miksi meidän lapset on aina kipeinä!?
2v ja 4v ovat aivan yhtenään kipeinä. KOKO viime talvi meni niin että vähintään joka toinen viikko olivat kipeinä. flunssaa, lievää kuumetta, nuhaa, yskää, mahatautia...tuntuu että kaikki taudit tarttuvat heihin! ja he olivat ainoita koko päiväkodista jotka sairastivat vesirokonkin!
emme ole mitään bakteerineurootikkoja eikä taas toisaalta meillä ole mitään likaistakaan. itse lapsena en ollut useinkaan kipeänä ja ihmettelin niitä jotka olivat vähän väliä. nyt omat lapseni ovat niitä..harmittaa ja väsyttää..
Kommentit (16)
Käsihygienia. Oikeasti. Joka kerta kun sisälle tulevat, kunnon pesut. Ja pahimpaan tautiaikaan käsidesit kun olette käyneet kaupassa (ostoskärryt pahimpia tautipesiä), samantien autossa.
Vitamiineja riittävät annokset. Multitabsit ei riitä suojaamaan soluja riittävästi. Kunnon annokset tärkeimpiä, myös kalaöljyä ja magnesiumia.
Kannattaa kokeilla, lopeta sitten jos puolen vuoden käytön jälkeen ei tehoa.
Meillä ei kukaan sairasta koskaan, en tiedä johtuisiko siitä etten ole mikään siivousintoilija, välillä on siis todella likaistakin. Mies myös lopetti sairastelut aika pian sen jälkeen kun muutti meille asumaan.
Ei siis meilläkään jatkuvasti ole törkysotkuista, mutta välillä annan vaan kaiken olla hujan hajan ja imurin ja mopin pidän visusti kaapissa.
Tupakoitteko? Se vaikuttaa, oikeasti. Vaikka ulkona polttaisi, silti se heikentää lasten yleiskuntoa. Tätä ei moni tiedä.
Meillä lapset on tosi harvoin kipeänä.. monivitamiinit olen unohtanut antaa jo pidemmän aikaa.. d-vitamiinista puhumattakaan.. ovat vuoropäiväkodissa joten lapsia tulee ja menee kuten henkilökuntaakin.. meillä ei ole likaista eikä steriilin siistiä kotona, jotain siltä väliltä.. aina ei pestä käsiä ulkoa sisälle tullessa, käsidesiä ollaan käytetty ehkä kerran vuodessa :D
Meillä on ihan sama kans, koko ajan myös itse sairaana :(
6 lisää.. lapset 2v ja 4v.. liekkö sillä jotain merkitystä että täysimetin molempia 6kk ja osittaisimetin vuoden ikään molempia.. vanhemmat ei polta..
Paska tuuri geenilotossa varmaan suurin syy.
Jonkun verran voi vaikuttaa käsien pesula taudinaiheuttajien kulkeutumiseen ja terveellisillä elintavoilla siihen, että immuniteetti ei ainakaan heikkene lisää siitä mitä se voisi parhaimmillaan olla, mutta jos se luonnostaan on surkea, ei asiaan kovin paljoa pysty vaikuttamaan.
Meillä sairasteltiin paljon vanhassa kodissa. Sen jälkeen kun muutettiin uuteen on sairastelut loppuneet lähes täysin.
Siellä vanhassa kodissa tehtiin kaikki mahdolliset sisäilmatestit ja etsittiin onko kosteusvaurioita. Mitään ei löytynyt, katto oli kunnossa, lattiat ja perustuksetkin olivat kuivat, seinät olivat kunnossa. Ainoa ongelma oli heikko ilmanvaihto (painovoimainen) ja sitä tehostettiin.
Viime kesänä muutettiin uuteen kotiin, ja sairastelut loppuivat.
Ainoa ero minkä itse olen huomannut, on se, että uudessa kodissa on kuivempi ilma. Tämä johtuu koneellisesta ilmanvaihdosta, eikä sillä pitäisi olla vaikutusta terveyteen.
No minä taas väitän että on geneeistäkin kiinni. Paljonkin. Toiset vaan sairastuu jatkuvasti ja toiset ei ikinä, jos on huono vastustuskyky niin on. Minulla 4 lasta ja kaikki harvoin kipeinä. Pvkotiaikana ehkä 1-2 poissaolopäivää / lapsi ja samoin alaasteenaikana. Minä samanlainen. Nuorin toisen miehen kanssa ja silti harvoin kipeinä eli ilmeisesti johtuu minun geeneistä. Kun taas kaverin lapset just noin, joka toinen viikko joku kipeinä. Yhdessä ollaan paljon ja silti näin. Uskon kuitenkin että perushygienia kaikilla aika kunnossa. Tupakointi toki vaikuttaa.
- anna d-vitamiinia reilusti, suositusten mukaan ei riitä
-vaihda puhtaat vaatteet joka päivä, paidan ruokatahrat on hyvä paikka bakteereille
-pidä lasten kynnet lyhyinä, kynsien alla muhii oikea yhdyskunta
-opeta ettei mitään muuta kuin ruokaa laiteta suuhun
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 12:04"]
Paska tuuri geenilotossa varmaan suurin syy.
Jonkun verran voi vaikuttaa käsien pesula taudinaiheuttajien kulkeutumiseen ja terveellisillä elintavoilla siihen, että immuniteetti ei ainakaan heikkene lisää siitä mitä se voisi parhaimmillaan olla, mutta jos se luonnostaan on surkea, ei asiaan kovin paljoa pysty vaikuttamaan.
[/quote]
Geenilotossa voi tulla immunodefekti. Kevyemmänkin lajin immunodefektin potkija saa tottua jatkuvaan sairastamiseen. Meillä asia selvisi helposti kun yhdellä oli jo diagnoosi niin toiselta osattiin testata sama juttu. Pitää vaan pestä ja desinfioida käsiä sekä harkita kannattaako jokaiseen väenpaljouteen tunkea hankkimaan viruksia.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:57"]Meillä ei kukaan sairasta koskaan, en tiedä johtuisiko siitä etten ole mikään siivousintoilija, välillä on siis todella likaistakin. Mies myös lopetti sairastelut aika pian sen jälkeen kun muutti meille asumaan.
Ei siis meilläkään jatkuvasti ole törkysotkuista, mutta välillä annan vaan kaiken olla hujan hajan ja imurin ja mopin pidän visusti kaapissa.
[/quote]
Vaikuttaiskohan tää... Meilläkin imuroidaan tosi harvoin. Pölypallerot vaan pyörii nurkissa. Silti ollaan tosi harvoin kipeenä.
Toi siivoamisen välttelykin on vähän kaksipiippuinen juttu, tavallinen huonepöly (kaikkine kemikaalijäämineen) on yksiselitteisesti haitaksi terveydelle.
Rehellinen paskaisuus, eläinpöly ja muta (maaperäbakteereineen) taas voivat parantaa immuniteettia.
Eiköhän se sairastelu ajan myötä vähene. 1-2 vuotta lisää niin homma oikenee.
Kuuluu suurelta osin ikään. Meillä oli muutama tauti vuodessa kun lapset olivat tuon ikäisiä. Nyt hyvä jos kerran pari vuodessa jotain pientä (ovat nyt alakoululaisia). Mitä voi tehdä on:
- Puhdas sisäilma kotona (ei hometta tms, ilmavaihto toimii),
- Riittävästi unta lapsille (noin pienet voivat hyvinkin nukkua kellon ympäri, alakoululaisilla unentarve voi myös olla yli 10h/yö),
- Antaa lasten möyriä luonnossa ja eläinten kanssa,
- Ei lutrata käsidesillä arjessa,
- Ei haeta ab-kuuria toisensa perään vaan kaikki muut keinot koitetaan ensin jos vain mahdollista,
- Ei anneta pieniin kuumeisiin automaattisesti parasetamolia, elimistö oppii hoitamaan itse pöpöt pois päiväjärjestyksestä
- Levätään kunnolla taudit pois eikä puolikuntoisena mihinkään,
- D-vitamiini,
- Normaalirasvaiset lisäaineettomat ruuat ja luomua mahdollisimman paljon,
- Rauhallinen elämänrytmi, ei jatkuvaa toohottamista ympäriinsä,
- Vähän stressiä kotona eli vanhemmat sovussa, rauhallinen kommunikointi lasten kanssa jne.
Kyllä se siitä kun lapset kasvavat ja teet nuo kaikki edellämainitut :) Nyt vain on vaihe kun lapsille on vastustuskyky vasta kehittymässä. Pahinta on, jos suoliston bakteerikannan joutuu tuhomaan toistuvilla antibioottikuureilla..
Kiinnitä huomio käsihygieniaan ja pidä huoli että myös päiväkodissa pestään kädet.
Anna maitohappobakteerit ja monivitamiinit monipuolisen ruuan lisäksi.
Nukkukaa tarpeeksi.