Jos naiset meikkaavat vain omaksi iloksi, niin miksi moni hehkuttaa kuinka nyt maskin käyttäjänä ei tarvitse meikata?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen olisi yksinään vaikka viikon jossain hyvin varustetussa saarimökissä (sähköt ja lämminvesi) niin meikkaisiko hän samalla lailla kuin "kaupungissa"? Veikkaan, että aika harva ei kokisi tarvetta. Eli "oma ilo" tulee ulkopuolelta sitten viime kädessä kuitenkin?
Luultavasti en, mutten myöskään pukeutuisi samalla tavalla kuin jossain ihmisten ilmoilla. Se meikki on osa mun imagoa samoin kuin tietynlainen pukeutumistyyli. Jos olisin yksin jossain saarella, hillusin varmaan säästä riippuen bikineissä tai lämpökerrastossa, en mä niissäkään kaupungissa näyttäytyisi.
Silti väitän meikkaavani itseäni varten, huoliteltu ulkomuoto anta itsevarmemman olon.
Mutta ketä varten sä tarvitset sen "itsevarmemman olon"? Muita ihmisiä varten. Vai oletko tosissasi, että jos yhtäkkiä eläisit pelkästään eläinten kanssa, ihmiset olisivat jossain tuhansien kilometrien päässä, niin tarvitsisitko silloin meikkejä naamaasi tunteaksesi itsesi itsevarmemmaksi eläinten kanssa?
Siis tunnen itseni varmemmaksi kun tiedän näyttäväni hyvältä. Se mikä musta näyttää hyvältä on täysin henkilökohtainen mielipide enkä siis laittaudu siksi että näyttäisin muiden silmissä tietynlaiselta vaan siltä naiselta joka itse haluan olla.
Eikö tuohon eläinkysymykseen päde sama vastaus kuin autioon saareen?
Eli tarvitset itsevarman olon meikkien avulla sekä autiolla saarella että eläinten seurassa?
Itse en aina meikkaa, mutta nyt maskiaikaan tykkään meikata silmät kunnolla. Maski ja meikkaamaton naama näyttää todella ankealta omalla kohdalla. Silmämeikki tuo vähän extraa nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naiset ovat aina meikanneet, että näyttäisivät kauniimmalta muiden silmissä. Mikä tässä on nyt outoa?
Yhteisö huomioi kauniita naisia paremmin, joten naisten täytyy pyrkiä näyttämään hyvältä. Samaa koskee kyllä miehiäkin, mutta miehet eivät uskalla meikata niin käyvät salilla jne.
Tuo itsensä koristelu on huomattavasti syvempi asia kuin, että haluaa vain ns. näyttää hyvältä.
Molemmat sukupuolet koristelee itseään kautta ihmisten historian, katso vaikka alkuperäiskansoja, monilla koristeluilla on rituaalinen merkitys, ja on esim. tutkittu, että länsimaissakin otetaan usein tatuointi traumaattisen tapahtuman jälkeen.
Sota-alueilla muslimimaissa naiset kerääntyvät usein edelleen yhteen vain huvikseen meikkaamaan, laittamaan hiuksensa, kyntensä, vaikka kukaan ei näe niitä edes.
Ei. Kyllä se on ihan vain halu näyttää paremmalta muiden silmissä, ja saada sitä kautta parempi asema laumassa. Jos olisit ainoa ihminen maailmassa, et ikinä meikkaisi.
No, varmaan moni ei käyttäisi ainoana ihmisenä deodoranttiakaan.
Ei niin, siksipä onkin hupaisaa kuulla naisten defenssejä kuinka meikkaavat vain itseään varten.
Sikäli tietysti meikkaaminen on enemmän itselähtöistä, koska meikkaamista ei samalla lailla edellytetä ja vaadita kuin deodorantin käyttöä. Mutta tätä on mahdoton selittää ihmiselle, jolla (ilmeisesti) ei ole omaa tyyliä ja joka ei varsinaisesti laittaudu. Silloin et pysty käsittämään asiaa. Sen vuoksi ehdotin, että kysyisit asiaa joltain mieheltä, joka laittautuu. Ajatukseni oli, että jos miesnäkökulma auttaisi sinua ymmärtämään asian paremmin. Voi olla, että naisten kohdalla olet jumiutunut johonkin tiettyyn selitysmalliin etkä sen vuoksi kykene käsittämään asiaa laajemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos nainen olisi yksinään vaikka viikon jossain hyvin varustetussa saarimökissä (sähköt ja lämminvesi) niin meikkaisiko hän samalla lailla kuin "kaupungissa"? Veikkaan, että aika harva ei kokisi tarvetta. Eli "oma ilo" tulee ulkopuolelta sitten viime kädessä kuitenkin?
Luultavasti en, mutten myöskään pukeutuisi samalla tavalla kuin jossain ihmisten ilmoilla. Se meikki on osa mun imagoa samoin kuin tietynlainen pukeutumistyyli. Jos olisin yksin jossain saarella, hillusin varmaan säästä riippuen bikineissä tai lämpökerrastossa, en mä niissäkään kaupungissa näyttäytyisi.
Silti väitän meikkaavani itseäni varten, huoliteltu ulkomuoto anta itsevarmemman olon.
Mutta ketä varten sä tarvitset sen "itsevarmemman olon"? Muita ihmisiä varten. Vai oletko tosissasi, että jos yhtäkkiä eläisit pelkästään eläinten kanssa, ihmiset olisivat jossain tuhansien kilometrien päässä, niin tarvitsisitko silloin meikkejä naamaasi tunteaksesi itsesi itsevarmemmaksi eläinten kanssa?
En ole tuo, jolle vastasit, mutta jos et ole sattunut huomaamaan, elämme ihmisyhteisössä, jossa jokapäiväinen elämä on täynnä sanallista ja sanatonta viestintää muiden kanssa. Se, millaisena ihminen näyttäytyy, on sitä sanatonta viestintää. Meikki on osa ihmisen tyyliä samoin kuin se, millaisia vaatteita käyttää.
Mutta se ei silti tarkoita sitä, että kaikki tehdään vain muita varten. Esim, vaikka olen yksin kotona, en silti tykkäisi käyttää rumia tai esim. liian löysiä vaatteita, koska en tunne oloani hyväksi niissä. Olen sen verran laiska, että yksin en jaksa meikata, mutta jos vaikka laitan hiukset kiinni, laitan ne mieluummin kiinni nätillä tavalla. Ja kun vietän jotain juhlapäivää pienten lasteni kanssa kolmestaan, saatan silti meikata, ihan vaan koska siitä tulee kiva ja vähemmän arkinen olo.
Vaikka et poistu kotoa, kaunistautuminen saa kehossasi aikaan saman adrenaliinin, jotta erittyy kun kaunistaudut ulos eli näytille lähtiessäsi. Siitä se hyvä olo pohjimmiltaan johtuu, vaikka haluaisit uskoa johonkin viattomampaan selitykseen.
Mikä hyvä olo? Ja mikä viaton selitys? En tarvitse tähän mitään viattomia selityksiä. Minusta meikkaaminen ei ole asia, johon täytyy olla viaton selitys. Meikkaan ja laittaudun samasta syystä kuin jotkut rokkarimiehetkin meikkaavat. Oletan sinut mieheksi ja toivonkin, että mietit nyt tarkkaan, mikä voisi olla miehelle syy laittautua. Itse ilmeisesti et tee niin, mutta pystytkö kuvittelemaan, miksi joku mies haluaa laittautua.
Se laittautuminenhan ei tarkoita vain "kaunistautumista". Eikä se tarkoita aina jonkun tietyn normin mukaan laittautumista. Myöskään naisten kohdalla.
Mikä näiden meikkausketjujen pointti on? Koetteko siis (joidenkin) naisten meikkaamisen hyväksi vai huonoksi asiaksi? Niin, kaikki naisethan eivät suinkaan edes käytä meikkiä, ja jotkut miehet käyttävät.
Ja miksi se on aina meikki, mikä nostetaan esiin? Yhtä hyvinhän voitaisiin ruotia hiusten laittamista ja hiustyylejä, tai vaikka erilaisia vaatetyylejä.
Ihan samalla tavalla miehetkin kiinnittävät huomiota omaan ulkonäköön ennen kuin lähtevät kodista minnekään. Kotonakin he kulkevat vaatteet päällä, käyvät suihkussa, laittavat hiukset ja käyttävät deodoranttia. Poikkeuksia toki on.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla miehetkin kiinnittävät huomiota omaan ulkonäköön ennen kuin lähtevät kodista minnekään. Kotonakin he kulkevat vaatteet päällä, käyvät suihkussa, laittavat hiukset ja käyttävät deodoranttia. Poikkeuksia toki on.
Tuo ei ole ulkonäköön panostamista, vaan perushygieniaa (paitsi toki hiusten laittaminen). Mutta jotkut miehetkin kyllä kiinnittävät myös ulkonäköön huomiota, monella on jopa oma tyyli, jonka mukaan pukeutuvat ja laittautuvat.
Onko teillä meikkaamisen paheksujilla sama asenne myös esim sisutukseen, eli riittää kun on perushuonekalut mutta niiden ei tarvitse miellyttää silmää millään tavalla koska se on turhaa muita varten koreilua?
Vierailija kirjoitti:
Onko teillä meikkaamisen paheksujilla sama asenne myös esim sisutukseen, eli riittää kun on perushuonekalut mutta niiden ei tarvitse miellyttää silmää millään tavalla koska se on turhaa muita varten koreilua?
Minuakin kiinnostaa! Esteetikkona mulle on yhtä luonnollista laittaa itseäni kuin kotiakin.
Ei muista, että pitää vetää taas maski naamaan ja mä aina laitan huulipunaa. Ei se näy tarttuvan maskiin, mutta en ole ajatellut onko punat muuten levinneet.
Miksi naiset meikkaavat ja käyttävät hajuvettä? Koska he ovat rumia ja haisevat pahalta.
Miksi sitten moni meikkaaja häpeilee pestä niitä meikkejä pois esim. uuden tuttavuuden edessä tms. jollei kyse ole vain ja ainoastaan itsetunnosta jne.?
No enhän minä itsekään näe sitä meikkiä maskin takaa. Ripivärisiä ja sillä siisti. Suotta tuhlata meikkiä, kun ei sitä näe edes itse.
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että eri ihmiset hehkuttavat, miten on kiva olla meikkaamatta ja eri ihmiset meikkaavat siksi, että haluavat tehdä niin.
Siis naiset meikkaavat.
Taidat ap vihata naisia, eikö niin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan että eri ihmiset hehkuttavat, miten on kiva olla meikkaamatta ja eri ihmiset meikkaavat siksi, että haluavat tehdä niin.
Siis naiset meikkaavat.
Jotkut miehetkin (onneksi) käyttävät meikkiä. Itse koen tosi harmillisena sen, kuinka moni mies kulkee tylsän näköisenä, tylsissä miesvaatteissa, pitää tylsää lyhyeksi kynittyä miestukkaa, ei laittaudu eikä uskalla käyttää meikkiäkään. Harvassa ovat ne oikeasti hyvännäköiset miehet, ja heille taas on niin paljon ottajia, ettei heitä riitä kaikille niille, jotka kaipaisivat seksikkyyttä ja ulkonäköä miehiltäkin.
Tykkään meikata silloin tällöin omaksi ilokseni. Nyt korona-aikana en meikkaa, koska maski tuhrii meikin. Ei kannata vaivautua.
Kyllä minä meikkaan vaikka käytän maskia. Näkyyhän silmät! Tykkään laadukkaista meikkituotteista, hyvät siveltimet ja ihanat paletit ovat arjen pieniä nautintoja. Meikkaaminen on minulle osa huoliteltua ulkonäköä, itselle ilo peiliin katsoessa ja toivottavasti muillekin astetta nätimpi näky.
Ainoastaan kotona yksin ollessa en meikkaa, mutta jos lähden vaikka kauppaan tai on etäkokous, laitan kevyen päivämeikin.
Moni tulkitsee niin, että "omaksi iloksi" = välittämättä muiden mielipiteistä/hyväksynnästä. Mutta kirjaimellisesti otettunahan se voi tarkoittaa ihan muuta. Nimittäin sitä, että meikkaa, jotta itselle tulee siitä parempi mieli, eikä siksi että muille tulisi siitä parempi mieli. Vaikka hakisikin sillä vain parempaa kuvaa muiden silmissä, ei välttämättä tee sitä muiden parhaaksi, vaan syyt voivat olla täysin itsekkäät. Tosin eivätkö tällä tulkinnalla melkein kaikki meikkaa "omaksi ilokseen" eivätkä epäitsekkäästi muiden iloksi?
Minusta "omaksi iloksi" on meikkaamisesta puhuttaessa huono ilmaus, koska on vaikea saada selvää, mitä kukakin sillä tarkoittaa. Tulee siis aina jonkun väärin ymmärtämäksi.
Vaikka et poistu kotoa, kaunistautuminen saa kehossasi aikaan saman adrenaliinin, jotta erittyy kun kaunistaudut ulos eli näytille lähtiessäsi. Siitä se hyvä olo pohjimmiltaan johtuu, vaikka haluaisit uskoa johonkin viattomampaan selitykseen.