G: mitkä teokset peruskoulussa olivat sinulle elämyksellisiä?
Aina puhutaan siitä, kuinka peruskoulussa oli pakko lukea joku kirja tai joku teos, kirja, kuvataide, musiikki, tuli tutuksi vain koska se oli pakosta osana opetusta.
Oliko joku kuitenkin sinulle elämyksellinen siten, että pidit teoksesta, ehkä pidät edelleen ja pidät hyvänä sitä, että se tuli vastaan koulussa?
(Itselläni on siis myös näitä negatiivisia kokemuksia mutta ajattelin avata positiivisen ketjun.)
Minulla oli enkun tunneilla tehtäviä, joissa kuunneltiin kappale, joista piti täydentää laulun sanoja. Yhtenä kappaleena oli David Bowien Space Oddity, tuntui silloin hienolta ja on vieläkin.
Samoin Paul Oxleys Unitin Terry's inside kosketti teiniä.
Myöhemmin lukiossa Juhani Ahon Juha todella oli suuri lukuelämys.
Kommentit (7)
Minäkin luin yläasteen kirjaesitelmää varten Sinuhe egyptiläisen. Pidin kovasti.
Olen opettaja ja vahvasti sitä mieltä, ettei koulussa pitäisi ketään pakottaa lukemaan mitään tiettyä kirjaa. En ymmärrä mitä hyötyä siitä on. Perustelut yleissivistyksellä on mielestäni kaikkein oudoimpia. Lapsi ei sivisty siinä mitenkään, jos hän ei kykene saamaan kirjasta irti mitään. Pahimmassa tapauksessa, ja näitä on paljon, lapselle muodostuu vain vastenmielisyys lukemista kohtaan. Parempi on, että lapsi lukee vaikka Aku Ankkaa (jossa on muuten ihanan värikästä kielenkäyttöä) kuin pakosta jonkin muiden ihmisten toimesta hyväksi ja sivistäväksi määritelyyn kirjan.
Katottiin lukion terveystiedon tunnilla Trainspotting. Oli elämys ja on yhä.
[quote author="Vierailija" time="30.04.2014 klo 11:44"]
Minäkin luin yläasteen kirjaesitelmää varten Sinuhe egyptiläisen. Pidin kovasti.