Rikas suomenruotsalaisäiti perusti menestysfirman, luuserit, tehkää perässä!
Miksi sama ei onnistu tavalliselta mammalta?
"Lapsuus "suomenruotsalaisessa pumpulissa" oli hyvä ja turvattu. Eiralaisperheessä ei ollut pulaa mistään."
Pääomaa oman yrityksen perustamiseen oli varakkaan suvun rahoista päätähuimaava summa, mutta sitä ei tässä artikkelissa mainita, eräässä aiemmassa kyllä mainittiin. http://www.hs.fi/elama/%C3%84iti+halusi+auttaa+keskosvauvaansa++syntyi+palkittu+bisnesidea/a1398840540443?sivu=2
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:15"]
Onpahan järkky ketju.
Tuon yrityksen taloudellinen menestystarina tiedetään vasta muutaman vuoden kuluttua.
Yritysidea on, tuotanto on saatu käyntiin lainarahalla ja kunniakirjoja satelee. Markkinointi taitaa olla kunnossa, kun on hesariin saatu (buffattua) aukeaman juttu.
Mutta av-tuomio tulee.Väärä äidinkieli, väärät vanhemmat, väärä menneisyys, väärin rahoitettu, vääriä tunnustuksia meiltä ja maailmalta.
[/quote]
Hänestä on kirjoitettu aiemminkin ja niissä jutuissa on kerrottu, että hän ei ole joutunut ottamaan senttiäkään lainaraha. Kunniakirjoja ei "satele" ja Hesariin tuollaisilla suomenruotsalaissuvulla on suhteita.
Onpahan järkky ketju.
Tuon yrityksen taloudellinen menestystarina tiedetään vasta muutaman vuoden kuluttua.
Yritysidea on, tuotanto on saatu käyntiin lainarahalla ja kunniakirjoja satelee. Markkinointi taitaa olla kunnossa, kun on hesariin saatu (buffattua) aukeaman juttu.
Mutta av-tuomio tulee.Väärä äidinkieli, väärät vanhemmat, väärä menneisyys, väärin rahoitettu, vääriä tunnustuksia meiltä ja maailmalta.
[/quote]
Hänestä on kirjoitettu aiemminkin ja niissä jutuissa on kerrottu, että hän ei ole joutunut ottamaan senttiäkään lainarahaa. Kunniakirjoja ei "satele" ja Hesariin tuollaisilla suomenruotsalaissuvulla on suhteita.
On se tavallaan ihmisen oma vika, jos syntyy köyhään perheeseen. Mä ainakin uskon että menestys on osittain lahja Jumalalta ja se että syntyy jo valmiiksi parempiin oloihin on jonkinlainen osoitus siitä, että on Jumalalle tärkeämpi. Luulen että osun aika oikeeseen tässä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:30"]
On se tavallaan ihmisen oma vika, jos syntyy köyhään perheeseen. Mä ainakin uskon että menestys on osittain lahja Jumalalta ja se että syntyy jo valmiiksi parempiin oloihin on jonkinlainen osoitus siitä, että on Jumalalle tärkeämpi. Luulen että osun aika oikeeseen tässä.
[/quote]
Joo, kyll se niin on, et karma toimii. Mut toisaalta rikkaiden on vaikeempi päästä taivaaseen.
Musta tää tyyppi vaikuttaa järkyltä: "Meillä oli ystäväpariskunta, jolla oli kolmevuotias lapsi. Kun heidän kanssaan istuttiin iltaa, vedettiin kamaa ja keskusteltiin aamuun saakka. Kaikki, mitä suusta tuli, tuntui tosi fiksulta."
Mahtoiko tuo pieni lapsi olla mukana bileissä, kun vanhemmat kavereineen vetivät kamaa? Miksei tämä pienten vauvojen ystävä tuntenut mitään vastuuta tuolloin? Huhhuh.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:32"]
[/quote]
Joo, kyll se niin on, et karma toimii. Mut toisaalta rikkaiden on vaikeempi päästä taivaaseen.
[/quote]
Rahalla jonon ohi... "ettekö te tiedä kuka minä olen?" :)
Aina jaksan hämmästellä sitä, että suuri osa palstan lukijoista ei ymmärrä lukemaansa. Lukekaa uudelleen, mitä jutussa kirjoitetaan firman taloudellisesta "menestyksestä".
[/quote]
Näin minäkin uskon :) Ei voi olla sattumaa että osa (kuten esim. minä ja sisarukseni) ovat kauniita, hoikkia, varakkaiden ja sivistyneiden ja arvostettujen perheiden kasvatteja ja osa on alusta saakka tuomittu häviämään sekä ulkonäöllisesti että taloudellisesti.
Jumala nyt vaan rakastaa toisia enemmän kuin toisia :)
Mikä tässä on niin kauheaa? Nainen on rikkaasta suvusta, mitä sitten? Av-palstalla haukutaan rikkaita a. Jos he eivät tee töitä kun silloin ne rikkaat vätykset vain makaa perseellään ja B. Jos tekevät töitä kun onkin se elämä heillä silti niin paljon helpompaa. Lakatkaa nyt kadehtia! T köyhä
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 12:21"]
Edellisvuonna en saanut myyntiä eli varastoarvo kasvoi jolloin tuloksesta tuli järjettömän iso vaikka tuottoa ei tullut yhtään. Penniäkään en saanut palkkaa nostettua ja tulos oli 80 000 €.
[/quote]
On se nyt vähän merkillistä, jos varaston arvo itsestään pomppaa taivaisiin. Esimerkki 1: Pulju Oy:llä on tilikauden alussa varastoa 50 000 euroa. Tilikauden aikana ei ole myyntiä, ei ostoja. Varaston arvo on tilikauden lopussa edelleen 50 000 euroa. Liikevaihto nolla, tilikauden tulos nolla. Tai tietyillä aloilla voi sattua niinkin, että vuoden tai kaksi varastossa maannut tavara kasvattaa arvoaan. Oletettu myyntihinta onkin nyt 60 000 euroa, jolloin tilikauden tulos nousee 10 000 euroa plussan puolelle.
Esimerkki 2: Oy Puulaaki Ab:llä on tilikauden alussa varastoa 50 000 euron arvosta. Tilikauden aikana ei ole myyntiä, mutta ostoja on 30 000 euron edestä. Tilikauden lopussa varaston arvo on noussut 80 000 euroon, eli varaston arvon muutos on 30 000 euroa. Se ei kuitenkaan nosta tilikauden tulosta, vaan varaston arvon muutos ja ostot kumoavat toisensa. Tilikauden tulos on pyöreä nolla.
Jos varaston arvo oikeasti kasvaa 80 000 vuodessa, niin pitää olla suuri varasto ja sellaista tavaraa, jonka arvo nousee nopeasti ajan kuluessa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:28"]
....
[/quote]
Hänestä on kirjoitettu aiemminkin ja niissä jutuissa on kerrottu, että hän ei ole joutunut ottamaan senttiäkään lainarahaa. Kunniakirjoja ei "satele" ja Hesariin tuollaisilla suomenruotsalaissuvulla on suhteita.
[/quote]
Yrittäkää nyt päättää. "osaa pyytää isukilta lainaksi 300 000 euroa" tuolla aikaisemmin tiedettiin.
Mutta kyllä vanha kansa tietää. Kateus vie kalatkin vedestä och samma på svenska.
P.s "Hesariin tuollaisilla suomenruotsalaissuvulla on suhteita" provoilu on provoilua, mutta pitää yrittäkää edes joku roti. Tarkistakaa historia tomppelit.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:56"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:28"]
....
[/quote]
[/quote]
Yrittäkää nyt päättää. "osaa pyytää isukilta lainaksi 300 000 euroa" tuolla aikaisemmin tiedettiin.
Mutta kyllä vanha kansa tietää. Kateus vie kalatkin vedestä och samma på svenska.
P.s "Hesariin tuollaisilla suomenruotsalaissuvulla on suhteita" provoilu on provoilua, mutta pitää yrittäkää edes joku roti. Tarkistakaa historia tomppelit.
[/quote]
Kai ymmärrät, että täällä kirjoittelee yksilöt, joilla on eri näkemyksiä asioista. Ethän itsekään varmaan miellä itseäsi osana kollektiivista av-mamma -tajuntaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:08"]
Tuo nainen ei tiedä mitään oman yrityksen pyörittämisestä, yksinhuoltajuudesta tai koulukiusaamisesta. Rikkaan suvun pilallehemmoteltu kakara, jonka elämä on vielä viisikymppisenäkin pelkkää pumpulissa pyöriskelyä.
[/quote] Kateelliset ne jaksaa aina valittaa!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:50"]
[/quote]
Näin minäkin uskon :) Ei voi olla sattumaa että osa (kuten esim. minä ja sisarukseni) ovat kauniita, hoikkia, varakkaiden ja sivistyneiden ja arvostettujen perheiden kasvatteja ja osa on alusta saakka tuomittu häviämään sekä ulkonäöllisesti että taloudellisesti.
Jumala nyt vaan rakastaa toisia enemmän kuin toisia :)
[/quote]
Hellari?
Menestys antaa vielä odottaa itseään.
Hyvä idea toki sitä en kiellä. Suomi ei vaan yksin riitä markkina-alueeksi.
Ei täällä niin paljon keskosia synny että heidän vaatteillaan saisi menestyvän bisneksen aikaiseksi. Markkinat pitää hakea isommilta "vesiltä"
Jutun pointti ja aihe oli ilmeisesti se palkinto, harmi vain että kirjoittaja keskittyi naistenlehtimäisesti persoonaan hänen työnsä sijaan ja juttu meni hiukan sivupoluille. Kaikki julkisuus ei ole tarpeen aina. Idea potkupuvuissa varmaan hyvä. Siitä ei kai av-mammat eri mieltä?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:08"]
Tuo nainen ei tiedä mitään oman yrityksen pyörittämisestä, yksinhuoltajuudesta tai koulukiusaamisesta. Rikkaan suvun pilallehemmoteltu kakara, jonka elämä on vielä viisikymppisenäkin pelkkää pumpulissa pyöriskelyä.
[/quote] Kateelliset ne jaksaa aina valittaa!
[/quote]
Ja aina tämä iänikuinen kateuskortti...
Jutun nainen ei pyöritä oikeasti yritystä, vaan puuhastelee yritysharrastuksen parissa. Hän on perustanut yrityksen sukunsa rahoilla, ei ole ottanut senttiäkään lainarahaa. Yksinhuoltajuudesta hän tietää sen verran, että sukulaiset auttavat ja hoitavat lasta niin että äiti pystyy puuhastelemaan. Koulukiusaamisen hän luulee olevan sitä että joku sanoo sulle koulussa: "sieraimesi laajenevat kun laulat."
En ole lukenut juttua, mutta ettekö ymmärrä, että meistä suurin osa on siinä missä on juuri sen lapsuudenperheen takia? Jos ajattelen omia koulukavereitani, niin insinöörin lapset on insinöörejä ja geenitutkijoita, juopon lapset on sossun luukulla, perhepäivänhoitajan lapset on perhepäivähoitajia, poliisin lapset on labrassa tutkijoina... Ihmisillä on hyvin usein, ei tietenkään aina, taipumus tavoitelle jotain sellaista, joka on heille tuttua, eli sellaista missä he uskovat pärjäävänsä.
On hassua, että vaikkapa joku tavis-insinöörin 35v lapsi taivastelee jotain rahasuvn lapsen uravalintaa. Eikö tuo insinöörin lapsi tajua, että jos hän olisi ollut työttömän alkoholistin lapsi, niin tuskin olisi nyt apteekissa töissä?
Eivät vaan ne suomenruotsalaisten rahasukujen lapset, vaan myös aivan tavallisten ihmisten lapset tuppaavat elämään loppujen lopuksi hyvin samanlaista elämää kuin vanhempansakin.
Ainakin mun tuttavapiirissäni. Ne työttömät ja aikkarin kursseilla käyvät ovat juuri niitä, joilla oli lapsena pienituloiset vanhemmat, jotka vielä hyvin usein läträsi viinan kanssa.
Vanhempien status periytyy muillakin kuin suomenruotsalaisilla. Raha menee rahan luo, tiedättehän, ja rahan puute myös.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 12:26"]
innovointi on tällä tyypillä kuitenkin onnistunut eli vaikka saanut rahaa suvulta niin ei olisi tätä yritystä pistänyt pystyyn ilman omaa ideaa. Ideointikin tarvitsee vapautta ja nimenomaan taloudellisista paineita ei saisi olla surkastuttamassa luovuutta
[/quote]
Kuka niin on sanonut, ettei olisi innovointi onnistunut? Pointti on siinä, että helppohan hänen on onnistua, kun on suvun rahat takana. Nyt jutusta sai sen kuvan, että ihan itse on pynnistänyt kaiken pystyyn, että "eipäs onnistu jokanaiselta". No joo, ei onnistu, kun ei ole niitä rahoja, joilla pyörittää tuottamatonta innovaatiopläjäystä. Tottakai niitä innovaatioita köyhemmilläkin olisi, jos ei tarttisi niillä itseään elättää.
Onpahan järkky ketju.
[/quote]
Hänestä on kirjoiteltu laajalevikkisissä lehdissä jo aiemminkin. Toivotaan, että siitä tosiaan olisi apua.