Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi naiset muuttuvat n. 50-vuotiaina niin äkäisiksi? :(

Vierailija
03.05.2014 |

Vaikka kuinka ottaisi kupoliin, niin en alkaisi muille äksyilemään kaikesta.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:18"]

Kyllä kai kaikki on joskus kokeneet sen, että vaikka pidempään jatkunut stressi tai väsymys tekee äkäiseksi. Jollei vaihdevuosivaivojen vuoksi saa esimerkiksi nukuttua kunnolla, niin onko äkäisyys ihme?

Ennen kuin kettuilee tällaisilla asioilla niin voisi ajatella, että takana on ihan oikeita syitä.

[/quote]

En kettuile. Jos se "kuuluu" siihen ikään, niin ymmärrän. Mutta olen monta kertaa saanut sellaiset ryöpyt niskaani, että ihmettelen asiaa. Vaikka vituttaa, niin onko se muiden syy?

Vierailija
42/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi sille mitään, että minua ärsyttää tyhmät ihmiset, ja annan sitten sen kuulua ja näkyä. Jos jotakuta se nyppii, niin too bad.

T. 48-vuotias, ei vielä vaihdevuosissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:11"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:02"]

Menopaussi alkaa n 52 v. Ei hätää naiset, alkakaa syömään vaiharihormoneita. Ellei suvussa ole sitten rintasyöpää.

[/quote]

Ohis, tietääkö joku liittyykö mastopaattiset rinnat jotenkin rintasyöpään?

[/quote]

Ei

Vierailija
44/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen näin viisikymppisenä todella sees ja leppoisa.  Toista oli raskaana ollessa: olin ja käyttäydyin kuin lieaton, vauhko koira, täysin raivohullu. Syytän hormonitoimintaa.

Eli kaikki raskaana olevat muuttuvat äkäisiksi ja niiden pitäisi pysyä poissa ihmisten ilmoilta järkyttämästä kanssakulkijoiden mielenrauhaa.

Vierailija
45/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:24"]

Menopaussi alkaa n 52 v. Ei hätää naiset, alkakaa syömään vaiharihormoneita. Ellei suvussa ole sitten rintasyöpää.

[/quote]

[/quote]

Ei

[/quote]

Ihanaa, kiitos vastauksesta!

Vierailija
46/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa enää lapsia mutta ei ole vielä lapsenlapsia.

Vierailija
47/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten hormonitoiminta muuttuu vaihdevuosien aikana. Naisista tulee miesmäisempiä, viiksetkin alkavat kasvaa. Moni leikkailee naamakarvojaan partaterällä tai pienillä saksilla, jotta muut eivät niitä huomaisi. Kai se myös lisää naisten aggressiivisuutta, joten heistä tulee suorasukaisempia ja puhuvat nyt suoraan ne mielipiteet, joista aiemmin hienotunteisuussyistä vaikenivat. Ei enää tule otettua muiden tunteita huomioon yhtä paljon kuin ennen. Anopitkaan eivät osaa enää puhua miniöilleen loukkaamatta heidän tunteitaan, koska miniöillä on vielä ne tunteikkaat naishormonit ja anopit ovat sen vaiheen jo ohittaneet. Näin ainakin mä luulen. On omaa kokemusta asiasta...

Vierailija
48/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en voi sille mitään, että minua ärsyttää tyhmät ihmiset, ja annan sitten sen kuulua ja näkyä. Jos jotakuta se nyppii, niin too bad.

T. 48-vuotias, ei vielä vaihdevuosissa

[/quote]

HUH

Vierailija
49/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen 24 ja olen jo nyt kiukkuinen akka :D. Apua, millainenkohan mä olen 25 vuoden päästä :(

Vierailija
50/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut ammatissani tuommosen 26 vuotta. Eri paikoissa, ei maissa, eri kieliillä ja monenlaisissa tilanteissa.

Siinä alkaa tuo kärttyisyys nousemaan ilmaan laastarilla taikka ilman, kun työpaikalle laskeutuu nuori neiti 24 v. Ilmenee ettei mitään aikaisempaa työkokemusta. Ei aio lähteä katselemaan muita paikkoja, ulkomaille vaihtoon taikka reissuun.  Tekee selväksi, että tähän nyt vakkarisopimusta kuittaamaan ja lisäksi pitäisi kyllä kivuta  mm.MUN esimieheksi hetimiten.

Ja vaikka ei mitään asemaa taikka edes vakinaistamista ole vielä hänellä kuin sen märissä unissa, niin yrittää SILTI kekkuloida ja neuvoa mua, että mitä ja miten pitäisi tehdä.

Että kyyyyllä, myönnän että näin 51- veenä olen usiasti erittäinkin kärttyinen. Voi olla että tosiaan tulee kuumia aaltoja ja alkaa naamaa kuumottaan, kun kollega vieressä on niin tyhmä ettei mitään rajaa ja kuvitteelee siihen lisäksi vielä, että on ihan parasta priimaa mitä maa päällään kantaa.

En ole kuitenkaan vielä hakeutunut mihinkään hormoonihoitoihin tämän takia. En tiijä, auttaisko.

Vierailija
51/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:32"]

Olen ollut ammatissani tuommosen 26 vuotta. Eri paikoissa, ei maissa, eri kieliillä ja monenlaisissa tilanteissa.

Siinä alkaa tuo kärttyisyys nousemaan ilmaan laastarilla taikka ilman, kun työpaikalle laskeutuu nuori neiti 24 v. Ilmenee ettei mitään aikaisempaa työkokemusta. Ei aio lähteä katselemaan muita paikkoja, ulkomaille vaihtoon taikka reissuun.  Tekee selväksi, että tähän nyt vakkarisopimusta kuittaamaan ja lisäksi pitäisi kyllä kivuta  mm.MUN esimieheksi hetimiten.

Ja vaikka ei mitään asemaa taikka edes vakinaistamista ole vielä hänellä kuin sen märissä unissa, niin yrittää SILTI kekkuloida ja neuvoa mua, että mitä ja miten pitäisi tehdä.

Että kyyyyllä, myönnän että näin 51- veenä olen usiasti erittäinkin kärttyinen. Voi olla että tosiaan tulee kuumia aaltoja ja alkaa naamaa kuumottaan, kun kollega vieressä on niin tyhmä ettei mitään rajaa ja kuvitteelee siihen lisäksi vielä, että on ihan parasta priimaa mitä maa päällään kantaa.

En ole kuitenkaan vielä hakeutunut mihinkään hormoonihoitoihin tämän takia. En tiijä, auttaisko.

[/quote]

Sinuna kokeilisin ainakin........

Vierailija
52/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyrvänsaanti harvenee kun miehet on siinä iässä niin surkeita jo, ja se jos mikä tekee naisesta yksyn pirun. :(

Vierailija
53/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En allekirjoita. Olen  opettaja ja ainakin opettajaporukassa kamalimpia kärttyjä ja narisijoita on noin kolmekymppiset. Oikein hävettää sen rutinalauman puolesta. Vanhat naiset ja miehet ylipäätään osaa puhua muustakin kuin siitä, kuinka "opettajan työ on kamalinta", "oppilaat on hirveitä" jne. Joskus tekis mieli huutaa, että menkää jonnekin muualle sitten töihin, jos tää niin karseeta on. Kannattaisi kokeilla ainakin, niin näkisi totuuden. Itse olen 37-vuotias alanvaihtaja ja käsitys siitä, että muualla on herkkua ja loistopalkat mukavasta, kevyestä työstä on karisseet.

Vierailija
54/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti oli vihainen ja stressaantunut kun minä olin nuori ja sisarukset oli pieniä, sitten kun ajat helpotti, ja äitini meni vielä kouluun nuorten keskelle, hän muuttui taas ihan erilaiseksi, hän itse ei huomannut muutosta, mutta olen kyllä siitä hänelle puhunut jälkikäteen, ei taida nuoremmat sisaruksetkaan muistaa. Tosin teini-ikäiset tutkitusti näkevät ihmiset usein vihaisena vaikka he eivät olisikaan, se kuuluu nuoren aivojen kehitykseen siinä vaiheessa.

Vierailija
55/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:28"]Naisten hormonitoiminta muuttuu vaihdevuosien aikana. Naisista tulee miesmäisempiä, viiksetkin alkavat kasvaa. Moni leikkailee naamakarvojaan partaterällä tai pienillä saksilla, jotta muut eivät niitä huomaisi. Kai se myös lisää naisten aggressiivisuutta, joten heistä tulee suorasukaisempia ja puhuvat nyt suoraan ne mielipiteet, joista aiemmin hienotunteisuussyistä vaikenivat. Ei enää tule otettua muiden tunteita huomioon yhtä paljon kuin ennen. Anopitkaan eivät osaa enää puhua miniöilleen loukkaamatta heidän tunteitaan, koska miniöillä on vielä ne tunteikkaat naishormonit ja anopit ovat sen vaiheen jo ohittaneet. Näin ainakin mä luulen. On omaa kokemusta asiasta...

[/quote]

No ei mun äidillä kyllä kasva viiksiä ja on todella herkkä hento nainen edelleen nyt viisikymppisenä. Eikä kyllä loukkaa veljeni vaimoa, tulevat hyvin toimeen.

Äitini on idolini, haluan iän myötä tulla samanlaiseksi. Ei kaikista naisista tule heikkohermoisia hulluja vanhetessaan, miehille minusta enemmänkin niin saattaa käydä. Enemmän äkäisiä miehiä näkee.

Vierailija
56/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas on mummot syyllistettävänä ja kaikkien paneteltavana, aina yhä uudelleen ja uudelleen, milloin on oma äiti, milloin anoppi, milloin lasten mummi jne.

Milloin on miesten vuoro - oma isä, appi tai ukki?  Ihan kuin heitä ei tässä maailmassa olisikaan, vaan ovatko he kaiken hyvän perikuvia?

On totta, että naisen elämä n.50-60v. elämä muuttuu kaaokseksi, pitäisi ehtiä tehdä sitä ja tätä, eikä aika ja voimavarat riitä lempeään elämään.

Oma kroppa reistailee, ikä tuo mukana monia sairauksia, samoin puolisolle, josta on pidettävä huolta, työelämä vaatii veronsa,  lapset aikuistuvat ja perustavat perheensä,  pidät yllä viiden tähden palveluita aikuisille lapsille, miniöille, vävyille, lapsenlapsille,  yht äkkiä huomaan ruokapöydässä istuvan 10-15 henkeä ja parasta pöytään, kaikilla mausteilla,  mahdollisesti pienillä tuloilla. Passaat ja hymyilet, järjestät jopa lomat lastenhoito vuorojen mukaan, muuten mummo on ilkeä ja paha.

Eikä siinä kaikki, mummot kun niin tykkäävät lapsenlapsista (usein 2-8 lasta) hoitoapua tarvitaan, jotta nuoripari saisi parisuhteelleen omaa aikaa. Otat lapset viikonlopuksi yökylään, eihän se mitään työtä ole, vaan virkistystä mummolle ja ainahan voi mummo nukkua univelkansa viikolla. Eikä hoitoapua tunnu koskaan olevan riittävästi, ei, vaikka kuinka mummo yrittäisi. Puhumattakaan rahasta tai taloudellisesta tuesta ja  lahjat ovat rumia, käyttökelvottomia ja väärän merkkisiä, kun oma maku ja tyylitaju menee kaiken edelle.

Eikä sekään riitä 50-60v.naiselle,

omat iäkkään vanhemmat ja appivanhemmat tarvitsevat hoitoapua arkisiin askareissa tai hoitokodissa. Hoitokodit syylistävät naisen, vaikka tukka putkella yrittäisit työpäivän jälkeen  kiirehtiä syöttämään. Mikään ei riitä.

Ja sit vielä ihmetellään, miksi mummot ovat äkäisiä, kun kiitoksen kiitosta ei koskaan heru, vaan nettipalstat pullottavat arvostelua ja syyllistämistä toiseisa perään. Ole siinä elämäniloinen ja hymyile viisikymppinen nainen, kaikkien paneteltavana.

Vierailija
57/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:40"]

Taas on mummot syyllistettävänä ja kaikkien paneteltavana, aina yhä uudelleen ja uudelleen, milloin on oma äiti, milloin anoppi, milloin lasten mummi jne.

Milloin on miesten vuoro - oma isä, appi tai ukki?  Ihan kuin heitä ei tässä maailmassa olisikaan, vaan ovatko he kaiken hyvän perikuvia?

On totta, että naisen elämä n.50-60v. elämä muuttuu kaaokseksi, pitäisi ehtiä tehdä sitä ja tätä, eikä aika ja voimavarat riitä lempeään elämään.

Oma kroppa reistailee, ikä tuo mukana monia sairauksia, samoin puolisolle, josta on pidettävä huolta, työelämä vaatii veronsa,  lapset aikuistuvat ja perustavat perheensä,  pidät yllä viiden tähden palveluita aikuisille lapsille, miniöille, vävyille, lapsenlapsille,  yht äkkiä huomaan ruokapöydässä istuvan 10-15 henkeä ja parasta pöytään, kaikilla mausteilla,  mahdollisesti pienillä tuloilla. Passaat ja hymyilet, järjestät jopa lomat lastenhoito vuorojen mukaan, muuten mummo on ilkeä ja paha.

Eikä siinä kaikki, mummot kun niin tykkäävät lapsenlapsista (usein 2-8 lasta) hoitoapua tarvitaan, jotta nuoripari saisi parisuhteelleen omaa aikaa. Otat lapset viikonlopuksi yökylään, eihän se mitään työtä ole, vaan virkistystä mummolle ja ainahan voi mummo nukkua univelkansa viikolla. Eikä hoitoapua tunnu koskaan olevan riittävästi, ei, vaikka kuinka mummo yrittäisi. Puhumattakaan rahasta tai taloudellisesta tuesta ja  lahjat ovat rumia, käyttökelvottomia ja väärän merkkisiä, kun oma maku ja tyylitaju menee kaiken edelle.

Eikä sekään riitä 50-60v.naiselle,

omat iäkkään vanhemmat ja appivanhemmat tarvitsevat hoitoapua arkisiin askareissa tai hoitokodissa. Hoitokodit syylistävät naisen, vaikka tukka putkella yrittäisit työpäivän jälkeen  kiirehtiä syöttämään. Mikään ei riitä.

Ja sit vielä ihmetellään, miksi mummot ovat äkäisiä, kun kiitoksen kiitosta ei koskaan heru, vaan nettipalstat pullottavat arvostelua ja syyllistämistä toiseisa perään. Ole siinä elämäniloinen ja hymyile viisikymppinen nainen, kaikkien paneteltavana.

[/quote]

Onko 50-60-vuotiaalla muka kiireisempää kuin jollakin 30-40-vuotiaalla?? Esim. tuoreella äidillä, joka on lapsiensa kanssa joka päivä, pyörittää arkea, käy töissä ja/tai opiskelee, reissailee, harrastaa, hoitaa lastensa asiat... No ei varmasti.

Vierailija
58/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:53"]

Kun te kärttyisten akkojen taivastelijat tunnutte olevan varsin nuoria, niin muistatteko vielä, millaisia olitte murrosiässä. Ovet paukkuivat, kukaan ei käsittänyt mitään, vanhemmat olivat vanhoja huuhkajia, kiukku oli jatkuvaa.

No viisikymppisenä nainen tulee tavallaan uudelleen murrosikään. Jos murkkuna hormonit hyrräsivät, niin nyt ne eivät enää sitä tee. Hiottaa, kiukuttaa ja itkettää, uni ei tahdo tulla, hikoilupuuskat vaativat vaihtamaan lakanat ja yöpaidan jopa pari kertaa yössä.

Osa naisista on peloteltu niin perusteellisesti, etteivät uskalla hankkia hormonikorvaushoitoa, vaikka sen avulla mieli tasottuisi ja oireet katoaisivat, paitsi että ei ne lääkkeet vanhenemista lopeta. Tietysti on vähemmistö niitä, joilla menopaussi menee oireitta, mutta useimmat hyötyisivät hoidosta.

Olen käynyt läpi tuon kurimuksen. Koska työskentelen ihmisten parissa, hankin apua. Onneksi tarvitsin lääkitystä vain vajaat neljä vuotta, sitten mummokuume oli ohi. Lääkäri ei oikein tykännyt, että lopetin niin nopeasti estrogeenin, mutta en halunnut käyttää sitä yhtään enempää kuin oli tarvis. Tiedän tapauksia, joissa vielä seitsemänkymppisetkin käyttävät hormonilääkitystä, mutta kai heillä on syynsä siihen.

[/quote]

Kuulostaa ikävältä :(  Pitänee yrittää vain ymmärtää sitten.

Vierailija
59/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikki 50 v ole kiukkusia.

Vierailija
60/82 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="03.05.2014 klo 20:27"]

[/quote]

[/quote]

Ei

[/quote]

Ihanaa, kiitos vastauksesta!

[/quote]Minua on käsketty käymään 2 v välein mammografiassa nimenomaan siksi, koska on mastopaattiset rinnat .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kolme