Onko tiibetinspanieli herkkähaukkuinen? Sopiiko se lapsiperheeseen?
Onko tiibetinspanieli herkkähaukkuinen? Sopiiko se lapsiperheeseen? Kaikenlaiset kokemukset tipsuista ovat tervetulleita.
Kommentit (22)
lattiamoppi kirjoitti:
Minäpä kerron, kenneli on ollut lähipiirissäni vuodesta v.80 jotain !
Omana koirana seefferi & Welsh corgi pembroke, ennen kuin tuli viime talvena otettua tiibetinspanieli 10kk.!
Lapsiperhe tosissaan kyseessä. Ollaan Sosiaalisia akatemisesti koulutettuja ja osa kavereistamme vähemmän korkeasti. Haluan tällä myötäillä näkökulmaa siihen että päivittäin ovestamme kävelee sisään porukkaa ikä haitarilla 0-50v. Tiibettiläisellä ei mitään hätää, se tykkää vaikka pienemmät on karvoissa kiinni, ja vähän vanhemmat lapset kantaa sitä ympäri taloa. Nähdäänhän me koiran katseesta se että huonommin ei asiat enää voisi mennä kun ollaan tenavien sylissä :) Leikkisä näyttelykoira, joka nimenomaa vaatii aktiviteettejä ulkona yhtä paljon kuin sisällä. Aamusin jo ennen herätyskelloa nuolee poskea ja kertoo että pissille täytyisi päästä.Tottelevainen, omaa oman tahdon, on oppinut ymmärtää kokonsa ja ei, uskalla uhmata omistajaansa. Korkeintaan leikkii ja juoksee meitä ympäri kun ei anna ottaa kiinni, mutta kun tipsu leikin päättää hän on itse istumassa ulko-oven takana ja itse olen pölkkypäänä seisomassa keskellä tonttia :).
Lapsi perheessä siis elää, mikäli osa porukkaa on pois niin huomaa alakuloisuuden ja vaatii entistä enemmän leikkiä, ottaisin tiibettiläisen ennemmin perheeseen jossa sen ei tarvitse olla montaakaan tuntia päivässä yksin.
Haukkumisen oppi meidän toiselta koira-vanhukselta, niin itse päättelen. Varmasti muilta kun kysytään niin onkin minun oma mielipiteeni :) niin se on !
Nyt en sitä räkyttämistä pois saa ja se on 1+10x kertaistunut, yritämme päivä kerrallaan.
Koira on karannut kerran, ja sen ainoan kerran oli kateissa kaupungissa 20minuuttia ja löytyi haukkumasta aidan takaa.
Eipä uskoisi akateemiseksi kirjoituksen perusteella 😉
-ohis
Me asutaan kerrostalossa. Tipsu ei ikinä hauku rappukäytävän äänille tai ovikellolle. Juoksee kyllä innoissan katsomaan kun ovikello soi, mutta ei hauku. Sen sijaan tykkää olla parvekkella ja katsella sieltä alhaalla olevia ihmisiä ja eläimiä ja jos siellä on jotain poikkeavaa, niin sitten kyllä räkyttää ja kovaa ja pitkään. Onneksi ei tapahdu joka päivä eikä edes joka viikko.
Itse varoisin pieniä lapsia, koska tipsu on tosiaan niin pieni, että jos vaikka lapsi sitä kantaa ja pudottaa niin voi käydä köpelösti. Kouluikäisten kanssa varmaan ihan ok.