottu että Whatsappia pitää käyttää vapaa-ajalla? Meillä ei olla koko ajan naamatusten ja whatsapp on nopea tapa ottaa yhteyttä jos on jotain asiaa toisille mutta ei niin kiireellistä että pitäisi soittaa.
Tulin uutena työntekijänä tiimiin toisen paikkakunnan toimipisteeseen ja minut liitettiin tähän ryhmään. Koska meillä ei juuri ollut yhteisiä kokouksia ja emme tavanneet muuten, esittäydyin whatsapp-ryhmässä ja muutama kollega alkoi kyselemään asioista lisää. Tunnelma oli iloinen. Saman tien pomolle tuli valitus ja pomo kirjoitti viestin kovaan sävyyn, että on sallittua kirjoittaa vain tärkeistä työasioista ja muista ei saa puhua. Kuitenkin muut ihmiset ovat saaneet kirjotella kaikenlaisia hupijuttujakin senkin jälkeen. :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tossa ryhmässä edes on?Tämähän riippuu työpaikasta. Missä on sanottu että Whatsappia pitää käyttää vapaa-ajalla? Meillä ei olla koko ajan naamatusten ja whatsapp on nopea tapa ottaa yhteyttä jos on jotain asiaa toisille mutta ei niin kiireellistä että pitäisi soittaa.
Meillä taas on sitä varten työnantajan tarjoamat viestimet (Skype, Teams, intranet) niin mihin vielä tarvitaan whatsappia (ja sekin siviilipuhelimeen), sitä en ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tossa ryhmässä edes on?Tämähän riippuu työpaikasta. Missä on sanottu että Whatsappia pitää käyttää vapaa-ajalla? Meillä ei olla koko ajan naamatusten ja whatsapp on nopea tapa ottaa yhteyttä jos on jotain asiaa toisille mutta ei niin kiireellistä että pitäisi soittaa.
Meillä taas on sitä varten työnantajan tarjoamat viestimet (Skype, Teams, intranet) niin mihin vielä tarvitaan whatsappia (ja sekin siviilipuhelimeen), sitä en ymmärrä.
Jos firmassa tehdään paljon matkatöitä, on whatsapp kätevä reissussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tehdä ollenkaan matkatöitä vaan kaikilla on omat työpisteet, omat henkkoht lankapuhelimet ja omat tietokoneet joista löytyy nämä Teamsit ym. Niin edelleenkään en tajua mihin tarvitaan whatsappia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei tehdä ollenkaan matkatöitä vaan kaikilla on omat työpisteet, omat henkkoht lankapuhelimet ja omat tietokoneet joista löytyy nämä Teamsit ym. Niin edelleenkään en tajua mihin tarvitaan whatsappia.
Kaikilla ei ole näin. Vapaa-ajalla ei tietenkään ole pakko kommunikoida työ- tai muissakaan asioissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on hyvä työporukka, joka (normaalioloissa) tapaa välillä myös vapaa-ajalla. Whatsapin kautta on hyvä huudella onko halukkaita lounasseuraksi/oluelle/seuraa salille töiden jälkeen jne. Joskus joku myös jäänyt lukkojen taakse kun avaimet unohtuneet kotiin, apua saa nopeiten whatsapin kautta.
Vierailija kirjoitti:
"Muuttaessani ulkomaille ensimmäiset ystävyyssuhteet tulivat parista työkaverista ja sitten harrastuksen piiristä. Nyt asun eri maassa noiden työkavereiden kanssa, mutta edelleen pidetään yhteyttä ja tavataan kerran vuodessa. Kyllä niistä muodostui elinikäinen ystävyys. "
Pikku-Milja lähettää kans Korvatunturille joulupukille piiiitkän kirjeen ja tapaavat kerran vuodessa. Heilläkin on muodostunut elinikäinen ystävyys.
Olipas lapsellinen "piikittely". Ei aikuisten ystävyyssuhteet ole sellaisia, että pitää päästä säännöllisin väliajoin toisen luokse leikkimään. Mä olen asunut monessa maassa aikuiselämässäni ja minulla on kavereita, joita en ole nähnyt kymmenen vuoteen, mutta silti ollaan yhteyksissä ja toivottavasti vielä joskus päästään tapaamaankin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mekään olla naamatusten toisten kanssa ja meillä nopein tapa saada viesti perille on tietokoneen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mekään olla naamatusten toisten kanssa ja meillä nopein tapa saada viesti perille on tietokoneen kautta.
Teillä on sitten niin. Meillä siitä on hyötyä. Onko joku pakottanut sinua liittymään työpaikan whatsapp -ryhmään, vai mistä vastustus?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teillä on sitten niin. Meillä siitä on hyötyä. Onko joku pakottanut sinua liittymään työpaikan whatsapp -ryhmään, vai mistä vastustus?
Kyllä, on suututtu jos ei halua liittyä.
Meillä on ja pääasiassa sinne viestitään kiireellistä työasiaa. Esim. joku ei löydä oikeaa neukkaria. =D Tai jaetaan alaa koskeva uutinen. Tai joku tarvitsee kiireellisesti neuvoja.
Joskus myös laitetaan viikonlopun tai juhlapäivän toivotuksia tai viestitään henk.koht. elämän huippuhetkistä. Satunnaisesti joku työhön liittyvä meemi.
Hyvin pysyy homma hallinnassa, vaikea nähdä että meidän ryhmä ketään stressaisi. Kaikki tulevat hyvin toimeen keskenään, ovat innostuneita työstään, mutta arvostavat vapaa-aikaa, joten viestintä on tasapainoista.
Mä käyn viikonloppuna pari kertaa peukkuhymynaamakuittaamassa työryhmän viestejä, koska sorrun sosiaalisen paineen alla. :( Lähtisin koko ryhmästä, mutta en kehtaa.
Hups! :D Anna mä arvaan, taidat hamstrata työpaikalta kotiin vessapaperia ja kyniäkin?