Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

21v ja kohdunpoisto edessä :(

Vierailija
01.05.2014 |

Olen kärsinyt ajoittain oudosta paineentunnosta alavatsalla. Joskus paino tuntui oikealla alavatsalla, joskus navan alapuolella. Pistin suolistovaivojen piikkiin, vatsani kun on aina elänyt omaa elämäänsä.

Sitten alkoivat kuukautishäiriöt. Tiputtelua tuli ovulaation aikana ja kuukautisvuoto oli vaihtelevaa, joskus kuukautiset jäivät kokonaan pois. Minulla on hormonikierukka, ajattelin vuotohäiriöiden johtuvan siitä.

Taas tunsin kuinka alavatsaa painoi, tällä kertaa tuntui kuin jotain repeytyisi. Varasin ajan lääkäriin. Sisätutkimuksen jälkeen lähetettiin ultraan. Kohdunsuulla ja kohdussa on kaksi isoa myoomaa, toinen 10cm. Outoa, olen hoikka enkä tunne niitä mitenkään...

Leikkaus edessä. Leikkaus voidaan tehdä kohdunkaulan tähystyksessä ja kohtu pitäisi leikata kokonaan pois. Ensi viikolla lääkäriaika leikkauksen suorittavan lääkärin luona.

Minua ahdistaa.

Olen ollut 15-vuotiaasta lähtien suhteessa ja tulin 16 vuotiaana raskaaksi. Sen kummemmin miettimättä tein abortin, lukio oli juuri alkanut.

Minusta tuntuu, että karma rankaisee minua :( Suren valtavasti aborttia nyt ja koen olevani masentunut. Onko mitään keinoa yrittää leikata myoomat pois niin, että kohtu säästyisi? Olen aina halunnut suuren perheen, nyt meni matto alta ja pahasti :(

Miten tästä pääsee ikinä yli :(

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikestiko kohdun poisto vai pelkästään myomien.

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00157

Vierailija
2/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ystävälläni ainakin 35-vuotiaanakin leikattiin myoomat pois niin, että saatiin vielä kohtu säästettyä koska hän on lapseton. Oletko nyt aivan varma että kohtusi joudutaan poistamaan kokonaan?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, koita kestää! Ihan hirveää varmasti kokea tuollaista tossa iässä. Elämä edessä noin nuorella. Lääkäri tietää parhaiten kuinka tilanteessasi on parasta toimia. Toivottavasti poikakaverisi on tukenasi vaikeina aikoina. Haleja ja tsemppii <3

Vierailija
4/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt et usko yhtä lääkäriä vaan menet kunnolliselle ykistyiselle läkärille joka erikoistunut noihin! Nyt on yksi elämäsi tärkein päätös edessä ja tässä kohtaa et säästä! Aina ei kannata uskoa yhtä lääkäriä.

Vierailija
5/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähetän sinulle hyvää energiaa

Vierailija
6/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin kohtua pitää poistaa jos on vaan myomia.

Vierailija
7/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri soitti minulle ultran tuloksista ja puhui kohdunpoistosta, ensi viikolla puhun kirurgin kanssa. Voisiko olla, että lääkäri "ymmärsi väärin" tai jotain? Pitäisikö mennä yksityiselle lääkärille puhumaan?

Karma is a bitch, tiedän! Sehän minua masentaakin, älä viitsi vääntää veistä haavassa :(

Ap

Vierailija
8/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellakin pitää mennä yksityiselle puhumaan, herranjestas sentään! Noin isoissa asioissa ei mietitä rahaa. Yksityisellä ollaan paljon halukkaampia hoitamaan asioita vaikeammallakin tavalla. Tsemppiä! :)

Vierailija
9/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tylsä ilta?

Vierailija
10/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko oikeisti varma että lääkäripuhui kohdun pistosta ? Miksi ihmeessä ??  Myömat pyritään poistamaan kohdusta, Ehkä käsitt väärin.

Vierailija
11/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä ollut vähän samankaltaista. Ensimmäinen oli näkevinään siellä vaikka mitä Ultran kanssa, toinen ei nähnyt enää ollenkaan ja kolmas mietti että kummallista ja lähete kirurgille.

Joten kannattaa varmasti ottaa selvää mitä siellä on ja miten vaikuttavat.

Jos myoomat ovat kohdussa voivat vaikeuttaa alkion kiinnittymistä. Ja alkavatki kasvaa räjähdysmäisesti kehon tuottaessa kasvua sikiölle.

Jos vain myöömat poistetaan saadaanko siten että se on turvallista sinulle ja jääkö kohtu siihen kuntoon että se onnistuu hoitamaan tehtävänsä esim. Arvossa ei liikakasvua jo jos istukka kiinnitty arven kohtaan, tai kohdun venyessä arven repeämisvaara

Itse hankkisintoisen ellei kolmannenkin mielipiteen jos tässä asiassa on mtn. Pelivaraa.

ainahan voit pakastaa munasolujasi se mahdollistaisi myöhemmin sinun biologisen jälkeläisen.

Vierailija
12/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi munasoluja pitää pakastaa kun aplle jää kohdunpoiston jälkeenkin kaksi toimivaa munasarjaa?

Vierailija
13/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu aika oudolta että kohtu pitää poistaa pelkkien myoomien takia, mutta se saattaa riippua siitä missä myoomat ovat ... 

Pyydä kirurgilta selkokieliset selvitykset kohdunpoiston välttämättämyydestä, ap. Kirjoita kysymyksesi vaikka etukäteen muistiin ja kirjoita vastaukset ylös myös. Vastaanotto on usein hermostuttava tapahtuma eikä silloin muista kaikkea, eikä oikein tajuakaan mitä lääkäri sanoo.

Älä murehdi menneitä, ap. Sitten kun/ jos sinulla on suhde johon luotat ja jos sinulta todella poistetaan kohtu, aloitatte kumppanisi kanssa kotimaisen tai ulkomaisen adoptioprosessin. Se voi kestää vuosia. Kyllä sinä sen ison perheesi saat. Muista myös sijaisvanhemmuus ja tukiperhetoiminta. Maailmassa on paljon lapsia jotka odottavat sinun rakkauttasi. 

Vierailija
14/22 |
01.05.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käynyt läpi saman, tosin kymmenisen vuotta sinua vanhempana ja eri diagnoosilla. Mutta oon siis lapseton ja kohduton.

Kannattaa kysyä useampi mielipide ja maksaa yksityiselle. Mua ne käynnit eivät lopulta auttaneet kohdun pelastamiseksi, mutta sainpa ainakin useamman vahvistuksen miksi kohtu piti poistaa. Se oli tärkeää henkisen puolen kannalta.

Jos kohtu tosiaan pitää poistaa, niin huolehdi että saat hyvät selvitykset mitä tehdään ja miksi (usealta lääkäriltä) sekä hanki kunnollista vertaistukea! Tällaisille palstoille ei pahemmin kannata kirjoitella, koska kommentit voivat olla julmia: lapseton ei saa surra, miksi yhtä kohtua murehtimaan, iteppä mokasit jne.

Todellisuudessa käyt läpi suruprosessin, johon tarvitset apua, tukea ja ennen kaikkea aikaa. Hyvästä vertaistuesta on iso apu, hanki siis sitä! Äläkä ikinä usko mitään ilkeitä maho-kommentteja, vaan muista, että oot ihan yhtä arvokas ja tärkeä ihminen kuin muutkin, oli sulla kohtu tai ei, lapsia tai ei. Aikaa, sisua ja itsensä hyväksymistä se vaatii, mutta selvitä voi, sen kerron kokemuksella.

Kovasti tsemppiä sulle!!

Vierailija
15/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä aborttia harkitessa kannattaisi miettiä myös näitä näkökulmia.

Vierailija
16/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä tuosta murehdi, sun ei tarvitse enää miettiä ehkäisyä tai menkkoja. Tuossa on siis hyviäkin puolia.

Vierailija
17/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu lääkäreiden kanssa ja kysy suoraan onko vaihtoehtoja. Abortilla eikä karmalla ole tekemistä tuon asian kanssa.

Vierailija
18/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu lääkäreiden kanssa ja kysy suoraan onko vaihtoehtoja. Abortilla eikä karmalla ole tekemistä tuon asian kanssa.

Satuitko huomaamaan että ketju on aloitettu 2014?

Vierailija
19/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani puolestasi, enkä tiedä lohduttaako tämä, mutta ei elämä siihen loppuisi. Mikäli koet kaipaavasi suurta perhettä, niin sitä mahdollisuutta ei sinulta ole vielä sen vuoksi pois otettu. Tiedän että biologinen lapsi on toivottu, mutta maailmassa on adoptoitavia sekä sijaisperhettä kaipaavia lapsia myös,mikäli koet itsesi sellaiseen sopivaksi. Hmm..ja eihän sitä tiedä millaisen yh-isän vielä löydät :D

Vierailija
20/22 |
20.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No miksi näitä vanhoja ketjuja pitää nostella?