Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millä tavoin toivoisit että opettaja puuttuisi kiusaamiseen ?

Vierailija
03.05.2014 |

Olen viidettä vuotta opettajana ja nyt eteeni on tullut sellainen ongelma, ettei tunnu omat rahkeet riittävän. Aloitin helmikuussa sijaisuuden luokalla, jossa on paljon kiusaamista. Olen koittanut karsia, sitä erilaisin yhteistyöharjoittein, kielloin ja keskusteluin. Osittain kiusaaaminen onkin vähentynyt, mutta vielä ongelmana on erityisesti yksi oppilas.

Oppilaan kotona on asiat huonosti ja siksi osoittain ymmärrän, että hän vain purkaa omaa pahaa oloaan muihin lapsiin. Kuitenkin tilanne pitäisi saada loppumaan, koska ei ole oikein muita kohtaan, että hän saa purkaa pahaa oloaan toisiin, näiden kärsiessä. Perhe on jo lastensuojelun asiakas.

Olen yrittänyt keskustella oppilaan kanssa, mutta sillä ei tunnu olevan mitään vaikutusta. Olen koittanut eristää häntä helpoiten uhriutuvista lapsista, mutta ei ole oikein "vahvoille", että heitä sitten jatkuvasti närpitään. Kiellän joka kerta kun näen kiusaamista ja puutun tilanteeseen, mutta se on tehnyt kiusaamisesta vain salavihkaisempaa ja minun selän takana olevaa.

Sovin luokan muiden vanhempien kanssa vanhempain illassa (jossa tämän oppilaan vanhempi ei ollut paikalla), että luokkaan tulee uusi sääntö. Yksi varoitus ja heti toisesta huteelusta tms jälki-istunto. Olin antamassa kiusaajalle jälki-istuntoa, kun tämän vanhempi kävi hakemassa lapsensa pois koulusta ja ilmoitti, että hänen lapselleen ei saa antaa jälki-istuntoa, koska hänen lapsensa ei ole tehnyt mitään.

Mikä olisi teidän mammojen neuvo tilanteeseen? Miten teidän lapsenne saisi lopettamaan kiusaamisen?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa lopettaa kiusaaminen on puuttua siihen näkyvästi ja julkisesti. Itse kävin koulua 90-luvun Itä-Helsingissä. Meillä oli yläasteella kourallinen rääväsuisia opettajia, jotka kiusaamista havaitessaan aina nolasivat kiusaajan tämän ystävien ja muiden paikalle osuneiden edessä. Siihen päälle normaalit jälki-istunnot, ja kiusaaminen loppui yleensä kuin seinään. Kahden kesken toimivat toki sovittelevammin.

En tajua, miksei onnistuisi näinäkin päivinä. Aikuiset ovat niin paljon sanavalmiimpia kuin lapset.

Vierailija
22/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:10"]Lastensuojeluilmoitus, jos ei muu auta, koulusta erottaminen määräajaksi. En ymmärrä, miksi et edes mieti koulusta eroittamista, jos pentu huutaa sinullekin ja riehuu, kun yrität puhutella.

Meillä koulussa lähdetään välittömästi parkkiin, jos mölistään tunnilla. Eli lähtee evakkoon toiseen luokkaan. On pari miesopettajaa, joiden luokalle pannaan häiriköt opiskelemaan tunniksi, jos riehuvat. On erittäin hyvä keino hiljentää tuollainen hilluja. Nimittäin riehujalle aika kiusallista joutua istumaan isompien luokkaan takariviin parkkiin.

Näitä kun tulee tarpeeksi, jälki-istunto. Kolmen jälki-istunnon jälkeen vanhemmille kasvatuskeskustelu. Sen jälkeen jos ei auta, niin koulusta erottaminen.

Usko tai älä, mutta meillä on saatu kiusaamiset aika hyvin kuriin.

[/quote]

Aivan todella mahtavaa kun teette noin hienoa työtä! Kiitos kaikkien entisten ja nykyisten kiusattujen puolesta!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 17:10"]Lastensuojeluilmoitus, jos ei muu auta, koulusta erottaminen määräajaksi. En ymmärrä, miksi et edes mieti koulusta eroittamista, jos pentu huutaa sinullekin ja riehuu, kun yrität puhutella.

Meillä koulussa lähdetään välittömästi parkkiin, jos mölistään tunnilla. Eli lähtee evakkoon toiseen luokkaan. On pari miesopettajaa, joiden luokalle pannaan häiriköt opiskelemaan tunniksi, jos riehuvat. On erittäin hyvä keino hiljentää tuollainen hilluja. Nimittäin riehujalle aika kiusallista joutua istumaan isompien luokkaan takariviin parkkiin.

Näitä kun tulee tarpeeksi, jälki-istunto. Kolmen jälki-istunnon jälkeen vanhemmille kasvatuskeskustelu. Sen jälkeen jos ei auta, niin koulusta erottaminen.

Usko tai älä, mutta meillä on saatu kiusaamiset aika hyvin kuriin.

[/quote]

Aivan todella mahtavaa kun teette noin hienoa työtä! Kiitos kaikkien entisten ja nykyisten kiusattujen puolesta!

[/quote]

Asiaa voi hoitaa kahdella tavalla. Valittamalla, ettei sille mitään voi. Tai sitten tekemällä jotain. Tässä on hyvä esimerkki miten asiaan puututaan, eikä lässytetä kiva-koulua.

Vierailija
24/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikeata. Uhmakas lapsi ei todellakaan kovistelusta ota onkeensa, vaan lisää vain kierroksia. Kaikenlaiset nolausrangaistukset taas on kielletty. Opettaja joutuu kiusaajana syytetyn penkille jos niin tekee. Erottaminen on erittäin hankala keino. Ja luultavasti erotetulle lapselle vain helpotus eikä mikään rangaistus.

Ainoa keino olisi saada positiivinen yhteys tuohon poikaan. Helpommin sanottu kuin tehty. Se voisi nimittäin näyttää siltä että ope vaan mielistelee kiusaajaa ja "lässyttää" eikä rankaise niin kuin kuuluu. Kiusaajapojasta taas yllättäen "kaveeraava" ope näyttää feikiltä, jota ei todellakaan kannata ottaa tosissaan. Itse olen vaan huomannut että ensin "olemalla kiva" olen saanut myös kurin luokkaan. Mutta se menee myös helposti pieleen, jolloin lopputulos on entistä pahempi.

Kannattaisi silti ehdä tutustua "Muksuoppi" -ohjelmaan. Olisiko siellä jotain avaimia asiaan?

Vierailija
25/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ongelma on yksi ongelmainen lapsi, joka terrorisoi muita, niin onko tälle lapselle mahdollista järjestää tällaisiin ongelmiin erikoistuneen lasten psykologin apua? Jos löytyisi positiivisempi keino purkaa pahaa oloa, jäisikö sen jälkeen pahan olon purkaminen muihin lapsiin vähemmälle? Tällainen voi olla kunnalle kallista, mutta jos tilanteeseen ei puututa ja muut lapset kärsii ja traumatisoituu kiusaamisesta, nousevat pitkän aikavälin kustannukset.

Vierailija
26/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja voi puuttua kiusaamiseen sanomalla kiusaajille ettei saa kiusata ja sitten jos ne vielä kiusaa niin käskee ne kiusaajat nurkkaan häpeämään ja jos ei sekään auta niin jälkiistuntoon tv: rehtori

Vierailija
27/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajan Siirto toiselle luokalle?

Vierailija
28/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettenkö olisi miettinyt koulusta erottamista... Mutta ei taida minulla olla valtaa rehtorin ohi. Koulusta erottaminen olisi minusta erittäin hyvä keino herättää vanhemmat siihen, että asia on vakava. Valitettavasti rehtori ei pidä asiaa niin vakavana

ap

Vierailija
29/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2014 klo 00:04"]

Kiusaajan Siirto toiselle luokalle?

[/quote]

Ei auta.

Ainoa mahdollisuus on sen typerän ja kyvyttömän rehtorin siirto toisiin tehtäviin tai irtisanominen ja äkkiä sittenkin. Siis yhteyttä kunnan sivistystoimeen ym ylempiin tahoihin, jamielellään kirjallisesti kaikkien kiusattujen vanhempien allekirjoittamana, eikä suinkaan opettaja yksinään.

Vierailija
30/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseasiassa rehtorikaan ei päätä erottamisesta. Erottamisvalta on sivistyslautakunnalla. Saman lautakunnan on sitten mietittävä miten erotetun opetus järjestetään erotusaikana. Lapselle joudutaan jopa palkkaamaan oma opettaja!

Vierailija
31/37 |
05.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikille vastaajille! Uutta intoa saaneena kävin tänään taas rehtorin juttusilla. 

Koitamme taas saada vanhemmat koululle keskusteluun ja sen jälkeen otamme yhteyden lastensuojeluun.

Vierailija
32/37 |
03.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaaminen on tosiaan kaikkea laidasta laitaan. Kiusaaja on todellinen moottoriturpa ja tosi helpolla etsii toisten heikot kohdat ja osaa huudella näistä niin, että varmasti sattuu. Lisäksi tönii, potkii, varastelee toisten tavaroita, piilottaa koulukirjoja jne jne. Kun yksi asia kielletään keksii hän toisen.

Yritän puuttua ihan jokaiseen tilanteeseen, mutta se ei ole aina niin helppoa. En voi koko aikaa käyttää kiusaajan puhutteluun, vaan minun on myös opetettava toisia ja annettava näille ohjeita mitä tunnilla tehdään.

Rehtorille olen yrittänyt puhua. Hän ehdottaa aina jotakin hetkellistä keinoa, kuten kiusaajan paikan vaihtamista luokassa tai yhtä tuntia erityisopettajalla, mutta näillä ei ole pitkä aikaisesti mitään merkitystä.

Olen yrittänyt saada oppilasta samaistumaan muiden asemaan, mutta hän vain uhmaa lisää. Jos esimerkiksi kysyn miltä sinusta tuntuisi jos sinulle huudeltaisiin vastaus on "kivalta". Jos kysyn mitä sinä tekisit, jos sinua kiusattaisiin vastaus on "vetäisin turpaan".

Minustakin alkaa tuntua, että olen tehnyt kaiken voitavani, mutta en vain voi jatkaa näin. Tilanne on saatava loppumaan, jotta kenellekään muulle luokassa ei jää elinikäisiä traumoja. Jos vanhempia ja rehtoria ei kiinnosta on minun tehtäväni lopettaa tilanne, koska minä kiusaamisen näen päivittäin. Etsin vaan vielä lisää keinoja..

Vierailija
33/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, mutta yleistä, että rehtori ei halua puuttua asiaan. Onko luokalla oppilaita tai oppilas, joka kokee kiusaamisen erityisen kovasti kohdistuvan vain häneen? Jos ei ole, tilanne ei ole kauhean vakava.

Jos vain yksi kiusaa ja muut eivät lähde siihen mukaan, tilanne pysyy todennäköisesti siedettävänä.

Jos kiusaaminen kohdistuu pääsääntöisesti vain yhteen tai muutamaan oppilaaseen, ja nämä kokevat sen kovaksi kiusaamiseksi, sinun on rehtorista huolimatta puututtava asiaan. Voisitko ottaa yhteyttä kuraattoriin? Rehtorihan ei ole hänen esimiehensä, joten hänen ei samalla tavalla kuin sinun tarvitse myötäillä rehtoria. Sama pätee koulupsykologiin ja kouluterveydenhoitajaan. Nämä kolme voivat myös edistää asiaa oppilashuoltoryhmässä ja lastensuojelussa.

Oletan myös, että olet varmistunut siitä, että mainitsemasi oppilas varmasti on kiusaaja (eikä vaikkapa sellainen kiusattu, joka on ajettu luokassa niin nurkkaan, että siksi oireilee). Se, että perhe on lastensuojelun asiakas, ei tarkoita välttämättä, että perheessä sinänsä olisi jotakin vikaa. Lastensuojeluunkin voisi koulu olla kuitenkin yhteydessä ja kertoa, mitä koulussa tapahtuu. Käsittääkseni yleensä tuosta yhteydenotosta päättää oppilashuoltoryhmä rehtorin johdolla.

Vierailija
34/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaajan puhuttelu koko luokan edessä. Niin että kiusatun nimeä ei mainita jotta hän saa istua rauhassa ilman tuijotusta. Kiusaaja seisoisi luokan edessä kasvot luokkatovereihinsa päin ja siinä sitten keskusteltaisi minkälaista kiusaamista hänen osaltaan on tullut ilmi ja kuinka kiusaaminen yleensäkin voi vaikuttaa kiusattuihin ja että eihän sellaista kamalaa oloa toivoisi kenellekään..eihän? Sitten kysyttäisi kiusaajalta että "Pitäisiköhän sinun nyt mennä sen kiusaamasi kaverin luo ja pyytää siltä jotakin..?" Ja odottaa että hän itse reippaasti kävelee kiusatun luo ja kädestä pitäen silmiin katsoen pyytää anteeksi. Ja kun on saanut anteeksi voi hänkin mennä paikalleen istumaan. Puhuttelussa koko ajan kuitenkin asiallinen, vakava ja ystävällinen sävy riippuen mitä milloinkin sanoo, koska niillä voi vaikuttaa hyvin paljon siihen millä tavalla mikäkin lause tulee ymmärretyksi ja jää mieleen ja vaikuttaa kaikkien kuuntelijoiden tunteisiin.

Toivottavasti luit tämän viestin vielä, ap. Minua kiusattiin ja syrjittiin koulussa tolaluokalta lukioon asti ja kukaan ei koskaan puuttunut tai välittänyt. Tuo olisi ollut paras tapa mitä mun kohdallani olisin toivonut tapahtuneen. Mutta kun nykyaika (ja omatkin kouluvuoteni olivat jo) tätä, ettei lasta uskalleta komentaa vaan kääritään kiusaajakin pumpuliin. Se aiheuttaa sen ettei mikään tunnu missään. Ei edes toisten tunteet. Lapsi ei mene rikki jos sitä aiheesta vähän kovistelee. Sillä hetkellä se voi tuntua lapsesta nololta ja kiukuttaakin, mutta isompana senkin tilanteen näkee jo toisin ja siitä muistaa olla kiitollinen. Minuakin joskus ala-asteella opettaja koko luokan kuullen kielsi kävelemästä tömistellen, hetken olin aivan nolona että kuinka minua, hiljaista kilttiä hiirtä käskettiin niin vihaisesti..mutta siitä samasta hetkestä opin kävelemään äänettömästi päkiä edellä ja se tuleekin jo suoraan selkärangasta ja varon sitä jopa omassa kotonanikin etten suututa naapureita. Tuo opettaja oli muutenkin kaikista paras. Hän uskalsi suuttua. Ja hänellä oli taito suuttua juuri niin, että siinä vihaisena mutta täysin tyynen rauhallisena puhuessaan jokaikinen häirikköjonne oli naama vakavana ja luokan pahin ja pelätyin kiusanhenki oikein murtui silmissäni paikalleen nöyränä kuin kissanpentu. Vakuuttava ja sai kaikki oppilaat ja kaiken aina hallintaan.

Valitettavasti tuota opettajaa minä en koskaan enää luokkaani saanut, ja sen jäljeen kiusaaminen vain paheni yläasteelle mentyäni. Tuollaista otetta tarvittaisiin nykyäänkin, ei mitään tämän päivän löysäilyä.

N25

Vierailija
35/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

N25,

Kyllä minä seuraan ketjua niin kauan kuin se suinkin on hengissä.

Puhuttelua olen koittanut niin koko luokan kesken kuin kahdenkin kesken. Vaikka olen istunut koko välitunnin (30min) kiusaajan kanssa luokassa, niin en ole saanut kontaktia oppilaaseen. Ensin kiusaaja koittaa paeta paikalta, kiroilee ja huutaa ja uhkailee minua ties millä. Kun hän ymmärtää, että nyt ei auta muu kuin odottaa ja kuunnella mitä opettajalla on sanottavana, niin hän alkaaa uhmakkaasti kommentoida tyyliin josta kerroin aikaisemmin.

Jos otan asian esille koko luokan edessä on kiusaajalla ylläpidettävänä roolinsa, jolloin hn vaan yltyy tilanteesta ja alkaa sättiä myös opettajaa ja muita oppilaita saadaakseen muun luokan hyväksynnän.

Olen laittanut oppilaan pyytämään anteeksi, mutta yleensä hän saa tilanteen kääntymään kuitenkin kiusaamiseksi. Vaikka vaatisin anteeksi pyyntöä kuinka monta kertaa tahansa uusiksi ei se koskaan tule sydämestä. (Eihän kiusaaja osaa katua tekojaan, kun vanhemmatkin sanovat ettei hänessä ole mitään vikaa).

Vierailija
36/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 12:32"]N25,

Kyllä minä seuraan ketjua niin kauan kuin se suinkin on hengissä.

Puhuttelua olen koittanut niin koko luokan kesken kuin kahdenkin kesken. Vaikka olen istunut koko välitunnin (30min) kiusaajan kanssa luokassa, niin en ole saanut kontaktia oppilaaseen. Ensin kiusaaja koittaa paeta paikalta, kiroilee ja huutaa ja uhkailee minua ties millä. Kun hän ymmärtää, että nyt ei auta muu kuin odottaa ja kuunnella mitä opettajalla on sanottavana, niin hän alkaaa uhmakkaasti kommentoida tyyliin josta kerroin aikaisemmin.

Olen laittanut oppilaan pyytämään anteeksi, mutta yleensä hän saa tilanteen kääntymään kuitenkin kiusaamiseksi. Vaikka vaatisin anteeksi pyyntöä kuinka monta kertaa tahansa uusiksi ei se koskaan tule sydämestä. (Eihän kiusaaja osaa katua tekojaan, kun vanhemmatkin sanovat ettei hänessä ole mitään vikaa).

[/quote]

Lastensuojeluilmoitus, koska lapsi kiusaa ja lapsen vanhemmat eivät suhtaudu siihen vakavasti.

Vierailija
37/37 |
04.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="04.05.2014 klo 01:39"]

Kiusaajan puhuttelu koko luokan edessä. Niin että kiusatun nimeä ei mainita jotta hän saa istua rauhassa ilman tuijotusta. Kiusaaja seisoisi luokan edessä kasvot luokkatovereihinsa päin ja siinä sitten keskusteltaisi minkälaista kiusaamista hänen osaltaan on tullut ilmi ja kuinka kiusaaminen yleensäkin voi vaikuttaa kiusattuihin ja että eihän sellaista kamalaa oloa toivoisi kenellekään..eihän?

[/quote]

Tämä on laissa kiellettyä, valitettavasti. Siinä nolataan julkisesti yksi oppilas muiden edessä. Se ei ole edes kasvatuksellisessa mielessä sallittua nykyisin. Yhtä oppilasta ei voi nuhdella muiden edessä, koska se aiheuttaa hänelle trauman ja syrjäytymisvaaran. Nuhtelun täytyy tapahtua kahden kesken, mikäli se koskee tiettyä oppilasta eikä koko luokkaa ryhmänä. Näin ovat lainlaatijan päättäneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kahdeksan