Mitä vakuutuksia teillä on?
Olen kilpailuttamassa perheen vakuutuksia ja pohdin mikä on järkevää. Vakuutusyhtiöthän ovat valmiita vakuuttamaan ihan mitä tahansa ja mielellään myyvät niitä.
Meidän perheessä välttämättömiä ovat kotivakuutus ja autovakuutus (+kasko). Sen lisäksi olen roikottanut tapaturma- ja sairauskuluvakuutuksia vaikkei niille oikein ole ollut käyttöä. Omavastuut ovat n 100 euron luokkaa, joten pitäisi käydä vain yksityisellä pienestäkin asiasta. Omalle terveysasemalle on tähän saakka päässyt ihan hyvin. Olen tosin pohtinut sitä, että mitenhän tulevaisuudessa julkiselle pääsee ja korona-aika on sekoittanut julkista puolta paljon. Mietin myös sitä vaihtoehtoa, että jättäisin pelkät tapaturmavakuutukset, mutta nyt kun olen tutustunut niiden sisältöihin, nin eihän ne korvaa käytännössä mitään urheilutapaturmaa. Joten en tiedä onko siinäkään järkeä. Henkivakuutusta en viitsi ottaa, kun ei ole velkoja ja lapsille jää pieni perintö joka tapauksessa, kun kuolen.
Mitä ajatuksia vakuuttaminen teille herättää? Onko se pelkkää rahastusta vai kannattaisiko vakuutuksista säästyvä raha ennemmin vaikka sijoittaa? Olemme hakeneet vakuutuksesta korvauksia ehkä parin tuhannen euron edestä viimeisen 10 vuoden aikana.
Kommentit (25)
Minulla on koti- kasko- ja sairauskuluvakuutukset. Otin sairauskuluvakuutuksen koska saatan jäädä eläkkeelle kohta puolin eikä minulla ole mitään tietoa siitä että miten terveyskeskukset tai mitä ne julkiset paikat nyt ovatkaan toimivat Helsingissä. Pääseekö sinne oikeasti jos on aikuinen ja sairas? Työterveyshuollon menetys voi olla kova pudotus vaikka en juurikaan edes sairastele.
Ei ole vakuutuksia, en koe tarpeellisiksi itselleni.
Vierailija kirjoitti:
Mullla on sairaasti rahaa veroparatiiseissa. Maailma menee kokoaiak nuppineulankokoiseksi taistelutantereeksi jossa enää paras älykään kykene pysymäään perässä.
No eii ole. Ei mulllakin alkaa menemään hermo kun eletään jossain abstraktien sanojeeen maaailmoissa ja kuitenkin ittekin ajattelen että pitäis olla turva omissa arvoisssa, kultttuurissa ja perinteissä.
Ei ole varaa vakuutuksiin, joten ei ole mitään.
Kotivakuutus, yhdistetty tapaturma-ja matkavakuutus ja sairauskuluvakuutus.