**LOKAMASUJEN SUNNUNTAI**
Kommentit (19)
Voi Mianni, miten kurja ilta/yö sulla on ollut. En osaa muuta sanoa, kuin pahoitella. itse just eilen illalla hehkutin miestäni tällä palstalla ja sitä kuinka ajattelevainen hän on ja on kyllä kurja lukea, että sinun miehesi käyttäytyy tuolla tavalla, vaikka teillä on jo is perhe. Eikös teillä ole 3 lasta?
Miten joillakin miehillä voi olla noin kova menovietti yhä? Minun mieheni kaveripiirissä on yksi mies jolla on kaksi lasta ja hän menee kanssa tosi plajon, emmekä me ole mieheni kanssa ymmärtäneet edes sitä. Olet kyllä tosi vahva Mianni, kun jaksat pyörittää huushollia yksin tuon kaiken keskellä. Voimahalauksia sinulle!
MASU: vauva potki tosi paljon yöllä, se on aivan innoissaan kun olen taas syönyt normaalisti. Aamulla join lasillisen Gefilus-mehua ennen kahvi- ja leipäaamiaista ja kyllä teki hyvää juoda taas kahvia. Join illalla häissäkin, mutta en tohtinut juoda kuin muutaman hörpyn. Muutenkin olo tosi hyvä.
Miehen loma on nyt sitten loppu;( On ollut ihanaa, vaikka tytön sairastamiseen on mennyt reilu viikko yhteensä. Kuinka tulen toimeen päivisin ilman miestä?? ja apua, vauvan syntymä vain lähenee kun siirrymme takaisin arkeen...;)
Nyt pitää mennä postinhaku reissulle! Se tulee meille sunnuntaisin vähän tuonne kauemman (melkein 1km päähän) ja on ihana kävellä tytön kanssa aina hakemaan se raikkaassa aamusäässä.
Nazu ja pikkukakkonen rv 31
Jaksamista Mianni! Tiedän tunteen…Meillä vähä sama homma, sillo ku ukko alkaa ottamaan niin sama mitä selvinpäin on sovittu niin silti ei voi lopettaa juomista ennenkuin joka ikinen saatavilla oleva tippa on kumottu alas ja viimeinenki räkälä kiinni tai sammuttu ennen kahta aiempaa vaihtoehtoa. Tuosta tapellaanki jokainen ukon kankkusaamu! Ilman yöjuoksuja onkin sitten ihan kunnon mies ja osallistuu arkeen ja lastenhoitoon, vaikka ei varmasti ois liikaa pyydetty jos harkiten osais edes joskus ottaa...Mutta kun ei niin ei.
Möhömassu kyseli PERHEPEDISTÄ. Meillä esikko nukkui joululle asti samassa sängyssä, hyvin harvoin pinniksessä suostui nukkumaan, vaikka sekin olemassa oli. Sit keksittiin laittaan juniorisänky ihan meidän sänkyyn kiinni ja nykyisin nukkuu siis omassaan, vaikka kuitenkin vieressä. Pieni tasoero, kun meillä parisänky korkeampi, niin ei unissaan pyöri edes väärään sänkyyn ja jos yöllä herää niin oman sängyn puolella saan rauhoittumaan. Aamulla kun kahdeksan maissa herää niin silloin tulee vasta kainaloon paijattavaksi. Meillä siis toimiva ratkaisu, että sängyt vierekkäin ja nyt kun esikko tottunut omalla puolella nukkumaan niin voin ottaa vauvan huoletta perhepetiin, itse koen kans ne yösyötöt paljon helpommaksi siinä.
Kimppaan mielipiteeseen että KOTIÄITINÄ olo on välillä raskasta, mutta aivan ihanaa työtä. Opiskelun ja hetken työelämääkin ehdin kokea ennen esikoista, niin tiedän mistä ”luovun” ja että haluan olla kotona niin pitkään kuin suinkin mahdollista. Ihan hyvin pystyn silti ymmärtämään toisinajattelijoitakin, meitä kun kuuluukin olla moneksi! :)
(.) Masussa vilskettä riittää ja EDELLEEN oksentamisia lukuun ottamatta vointi hyvä..
Niin ja tällä hetkellä oon päätymässä Oran tupliin. Joilla kans tarve, niin kertokaas mitä sisarusrattaita teille tulossa?
mutsikk@
Lämmintä ei oo ku 12 astetta mutta tervetuloa vaan syksy :) Sitä odotellessa!
Miannille iso voimahali täältäki. Onpa kyllä ukkos tosiaan melkonen jästipää.. Miksi ihmeessä se on miesten niin vaikea asettua naisen asemaan. Miettis vähän sitä, että miltä sinustaki tuntuu jäädä yksin lasten kanssa illaksi kotiin. Ja uskon, että sulla on ollu TOSI rankka yö- lapset ku herää kesken yön niin ei ainakaa minulla oo koskaa itku kaukana, kun itteäki väsyttää ja pitäs toinen saada nukkumaan. Mutta koitahan jaksaa, lasten ja ittes ja vauvan vuoksi!
Hienoa että Nazulla alkaa tauti olla voitettuna :)
ja Mutsikalle voimia siihen oksentamiseen, on se niin väärin että jotku joutuu siitä niin pitkälle kestämään:( Kun se on niin viheliäistä hommaa.
(.) Pesin eilen illalla ikkunat, ja sen jälkeen tuliki maha niin kipeeksi etten voinu ku sängyssä maata :( Ei tainnu tykätä kurkottelussa. Täytyy ruveta ottamaan vähän rauhallisemmin. Muttaku tahtoo tuo ukko olla kotitöissä niin laiska että jos en ite tee niin jää tekemättä. Ja sitähän minä en halua. Mutta olipa kyllä oikeastiki aika inha kipu mahassa, ihan ku ois ollu kokoaikanen kipeä supistus päällä kokoajan. Onneksi rauhottu ku lepäsin. Tänään otanki sitte rauhallisesti. Vauva on liikkunu eilen ja tänäaamuna ihan hirveesti. Menin nukkumaan vasta 12 jälkeen ja siihen asti vauva oli koko illan muokannu. Kai se sitte jossai välissä muutamaks tunniks nukahti, heräs taas aamulla riehkasemaan :)
TUPLArattaista: ollaan ostamassa mutta ei vielä mitään hajua millaset. Varmaan koitetaan käytettynä jotku löytää halvalla. Orat oli kyllä ihan siistin näkösiä uutenaki, mutta hintaaki on..
Jääsydän rv 26+5
Voi kurjuus Mianni!
Voimia ihan mahdottomasti täältä, voi kun voisin auttaa sinua jollain muullakin tavoin kun sanoin..On äärettömän kurjaa jos mies on niin itsekäs ettei ymmärrä asiaa sinun kannaltasi. Miehillä kun tuntuu olevan sellainen kuvitelma että me naiset mäkätetään silti teki asiat millä tavalla tahansa...Mutta ehei, minä ainakaan en ainakaan tunnusta mäkättäväni kuin silloin kun oikeasti on aihetta..Jotenkin tuntuu turhalta edes sanoa, että yritä puhua miehesi kanssa. Itse olen sitä mieltä kun jo lapsiakin on niin tuollaiset häipymiset ei kuulu arkeen. Juhla on sitten erikseen ja erikseen sovitut illat...Voimia voimia ja voimia! Halaisin jos voisin, melkein itseäkin itkettää sinun puolesta!
Meilläpä taas nyt alkoi viikon loma, IHANAA!!!!
Jas keli kylmeni, taivas ihan pilvessä ja muutenkin kylmä :/ Mutta on se silti loma =)))
Ostettiin viime viikolla uusi telkkari ja on muutes pikkusen erilaista katsoa sitä kuin tuota entistä roppanaa ;)
Viikon päästä sitä ollaankin jo rouvashenkilö =) Perjantaina olis sitten maistraattiaika, sisko tulee miehensä kanssa todistajiksi ja sen jälkeen mennään syömään jonnekin kera lasten :)
Jotenkin ei edes jännitä, mutta katsotaan tuossa loppuviikosta ;)
PERHEPEDISTÄ: Meillä myös poika 2,5v tulee joka ikinen yö minun kainaloon ja onkin tosi ongelma miten sitten toimitaan kun vauva syntyy. Nukahtaa omaan sänkyynsä,omaan huoneeseensa mutta joka yö kipittää jossain vaiheessa kainaloon nukkumaan. Pojan sänky en kyllä enää viitsisi siirtää meidän makkariin, mutta joku ratkaisu tuohon ongelmaan olisi saatava. Vauva+esikoinen tuskin mahtuu samaan sänkyyn...Vauva-aikana oli kuitenkin ihanaa ja helppoa kun tissin vaan laittoi suuhun ja jatkoi omia uniaan ;)
Minä olin ihan siinä luulossa, että minun maha on aivan maksimaalisen iso, mutta se onkin 4cm pienempi kuin esikoiselta tähän aikaan :) Jotenkin lohduttavaa, vaikkakin turhamaista ;)Mulla oli sf-mitta nyt viime viikolla 25cm.
Kohta se onkin syksy ja aletaan odottelemaan synnytystä...
Kenelleköhän syntyy eka lokavauva =O
Ihanan rentouttavaa sunnuntaipäivää kaikille ja voikaahan hyvin!
Terkuin,
Camelot 28+3
Terkkuja Miannille täältäkin!Toivottavasti olet jaksanut tämän päivän jotenkin noin vähillä unilla!Mä oon onneksi saanut nukuttua tosi hyvin, sillä olin vanhemmillani viimeyön ilman ukkoa ja muksua. Kiva viettää aina sillontällön aikaa vanhempien kanssa ihan itsekseen, ilman veljiäkin. Ihan kun olisi vielä lapsi ja passattavana siellä! Oon nyt jokapäivä nukkunut pikku-ukon kanssa pitkiä päiväunia ja se on kyllä auttanut. Nyt kun on vielä yksi niin onnistuu nuo päikkäritkin hyvin.
Mä kävin eilen kanssa katselemassa tuplia ja nimenomaan rattaita. Vaunuja ei hankita. Onko kenelläkään kokemusta tuosta Carena merkistä?? Yhtään en tiedä onko millaiset. Ihan kivalta ne tuntuivat käteen ja esikoinenkin matkasi kokeeksi kyydissä :) Ajattelin että nyt kun rattaat on hankinnassa niin ostetaan uudet ja myyn ne sitten. Vaunut olisin varmaan ostanut käytettynä kun ovat niin kalliita. Muita tuplia ei tuossa kyseisessä kaupassa ollutkaan. Pitää vähän kierrellä.
Masuun kuuluu ihan hyvää. Paljon liikkuu pikku tyttönen ja joskus herättää potkuillaan yölläkin. Hän on edelleen tiukasti pää alaspäin ja jo tosi alhaalla, joten ei kääntyne enää mihinkään. Mikähän suippopää sieltä tulee kun on jo ainakin kolme viikkoa ollut alhaalla ja pääalaspäin!! ystävän vauveli oli ihan suippopää syntyessään kyseisestä syystä. Palautui tietty nopeasti, mutta olipa veikeän näköinen veitikka.
Tänään pientä kaksi päivää vanhaa miehen siskon tytärtä katsomaan, Ihanaa!!!
-Aleksanteri 31+1
Voi Mianni, toivottavasti jaksat tämän päivän, vaikka unet jäivät vähälle. Ja toivottavasti miehesi lopettaa yöjuoksuilut pian - viimeistään lähellä la:aa.
Täytyy tosiaan nauttia vielä, kun saa nukkua niin paljon kuin unta riittää. Mies lähtee huomenna loman jälkeen töihin, minä jatkan vielä ensi viikon lomailua. Sitten onkin enää vain 5,5vkoa töitä ennen äitiyslomaa :) Ellei sitten joudu saikulle...
Ale-80: En ole liittynyt oulumasuihin, itseasiassa en ole koskaan aiemmin kuullutkaan moisesta porukasta. Pääsitkö jo sisään ja onko porukka kivaa ja keskustelut hyviä? En käynyt Koskelan neuvolassa, mutta luulen, että nuo lääkärit kiertävät neuvolasta toiseen, eri päivinä eri neuvoloissa. Sähköpostiosoitteden vaihto vois olla kiva idea!
Olen yrittänyt nyt kävelylenkkeillä joka päivä, vaihtelevaesti 30min-60min lenkkejä. Jos sais tuon painonnousun tyssättyä.
Mukavaa sunnuntaita kaikille!
-Motko- rv 28+3
Piiitkästä aikaa taas kirjoittelen... Jokohan olette ehtineet unohtaa meikäläisen olemassaolon ;) Ei oo tullut lomalla juurikaan avattua konetta, ihan hyvähän se vaan on. Tehty on kaikennäköistä, tällä viikolla oltiin tallinnassa kaveripariskunnan kanssa ja tyttö oli hoidossa mummulassa. Nopsaan on loma mennyt ja arki alkaa taas tiistaina, nyyh!
Miannille halit! Aika rankalta tuo touhu kuulostaa, harmittaa puolestasi.
PERHEPEDISTÄ: Meillä esikoinen nukkui perhepedissä ekat 4 kuukautta, jonka jälkeen sitten aina ekan unenpätkän omassa pinniksessä ja loppuyön vieressä. Mä olen niin helposti nukahtavaa sorttia, että imetyksen aikana aivan varmasti nukahdin aina, joten tuo perhepeti oli sikäli ihan must homma. No, jostain 8kk asti on neiti nukkunut täysin omassa sängyssä ja nykyään omassa huoneessa. Mun mielestä on turha pelotella, että vauva-ajan perhepeti jotenkin vaikeuttaisi myöhemmin omassa sängyssä nukkumista.
TUPLISTA: Me ostettiin emman tuplarattaat, maksoi 100 e uutena eli halvalla lähti. Nää on siis sellaiset kolmipyöräiset, ihan kunnon rattaat, samanlaiset kuin abc:n twin airit muistaakseni. Pehmeä kantokoppa pitää vielä hommata. Ikäeroa meillä tulee sisaruksille 2v2kk.
ON: Supisteluja on tullut viime päivinä ihan älyttömästi. Eilen makasin koko päivän ja pahimmassa kohtaa piti oikein kellottaa. Kymmenen minsan välein tuli pikkuisen kivuliaitakin suppareita, inhottavaa. Täytyy maanantaina soittaa neuvolasta aika lääkärille. Toivottavasti paikat on kuiteskin kiinni, mielellään sitä vielä ainakin sen kuusi viikkoa odottelisi vauvan syntymää.
Mukavaa päivänjatkoa!
S-I ja Lumikukka 30+5
Lomatunnelmissa tosiaan oon jo, vaikka töissä vielä oonkin. Nyt on iltavuoro ja huomenna sitten ensimmäinen lomapäivä! IHANAA!
Miannille jaksamista. *halaa* On niin raskasta valvoa öisin, kun itseä väsyttää ja tarvis unta. Varsinkin, kun on sitten muutenkin huolia miehestä ja kaikkea. Koita nyt jaksaa siellä!
Itsekin olen ollut hereillä viimeyönä, kun poika heräs, kun kissanpentu rupes leikkimään ja riehumaan yöllä. Ollaan maanantaina otettu se kissa ja se on aivan mahdottoman villi, kataa kukkia ja kiipeilee joka paikkaan. Pari tuntia sitten valvoin ja klo.4.30 mies tuli töistä ja heräsin siihen ja taas olin hetken hereillä, kun oli niin vaikee taas löytää sopivaa asentoa. Puoli kahdeksalta sitten poika herätti aamupalaa laittamaan. Mutta huomenna onneks alkaa se loma! :)
Camelot, kiva kuulla, et me ei olla ainoita, joilla sama ongelma. Meillä myös poika nukahtaa iltasin hienosti omaan sänkyynsä, omaan huoneeseen, mutta sitte kömpii kuitenkin joka yö meidän väliin nukkumaan. Mitenköhän sitä sitten tekee, kun vauva syntyy? Mä en myöskään aio tosiaankaan ottaa poikaa takasin meifän huoneeseen, kun musta on niin ihanaa, kun on iltasin kuitenkin se oma aika ja rauha siellä makuuhuoneessa. :) Pitää vielä miettiä, miten tän tilanteen ratkasee... Vinkkejä otan mielelläni vastaan.
Tuplavaunuista: Me ollaan kyllä myös aateltu hankkia tuplat, tai minä, miehestä ne on aika turhat, mutta minäähän se olen täällä kotona vauvan ja taaperon kanssa kaiket päivät, joten minä päätän. :)
Emmaljungat tai briot ois aivan unelmat, mutta ne on niin kalliita, että pakko on tyytyä joihinkin halvempiin merkkeihin. Mulla on kuitenkin vaatimuksena ne isot renkaat, eli mitkään matkarattaat ei käy. Halun ne nimeen omaan vunukävelyjä varten, pienet matkathan poika jo käveleekin, lähipuistoon ja pikkukauppaan. Muuten asioidaan autolla kaupassa, tarvittaessa vaan haen joskus lähikaupasta maitoa ym. Mutta rakastan vaunukävelujä ja siksi haluan ehdottomasti ne tuplat, muuten tuun hulluk kotona, jos en mihinkään pääse.
Noi kolmipyöräset tuplat varmaan ois ihan käteviä, niitähän on aika paljon noita halvempiakin merkkejä, mutta ne taas on aina kasvoit menosuuntaan ja mä haluun ehdottomasti nähdä lapset, kun oon niitä lykkimässä.
Siksi ollaan hieman harkittu niitä Frikon rattaita, joihin saa sen kovan kopan vauvalle... Pitää vielä miettiä, ne on vaan aika leveet, että kauppoihin niiden kanssa ei oikeen oo menemistä. Taisivat olla reilusti yli 80cm. Onko kellään kokemusta niistä? Ois kiva tietää vähän ennen kun ostaa, mut tuntuu, et niin harvalla on mitään kokemusta niintä.
(.) Olo on ollut ihan kiva tänään ja vauva liikkuu paljon. Mä myös vertailin neuvala kortteja eilen ja mullkin on 3cm pienempi sf-mitta nyt kun mitä esikoisen kanssa oli näillä viikoilla. Yli viikko sitten neuvolassa sf-mitta oli 24,5cm. Eli keskikäysille oon onneks pudonnut, vaikka alotin sieltä aivan yläkäyrän yläpuolelta. :) Vaan enpä ois mäkään uskonut, että massu on nyt pienempi, kun esikoista odottaessa. Painoakin on onneks tullut vaan 4kg. Esikoista odottaessa paino nousi kaiken kaikkiaan hurjat 27kg! Nyt en onneks taida saada niin paljoo ylinmäärästä. :)
Leppoisaa sunnuntaita koko porukalle! <3
Möhömassu ja masukki 29+1 (kolmeakymppiä lähestytään :)
täällä on viileähkö päivä tänään. Masuasukki myllää kovasti vaikka on jo kuulema kääntynyt pää alaspäin. saa nähä tosiaan että kuka meistä sen vauvan saa nopeiten. Ite tuun ainakin heti ilmoittamaan kun kotiin päästään. täälläpäin on pakko olla toisenkin lapsen kohdalla 2pv sairaalassa. esikoisen kanssa olin 3 ja hän syntyi rv 39+6 kun lapsivedet meni. Synnytys kesti 8-9h.Pelottaa hurjasti tuo edessä oleva synnytys mutta nyt tuntuu että aika menee niin tosi hitaasti. Tiedän että ehän se voi mahaan jäädä asuamaankaa mutta olen niin malttamaton luonne että tää odotus on tosi vaikeeta.
Titsu82 rv 29+5
Nyt on hommattu sitte isompi ropponen ja myyty oma pienempi auto pois. Ei oo varaa kovin uusiin autoihin meillä, toivottavasti silti kestäis edes jotain... Takakontissa on paikat kahdelle selkä menosuuntaan. Saa luvan kelvata.
Eilen ostettiin vauvalle kaukalo käytettynä yksiltä tutuilta. Enää puuttuu vaan sänky.
Masu kasvaa täälläkin... Hyvin saan nukuttua, joskus koko yönkin samassa asennossa. Ei tartte veskissäkään yöllä käydä, onneksi. Huomenna neuvola ja tiistaina uä siitä istukan paikasta. Toivottavasti olis pois kohdunsuulta! Kiva silti nähdä pikkuisemme kymmenen viikon tauon jälkeen :). Että vieläkö on pysynyt poitsuna???
Tuppaa näin vapaapäivinä jalat turpoamaan. Töissä kun liikkuu koko ajan niin ei niinkään turpoile. Vielä kaks viikkoa töitä niin alkaa kolmen viikon kesäloma ja sitte yheksi päiväksi duuniin ja alkaa äippäloma.. On kyllä tuntunut ajoittain siltä, ettei jaksais töissä mutta kummasti olen jaksanut. Eiköhän nämä kaks viimeistä viikkoakin mene sitten :)
Keskiviikkona lähdetään meidä perhe+ siskon perhe risteilemään. Ihan kiva päästä jossain käymään, koko kesä kun on mulla ja miehellä mennyt töissä. Ja sitte alkaa lapsilla koulukin kun mulla loma. Meidän tyttönenkin aloittaa koulun! Hui!
Jaksuja täältäkin Miannille...
Sanna ja baby rv29+5
Täällä on tosiaan ollut itkuntäyteinen päivä vähän itse kellänsäkin ja jotain todella suurta on tapahtunut. Mies aikoi ihan oma-alotteisesti lopettaa alkoholin käytön ihan kokonaan. Aloitti kaatamalla lopun viinapullosta ja viimesen kaljan lavuaarista alas. Olen monenlaista lupausta asian tiimoilta kuullut MONTA kertaa, mutten ikinä tämmöistä -ja muutenkin alkaa tuntua, että mies on tosissaan. Oltiin aamupäivällä lasten kans yhdellä leikkikentällä ja sinne se mies sitten ilmestyi -erittäin pahoinvoivana niin henkisesti kuin fyysisestikin. Oli kuulemma katellu meitä siellä touhuissa jonkun aikaa ja oli tajunnu kuin salamaniskusta, että mitä on menettämässä, jos antaa saman karusellin jatkua nuiden menojensa ja viinan läträämisen kanssa.
Ihan tuosta vaan en tietenkään enää noita sen lupauksia niele, mutta tosiaan ei oo koskaan ennen ollut lähellekään noin tosissaan kuin nyt tänään.
Mutta, aika siis näyttää miten tämä asia etenee..
RATTAISTA: Meillä on tosiaan tytöillä (3v ja 1v6kk) Brion twinetet ja olen tykänny niistä tosi paljon. Ovat tosi kätevät nimenomaan kahdelle eri-ikäiselle sisarukselle. Sitten kun vauva syntyy, saa nuorempi tyttö ja vauva matkata niissä ja isompi tyttö kävelee tai istuu pulkassa. On kyllä tosi reipas kävelijä, kävelee jopa 4-5km matkoja! Me ostettiin nuo Briot käytettynä, ovat 2005 mallia ja minusta olivat suht edulliset (270¿) koska olivat kuin uudet.
Enpä muista oliko nyt muuta.. Huomenna on miehen viimeinen kesälomapäivä. Käytän aamusta isomman tytön parturissa ja sitten iltapäivällä on tarkoitus lähtee pojan kans ostelemaan kouluvehkeet ja lupasin käyttää jätkän myös kahden kesken hampurilaisella :) Jollain muullakin oli lapsi aloittamassa koulun.. jännää eikö totta?
Vielä keksittiin pakkaamista: mies otti lamput alas katosta, nyt ollaan sitten pimeässä!
Perhepedistä: Meillä kokeiltiin sitä muutama yö kun esikoinen syntyi. Minä ja mies ollaan kumpikin huonoja nukkujia, ja niin on tuo vauvakin. Ei siitä tullut yhtään mitään, kukaan meistä ei saanut nukuttua. Viimeinen niitti oli se, kun käännyin unissani vauvan päälle! Olen luullut, ettei niin voi käydä, mutta näköjään voi. Kaikki alkoivat nukkumaan paremmin kun vauva siirtyi pinnasänkyyn meidän sängyn viereen. Ja sitten jonkun 3kk iässä tajuttiin viimein laittaa vauva nukkumaan ihan toiseen huoneeseen, siitä lähtien meillä on kaikki nukkuneet tosi hyvin, erityisesti vauva joka häiriintyi meistä kovasti. Se raukka heräsi aina kun käännettiin kylkeä, käytiin vessassa, hoidettiin aviovelvollisuuksia yms. Ja me herättiin hänen jokaiseen inahdukseen!
Ihmettelen yhä miten jotkut voi nukkua koko perhe samassa huoneessa, tai jopa sängyssä. Mutta ehkä sellaiset perheet ihmettelevät sitten kovasti meitä ;D
Meilläkin tuplat yhä ostamatta, aion perehtyä niihin muuton jälkeen sitten viimeistään vaikka syyskuussa.
-lupicaia 31 tasan!
Kuulosti jo hyvälle että mies edes yrittää raitistumista :)
Meidän kaskimmäinen menee kans ekalle :). Sitä taitaa jännittää aika paljon... Mua ei niinkään, kun veljensä menee jo neljännelle! Mutta kuitenkin..... Hyvin meidän neidillä toivottavasti menee.
Mianni, hienoa kuulla että miehesi olisi lopettamassa alkon käytön. Mä en kyllä kestäisi jos meiän miekkonen olis ton kaljan perään. Sain lapsuuden kodissa alkon liikakäytöstä ihan tarpeeksi.
Meen taas...
Sanna
Hyvä, että Mianni miehesi ymmärtää teidän tilanteen mahdottomuuden ja aikoo tehdä sen eteen myös työtä :)
Jaksamisia sinulle paljon toivon :)
Mulle on kyllä itse asiassa ihan sama, että miten muut nukkuu. Enkä ole edes koskaan ajatellut että me nukuttais varsinaisesti perhepedissä..Muksulla kun on aina ollut oma sänky, jossa nukkunut ainakin osan yötä...Muistan itsestänikin että olin jo aika vanha kun äidin ja isän sänkyyn kömmin kera tyynyn ;)
Kukin tavallaan siis ;)
Mutta neuvoja kaipailisin että miten saadaan tuo jäpikkä nukkumaan KOKO yön omassa sängyssään. On nyt siis 2,5v ja on elämänsä aikana nukkunut tasan 2 yötä heräämättä..=O
Sauna lämpiämässä ja muksu ihan väsynyt kun ei nukkunut päikkäreitä ollenkaan..Toiveissa saada poika ajoissa nukkumaan ja me miehen kanssa vähän laatuaikaa kahden kesken ;)
Mukavaa sunnuntai-illan jatkoa!!!
Mua on sitten ilmeisesti siunattu erityisen helpolla raskaudella....nukkumisvaikeudet kestivät vain viikon, vessaan heräilen maksimissaan kerran yössä, en edes joka yö. Mistään suonenvedoista ei ole tietoakaan, ei närästystä, turvostusta....ne muutamat kipeät supistuksen olivat ja menivät, ja muutamina aamuina herätessä kipua nivusissa...muuten olo ollut kerrassaan mainio. Olen intoa täynnä että pääsen huomenna töihin ;)
PERHEPETI tuntuu olevan päivän aihe :) Itselläni ei ole aikomustakaan ottaa vauvaa viereen nukkumaan, ei nyt eikä myöhemmin. Olen mahdottoman huono nukkumaan, ja miehen tyttökin on aina nukkunut omassa sängyssään. Tosin meidän makkarissa kuitenkin. Nyt on saatu siirrettyä hänet suhteellisen kivuttomasti omaan huoneeseen nukkumaan, että saadaan pinnasänky viereen. Mutta väliin nukkumaan en ajatellut ottaa, välissä nukkuminen ei ole toiminut miehen tytön kanssa, ja tuskin toimii tämän uuden tulokkaankaan kanssa. Mä tarvitse itse tilaa nukkumiseen, ja tultiin miehen tytön kanssa jo siihen tulokseen että kaikki nukkuu paremmin yönsä, kun ovat omissa sängyissään. Totta kai miehen tyttö aina aamulla kampeaa meidän väliin pötköttämään...:)
Tosin se vauvan pinnasänky varmaan on aika pitkään meidän huoneessa, toinen makuuhuone kun on miehen tytön huone. Täytyy alkaa äitiysloman jälkeen katsomaan isompaa asuntoa...
Eipä muuta erikoista, oikein hyvää tulevaa viikkoa kaikille ;)
Tuosta nukkumisjutusta vielä kirjoittelen ja sitten painun itsekin pehkuihin.
Elikäs meillä esikoinen ja kuopus ovat vauvasta asti aina nukkuneet omassa sängyssään. Aluksi meidän makarissa ja sitten omassa huoneessa (esikoinen muutti omaan huoneeseen 4-vuotiaana ja kuopus 11kk iässä).
Mutta, tuo isompi tyttö siis meilläkin kävellä läpsyttelee JOKA yö meidän keskeen. Itse otin tästä keväällä kauheasti paineita, tuntui että tyttö on PAKKO saada nukkumaan omassa huoneessaan yöt hyvissä ajoin ennen vauvan tuloa. Nyt kesän aikana sitten oon väliin unohtanu koko jutun. Vauvaa aion nukuttaa omassa sängyssään, mutta voi olla että jää yösyötön jälkeen viereen.. täytyy katsoa.
Jokatapauksessa meillä on tarkoitus muuttaa ens viikolla huoneita täällä ja samalla muuttaa kuopus pinniksestä tavalliseen sänkyyn (jossa on matala reuna). Samaan syssyyn ois tarkoitus opettaa isompi tyttö nukkumaan omassa sängyssään yöt. Tyttöjen huone tulee sitten meitä vanhempia ihan lähelle, kun nyt on tuolla toisella puolen taloa. Jospa se auttas.. edessä varmasti on monta unetonta yötä, mutta uskon että sinnikkyys palkitaan ja viimeistään syyskuussa meillä jokainen nukkuu hyvin ja omassa sängyssään.
...kovasti ainakin toivon niin... :D
Meillä esikoinen alkoi valvottaa parin viikon iässä tai itkeskeli pahimmillaan neljään aamuyöllä. Aloimme opettaa hänelle ilta/yörytmiä johdonmukaisesti ja tarkasti eli joka ilta klo 20.00 valot himmentyi, kylpy, vauvahieronta ja sänkyyn mun viereen klo 21.00 jossa sai tissiä, tuttia, tissiä, tuttia jne. niin kauan että nukahti ja yleensä nukahdin minäkin ja mieheltä kysyin aina aamulla että nukuttiinko molemmat kun hän kömpi sänkyyn. Tyttö rupesi nukkumaan yönsä hyvin, mun vieressä. Laitoin tytön aina äippäpakkauksen täkin päälle (täkki kaksinkerroin) ja vetelin sitä täkkiä aina puoleta toiselle kun vaihdoin rintaa - ei tarvinyt yölläkään imettäessä tyttöä nostella. Tosi hyvä kikka meillä! Koskaan ei meillä ole tarvinut röhtäillä yöllä. pari ekaa viikkoa heräsin hartiat jumissa, mutta sitten totuin vauvan tuhinaan. Ongelmat tulivat esille siinä 6-7 kk iässä kun tissittely alkoi olla jatkuvaa. 9kk iässä yritin eka opettaa tyttöä nukkumaan meidän vieressä omassa pinniksessä, mutta kyllästyin yöllä nostelemaan väsynyeenä ja unenpöppörössä tyttöä pinniksestä pois ja takaisin. Joten lopetin yösyötöt kerralla (ekana yönä niiskutus itkua n. 45min) ja samantien omaan huoneeseen. Ensin hain tytön aina 01-02 meidän viekkuun loppuyöksi ja 1 vuoden iässä tyttö alkoi nukkua omassa huoneessa läpi yön. 1 v 4kk iässä siirto pinniksestä lasten sänkyyn ja se onnistui loistavasti - ekana yönä jo koko yö uudessa sängyssä. Nyt parin viikon kipeenä ja toipilaana olon jälkeen olen hakenut tytön meidän väliin heti jos hän vähäänkään inahtaa tai itkeskelee unissaan, koska äidin vieressä on helpompi toipua;) Niin minä uskottelen. Minusta on ihanaa jos tyttö tulee yöllä viereen ja on ihanaa jos ei tule eli voi nukkua vielä leveämmin itse;) Eli ei väliä mulle eikä miehelle (mieskin tykkää jos tyttö on välissä). MUTTA mikä on tärkeää meille, on se että tyttö nukahtaa omaan sänkyyn ja huoneeseen joka ilta nukkumaanmenoaikaan (meillä n. klo 20.00). Tällöin meidän oma ja yhteinen aikamme alkaa. Onneksi sen suhteen ei ole koskaan ollut ongelmaa - vain joskus 10-11kk iässä nukahtaminen oli vaikeaa, jolloin jätimme toiset päikkärit pois. Meillä tyttö on aina ollut iltaisin ihan poikki, on niin kova touhuamaan ja liikkumaan että joskus on vaikeaa pitää häntä hereillä edes klo 20.00 saakka. Eilen olin häisssä, niin mies oli tehnyt iltatoimet jo aikaisemmin ja tyttö nukkui klo 19.00-07.30.
Tulevan vauvan kanssa en silti hyvistä kokemuksistani huolimatta aio ottaa käyttöön perhepetiä, sillä kahden lapsen kanssa se ei voi onnistua ja vauva on helpompi opettaa eri tavoille kun 1,5v joka on koko ikänsä saanut nukkua meidän välissä jos on halunnut. Tosin en koskaan sano en koskaan... Ja meidän esikoinenkin ennen kipeäksi tuloaan nukkui suurimman osan viikosta omassa sängyssään ja huoneessaan koko yön.lähinnä se on minusta kiinni. JOs tyttö huutaa äitiä yöllä, hän käy nukkumaan uudelleen jos menen tai mies menee viereen, silittää päätä ja käskee laittamaan pään takaisin tyynyyn, mutta joskus (aika useinkin..) tekee mieli sanoa " haluatko kulta tulla isin ja äidin viereen jatkamaan unia.." Tyttö ottaa heti tyynystään kiinni ja kaikki nukumma aamuun saakka yhdessä.
Pakko vielä yksi hauska juttu kertoa. Tässä kk sitten tyttö oli poikkeuksellisesti levoton kun hain hänet aamuyöstä meidän väliin ja potki jaloillaan koko ajan. Yritin vaihtaa hänen asentoaan. Tästä loukkaantuneena neiti otti tyynynsä ja käveli takaisin omaan huoneeseensa, kömpi sänkyynsä ja jatkoi unia;) Ja neiti 1,5v!!! Kyllä nauratti!!
Nazu ja pikkukakkonen viikot 31
Nukuin sitten viime yönä semmosen reilun 2 t ja senkin kahdessa pätkässä kahdessa eri sängyssä. Taas raivostuttaa NIIN paljon, että jos ei ois nuita lapsia, ottasin ukosta eron samantien. Illalla tuli yks kaveripariskunta kylään.. no se ei minua haitannut. Mutta sitten alkoi se helvetti. Mies alkoi puhua, että vois käydä näiden kavereiden kans parilla tuopilla ja tulla sitten kotiin. Ok, no lähtiessä (joskus puolilta öin) paukasi oven kiinni ja kuopus heräsi siihen. Yleensä ei öisin heräile ja jos herääki, niin nukahtaa heti uusiksi. Vaan ei nyt. Mulla meni melkein kolmeen, ennenkuin sain tytön uudestaan nukkumaan ja sitten 3 aikaa pääsin itse nukkumaan. Juu, eiköhän 3.45 tuu ukko tökkimään hereille kyselemään puhelinta ja ilmoittaa (kännissä kuin käki), että lähtee yhden toisen kaverin luo jatkoille. Voi kuulemma nukkua siellä sitten.. Voi taivas, että mulla otti päähän!! No, sitten se lähti ja TAAS kuopus heräsi. Siinä sitten 5 asti meni silitellessä ja nukutellessa, kunnes pääsin nukkumaan uudestaan. Ja sitten 6.20 tyttö heräsi lopullisesti. Ainiin ja jossain välissä yöllä soi myös miehen puhelin, johon heräsin vastaamaan ja sitten jossain välissä alkoi digitaalinen lämpömittari piipittämään ja lopulta nakkasin sen pihalle, kun en saanu vaimenemaan.
Mies ei oo kotiutunu ja tuskin kotiutuukaan ennen iltapäivää. Olen päättänyt suhtautua koko ukkoon kuin sitä ei ois olemassakaan. Aivan tyhjä sönköttää taas mitään paskoja anteeksipyyntöjä, kun se on kuitenki 90& kerroista sama juttu, että ei millään voi lopettaa juomista ennenkuin joka ikinen saatavilla oleva tippa on kumottu alas. Siinäpä olkoon, mutta ei kuule heru lämpöä eikä huomiota täältäkään suunnasta.
Joo, tulipa taas pitkä valitusosasto.. Mahaan ei mitään uutta ja muutenki kaikki ennallaan, joten tuon vaan tulin tänne purkamaan.
Mukavaa sunnuntai päivää teille muille!!
Mianni 28+1