Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi riisi on niin suuressa osassa suomalaista joulupöytää?

Vierailija
13.12.2020 |

Riisipuuroa, porkkanalaatikkoa, riisipasteijoita, riisivanukasta jne. Ei voi olla kovin vanhat perinteet ruoissa, jos riisi näin suuressa osassa.

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ap kun kysyit, olen itse miettinyt samaa. Ja kiitos vastaajille, tässä on tullut paljon hyviä näkemyksiä ja varmasti tietoakin. Hyvää joulua kaikille❤

Vierailija
22/24 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sodan jälkeen oli köyhää, riisi oli halpaa lisätä joka paikkaan. Sitten sen jälkeen jatkunut sosialismi Mauno Koiviston hengessä yrittäjyyden tappaminen 90-luvun alussa kohti tähän. Nyt on monopoleja niin paljon, että riisillä mennään. Ei täällä ole ihmisillä varaa mihinkään kalliimpaan ja riisin käyttäminen on vakiintunut, kuten Kiinassa. Riisi on ihan hyvää, kun siihen tottuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulupöydässä meillä ei riisiä ole, kuin maksalaatikossa. Porkkanalaatikko tehdään mannaryyniin ja puuroa syödään korkeintaan aamupalalla.

Vierailija
24/24 |
13.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joulupöydässä meillä ei riisiä ole, kuin maksalaatikossa. Porkkanalaatikko tehdään mannaryyniin ja puuroa syödään korkeintaan aamupalalla.

Olen ammatiltani kokki ja ikää yli 60 vuotta. Ensimmäsitä kertaa kuulen mannaryyniin tehdystä porkkanalaatikosta.

Riisipuuro on ollut koko ikäni ajan joulupuuro. Karjalanpiirakat on tehty riisipuuroon tai sitten on tehty perunapiirakoita, toki joskus ohrapuuroakin on käytetty. 

Jo mummoni käytti riisiä ja hän oli syntynyt 1900-luvun alussa.

Perunakin on tuontituote alkujaan mutta kasvaa täällä. Riisi on edelleen tuontituote.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän