Jouluruoka-ideoita: mitä rosollin tilalle joulupöytään?
Meillä ei kukaan oikein pidä rosollista, mutta joitakin kasviksia olisi kiva olla joulupöydässä. Onko ideoita, mitkä kasvikset sopisivat? Lapset tykkäävät porkkanoista ja yleensä olen keittänyt niitä ison kasan, mutta mitä niiden lisäksi? Kiitos vinkeistä!
Kommentit (21)
Raikas salaatti. Erilaisia salaatteja kuten jäävuorisalaattia, rucolaa, romainea. Kurkkua, mandariinia, viinirypäleitä ja marinoitua punasipulia. Ennen rosollia jäi, nyt salaattikippo tyhjenee hetkessä, kaikki perheessä tykkäävät.
Laitan salaattia ranskalaisilla ohjeilla.
Pelkkiä punajuuria ,keitä itse ja kuori . Lanttulaatikko on hyvää . Kaaliraaste porkkanaraaste salaattina siihen ananas paloja . Erikseen voi pitää sillipurkin tomaattisilli esillä jos suolaista haluaa leivän päälle. Irtonaiset suolakurkut maustekurkut juustoraastetta . Kurpitsa pikkelsit kaupasta lasipurkissa , ne on hyvä vaihtoehto . Joillekin on herkkua sinappikurkkusalaatti .
Lohisalaatti itse tehty tai valmiina kaupasta tiskiltä . Siinä on muutakin ja maistuu .
Miksi sen tilalle tarvitsee väkisin jotain?
Joulu traditioon kuulu että kaikki ruuat on pahoja. Ehkä rosollin tilalla voisi olla vaikka pilaantuneita tomaatteja.
Vierailija kirjoitti:
Raikas salaatti. Erilaisia salaatteja kuten jäävuorisalaattia, rucolaa, romainea. Kurkkua, mandariinia, viinirypäleitä ja marinoitua punasipulia. Ennen rosollia jäi, nyt salaattikippo tyhjenee hetkessä, kaikki perheessä tykkäävät.
Minä komppaan ja ehdotan eksoottiseksi lisäksi salaattiin granaattiomenaa.
Vierailija kirjoitti:
Joulu traditioon kuulu että kaikki ruuat on pahoja. Ehkä rosollin tilalla voisi olla vaikka pilaantuneita tomaatteja.
Niitä kutsutaan "aurinkokuivatuiksi"
Porkkanaraastetta jota voi kostuttaa appelsiinimehulla.
Vierailija kirjoitti:
Tunkkainen salaatti olisi paljon maistuvampi
😁
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että Suuri osa suomalaista vihaa jouluruokia vaikka jouluna ostetaan..niitä jouluruokia,,ihan sikan ho.mo.na tai jjne.. olen pahoillani jos et ole saanu hyviä jouluruokia.
Hillosipulit kirjoitti:
Pelkkiä punajuuria ,keitä itse ja kuori . Lanttulaatikko on hyvää . Kaaliraaste porkkanaraaste salaattina siihen ananas paloja . Erikseen voi pitää sillipurkin tomaattisilli esillä jos suolaista haluaa leivän päälle. Irtonaiset suolakurkut maustekurkut juustoraastetta . Kurpitsa pikkelsit kaupasta lasipurkissa , ne on hyvä vaihtoehto . Joillekin on herkkua sinappikurkkusalaatti .
Voi hyvät hyssykät! Eikö nämä kaali-porkkana-raaste ananaspaloilla ole ihan normaalia arkimössöä ja vieläpä 70-luvulta???? Kurpitsa pikkelssit niine hyvineen lasipurkista???? Minkälainen joulupöytä teillä on? Lasipurkeissa sillit sun muut ja pelkkiä säilykkeitä.
Ei millään pahalla, mutta netti on täynnä vaikka mitä ihania salaatteja tuoreista aineista juhlistamaan joulupöytää.
Meillä rosollia tehdään vain hyvin pieni määrä, koska sitä vähän menee, mutta silti nuoriso sitä pöytään haluaa.
Lisäksi on vihersalaatti ja itse tehty makaronisalaatti. Siihen tulee kastike kermaviilistä ja sinapista. Makaroni saa olla jotain mahdollisimman pientä ja sen lisäksi omenaa, maustekurkkua, herneitä ja mitä nyt keksii laittaa. Alkuperäisessä ohjeessa on kinkkua pieninä kuutioina, mutta sitä meillä ei laiteta, koska nuoriso ei syö lihaa.
Vierailija kirjoitti:
No kuka nyt niin tyhmä on, että hankkii joulupöytään pelkkiä pahoja ruokia?
Kyllä meillä ainakin hankitaan joulupöytään vain ja ainoastaan ruokia, jotka ovat hyviä ja jotka myös syödään, eikä heitetä joulun jälkeen roskiin, koska ovat pahoja.
Järjen köyhyyttä on ostaa/laittaa pahaa ruokaa, kun samalla vaivalla voi ostaa/tehdä hyvää ruokaa. Ja vieläpä juhlapöytään.
Ap:lle sanoisin, että kannattaa katsoa vaan suosiolla netistä joku kiva ohje. Näihin ketjuihin, joissa kysellään hyviä jouluruokia/salaatteja tulee ihmiset vaan vinkumaan jouluruokien pahuutta. Vaikka en voi kyllä miksi ihmiset on niin tyhmiä, että vuodesta toiseen hankkivat joulupöytiinsä huonoa/pahaa ruokaa.
pikkusen-hüllü kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaat että Suuri osa suomalaista vihaa jouluruokia vaikka jouluna ostetaan..niitä jouluruokia,,ihan sikan ho.mo.na tai jjne.. olen pahoillani jos et ole saanu hyviä jouluruokia.
Suomalaiset rakastaa jouluruokia, siinähän se ongelma on. Ei pystytä myöntämään että ne laatikot ja mauton kinkku ovat ihan paskoja ruokia. Niitä sitten syödään joka joulu koska perinteet.
Punajuuri-sinihomejuustolaatikko. Sienisalaattia, kalamoussea
Hitaasti energiaa luovuttavasta kesäkurpitsasta saat kaikenlaista. Värjää se pienellä määrällä punajuurisilppua ja tarjoa Juustoportin luomukermaviilin kans.
http://kipparinmorsian.blogspot.com/2012/08/tuutin-taydelta-kesakurpits…
En katsonut, olisiko sellaista tuolla, mutta ei kaupasta omenaa eikä päärynää, koska niissä on E904, josta tulee moni sairaaksi. Piparjuuritahna voisi olla hyvä siinä kastikkeessa?
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin jätetään pahat jouluruoat ostamatta. Monissa perinteisissä jouluruoissa on nykyään ideana se, että ne ovat hyviä, kun syö harvoin.
Minä laitan rosollin tilalle lämpimiä uunivihanneksia, porkkanaa, bataattia, ruusukaalia, sipulia.
Öljyä, suolaa ja mausteita mielesi mukaan.