Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri määräsi ketipinoria unilääkkeeksi. Kokemuksia?

Vierailija
11.12.2020 |

Ja samalla siinä sivussa kuulemma auttaa ahdistukseen. Tätä lääkettä ainakin tunnutaan haukkuvan kovasti, millaisia kokemuksia teillä?

Kuulostaa hiukan hankalalta kyllä se että pitää ottaa 4 tuntia ennen nukkumaanmenoa, ja ei saa syödä kahta tuntia ennen lääkettä eikä kahta tuntia sen jälkeen. Minulle vaihdettiin myös uusi masennuslääke, sen niminen kuin voxra

Kommentit (51)

Vierailija
21/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle ei käynyt.

Ahdistus paheni ja tuli lisäksi sydämentykytyksiä. Jätin kesken suosiolla.

Vierailija
22/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta kokemusta kuin se että sitä kuulemma kaikille mielellään määrätään ja on täys kura lääke.

Muutamalla tuttavalla ollut.

Itse en moisiin saastoihin koske.

Joo, jostain syystä tämä on se, joka jokaiselle määrätään ensimmäisten joukossa. En ymmärrä miksi. En ole koskaan kuullut kenestäkään, jonka mielestä sen hyödyt olisivat suuremmat kuin haitat.

No nyt kuulet. Mulla tehosi niin kuin toivoinkin sen tehoavan. Yölliset heräämiset loppuivat, nukuin aamuun saakka, ei lihomista, ei päänsärkyä, eikä muitakaan haittoja. Hyvä lääke.

Hyvä kuulla! Se on aina hieno juttu, kun kuulee, että joku löytää itselleen sopivan lääkkeen. Mielialalääkkeissä varsinkin sen oikean löytyminen voi olla hyvinkin hankalaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On sopinut tosi hyvin. Olen käyttänyt noin 2,5 vuotta, annos on koko ajan ollut sama 25 mg. Mitään sivuvaikutuksia ei ole ollut.

Vierailija
24/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuta kokemusta kuin se että sitä kuulemma kaikille mielellään määrätään ja on täys kura lääke.

Joo, jostain syystä tämä on se, joka jokaiselle määrätään ensimmäisten joukossa. En ymmärrä miksi. En ole koskaan kuullut kenestäkään, jonka mielestä sen hyödyt olisivat suuremmat kuin haitat.

Mirtazapin on toinen samanlainen suosikki.

Olen huomannut. Kokeilin sitä aikoinaan, kun se nimi oli vielä Remeron (muistaakseni). Enää en koske pitkällä tikullakaan, vaikka jostain syystä ehdotettaisiin.

Vierailija
25/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut käytössä Ketipinor 25mg x1 unettomuuteen ja ahdistukseen ja Voxra 150mg x1.

Ketipinor aloitettiin 4 v sitten ja on ihan pelastanut mun elämän. Ennen sitä en nukkunut ollenkaan, nykyään huonot yöt on poikkeus. Ei mitään lihomisia tai muuta negaa sanottavaa.

Voxra sopi myös erinomaisesti ja asioiden käsittely terapiassa sai ihan uuden käänteen, kun en hajoillut enää lainkaan niin pahasti.

Vierailija
26/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eksä on sitä käyttäny, unta saa hyvin eikä koe että siitä olisi haittaa ollut.

Vierailija
27/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono lääke unettomiäuuteen, aiheuttaa usein säväreitä tai sähköiskuja sekä erittäin levottoman oln jolloin ei pysty olemaan paikallaan, vähän vaikea yrittää nukkua noilla sivuvaikutuksilla. Lisäksi joissakin harvoissa tapauksissa nuo sähköiskut jää päälle 100% joka hetkeksi jolloin seurauksena im.

28/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketipinor ei ole unilääke, se on psykoosilääke, jolla on väsyttävä vaikutus. Se tekee ihmisen tokkuraiseksi seuraavana päivänä.

Vierailija
29/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut käytössä Ketipinor 25mg x1 unettomuuteen ja ahdistukseen ja Voxra 150mg x1.

Ketipinor aloitettiin 4 v sitten ja on ihan pelastanut mun elämän. Ennen sitä en nukkunut ollenkaan, nykyään huonot yöt on poikkeus. Ei mitään lihomisia tai muuta negaa sanottavaa.

Voxra sopi myös erinomaisesti ja asioiden käsittely terapiassa sai ihan uuden käänteen, kun en hajoillut enää lainkaan niin pahasti.

Sama kokemus mulla Voxrasta, tosin pväannos on 300 mg

Vierailija
30/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä nyt on vain minun mielipiteeni, mutta en halua käyttää psykoosilääkettä (mitään niistä!) unilääkkeenä. Ne ovat oikeasti aika tuhtia myrkkyä kaikki. Lukekaa vaikka sivuoireluetteloita. Siellä on kaikkea kivaa parkinson-tyylisestä vapinasta diabetekseen. Mieluummin sitten vaikka valvon.

Ei se valvominen ole yhtään terveellisempää, isommat haitat siitä on.

Annostus on ketipinorissa tärkeää. Itse söin aikanaan 25mg, joka nukutti, mutta ei tarpeeksi. 50mg nukutti tarpeeksi, mutta en päässyt seuraavana päivänä ylös. Tähän auttoi nukahtamislääke vielä päälle, jolloin nukun tarpeeksi sikeästi ja pääsin ylös seuraavanakin päivänä. Toleranssia ketipinoriin ei tule, mikä onkin sen kaikista paras puoli.

Vierailija
31/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Ketipinor ei ole unilääke, se on psykoosilääke, jolla on väsyttävä vaikutus. Se tekee ihmisen tokkuraiseksi seuraavana päivänä.

Niin se alunperin on ollut muuhun tarkoitettu, mutta on käynyt kuten monen muun lääkkeen kanssa se, että huomattu miten lääke sopii tai vastaa moneen muuhun tarpeeseen. Voisin ammattilaisena luetella monta muuta lääkettä, jotka on kehitetty tietyn sairauden/ oireen hoitoon, mutta ajan myötä havaittu , että lääke sopii monen muun vaivan hoitoon myös.

Ei kannata takertua siihen, mihin lääke on alunperin kehitetty.

Ihminen on yksilö ja varsin moni lääke on sellainen, että sopii yhdelle, mutta ei toiselle. Mm verenpainelääkkeet ovat olleet kimurantteja ja on kokeiltu erilaisia kombinaatioita kunnes on löytynyt tepsivä juuri sille potilaalle.

Mitään ei kannata tuomita etukäteen, ennen kuin on kokeillut riittävän ajan kanssa.

Vierailija
32/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huono lääke unettomiäuuteen, aiheuttaa usein säväreitä tai sähköiskuja sekä erittäin levottoman oln jolloin ei pysty olemaan paikallaan, vähän vaikea yrittää nukkua noilla sivuvaikutuksilla. Lisäksi joissakin harvoissa tapauksissa nuo sähköiskut jää päälle 100% joka hetkeksi jolloin seurauksena im.

Yleensä nuo sähköiskut johtuvat ihan perus SSRI-lääkkeen vieroitusoireista, eli ei välttämättä siitä ketipinorista.

Vierailija
33/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeilin Ketipinoria joskus. Nukahdin kyllä ja näin kamalia painajaisia. Pari kertaa heräsin tokkuraisena käymään vessassa ja kaaduin. Loppui lyhyeen tämän lääkkeen käyttö.

Mirtatsapiini on toinen lääke, jota en suostu käyttämään. Siihen liittyi kummallinen jalkojen turvotus minimiannoksellakin. Lisäksi hikoilin sikana.

Jossain vaiheessa sitten päätin, että valvotaan. Kolme yötä peräkkäin kun on mennyt siten, että ei ainakaan tiedä nukkuneensa, niin neljäntenä olen sitten nukkunut neljä tuntia putkeen. Mutta työkyvyn kanssa on kyllä noina viikkoina vähän niin ja näin. Järki ei juokse ja muisti pätkii.

Mutta jollei muuta ole tarjolla kuin nuo kaksi lääkettä, niin mennään sitten sekaisin totaalisesti.

PS. Teen päivittäin pitkiä lenkkejä, joogailen, juon melissateetä, käytän välillä valeriaana yms. Ei ole merkitystä unen saannin ja heräilyn kannalta. Jos siis jonkun tekee mieli ehdottaa.

Vierailija
34/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle ei koskaan sanottu mitään siitä, ettei sitä ennen tai sen jälkeen saisi heti syödä. Ei mitään mainintaa. Toisaalta eipä sillä ole väliä, kun en sitä enää käytä. Aika kamala lääke

Täysin uusi asia toi syömättömyys ennen ja jälkeen lääkkeen. Mulla kaksvitonen toimii hyvin unilääkkeenä. Auttaa asiassa, että saan nukkua aamulla siihen asti kuin huvittaa, ja yöuniksi on vakiintunut yhdeksän tunnin unet.

Vierailija
35/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon tuntuu olevan mielenterveyspotilaita sivustolla, eipä ihme että keskustelujen taso on mikä on....

Ketipinorhan on psykoosilääke, ja käyteteään paljon esim. vanhuksilla käytöshäiriöihin. Mutta että nykyään muka "unilääkkeenä" nuorilla !!

Vierailija
36/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon tuntuu olevan mielenterveyspotilaita sivustolla, eipä ihme että keskustelujen taso on mikä on....

Ketipinorhan on psykoosilääke, ja käyteteään paljon esim. vanhuksilla käytöshäiriöihin. Mutta että nykyään muka "unilääkkeenä" nuorilla !!

Sulla on pahoja ennakkoluuloja mt-potilaita kohtaan. Siihen ei ole lääkkeitä.

Vierailija
37/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No nyt kuulet. Mulla tehosi niin kuin toivoinkin sen tehoavan. Yölliset heräämiset loppuivat, nukuin aamuun saakka, ei lihomista, ei päänsärkyä, eikä muitakaan haittoja. Hyvä lääke.

Samoin. Olin niin väsynyt ja turvonnut muutaman vuoden univaikeuksien jälkeen ja syönyt pienen murun Mirtazapinia unettomuuteen. Se ei sopinut lainkaan minulle. Menin apteekkiin ja kysyin tutulta farmaseutilta mitä hän suosittelee univaikeuksiin. Hän kertoi, että eniten ihmiset ovat hyötyneet ketipinorista ja ovat sitä kiitelleet. Sanoi vielä että siihen ei tule tottumusta. Soitin omalääkärille ja sain reseptin. Annos 1-2 tbl ( 25mg) iltaisin. Olen ottanut 2 tbl noin tunti ennen kuin menen sänkyyn. Käytännössä luen kirjaa myös tunnin ennen unta kun menen sänkyyn. On toiminut nyt vuoden verran ja painokin pudonnut normaaliksi.

Mitään tokkuraisuutta ei ole ollut ikinä ja olen virkeä aamuisin.

Vierailija
38/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ketju oli asiallinen kommenttiisi asti. Kiintiöhäirikkö!

Vierailija
39/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin joku tuossa yllä kertoi, että on pelastanut elämän, niin voin vain yhtyä tähän! Olen käyttänyt useamman vuoden samalla annostuksella, eikä ole tullut lihomista tai toleranssin nousua. Nukahdan klo 22.30 ja herään levänneenä klo 6.45. Hyvä nukkuminen on selvästi kohottanut mielialaa ja uskonkin, että aiempi lievä masentuneisuus on ollut huonon nukkumisen syytä.

Vierailija
40/51 |
11.12.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä suositellaan unilääkkeeksi koska siihen ei tule toleranssia. On ihan käypä hoito-suosituksessa. https://www.kaypahoito.fi/nak08556