Mistä syystä kurkku voisi olla kipeänä kuukausia?
Kurkku näyttää melko normaalilta. Ei ole niin kipeä, että häiritsisi, mutta kuitenkin on vähän kipeä. Kitalaki tuntuu kielen kärjellä tunnustellen rosoisemmalta kuin tavallisesti ja huulet ahavoituvat vähän. Onko kellään ollut oireena koronasta, jos muuten on terve olo? Tavallisesti tähänkään vuodenaikaan ei ole ollut tällaista poikkeamaa vs kesäajan sileä kurkku.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Refluksi?
olin tulossa sanoon samaa, siitä kun pääsin eroon niin loppui sinisten mynthonien syönti(kesti vuosia)
Refluksi. Pistää myös yskimään sitkeää limaa.
Mulla aiheuttaa maskin käyttö. Viikonloppuisin menee ohi kun ei tarvitse käyttää.
Refluksi, kilpirauhasongelmat, suurentunut/suurentuneet rauhaset, hammasongelmat.
Ei kannata näitä silti täällä arvuutella, vaan käydä lääkärillä ja tutkimuksissa, jos löytyisi syy oireelle.
Koronan takia ei kannata jättää lääkärikäyntejä, jos tarvetta, väliin.
Mene lääkäriin. Vauvapalsta tai google eivät yleensä osaa dignosoida oikein.
Refluksi teki mulle. Siitä seurasi nielemisongelmat. Nyt lääke käytössä.
Varmaankin, jos menee tuon takia lääkäriin niin diagnosoimaan koronaksi. Nythän tuntuu olevan muotia, että kaikki vähänkin epämääräiset vaivat diagnosoidaan tutkimatta koronaksi.
Voi myöa olla pitkittynyttä tulehdusta nielurisoissa. Menee ehkä hetkeksi antibioottikuurilla ohi, mutta tulee taas uudelleen. Korvalääkäri osaisi arvioida tilannetta - joskus risojen poisto on aiheellista, risakudoksen sisällä voi olla tulehdus- ja sienipesäkkeitä.
Refluksia on monet veikanneet ja sitä minäkin ehdotan. Minäkin mietin keväällä viikkotolkulla, miksi kurkkukipu vaivaa edelleen, vaikka flunssa meni ohi ja kun tämä koronahässäkkä alkoi samaan aikaan, jouduin miettimään myös uskaltaako missään käydä. Silloinhan ei päässyt testeihin jos ei ollut jotakuinkin ambulanssikunnossa.
No, tulipa sitten todettua, että kun Strepsilsit ja Bafucinit ei auttanutkaan enää siihen polttelevaan kipuun/karkeuteen, ei ole enää flunssa. Kokeilin sitten Rennietä ja sehän auttoi - sen 30 min, kunnes kipu palasi. Sain sitten reseptilääkkeen raskausajalle, kun minulla refluksi johtui raskauden aiheuttamista hormonimuutoksista. Nyt synnytyksen jälkeen kurkku on ollut normaali, eikä tarvi paljon kahvia vältellä (paitsi ehkä imetyksen takia) saatikka sitten tomaatteja ja sitrushedelmiä, jotka tekivät paikoitellen elämästä tuskaa reseptilääkkeenkin kanssa. Gavisconia tuli hörpittyä välillä lisäksi ja se auttoikin sitten useamman tunnin ajan.
Eli jos et ole allerginen noille lääkkeille, tee pieni kotitesti ja kokeile kumpi toimii paremmin: kurkkukipuun tarkoitettu lääke vai närästyslääke. Jos ei kumpikaan, niin sitten sitä lääkäriä. Lähtökohtaisesti refluksin oireisiin auttaa närästyslääkkeet, mutta koska kyseessä on tilapäinen apu, niin kannattaa harkita reseptilääkitystä.
Refluksi?