Lääkäri määräsi ketipinoria unilääkkeeksi. Kokemuksia?
Ja samalla siinä sivussa kuulemma auttaa ahdistukseen. Tätä lääkettä ainakin tunnutaan haukkuvan kovasti, millaisia kokemuksia teillä?
Kuulostaa hiukan hankalalta kyllä se että pitää ottaa 4 tuntia ennen nukkumaanmenoa, ja ei saa syödä kahta tuntia ennen lääkettä eikä kahta tuntia sen jälkeen. Minulle vaihdettiin myös uusi masennuslääke, sen niminen kuin voxra
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Ei sopinut mulle ollenkaan. Yöllä heräsin siihen kun suu oli kun hiekkapaperia (kauhea jano) ja seuraava päivä meni ihan tokkurassa. Ja nimenomaan uniongelmiin määrättiin. En tosin syönyt kauaa, että voi olla että jossain vaiheessa olis jäänyt nuo sivuvaikutukset pois. Varmaan joillekin sopii kun sitä niin hanakasti tunnutaan tarjottavan.
Jos viitsit lukea ketjun niin huomaat, että joillekin sopii ja toisille ei.
Kuten on todettu ihmiset ovat yksilöllisiä ja sama lääke ei toimi hdellä, mikä toimii oikein hyvin toisen yksilön kohdalla.
Kokeillen yleensä löytyy kullekin sopiva
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon tuntuu olevan mielenterveyspotilaita sivustolla, eipä ihme että keskustelujen taso on mikä on....
Ketipinorhan on psykoosilääke, ja käyteteään paljon esim. vanhuksilla käytöshäiriöihin. Mutta että nykyään muka "unilääkkeenä" nuorilla !!
Sitä suositellaan unilääkkeeksi koska siihen ei tule toleranssia. On ihan käypä hoito-suosituksessa. https://www.kaypahoito.fi/nak08556
Paskavitun valhe ettei muka tule toleranssia. Ihan kokemuksen kautta sen tiedän. Syönyt lääkettä jo vuosia. Ei enää tunnu missään.
Ketiapiini on neurolepti eli psykoosilääke jota toki käytetään esim. mielialantasaajana yms. yms. Jos huono tuuri käy niin pysyvänä haittavaikutuksena voi saada tardiivi kysnesian, toki väittävät että uudenpolven neurolepteilla tämä mahdollisuus on erittäin pieni.
Ketiapiinilla varmasti on paikkansa psykiatriassa, mutta ihmetyttää itseäkin miksi sitä helposti tunnutaan tarjottavan vähän joka oireeseen. Voisiko joku lääkäri vastata?
Itse käytän unta antamaan mieluummin pientä annosta masennuslääkkeitä esim. mianseriinia (Tolvon) tai doksepiinia(Doxal). Nämä eivät tee itselleni juurikaan aamutokkuraisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljon tuntuu olevan mielenterveyspotilaita sivustolla, eipä ihme että keskustelujen taso on mikä on....
Ketipinorhan on psykoosilääke, ja käyteteään paljon esim. vanhuksilla käytöshäiriöihin. Mutta että nykyään muka "unilääkkeenä" nuorilla !!
Sitä suositellaan unilääkkeeksi koska siihen ei tule toleranssia. On ihan käypä hoito-suosituksessa. https://www.kaypahoito.fi/nak08556
Paskavitun valhe ettei muka tule toleranssia. Ihan kokemuksen kautta sen tiedän. Syönyt lääkettä jo vuosia. Ei enää tunnu missään.
Minä olen syönyt sitä myös vuosia 10+ ja edelleen toimii 25mg ihan samalla tavalla kuin ennenkin.
Vierailija kirjoitti:
Minulle sopi hyvin. Ihan paras ja otan 2x 25mg noin pari tuntia ennen nukkumista.
Ei ole lihottanut vaan kävi päinvastoin. Olen laihtunut ja elämäni kunnossa.
Aiemmin oli mirtazapin 1/2 tbl ja se turvotti ja lihotti ja päivät olivat kumman tokkuraisia.
Kaikki tuo hävisi Ketipinorin myötä. Kokeilemalla löytyy sopivin kullekin ja minulle tuo on ollut paras.
Mulla prikulleen sama asia! Lihoin heti muutaman kilon tuolla Mi- ja olo tokkurainen ellen ota B-complex 50 vitamiinia aamiaisen yhteydessä.
Ke- voin ottaa tilanteen mukaan vaikka neljäsosan ja nukahdan pian eikä mun tartte ottaa sitä kun vasta nukkumaan mentäessä.
Vasta nyt ymmärrän mitä tarkoittaa ’nukuin kuin tukki’
Ei minun ainakaan tarvitse ottaa Ketipinoria tuntikausia ennen nukkumaanmenoa. Vaikutus alkaa tunnissa. Tämäkin on varmasti yksilöllistä.
En ole myöskään saanut tästä lääkkeestä mitään sivuoireita, enkä ole joutunut nostamaan annostusta, vaikka olen syönyt sitä jo kymmenen vuotta. Ei ole myöskään lihottanut, eikä aiheuta päiväväsymystä. Ketipinorista kerrotaan tällä palstalla ties mitä kauhujuttuja, mutta kuten tästäkin ketjusta huomaa, on ihmisiä joille se sopii hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Palstalla 3/4 on mt-potilaita tai vastaavia. Kaveri laittoi itsensä kiikkuun ketipinor+venlafaksiini kombolla. Fiksu ja hyvä tyyppi oli, mutta ei kestänyt lääkepaskan tuomaa lisätaakkaa.
Hyvät kokemukset. olen käyttänyt noin 10 vuotta, tarvittaessa. Eli silloin, kun en ole esim. stressin vuoksi saanut unta.
Otan 25mg tabletista puolet, ja noin tunnin kuluttua alkaa väsy painaa. Unet ovat hyvälaatuiset. Ei sivuvaikutuksia.
M58 vuotta, 96kg
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palstalla 3/4 on mt-potilaita tai vastaavia. Kaveri laittoi itsensä kiikkuun ketipinor+venlafaksiini kombolla. Fiksu ja hyvä tyyppi oli, mutta ei kestänyt lääkepaskan tuomaa lisätaakkaa.
Meinaat siis että ihan turhaan hänelle oli määrätty lääkitys ja että ilman lääkitystä hän olisi selvinnyt hengissä, mutta juuri lääkitys hänet tappoi?
Itse selvisin hengissä juuri tuolla kombolla synnytyksenjälkeisestä masennuksesta. Nyt en ole enää vuosiin niitä tarvinnut.
Kokemusta 10 vuotta kauhukohtausten hoitoon. Hyvin auttanut eikä haittoja ole ollut ensimmäisen 2 viikon jälkeen. Normaali annos 50mg. Pitkän stressin aikana voi joutua nostaan kun painajaiset pääsee läpi mutta sitten kun kausi ohi sen taas laskee.
Ennen tuota kokeilussa oli vaikka mitä eikä oikein mikään auttanut. Henkilökohtaista mikä lääke ja annos auttaa.
Ei sopinut mulle ollenkaan. Yöllä heräsin siihen kun suu oli kun hiekkapaperia (kauhea jano) ja seuraava päivä meni ihan tokkurassa. Ja nimenomaan uniongelmiin määrättiin. En tosin syönyt kauaa, että voi olla että jossain vaiheessa olis jäänyt nuo sivuvaikutukset pois. Varmaan joillekin sopii kun sitä niin hanakasti tunnutaan tarjottavan.