Miksi kaikki pettää nykyään?
Miksi niin monet pettävät? Jotain hurjia lukuja kuullut, että melkeen puolet ihmisistä pettää joskus. Ja tätä väitettä kyllä tukee oma tuttavapiirikin, useat varatut säätävät suhteensa ulkopuolella ja sinkuilla kokemuksia varattujen kanssa olemisesta. Onko näin asia ollut oikeesti aina vai onko tää joku trendi? Itse näin sinisilmäisenä romantikkona en vaan voi ymmärtää :(
Kommentit (45)
Pingviini on älykäs eläin, ja se on yksiavioinen koko elämänsä ajan.
Ihmiset voisivat ottaa pingviineistä mallia.
Teknologia on mullistanut yhteyden pidon
Kyllä siihen tottuu. Se on sellainen kristinuskon jälkeinen tapa ettei petetä.
Vähän, kuin ällös masturboi tai ällös nauti elämästäs, muuten helvetti kutsuu.
Nyt tiedetään varmasti ettei helvettiä ole olemassakaan, eikä jumalia.
Joten voi tehdä ihan mitä haluaa elämälleen. Suurin osa haluaa nauttia elämässään mahdollisimman paljon. Paras mahdollisuus olisi avoinsuhde, mutta jos kumppani elää kristinuskon jälkeistä maailmaa on hänen helvetin vaikea käsittää ettei pettäminen ole mikään ongelma perhe-elämälle.
Vähän kuin kertoisi kannabiksen vastustajille että kannabis ei tapa tai aiheuta ongelmia. He vain vastustavat, koska kristinuskon kultuuri on niin kielteinen kaikkea nautintoa kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:46"]
Puhut niin kuin tämä asia olisi yhden ihmisen muutettavissa. Yksiavioisuus on kulttuurinen ilmiö.
[/quote]
Niin on. Aivan kuten heteroseksuaalisuuskin.
Ihmiset elävät laput silmillään ja pelkäävät elää elämäänsä!!!
Suututtaa ihmisten lammasmaisuus. Onneksi itse heräsin koomasta ja aloin elää elämääni. Ei se ole perhe-elämän surma vaan kukoistus.
Siksi kun pitää saada toteuttaa itseään ja halujaan. Seksuaalisuus on luonnollista ja jos ei kumppani osaa ottaa suihin,tai ole kiinnostunut pyllistämään,kyllä sitä silloin saa hakea nautintoa muualtakin.
Onnelliseen parisuhteeseen ei kuulu pettäminen. Jos pettää, niin silloin suhteessa ei ole kaikki hyvin. Mielummin keskittyy suhteen ongelman ratkaisemiseen tai lopettaa suhteen ja etsii paremman kuin että pettää, sillä se ei tee hyvää kummallekaan suhteen osapuolelle. Avoimet suhteet tietty ovat asia erikseen. Jos molemmille ok, niin mikäs siinä.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 01:09"]
Absoluuttisesti ottaen 50 % tekee joka tapauksessa kammottavan määrän pettäjiä ja petettyjä. Ei ole ihme, että on niin paljon masennusta ja epätoivoa. Luultavasti en itsekään olisi niin masentunut kuin olen, jos minua ei olisi petetty täysin häikäilemättömästi. Kokemus on osa ihmissuhdehistoriaani enkä ole sen jälkeen ollut ihmissuhteissani niin luottavainen ja positiivinen kuin joskus olin. Tunteiden käsittelemiseen on mennyt paljon aikaa ja energiaa ja vieläkin tulee vihan, surun ja epätoivon tunteita, jotka sitten muuttuvat epämääräiseksi masennukseksi.
[/quote]
Nyt meni mutkat suoriksi. Kirjoitat, että masennus olisi yleistä siksi, että niin monet pettävät parisuhteessa. Voin kertoa, että typeryyttäni ikuisesti uskollisena aviopuolisona on aika kärsimystä olla vuosia (10++) masentuneen, haluttoman, tunteitaan patoavan mykkäkoululaisen kanssa. Mikään muu ei saa miettimään pettämistä valoisampana vaihtoehtona yhtä tehokkaasti, kuin katkeamaton puolison masennus vuosien ajan.
Myönnän, että edellisessä suhteessani petin miestäni. Kaduttaa, sillä pettämiselle ei vaan ole mitään perustetta, ei koskaan. Erosinkin varmaan viikon sisällä tapahtuneesta kyseisetä miehestä, mutten koskaan ole kertonut syytä erolle. En halunnut loukata. Ero kävi siinä mielessä "helposti" ja nopeasti, että emme olleet avioliitossa emmekä asuneet yhdessä.
Nyt olen naimisissa ihanan miehen kanssa, 6 vuotta on vierähtänyt enkä ole vahingossakaan pettänyt enkä varmasti tulekaan pettämään. Tämä on jotain niin erilaista ja erityistä. Ns. tilaisuuksia olisi ollut satoja kertoja, sillä olen käynyt ystävien kanssa monta kertaa risteilemässä, ulkomailla, baareissa, ollut yötä eri kaupungeissa ja vaikka mitä, mutta ei ole koskaan tullut mieleenkään pettää. Jossain vaiheessa iltaa tulee kuitenkin aina viesti mieheltä, jossa lukee kaikkia helliä ja rakastavia sanoja ja kyllä siinä meinaa vain pakahtua onnesta eikä edes katsele muita ukkoja :) Muutenkin meillä on tapana viestittellä ja soitella paljon jos ollaan syystä tai toisesta eri paikoissa. Tuntuu niin hyvältä, että molemmat voi pitää sen omankin elämän ja nauttia täysillä ystävistä ja elämästä ja silti tietää, että oma rakas on aina tavoitettavissa puhelimitse ja ajattelee sua siellä juhlien hälinässäkin.
Eli kyllä, minäkin olen siis elämäni aikana pettänyt tätä edellistä miestä, mutta aviomiestäni en ikinä koskaan pettäisi. Rakastan myötä- ja vastoinkäymisissä :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:46"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:40"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:32"]
Ihminen ei ole eläinlaji, joka luontaisesti sitoutisi vain yhteen kumppaniin. Simpanssitkaan eivät tee seksistä isoa numeroa vaan harrastavat sitä, koska se on mukavaa ja lähentää ihmisiä toisiinsa. Yksiavioisuus on todella huono idea.
[/quote]
Mutta simpanssit ovatkin avoimesti mitä ovat, eivät uskottele puolisoilleen yhtä ja sitten selän takana tee toista. Mikään ei estä sinua olemasta avoimessa suhteessa, kunhan vain kerrot puolisollesi mielipiteesi ennen suhteen aloittamista!
[/quote]
Puhut niin kuin tämä asia olisi yhden ihmisen muutettavissa. Yksiavioisuus on kulttuurinen ilmiö.
[/quote]
Kyllä se on omalla kohdalla yhden ihmisen muutettavissa. Voi valita elää yksiavioisesti (itse olen valinnut ja toimii), tai voi valita että ei elä yksiavioisesti ja olla siitä rehellinen kumppaniehdokkaille. Kummallakin tavalla välttää pettämisen. Itse olen välttänyt myös petetyksi tulemisen, koska asia on äärimmäisen korkealla prioriteettilistassani, kun mietin mitä kumppaniltani tarvitsen. Minun täytyy siis voida luottaa kumppaniini ehdottomasti. Pettämisessähän pahinta on juuri luottamuksen pettäminen, se että ei pidetä sitä mikä on luvattu.
Olen kelpuuttanut kumppaneikseni ainoastaan ihmisiä, joilla on ollut samanlaiset arvot tämän asian suhteen, ja jotka ovat myös kykeneviä elämään arvojensa mukaisesti. Tämän asian saa kyllä selville ihmisestä, jos käyttää hänen kanssaan paljon aikaa keskustellen, eikä paina villaisella yhtäkään ristiriitaa, jos sellaisia toisen puheessa ilmenee. En sano, että ristiriitaisesti ajattelevatkaan olisivat välttämättä aina pettämiseen taipuvaisia, mutta omalla kohdallani en ole halunnut ottaa sitä riskiä. Uskon, että muita pettävä ihminen pettää aina myös itseään, ja kun rajaan itsepetokseen taipuvaiset henkilöt parisuhteideni ulkopuolelle, vältyn petetyksi tulemiselta. Edellyttää toki myös sitä, että suhteessa myös eletään päivästä toiseen rehellisyyttä ja avoimuutta vaalien - myös ja etenkin silloin kun se tuntuu vaikealta. Esimerkiksi sen pimittäminen puolisolta, että on ihastunut suhteen ulkopuoliseen henkilöön, on tavallaan jo ensimmäinen askel kohti pettämistä. Mutta jos tuotakaan asiaa ei pimitetä vaan siitä puhutaan avoimesti, pettämiseen hairahtumisen todennäköisyys pienenee huomattavasti. Tämä on vain yksi esimerkki, samanlaista rehellisyyttä kannattaa noudattaa aivan kaikissa asioissa ja etenkin niissä vaikeimmissa ja kipeimmissä. Vaikka se tuntuu aluksi vaikealta, ajan kuluessa tällaisesta parisuhteesta hioutuu todellinen helmi ja juuri sellainen arjen turvasatama, jollaisen minä parisuhteekseni haluankin. Kaikesta voidaan puhua, kaikessa voi tukeutua puolisoon, ja luottamus välillämme on niin vahva että minua ei pelota edes silloin, kun tiedän mieheni olevan baarissa ihastuksensa kohteen seurassa, joka on itsekin mieheeni ihastunut. Tällainenkin tilanne on suhteemme aikana ollut. Tilanne meni siihen, että nainen alkoi lähennellä ja vaikka miehen olisikin tehnyt mieli antaa mennä, hän valitsi lähteä kotiin minun luokseni keskustelemaan tapahtuneesta. Tapaus vain lujitti suhdettamme.
Ihmislajissa ja kulttuurissa on se kiva puoli, että kenenkään ei ole pakko toimia niin kuin muut toimivat, tai niin kuin biologiset impulssit käskevät, vaan voimme (ainakin teoriassa) tietoisesti valita tekomme ja käytöksemme kaikissa tilanteissa. Mitä paremmin tunnen itseni ja ymmärrän persoonallisuuteni sudenkuoppia, sitä enemmän valinnanvapautta minulla on. Henkilöllä, joka elää itseltään pimennossa, on sitä valinnanvapautta vähemmän ja tällaiset henkilöt yleensä pyrkivätkin oikeuttamaan pettämistään sillä että joku tai jotkut muutkin tekevät niin. Pettämisen omalla kohdallaan voi välttää olemalla pariutumatta tällaisen henkilön kanssa. Omasta käytöksestään vastaamaan kykeneviä kypsiä ja aikuisia ihmisiä on kyllä olemassa. Ehkä ei kovin paljon, mutta entä sitten? Itselleni riittää ihan vain se yksi.
8/12
Ihminen ei ole eläinlaji, joka luontaisesti sitoutisi vain yhteen kumppaniin. Simpanssitkaan eivät tee seksistä isoa numeroa vaan harrastavat sitä, koska se on mukavaa ja lähentää ihmisiä toisiinsa. Yksiavioisuus on todella huono idea.
[/quote]
Jos biologisesti ajatellaan, niin ihmislapsi tarvitsee noin 18-20 vuotta vanhempiaan. Parisuhteen pitäisi siis kestää ainakin tuon ajan (ja pidempään jos syntyy enemmän kuin yksi lapsi eri aikoina).
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 09:37"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 01:09"]
Absoluuttisesti ottaen 50 % tekee joka tapauksessa kammottavan määrän pettäjiä ja petettyjä. Ei ole ihme, että on niin paljon masennusta ja epätoivoa. Luultavasti en itsekään olisi niin masentunut kuin olen, jos minua ei olisi petetty täysin häikäilemättömästi. Kokemus on osa ihmissuhdehistoriaani enkä ole sen jälkeen ollut ihmissuhteissani niin luottavainen ja positiivinen kuin joskus olin. Tunteiden käsittelemiseen on mennyt paljon aikaa ja energiaa ja vieläkin tulee vihan, surun ja epätoivon tunteita, jotka sitten muuttuvat epämääräiseksi masennukseksi.
[/quote]
Nyt meni mutkat suoriksi. Kirjoitat, että masennus olisi yleistä siksi, että niin monet pettävät parisuhteessa. Voin kertoa, että typeryyttäni ikuisesti uskollisena aviopuolisona on aika kärsimystä olla vuosia (10++) masentuneen, haluttoman, tunteitaan patoavan mykkäkoululaisen kanssa. Mikään muu ei saa miettimään pettämistä valoisampana vaihtoehtona yhtä tehokkaasti, kuin katkeamaton puolison masennus vuosien ajan.
[/quote]
Hienoa, jos puolisosi masennus parani sillä, että petit ja jätit hänet. Jos taas menit alunperinkin parisuhteeseen tehdäksesi ensisijaisesti itsesi onnelliseksi etkä tehdäksesi toista onnelliseksi, oli suhteenne tuomittu epäonnistumaan viimeistään silloin, kun toinen osapuoli masentuu, sairastuu, halvaantuu tms. Toinen ihminen oli sinulle väline saavuttaa jotain. Hän ei itsenään ollutkaan lopulta kovin arvokas.
Tässä ketjussa on kirjoittajia, joiden käsitys elämästä on sellainen, että siihen kuuluu suhteesta toiseen pomppiminen eläinten tavoin. Kukahan heitä muistaa ja hoivaa, kun kaikki seksuaalinen vetovoima on mennyttä?
Tuonkin ihmistyypin kovan pinnan alla on tarve saada ehdotonta rakkautta, vaikka he sille nauravatkin ja vaikka he pilkkaavatkin kuolemaan asti kestävää uskollisuutta.
He ovat joutuneet kovettamaan itsensä, koska olisi liian rankkaa myöntää, että ihmissuhteet ovat menneet aivan pieleen ja ettei se loputon vaihtaminen ja kierrättäminen olekaan niin ihanaa.
Rehellisesti, petän koska ihastun helposti toisiin ja minulla on hyviä tilaisuuksia pettää. En ota parisuhdettanikaan sellaisella vakavuudella että sen vuoksi luopuisin minua nautintoa tuottavista asioista.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:53"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:30"]
Kuten ap sanoitkin, vain puolet ihmisistä pettää, ja heistäkin suurin osa vain yhtä kumppaniaan ja vain kerran. Palstoilla vain pyörii noita patologisia pettäjiä hokemassa, kuinka mukamas kaikki muutkin pettävät. Yrittävät sillä oikeuttaa toimintaansa ja saada sen ainakin omassa mielessään tuntumaan paremmalta. Uskollisen suhteen onnea ei tarvitse palstoilla hehkuttaa, riittää kun elää sitä.
[/quote]
Onko se "vain", jos puolet pettää ja "vain" yhtä ihmistä? Siitähän tulee kuitenkin hirvittävä määrä petettyjä ihmisiä. Mielestäni joka sadas olisi "vain". Ja silti sen joka sadannenkin kohdalla tapahtuisi hirveä vääryys.
Uskollisuudesta pitää puhua, siihen pitää kannustaa ja rohkaista. On oltava suoraselkäisesti uskollisuuden puolella. Se ei ole mitään hehkuttamista tai ylpeilemistä, vaan kestävän elämäntavan kannattamista myös sanallisesti. Pitää olla kanttia sanoa, että olen uskollinen enkä hypi sängystä ja suhteesta toiseen antaakseni itsestäni jotenkin menestyvää ja sexympää mielikuvaa.
[/quote]
Kyllä puolet on "vain" siihen väittämään nähden, että kaikki pettävät. 50% ei ole lähellekään kaikki. Toki pettäminen on aina tragedia, mutta toisaalta sinun hyvinvointiasi ei edistä ikävissä ajatuksissa piehtaroiminen. Ehkä kannattaa ajatella myönteisemmin: vaikka päätyisit yhteen pettäjän kanssa (yhden kerran aiemmassa suhteessa pettäneen), joka siis kuuluu tuohon 50 prosenttiin, on hyvin todennäköistä että sinua hän ei enää petä. Niitä monesti pettäviä kun on kuitenkin vain pieni osa kaikista pettäjistä.
[/quote]
Puolet pettää. Toinen puoli on se jota petetään. Katsos jos parisuhteessa toinen pettää niin toista sitten petetään. Joten siinä tuli se 100%.
Eli jos sinä et petä niin aika varmasti puolisosi pettää
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:11"]
Koska se on mukavaa. Jos se olisi kauheaa, ei sitä juuri kukaan tekisi.
[/quote]
Siinä se oleellinen syy sanottiin. Nautinnonhalu.
2v sitten vaimo petti. Kostin ja jäin koukkuun, se intohimo on vain niin valtava fiiliksenä.
[quote author="Vierailija" time="25.01.2015 klo 12:38"]
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 00:11"]
Koska se on mukavaa. Jos se olisi kauheaa, ei sitä juuri kukaan tekisi.
[/quote]
Juuri niin. Itsekkäistä syistä petetään.
Siinä se oleellinen syy sanottiin. Nautinnonhalu.
[/quote]
Tapailen naimisissa olevaa. On mietitty mitä tapahtuu jos jää kii. Minun numerooni on prepaid ja eri nimellä miehen puhelimessa kui.oikea nimeni. Elämä on. Ite en enää luota ihmisiin mutta hyvä seksi on ok ja tämä mies taitaa sen. Tuo myös lahjoja,rahaa ym 💓💓
[quote author="Vierailija" time="02.05.2014 klo 08:40"]
[/quote]
Mutta simpanssit ovatkin avoimesti mitä ovat, eivät uskottele puolisoilleen yhtä ja sitten selän takana tee toista. Mikään ei estä sinua olemasta avoimessa suhteessa, kunhan vain kerrot puolisollesi mielipiteesi ennen suhteen aloittamista!
[/quote]
Simpassitkin vaikuttavat sivistyneemmiltä kuin valtaosa suomalaisista. Valitettavasti.