Rikas suomenruotsalaisäiti perusti menestysfirman, luuserit, tehkää perässä!
Miksi sama ei onnistu tavalliselta mammalta?
"Lapsuus "suomenruotsalaisessa pumpulissa" oli hyvä ja turvattu. Eiralaisperheessä ei ollut pulaa mistään."
Pääomaa oman yrityksen perustamiseen oli varakkaan suvun rahoista päätähuimaava summa, mutta sitä ei tässä artikkelissa mainita, eräässä aiemmassa kyllä mainittiin. http://www.hs.fi/elama/%C3%84iti+halusi+auttaa+keskosvauvaansa++syntyi+palkittu+bisnesidea/a1398840540443?sivu=2
Kommentit (75)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:52"]
Mikä tässä on niin kauheaa? Nainen on rikkaasta suvusta, mitä sitten? Av-palstalla haukutaan rikkaita a. Jos he eivät tee töitä kun silloin ne rikkaat vätykset vain makaa perseellään ja B. Jos tekevät töitä kun onkin se elämä heillä silti niin paljon helpompaa. Lakatkaa nyt kadehtia! T köyhä
[/quote]
Sen olisi kyllä voinut mainita jutussa. Miksi ei? Minusta antaa hieman vääristynyttä kuvaa elämästä nuorille tuollainen juttu. Nuorikin voi luulla, että tuollainen marginaalisen innovaation keksiminen elättää. Vaikka jutussa sanottiinkin, ettei nainen ole voinut nostaa palkkaa, nuorille ja miksei vähän vanhemmillekin voi tulla silti sellainen olo, että jollain se yritys nyt sitten elättää tai että nainen sen ohella ehtii esim. käymään päivätyössä.
Onko todellisuus tämä? Tai olisiko yritystä saatu edes pystyyn, jos olisi pitänyt ottaa lainaa, olisiko Nina uskaltanut? Meinaan jos ei olisi kukaan ollut takana rahoineen pelastamassa veloilta jos tarvetta tulisi?
Muistakin ihmetelleeni, että miten on mahdollista, että kauheiden huolien (lapsi keskonen, äitikin yh) keskellä nainen pystyy laittamaan marginaalisia tuotteita suunnittelevan ja myyvän yrityksen pystyyn. Että yleensä silloin viimeinen, mihin ihminen ryhtyy on mahdollisesti kannattamattoman projektin aloitus.
Mutta Nina se vain oli niin ihmeellinen, hän kykeni! Ihan sama kun mä ompelisin Barbeille vaatteita ja myisin niitä nukkekodin asukkaille.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:36"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:25"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 13:08"]
Tuo nainen ei tiedä mitään oman yrityksen pyörittämisestä, yksinhuoltajuudesta tai koulukiusaamisesta. Rikkaan suvun pilallehemmoteltu kakara, jonka elämä on vielä viisikymppisenäkin pelkkää pumpulissa pyöriskelyä.
[/quote] Kateelliset ne jaksaa aina valittaa!
[/quote]
Ja aina tämä iänikuinen kateuskortti...
Jutun nainen ei pyöritä oikeasti yritystä, vaan puuhastelee yritysharrastuksen parissa. Hän on perustanut yrityksen sukunsa rahoilla, ei ole ottanut senttiäkään lainarahaa. Yksinhuoltajuudesta hän tietää sen verran, että sukulaiset auttavat ja hoitavat lasta niin että äiti pystyy puuhastelemaan. Koulukiusaamisen hän luulee olevan sitä että joku sanoo sulle koulussa: "sieraimesi laajenevat kun laulat."
[/quote]
Sanoiko hän jutussa tuon olevan hänen käsityksensä koulukiusaamisesta? Ja yksinhuoltajako ei saa tarvittaessa ottaa apua vastaan muilta? Tämä asettaakin käsitykseni yksinhuoltajista uuteen valoon, jos siis mummo tai sisko auttaa niin turha väittää itseään miksikään yh:ksi. Milloin työnteko muuttuu "puuhasteluksi", voitko täsmentää? Ilmeisesti pitäisi oikeasti elää työllään, mutta kuten jo tästäkin ketjusta käy ilmi voi yrityksellä mennä vuosia päästä voitolliseksi. Kateellisuudellesi naisen saamasta lainasta ei voi mitään, kuka vanhempi ei muka auttaisi jos pystyy tuossa tilanteessa?
Ohis
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:53"]
Tuo nainen ei tiedä mitään oman yrityksen pyörittämisestä, yksinhuoltajuudesta tai koulukiusaamisesta. Rikkaan suvun pilallehemmoteltu kakara, jonka elämä on vielä viisikymppisenäkin pelkkää pumpulissa pyöriskelyä.
[/quote]
Jutun nainen ei pyöritä oikeasti yritystä, vaan puuhastelee yritysharrastuksen parissa. Hän on perustanut yrityksen sukunsa rahoilla, ei ole ottanut senttiäkään lainarahaa. Yksinhuoltajuudesta hän tietää sen verran, että sukulaiset auttavat ja hoitavat lasta niin että äiti pystyy puuhastelemaan. Koulukiusaamisen hän luulee olevan sitä että joku sanoo sulle koulussa: "sieraimesi laajenevat kun laulat."
[/quote]
Sanoiko hän jutussa tuon olevan hänen käsityksensä koulukiusaamisesta? Ja yksinhuoltajako ei saa tarvittaessa ottaa apua vastaan muilta? Tämä asettaakin käsitykseni yksinhuoltajista uuteen valoon, jos siis mummo tai sisko auttaa niin turha väittää itseään miksikään yh:ksi. Milloin työnteko muuttuu "puuhasteluksi", voitko täsmentää? Ilmeisesti pitäisi oikeasti elää työllään, mutta kuten jo tästäkin ketjusta käy ilmi voi yrityksellä mennä vuosia päästä voitolliseksi. Kateellisuudellesi naisen saamasta lainasta ei voi mitään, kuka vanhempi ei muka auttaisi jos pystyy tuossa tilanteessa?
Ohis
[/quote]
No onko se vihamielistä kateutta, että toinen pyörittää marginaalisen ryhmän innovaatioyritystä suvun rahoilla? Eikö se ole ihan ansaittua kritiikkiä siitä, että Suomessakin on tällaisia eroja ihmisten välillä? Ok, niitä ei tämä kritiikki poista, mutta mielestäni Nina kestää tällaisen kritiikin, jos on fiksu.
Totta kai hän on etuoikeutetussa asemassa, en sano, että sen onnellisempi sen takia kuin kukaan muu, mutta ainakin mahdollisuudet siihen ovat hyvät. Ja ne mammat ehtivät auttelemaan todennköisesti rahan takia. Ei ole tarvinnut väsyttää itseään töissä. Tosi kivaa heille, mutta ei yhtään kivaa "meille". Siitä ei saa tunteakaan kateutta?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:53"]
[/quote]
[/quote]
Ohis
[/quote]
Mistä tämä juttu, että isä olisi lainannut rahaa, toisessa haastattelussa yrittäjä kertoo, että perusti yrityksen ja rahoittaa elämänsä asuntokaupasta saamillaan rahoilla. Eli siis rahoilla, jotka sai, kun myivät ex-miehen kanssa yhteisen asuntonsa.
Oliko kämppä lahja isäpapalta? No, luultavasti.
Velaton kämppä, jonka myyntituloilla voi elää, eikä ole pakko ostaa rahoilla uutta asuntoa tai maksaa siis lainaa pois pankille alle 3-kymppisenä, kun takana lähinnä opiskelua huumehuuruja ulkomailla; ei mitenkään voi olla omalla rahalla (työllä) hankittu.
Rahoitusta on kerätty myös ulkopuolisilta sijoittajilta:
"Yhtiö kerää parhaillaan joukkorahoitusta kansainvälistymisensä ja kasvun tukemiseen FundedByMe-palvelun avulla. Ensimmäisen kuukauden aikana yhtiö kertoo keränneensä 21 000 euroa 40 sijoittajalta. Tavoitteena on kerätä 65 000 euroa syksyyn mennessä.
Sijoittajien joukossa on muun muassa entinen pääministeri, Perheyritysten liitoin toimitusjohtaja Matti Vanhanen. Tukijajoukossa on myös Åbo Akademin organisaation ja johtamisen professori Alf Rehn."
23000 liikevaihto ei kyllä ole vielä menestystarina, mutta kaikkea hyvää toivon yrittäjälle tulevaisuuteen, ja sitä menestystä oikeasti. Terveisin toinen samassa veneessä oleva.
Hyi että pistää ällöttämään suomalaisen naisen kateus ja katkeruus! Minä olen onnellinen niiden ihmisten puolesta, jotka saavat elää haluamaan elämää, olkoonkin miten tahansa (laillisin keinoin) rahoitettua! Kadehtimalla muita ja olemalla katkera tekee itsensä niin sisäisesti kuin ulkoisesti rumaksi, eikä kukaan halua avata mahdollisuuksien ovia sellaisille.
Miksi te täällä kitisette? Edullisempaa on opiskella ulkomailla niin Kelan ulkomaan opintotuen että halvemman asumisen ja elämisen takia. Pari kaveriani opiskelee Englannissa ja Tanskassa, eikä heidän tarvitse käydä töissä opintojensa ohella. Älkäkää määkikö täällä, vaan tehkää elämänne ihailtavaksi itse! Itse itse itse!!! Tämä Nina Ignatius ei ole vienyt teiltä ihanaa elämää :D
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:15"]
Miksi te täällä kitisette? Edullisempaa on opiskella ulkomailla niin Kelan ulkomaan opintotuen että halvemman asumisen ja elämisen takia. Pari kaveriani opiskelee Englannissa ja Tanskassa, eikä heidän tarvitse käydä töissä opintojensa ohella. Älkäkää määkikö täällä, vaan tehkää elämänne ihailtavaksi itse! Itse itse itse!!! Tämä Nina Ignatius ei ole vienyt teiltä ihanaa elämää :D
[/quote]
Miten Nina sen teki ITSE?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:11"]
Hyi että pistää ällöttämään suomalaisen naisen kateus ja katkeruus! Minä olen onnellinen niiden ihmisten puolesta, jotka saavat elää haluamaan elämää, olkoonkin miten tahansa (laillisin keinoin) rahoitettua! Kadehtimalla muita ja olemalla katkera tekee itsensä niin sisäisesti kuin ulkoisesti rumaksi, eikä kukaan halua avata mahdollisuuksien ovia sellaisille.
[/quote]
Blaa blaa blaa. Tuo on aina se sama virsi mitä ne etuoikeutetussa asemassa olevat veisaavat.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 15:15"]
[/quote]
Kuule ihan varmasti olisin tehnytkin sen ihan itse, jos mulle olis maksettu kaikki mitä hänelle. Olisin perustanut sellaisen kotieläinpihan vaikkapa. Tai kiertäisin maailmaa ottamassa valokuvia ja myisin niitä lehtiin. Ei haittais, vaikkei sillä eläiskään.
Kummallista että joku tulee ja sanoo, että mitä te täällä kitisette? Ja sitten itse kitisee ihan samalla lailla...
Eli mitä pitäisi oppia? Vain varakkailla on oikeus kitistä?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 14:39"]
En ole lukenut juttua, mutta ettekö ymmärrä, että meistä suurin osa on siinä missä on juuri sen lapsuudenperheen takia? Jos ajattelen omia koulukavereitani, niin insinöörin lapset on insinöörejä ja geenitutkijoita, juopon lapset on sossun luukulla, perhepäivänhoitajan lapset on perhepäivähoitajia, poliisin lapset on labrassa tutkijoina... Ihmisillä on hyvin usein, ei tietenkään aina, taipumus tavoitelle jotain sellaista, joka on heille tuttua, eli sellaista missä he uskovat pärjäävänsä.
On hassua, että vaikkapa joku tavis-insinöörin 35v lapsi taivastelee jotain rahasuvn lapsen uravalintaa. Eikö tuo insinöörin lapsi tajua, että jos hän olisi ollut työttömän alkoholistin lapsi, niin tuskin olisi nyt apteekissa töissä?
Eivät vaan ne suomenruotsalaisten rahasukujen lapset, vaan myös aivan tavallisten ihmisten lapset tuppaavat elämään loppujen lopuksi hyvin samanlaista elämää kuin vanhempansakin.
Ainakin mun tuttavapiirissäni. Ne työttömät ja aikkarin kursseilla käyvät ovat juuri niitä, joilla oli lapsena pienituloiset vanhemmat, jotka vielä hyvin usein läträsi viinan kanssa.
Vanhempien status periytyy muillakin kuin suomenruotsalaisilla. Raha menee rahan luo, tiedättehän, ja rahan puute myös.
[/quote]
Jos noin on niin melko rajoittunutta, sairasta sekä jossain määrin myös erittäin degeneroitunutta toimintaa. Eli vähintäänkin henkistä suomenruotsalaisuutta.