Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kesäisin herneet ovat torilla älyttömän kalliita, mutta pakasteherneet puoli-ilmaisia?

Vierailija
11.12.2020 |

Haluaisin käyttää herneitä mieluiten palkoineen, mutta tämä ei ole hinnan takia mahdollista. Olen usein ihmetellyt tätä. Tietääkö joku, mistä hintaero johtuu? Torilla myytävästä litrasta herneenpalkoja kun tulee tuskin sataa grammaa herneitä, mutta samalla kotimaiset pakasteherneet eivät maksa juuri mitään.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt häiwyn tästä 10 wuotta wanhasta ketjusta ..

Sincc

Eipä ole 10 wuodessa asiat siis muuttuneet ;)

Vierailija
22/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hintaero johtuu siitä että teollisuuden käyttöön menevistä herneistä viljelijä ei saa oikeastaan minkäänlaista maksua. Torilla myytävät herneet hän yleensä myy itse ja hinnoittelee tuotteen niin että jotain jää myös leivän päälle. Sama juttu se on muissakin vihanneksissa. Perunanviljelijän kannattaa paljon ennemmin mennä myymään perunoita torille kuin myydä ne jollekin tukulle tai perunatehtaalle

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu reko-tuotteiden kanssa! Tuottajien hinnat niin kalliita verrattuna markettiin etten ole raskinut ostaa mitään. 

Kun tuotetta käsitellään niin se pieni erä teettää töitä lähes saman verran kuin iso erä, joten yksikkökulu tulee suureksi. Tuottajat hoitaa myynnin ja kuljetukset ym. joista tulee kuluja, kaupassa ne jakaantuu isoon määrään tuotteita.

Ja sitten se tuote halpuutetaan marketissa kertomalla hinta millä ostetaan ja jos ei käy, myy muualle. Mutta silti se on muilta kuluiltaan edullisempaa myydä halvalla iso erä kuin pieni.

Vierailija
24/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernet joka on pakastettu on puitu. Sokeri hernet joka voi esim. osta torilla on käsin poimittu.

Voisin sitten ostaa ensi kesänä puituja herneitä 1e / kilo.

Sincc

Kiitos

Siitä vaan kuka estää, siellä niitä on kaupan pakastealtaassa kesälläkin. Ovat erilaisia lajikkeita nuo kesäherneet, puimalla korjatut herneet on pakastettava muutaman tunnin sisällä puinnista että säilyy. Tai kuivattava nopeasti. Tuoreena ne ei säily pitkään.

Puikoot kesälajikkeita. Ostan niitä 1,50 kilo säkillisen

Sincc

Ja teen hernekeittoa tuoreista.

Herneen pitää olla kasvanut ns kypsäksi ennen kuin puinti onnistuu. Ja jos sä ostat säkillisen niin kuka ostaa ne loput?

Tule itse poimimaan niin saat sen säkillisen 50 senttiä kilo, palkoineen.

Vierailija
25/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös mansikoissa sama. Kotimaista mansikkaa pakasteesta nytkin 3.99 kilo. Hinnasta tippuu yli puolet kun raaka-ainetta jalostetaan. Vitamiinit tiristetään pois, hallitukselle eduksi että kansalaiset verettömiä ja ajattelukyvyttömiä.

Torilla maksaa mansikan houkutteleva ulkonäkö. Torimyyjä joutuu maksamaan valtavat verot joten hinta nousee, vasemmiston jalostus ketju Tradekaa vastaan ei voi pieni ihminen nousta, ei myyjä eikä tuottaja.

Bullshit. Hinta on pilvissä vaikka ostaisi bussipysäkiltä niitä tai tuottajalta.

Sincc

Ihmiset ovat ahneita. Siinä se syy on.

Sinä et sitten ole ahne, jos haluat ne puoli-ilmaiseksi tai jopa maksutta.

Vierailija
26/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kasvatan herneeni itse

Vierailija
27/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hernet joka on pakastettu on puitu. Sokeri hernet joka voi esim. osta torilla on käsin poimittu.

Voisin sitten ostaa ensi kesänä puituja herneitä 1e / kilo.

Sincc

Kiitos

Siitä vaan kuka estää, siellä niitä on kaupan pakastealtaassa kesälläkin. Ovat erilaisia lajikkeita nuo kesäherneet, puimalla korjatut herneet on pakastettava muutaman tunnin sisällä puinnista että säilyy. Tai kuivattava nopeasti. Tuoreena ne ei säily pitkään.

Puikoot kesälajikkeita. Ostan niitä 1,50 kilo säkillisen

Sincc

Ja teen hernekeittoa tuoreista.

Herneen pitää olla kasvanut ns kypsäksi ennen kuin puinti onnistuu. Ja jos sä ostat säkillisen niin kuka ostaa ne loput?

Tule itse poimimaan niin saat sen säkillisen 50 senttiä kilo, palkoineen.

Kun myisit tuolla lailla euron kilo, niin moni tulisi.

Sincc

Olis kiva tehdä hernekeitto tuoreista. Kaikki ruuat on parempia tuoreista tehtynä.

Vierailija
28/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Myös mansikoissa sama. Kotimaista mansikkaa pakasteesta nytkin 3.99 kilo. Hinnasta tippuu yli puolet kun raaka-ainetta jalostetaan. Vitamiinit tiristetään pois, hallitukselle eduksi että kansalaiset verettömiä ja ajattelukyvyttömiä.

Torilla maksaa mansikan houkutteleva ulkonäkö. Torimyyjä joutuu maksamaan valtavat verot joten hinta nousee, vasemmiston jalostus ketju Tradekaa vastaan ei voi pieni ihminen nousta, ei myyjä eikä tuottaja.

Bullshit. Hinta on pilvissä vaikka ostaisi bussipysäkiltä niitä tai tuottajalta.

Sincc

Jos hernekeiton tekeminen maksaa 25e niin kuka tässä ahne on ?

Sincc

Vierailija
29/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sincc

Ja ne mansikoiden hinnat vasta sitä onkin. 

Saavat pitää kultapalleronsa, jos ei hinta tunnut järkevältä, jos ne maksaa euron kappale, niin se on liikaa.

Sincc

Menee mansikat väärään kurkkuun ..

Vierailija
30/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hintaero johtuu siitä että teollisuuden käyttöön menevistä herneistä viljelijä ei saa oikeastaan minkäänlaista maksua. Torilla myytävät herneet hän yleensä myy itse ja hinnoittelee tuotteen niin että jotain jää myös leivän päälle. Sama juttu se on muissakin vihanneksissa. Perunanviljelijän kannattaa paljon ennemmin mennä myymään perunoita torille kuin myydä ne jollekin tukulle tai perunatehtaalle

Ei muuten kannata, se peruna on yksi monen tuotteen joukossa torilla. Ja ne myydyt kilomäärät on torilla aika pienet kuitenkin vaikka hinta kova onkin.

Aika vähän niitä viljelijöitä myy tuotteitaan torilla, ns kotitarvetasolla yleensä viljely torikauppiailla. Kyllä ne on yleensä päivätyönään sitä torikauppa harjoitavia, tosin ostavat kyllä osan tuotteista suoraan viljelijöiltäkin.

Vierailija
31/31 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä olen valmis tukemaan kotimaista tuottajaa. Olen ostanut lampaan kyljyksiäkin yli kolmekymppiä kilo. (kaupasta saisi sisukkaa halvemmalla)

Kun tiedän, että saan laadukasta lihaa vähän kalliimmalla, mutta lähellä tuotettua eettisesti. 

Mutta sitten jos hinta on 10x yms. niin mun oikeustaju alkaa kärsimään siinä hommassa ..

Sincc

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi