Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi CPAP ei auta väsymykseen?

nukkumaija
13.12.2020 |

Keskivaikeaan uniapneaan saatu CPAP-laite korjaa kyllä hengityskatkot eli AHI-arvot optimaalisiksi, mutta silti väsymys ei helpota oikeastaan ollenkaan. Onko kukaan törmännyt vastaavaan ilmiöön?

Unihoitaja vain totesi, että jotkut huomaa vaikutukset heti ja jotkut ei huomaa mitään eroa. Käyttöä on noin 4 kk takana ja teknisesti on onnistunut hyvin, ei falskaa tms. Totuin laitteeseen aika helposti ja käyttöaika on ollut keskimäärin yli 6 h yössä eli siitäkään tämä ei oikein voi kiikastaa. Vastaavia kokemuksia?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
03.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on ollut tuo laite pidempään, onko muuttunut unet laitteen kanssa kun olette laihduttaneet normaalipainoon?

Vierailija
22/36 |
07.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on todettu keskivaikea uniapnea ja hengityskatkoksia noin 20kpl tunnissa.

Aloitin 1kk sitten tavallisen cpap laitteen käytön. Olin heti sinut laitteen käytön kanssa ja ajattelin, että vihdoinkin saan nukuttua kunnolla ja päiväväsymys häviää. Laitteen rekisteröimien tietojen mukaan kaiken pitäisi olla ok, keskeytyksiäkin vain pari tunnissa (alle 5 on ok).

Mutta. Päiväväsymys on lisääntynyt ihan jäätäväksi laitteen myötä.

Onko jollain kokemusta cpap laitteen vaihdosta sellaiseen, joka hoitaa myös osittaista ylähengitysteiden ahtaumaa (=ihminen havahtuu unestaan jo ennen kuin mitattavissa oleva happivaje on ehtinyt syntyä)?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans vaikka cpap laite käytössä, päiväväsymystä on. Perusterve ei ylipainoa. 

Vierailija
24/36 |
14.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole uniapneaa mutta muuten pahaa aivosumua ja väsymystä. Olen huomannut että minulla ainakin muutamat asiat vaikuttavat.

Rauta, varastoarvoja ei ole mitattu mutta jos muistan käyttää rautalisää voin paljon paremmin. Minulla on aina ollut alhainen hemoglobiini. Rautaa ei tietenkään kannata syödä kohtuuttoman paljon koska sitä voi olla liikaakin. Ja fiksua olisi mittauttaa varastorautaarvo välillä.

Ruoka-aineet vaikuttavat minulla paljon. Oletettavasti kyse allergioista. Olen aina ennen syönyt paljon perunaa. Sitten jossain vaiheessa tajusin että kun olin vahingossa pari päivää ilman perunaa niin voin paljon paremmin. Ei väsymystä ei aivosumua. Nykyään en syö perunaa juuri koskaan. Jos syön perunaa niin sen jälkeen monta tuntia menee väsyneenä ja nukahtelen kesken netissä surffaamisen ym. Lisäksi monista muista yksittäisistä ruoka-aineista tulee voimakas väsymyksen tunne esim fenkoli, selleri ja tuore paprika.

Vierailija
25/36 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehelläni on nyt ollut cpap-laite käytössä reilun vuoden ja sierainmaski oli paras. Käytöstä tullut jo ns.riippuvuus eli ei osaa nukkua kunnolla ilman, joten laite mukana joka matkoillakin. Mutta kuvittelin, että laite auttaisi painonpudotuksessa miestäni, niin ei. Ylipainoa hänellä melko paljon ja tämän vuoden aikana sen kuin vaan paino lisääntynyt. Laite auttanut kyllä kuorsauksen vähenemiseen paljon ja AHI-arvo alle 2,  sekä päiväaikainen väsymys poissa, mutta nukahtaa kyllä iltasella sohvalle tv:tä katsellessa ja tosiaan sitä painoa tullut vain lisää.

Vierailija
26/36 |
21.04.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutunkuuloista. Itse sain CPAP:in rinnalle päiväväsymystä poistavan lääkkeen. Lääkärin mukaan samaa käytetään narkolepsiapotilailla. En tiedä johtuuko keväästä vai lääkkeestä, mutta ei enää nukuta samalla lailla töissä ja työpäivän jälkeen on vielä voimia lähteä kävelylenkille. Jospa se painokin alkaisi pudota.

Vierailija
27/36 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä käy kateeksi sun unenlahjat! Mulla ollut 20 v vaivana unettomuus ja kaikki konstit/hoidot/lääkkeet on kokeiltu, mutta unettomuus jatkuu. Keskivaikea uniapnea todettiin pari vuotta sitten, mutta 20 v sitten uniapneaa ei ollut (olin testeissä) eli sama unettomuus jatkuu. Sain CPAP-laitteen testattavaksi kotiin (on ollut jo pariin otteeseen), mutta mitään helpotusta se ei ole tuonut. Päinvastoin eli stressi vaan lisääntyy moisesta häkkyrästä. Ilman lääkkeitä en edes nukahda. Mulla on perussairauksia kyllä lääkäreitten tiedossa (esim. fibromyalgia), mutta lääkärit vain vannovat tuon laitteen nimeen. Miksi kiusaisin itseäni tuolla häkkyrällä, kun se ei ole unta lisännyt yhtään. Eikö mene perille, että kaikille ei sovi eikä auta samat konstit. Jos joku sanoo nukkuvansa CPAP-laitteen avulla hyvin/riittävästi, se ei tarkoita että sama toimisi kaikilla muilla. Ko. laitetta tarjoamalla yritetään ainoastaan kuitata kaikkien univaikeuksia valittavien hoito. Tuntuu että nykyään vähän joka toisella on (muka) uniapnea ja sitten vaan CPAP-laite käyttöön. Sitä vaan en ymmärrä, että v. 2024 eivät alan lääkärit ole keksineet konstia, millä pystyisi nukkumaan yönsä. En torkahtele missään enkä ota päiväunia, kun unta ei tule. Ylipainoa ei ole, tupakkaa en käytä enkä alkoa. Liikuntaa yritän harrastaa voinnin mukaan, mutta usein olen niin väsynyt unettomuudesta, että en meinaa pysyä edes pystyssä. 

(Unettomuus alkoi jatkuvista ylitöistä ja stressistä. Jouduin jäämään tk-eläkkeelle, mutta eläkekään ei ole unta tuonut.)

Vierailija
28/36 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla ylipainoa? Ylipaino aiheuttaa matala-asteisen tulehduksen ja se väsyttää.

Vierailija
29/36 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sulla ylipainoa? Ylipaino aiheuttaa matala-asteisen tulehduksen ja se väsyttää.

Onko sulla luetun ymmärryksessä vaikeuksia? Tuossahan mä kirjoitan, että ylipainoa ei ole. 

Vierailija
30/36 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tutunkuuloista. Itse sain CPAP:in rinnalle päiväväsymystä poistavan lääkkeen. Lääkärin mukaan samaa käytetään narkolepsiapotilailla. En tiedä johtuuko keväästä vai lääkkeestä, mutta ei enää nukuta samalla lailla töissä ja työpäivän jälkeen on vielä voimia lähteä kävelylenkille. Jospa se painokin alkaisi pudota.

Mikä lääke?

Vierailija
31/36 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vain yksi apu, ei ihme-laite.

PItää itsekin tehdä töitä asian eteen, oletko ylipainoinen ja liikutko säännöllisesti?

Minulle cpap oli ja on edelleen ihmelaite. Edelleen jaksan ihmetellä, miten olen virkeä 7-8 tunnin yöunien jälkeen, kun ennen 10 tunta oli liian vähän vaikka joka päivä nukuin päiväunet. Eron huomasi heti ensimmäisen yön jälkeen.

Vierailija
32/36 |
12.06.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa mukava lukea vanhoja, avuliaita keskusteluja.

Vierailija
33/36 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on todettu keskivaikea uniapnea ja hengityskatkoksia noin 20kpl tunnissa.

Aloitin 1kk sitten tavallisen cpap laitteen käytön. Olin heti sinut laitteen käytön kanssa ja ajattelin, että vihdoinkin saan nukuttua kunnolla ja päiväväsymys häviää. Laitteen rekisteröimien tietojen mukaan kaiken pitäisi olla ok, keskeytyksiäkin vain pari tunnissa (alle 5 on ok).

Mutta. Päiväväsymys on lisääntynyt ihan jäätäväksi laitteen myötä.

Onko jollain kokemusta cpap laitteen vaihdosta sellaiseen, joka hoitaa myös osittaista ylähengitysteiden ahtaumaa (=ihminen havahtuu unestaan jo ennen kuin mitattavissa oleva happivaje on ehtinyt syntyä)?

Mä en ymmärrä, kun mulla on nimenomaan tuo, että havahdun unesta ennenkuin tulee happivaje ja sitä hoidetaan CPAP-laitteella.

Millä sitä siis pitäisi hoitaa?

(Ja siis vanha keskustelu, mutta josko tätä jolu lukisi).

Vierailija
34/36 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisilla väsymys loppuu heti , toisilla piristyminen tapahtuu hitaasti jolloin eroa ei itse huomaa

Vierailija
35/36 |
31.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla se laite tekee usein hengittämisestä erittäin raskasta. Joskus on kuin lyijyä vetäisi sisuksiinsa.

Vierailija
36/36 |
17.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on laite ollut nyt n. 3 kuukautta. Aluksi piristi, mutta nyt ei enää toimi niin hyvin. Nenämaskilla ilmavirtaa suusta ulos, herään suun kuivuuteen. On myös tuota että hengittäminen maskilla raskasta, vaikka aluksi oli päin vastoin. Alkaa olla kaikki maskit testattu, vituttaa kyllä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kahdeksan